KI B2- (2/3), start 1 mars

Hej och välkommen till Marias blogg! 🙂 Här kan du läsa om vad vi gör på lektionerna och vad du har som läxa.
10 maj

Sista lektionen på kursen. Oj, så fort det har gått!

Vi började med läxan i övningsdokumentet -2B:

  1. står/ ligger / sätter
  2. ligger / lägga / sitter (satt)
  3. sätta / lagt / sitter
  4. stod / stod
  5. stot / satt / stod / inställd / sätta / ligger
  6. sitter / sitt (!)

Vi läste texten i TB s. 225-226.

Vi pratade om lika familjetyper och läste texten på s. 227.

Övningsdokument 5: hel – all

A: Räknebara substantiv: familj / släkt / år / sommar / släkting / pizza

B

  1. all uppmärksamhet/ hela släkten / alla släktingar
  2. hela familjen / all mat / allt vin / alla
  3. en hel pizza / hela pizzan
  4. ett helt år
  5. all lyx
  6. allt mjöl / allt socker
  7. alla / allt
  8. hela sommaren

TB s. 228 F: J-ljudet. Kan stavas på olika sätt men uttalas alltid ”j”. Några exempel:

  • j: jag / jeans / jovisst
  • g: genom / gillar/ gym / gärna / göra
  • gj: gjorde / gjort
  • dj: djur / djungel / djup
  • hj: hjälpa / hjärta / hjul (t.ex. på en cykel eller en bil)
  • lj: ljus / ljuga / ljummen (=mellan varm och kall)

Stort TACK för att jag har fått jobba med er! Ni är MYCKET duktiga!! 🙂 🙂 🙂

Jag önskar er LYCKA TILL med allt i fortsättningen!

Information om böckerna, som måste lämna tillbaka, och om en fortsättning på kursen skickas i ett separat mejl.

Glada hälsningar till er alla från Maria

 

3 maj

Vi pratade om viktiga högtider i allas hemländer och fick höra om fester av olika slag. I många länder firar man våren, ibland samtidigt med påsken, ibland med en egen högtid (som valborg i Sverige). Gamla traditioner blandas med religion och ofta vet man inte varför man har en speciell aktivitet eller varför man äter vissa saker. Så spännande att få höra om olika länders traditioner! Ni berättar mycket bra!! 🙂

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet.

4B: Prepositioner för känslor

  1. arg på / elak mot / bete sig mot (=hur man agerar mot en person)
  2. irriterad på (/över) / jättesur på (=känsla)/ kär i
  3. nervös för / nöjd med / snäll mot
  4. tokig i / jätteavundsjuk på (=känsla) / noga med
  5. ovänlig mot (=attityd) / sur på (=känsla) / arg på (=känsla) / kär i
  6. försiktig med (=beteende) / ordentlig med (=beteende)

TB s. 223 G: Instruktioner för en aktivitet i hemmet. Vi lyssnade och fick sedan gissa vilken aktiviteter det handlade om. Ni ger jättebra instruktioner! Det här fick vi höra:

  • våttorka ett golv
  • baka focaccia
  • tvätta kläder
  • ta bort en rödvinsfläck
  • rensa en kattlåda
  • städa legobitar

Övningsdokument 2: står / ställer, ligger / lägger

  • står: intransitivt (=utan objekt) Ex: Det står många böcker i bokhyllan.
  • ställer: transitivt (=med objekt) Ex: Jag ställer en bok i bokhyllan.
  • ligger: intransitivt Ex. Det ligger en kudde i soffan.
  • lägger: transitivt Ex: Jag lägger en kudde soffan.

Står och ligger används för att beskriva ett substantivs normala position. Exempel:

  • Skorna står i hallen. Bilen står i garaget. Mjölken står i kylskåpet.
  • Tidningen ligger på bordet. Sofia ligger i sängen. Strumporna ligger i lådan.

Ligger kan också användas för att beskriva att saker inte har sin normala position. Exempel:

  • Skorna ligger i hallen. Böckerna ligger på golvet. (=kaos).

Tempusformer: presens / preteritum / supinum

  • står /stod / stått
  • ställer /ställde / ställt
  • ligger / låg / legat
  • lägger /la(de) / lagt

2A

  1. låg / stod
  2. har stått
  3. står / ligger
  4. låg / stod / ställde / stod
  5. ligger / ställa
  6. stå / lägger

TB s. 224-225 Familjens många ansikten. Vi läste en del av texten och pratade om några ord.

  • en bonde: en person som arbetar med att odla eller föder upp djur, på landsbygden på en gård
  • en make: en gift man
  • en maka: en gift kvinna
  • makar: två personer som är gifta med varandra
  • en nyckelknippa: flera nycklar som är samlade tillsammans (ofta på en ring)
  • aga: slå
  • en sfär: ett område

LÄXA

TB s. 225 (från ”I bondesamhället…. rad 12) -226. Läs texten och ta reda på de ord du inte känner till. Vi ska prata om texten nästa vecka.

Övningsdokument 

2B: Skriv står, ställer…… i rätt form. (Titta i rutan ovanför för att få lite hjälp.)

På webben kapitel 16

  1. står/ställer, ligger/lägger
  2. prepositioner för känslor
  3. Ord: alla övningar

Nästa vecka har vi den sista lektionen. Oj, så fort kursen har gått! Ni är verkligen mycket duktiga allihop. 🙂 Om ni har några frågor (vad som helst!) kan ni ta upp det på måndag.

Om vi hade haft en ”fysisk” kurs skulle vi förstås haft lite fika den sista gången. Nu får var och en fika vid datorn istället. Vi får göra det bästa av situationen. 🙂

Ha en fin vecka. Vi ses på måndag!

26 april

Vi värmde upp lektionen med att prata om vädret. 🙂 Men inte bara i Sverige, utan i allas olika hemländer. Det fanns både likheter och skillnader.

Sedan fortsatte vi med allas favoritfärger. Många tycker om grönt, men även andra färger är omtyckta: blått, rosa och turkos.

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet.

16: 1 Färger

Övn. 3

  • 1 c
  • 2 d
  • 3 a
  • 4 b

Övn. 4

  • 1 b
  • 2 c
  • 3 d
  • 4 a

Övn. 5

  • 1 d
  • 2 a
  • 3 b
  • 4 c

TB s. 218-219 Texter om syskon. Vi läste alla texterna och pratade sedan om innehållet. Kan man känna igen sig?

TB s. 221 Vardagsjobb. Vi tittar på orden i de gråa rutorna och pratar om vad de betyder.

  • putsa = tvätta t.ex. ett fönster eller en spegel
  • en mopp = används för att torka golvet
  • skura = göra rent med en borste, t.ex. på golvet
  • damma = ta bort damm
  • hänga = man hänger kläder i en garderob
  • våttorka = torka med vatten
  • plocka undan = organisera sina saker
  • en trasa = för att torka t.ex. ett bord eller en diskbänk
  • steka = man steker t.ex. omelett i en stekpanna
  • fräsa = steka mycket kort
  • vika ihop = man viker t.ex. kläder eller handdukar för att de ska få plats i ett skåp
  • hacka = skära i små bitar, t.ex. lök
  • en klädnypa = om man torkar sin tvätt utomhus använder man klädnypor för att hålla kvar tvätten på plats
  • en galge = i garderoben hänger kläderna på galgar
  • skära = man skär t.ex. bröd i skivor

TB s. 222-223 Snack om hemmaliv. Vi läste texterna. Det var mycket inlevelse – bravo! 🙂

Övningsdokument 4: Prepositioner för känslor

Vi använder olika prepositioner vid olika känslor. I rutan kan man läsa om detta.

Adjektiv

  • avundsjuk = någon har något som jag också vill ha
  • ordentlig = en person som gör precis som man ska och har ordning på alla sina saker
  • slarvig = motsats till ordentlig
  • svartsjuk = avundsjuk på någon annans relation
  • besviken = när det inte blir som jag hade önskat
  • elak = motsatsen till snäll

LÄXA

Övningsdokument

  • 4B Skriv en preposition som passar.
  • 4C Skriv 5 egna meningar med adjektiven från övn. A

TB s. 223 G

  • Skriv en instruktion för något man gör i hemmet. Berätta inte vad det är du beskriver. De andra i gruppen ska gissa. 🙂

På fredag är det Valborgsmässoafton – dagen då vi firar att det är VÅR i Sverige. På måndag ska vi prata om vad ni gjorde då. Och hur man brukar fira när det inte är någon pandemi. Det ska bli roligt att höra. 🙂

Ni arbetar fantastiskt bra! Ha nu en fin vecka. Vi ses nästa måndag. 🙂

19 april

Som vanligt börjar vi prata om hur helgen varit. Många hade tagit det lugnt och varit ute i det fina vårvädret. Men några lite mer ovanliga aktiviteter hade också skett, t.ex:

  • western ridning
  • en möhippa = en fest för en kvinna som ska gifta sig
  • en svensexa = en fest för en man som ska gifta sig

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet.

5C: Partikelverb med partikeln ”ut”

  1. sova ut
  2. sjöng ut (sjunga – sjöng – sjungit)
  3. pratade / talade ut
  4. tröttar ut
  5. läsa ut

6: Prepositionsfraser

  1. N slutade röka med hjälp av akupunktur. / Med hjälp av akupunktur lyckades N sluta röka.
  2. P och L sålde sitt sommarhus i samband med skilsmässan. / I samband med skilsmässan sålde P och L sitt sommarställe.
  3. Man borde använda cykelhjälm med tanke på alla cykelolyckor i stan. / Med tanke på alla cykelolyckor i stan borde man använda cykelhjälm.
  4. C är mörkhårig till skillnad från sin blonda syster. / Till skillnad från sin syster är C mörkhårig.
  5. Dagiset är stängt idag på grund av sjukdom bland personalen. / På grund av sjukdom bland personalen är dagiset stängt idag.

Tänk på att ordföljden ändras när prepositionsfrasen står först.

  • På grund av = pga
  • Med hjälp av = mha

Från topp till tå 3

  1. …la(de) benen på ryggen
  2. … nära ögat
  3. …. torr bakom öronen
  4. …en nagel i ögat
  5. … sätter näsan i vädret
  6. ….bjuden med arnbågen
  7. …stryka honom medhårs

Från topp till tå 4

  1. Lägg inte näsan i blöt…
  2. Tappa inte hakan nu…
  3. … leva ur hand i mun
  4. …försatt på fri fot
  5. …stå på tå för någon
  6. … rulla tummarna
  7. … från topp till tå

TB s. 217. Vi läste citaten.

  • förlåta = forgive
  • ett äktenskap = marriage
  • glufsa i sig = äta snabbt och slarvigt

TB s. 218-219. Vi läser inledningen + text a, f och b.

  • en syskonskara = en grupp av syskon
  • ansvarstagande = som tar mycket ansvar
  • köra över = bestämma utan att lyssna på någon annan
  • bli klämd = get squeezed
  • uppmuntran = encouragement
  • plikttrogen = som arbetar mycket och alltid följer regler och gör sitt bästa
  • prestationsinriktad = fokuserad på resultat och prestation (accomplishment)

Övningsdokument till kapitel 16:1. Uttryck med färger

1

  • 1 -b
  • 2 -c
  • 3 -a

2

  • 1 -c
  • 2 -a
  • 3 -e
  • 4 -b
  • 5 -d

LÄXA

  1. TB s. 218-219: Läs alla texter om syskon. Texterna ska läsas så här: a – f – b – d- c- e. Ta reda på ord som du inte känner till.
  2. Övningsdokument 16:1. Övning : 3, 4 och 5
  3. På webben (kap 16): Uttryck med färger

Mycket bra jobbat alla! Ha nu en fin vecka. Vi ses nästa måndag. 🙂

12 april

Två veckor sedan vi sågs senast. Vi börjar med att prata om påsken och vad vi gjorde då.

  • promenader
  • besök i Falu gruva
  • dans
  • umgänge med vänner (= umgås = vara tillsammans)
  • titta på filmer och serier
  • bjuda hem gäster
  • spela spel

Vi lyssnade på gruppens erfarenheter av anställningsintervjuer. Intressant och spännande att höra! Några ord som vi hörde:

  • ett CV
  • ett projekt (plural: projekt)
  • ett kroppsspråk
  • strikt klädsel (klädsel=kläder)
  • prata enskilt
  • stressad
  • ett erbjudande
  • besviken
  • avstressad
  • överraskad

Vi pratade om pluralböjning av ett-ord.

När substantivet slutar på konsonant: samma form i singular och plural. Exempel:

  • ett barn – barn
  • ett bord – bord
  • ett pass – pass
  • ett projekt – projekt

När substantivet slutar på vokal: pluralformer får ett –n. Exempel:

  • ett piano – pianon
  • ett yrke – yrken
  • ett paraply – paraplyn

Övningsdokument 3: Presens perfekt och preteritum perfekt utan har eller hade.

I bisats kan man stryka har eller hade före supinum.

  1. Magdalena har sett Borta med vinden fem gånger. (=huvudsats)
  2. Vet du vem som (har) skrivit den här boken? (=bisats)
  3. Telefonen ringde när Lasse (hade) gått ut. (=bisats)
  4. Carl säger att …… men jag har aldrig förstått hur man gör. (=huvudsats)
  5. Anna har bott utomlands i många år (=huvudsats) och hon påstår att hon aldrig (har) längtat hem. (=bisats)

Övningsdokument 5: Partikelverb

om= igen, en gång till

  1. gifta om sig
  2. måla om
  3. skriva om
  4. gå om / läsa om
  5. starta om
  6. börja om / starta om

till= plötsligt, bara en gång

  1. skrattade till
  2. slog till
  3. nickar till (=somna )
  4. hostade till
  5. skrek till
  6. tänka till

LÄXA

Övningsdokument

  1. 5 Partikelverb: C (partikeln ut)
  2. 6 Prepositionsfraser

På webben, kapitel 15

  1. Kroppsdelar
  2. Partikelverb 1+2
  3. Ordkunskap

Från topp till tå, del 3 och 4

Bra jobbat alla! Ni är mycket duktiga! 🙂 Vi ses nästa måndag.

29 mars

Vi började med att konstatera att vi alla är nöjda och glada att ljuset nu ÄNTLIGEN är tillbaka! Vi pratade lite kort om Våffeldagen och varför det finns en dag då man ska äta våfflor. Så här är det: 25 mars får Maria, Jesus mamma, veta att hon är gravid. 9 månader senare (25 december) föds Jesus. 25 mars kallas Marie bebådelsedag eller Vårfrudagen. (Vår Fru = Maria). Om man säger Vårfrudagen lite snabbt och otydligt blir det plötsligt Våffeldagen. 🙂

Vi fick också en liten rapport om läget på Island och utbrottet där.

Vi pratade om de svenska idiomen jag skickade till er:

  • Måla fan på väggen.
  • Vara en skitstövel.
  • Ha is i magen.
  • Skita i det blå skåpet.
  • Smaken är som baken – delad.
  • Att sätta sin sista potatis.
  • Ha en räv bakom örat.
  • Ge tillbaka för gammal ost.
  • Glida in på en räkmacka.
  • Låtsas som att det regnar.

Vi pratade om att det finns många sätt att uttrycka att någon är död, t.ex: avlida / gå bort / gå vidare/ lämna oss / möta sin skapare / komma till himlen….

Vi tittade på dokumentet ”Från topp till tå”. Del 1.

  1. en kvinna med skinn på näsan
  2. dags att du slår näven i bordet
  3. du måste hålla tungan rätt i mun
  4. jag har det på tungan
  5. fick jag blodad tand
  6. jag har lust att knäppa honom på näsan
  7. och sen ha mage att ta betalt

Del 2

  1. jag kan inte på rak arm
  2. som om han hade eld i baken
  3. Jag är idel öra
  4. vi måste ha is i magen
  5. hon måste rätta mun efter matsäcken
  6. jag snodde ihop kakan lite på en höft
  7. det var på håret

Några ord vi pratade om:

  • lugn
  • oförskämd = oartig, otrevlig
  • hunsa = behandla illa, trycka ner (hector)
  • försäga sig = råka avslöja, råka berätta en hemlighet
  • få / ge ett handtag = få hjälp med något / hjälpa någon med något
  • på måfå = (at random)

TB s. 214. Ännu fler kroppsuttryck:

  1. Vi håller tummarna för dig
  2. Hon har skinn på näsan
  3. is i magen
  4. med vassa armbågar
  5. Kan du hålla ögonen på
  6. Nu får vi lägga benen på ryggen
  7. vi slår näven i bordet
  8. längtar efter att sätta tänderna i
  9. har ögon i nacken

TB 212-213. Anställningsintervjun. Vi läste texten och pratade om några ord.

  • pladdra = prata mycket, babbla
  • ivrig = entusiastisk, mycket intresserad, angelägen

LÄXA

  1. Från topp till tå, del 2 och 3
  2. Berätta om en anställningsintervju du varit på. Vad var det för jobb du sökte? Hur förberedde du dig? Var du mycket nervös? Vilka frågor fick du svara på? Hur gick intervjun?

Skriv gärna en text om din anställningsintervju. Skicka den till mig så ger jag feedback. (Det är frivilligt att skicka den till mig.) Förbered dig så att du kan berätta för de övriga i gruppen om din intervju. Det finns många bra ord och uttryck i kapitel 15 i TB.

Om du inte vill berätta om dig själv kan du hitta på en intervju om någon annan. 🙂

Nästa måndag 5 april är det Annandag Påsk och vi är lediga. Vi träffas igen den 12 april. Jag hoppas att ni får en fin vecka och att ni har möjlighet att vara lite lediga. GLAD PÅSK! 🙂

 

22 mars

Vi började med lite helgprat. Besöka vänner – ute i en park, på zoom, i en annan stad – , montera möbler, promenera, prata om böcker … Ja, helgen hade varit trevlig för alla. 🙂

Vi fick också höra lite mer om Island och utbrottet där. Några ord som dök upp:

  • en geolog
  • ett utbrott
  • en dal
  • en överraskning
  • ett norrsken
  • sjösjuk
  • yr
  • må illa

Vi tittade på läxan i övningsdokumentet.

7 Adjektiv: positiv och negativ betydelse

  1. generös – slösaktig
  2. fantasifull – orealistisk
  3. social – sällskapssjuk
  4. ekonomisk – snål
  5. noggrann – petig
  6. ovanlig – underlig
  7. pedagogisk – mästrande
  8. mångsidig – splittrad
  9. modig – dumdristig
  10. saklig – fantasilös
  11. framåt – framfusig
  12. spontan – tanklös

TB s. 211-212. Vi läste texterna, både jobbannonsen och ansökningsbrevet. I brevet fanns det en hel del saker som behövde ändras. Ni hade många bra förslag! Det är till exempel viktigt att:

  • vara formell.
  • skriva om sådant som är relevant.
  • vara specifik om sina kunskaper och erfarenheter.

TB s. 214 B: Idiomatiska uttryck. Många idiomatiska uttryck på svenska handlar om kroppsdelar. Vi gick igenom orden i rutan. Ni har bra koll på era kroppar! 🙂

en näve = en hand

LÄXA

På webben, kapitel 15

  1. Ordkunskap: adjektiv
  2. Ordkunskap: uttryck med kroppsdelar

TB s. 214 B : Fyll i uttrycken

Svenska idiom: Titta och läs i mejlet jag skickade.

Från topp till tå : Dokument om idiomatiska uttryck. Titta på del 1 och 2.

BRA JOBBAT!! Ni är alla jätteduktiga! Vi ses nästa vecka. 🙂 🙂 🙂

 

 

15 mars

Vi började att prata om hur måndagen varit. En bra dag, med varierande aktiviteter för de flesta. Sedan berättade alla om någon nyhet man läst eller hört den senaste tiden. Vaccin (förstås!) och melodifestival var de stora ämnena. 🙂

Vi gick igenom läxan, övningsdokument 2:

Demonstrativa pronomen:

  1. denna svåra fråga
  2. dessa omöjliga uppgifter
  3. den här nyutgivna boken
  4. detta viktiga meddelande
  5. de här nyrenoverade stolarna
  6. det här omarbetade manuset
  7. de här högklackade skorna
  8. dessa gamla foton
  9. den här intressanta artikeln
  10. det här lilla huset

TB s. 206-207. Vi läste texten och pratade om orden + orden på s. 204:

  • lättöverskådlig = lätt att se och förstå
  • fånga någons uppmärksamhet = dra
  • framhäva = visa extra tydligt
  • hoppa över = göra ett hopp över något, t.ex. en häst hoppar över ett hinder
  • hoppa över = inte gör, t.ex. hoppa över lunchen för att man inte är hungrig
  • strunta i = hoppa över
  • en struntsak = inte så viktigt
  • d.v.s. = det vill säga = alltså
  • anpassa = ändra lite så att det passar
  • fortbildning = fortsatt utbildning
  • en framgång = när något går bra, man har en succé
  • flytande = utan hinder
  • grundläggande = på basnivå
  • behärska = kunna, klara av
  • ett modersmål
  • ett stipendium
  • begära = be om
  • f.d. = före detta = ex….
  • ett krav = något som måste ske
  • kräva
  • ett önskemål = något som önskas
  • önska
  • påläst = någon som har studerat information om något
  • smicker = komplimang(er) som också har en baktanke
  • smickra
  • ett stamfik = ett favoritkafé
  • peppa

Övningsdokument 1:

Adjektiv och particip som substantiv

  1. fler sökande
  2. alla anställda, en nyanställd
  3. de studerande
  4. engelsktalande
  5. skrattande, skämtande
  6. de sörjande
  7. sökandet
  8. en förbipasserande
  9. många ensamstående
  10. de unga
  11. de färdigstekta, de råa
  12. de bra, de dåliga

LÄXA

På webben

  • Adjektiv ochparticip som substantiv

Övningsdokument 

  • 7 A + B. Adjektiv: positiv eller negativ betydelse

TB s. 211-212

  • Läs texten (Ansökan om tjänsten…).  Vad tycker du om ansökningsbrevet? Hur är stilen? Finns det något som kanske behöver ändras? I så fall – ändra så att det blir bättre. 🙂

Bra jobbat, alla! Vi ses nästa måndag. Jag hoppas att ni får en fin vecka. 🙂

 

 

8 mars

Först lite prat om helgen. Skogspromenad, chokladtårta, flyttlådor, arbete och besök hos familjen…

Vi läste i TB s. 202-203 och pratade om några ord:

  • dra sig för = tveka, vänta med ett beslut
  • en ansökning = när man anmäler att man vill ha t.ex. ett jobb
  • förmedla = vara mellanhand
  • en handfull = några få
  • dold = som inte syns
  • löna sig = ge resultat
  • en klottervägg = en vägg där det finns graffiti
  • ett plakat = en stor skylt
  • jävligt = mycket
  • kite-surfning = surfa på en bräda på vattnet och drivas fram av vinden med hjälp av en typ av segel

Sedan var det dags för hisstalen! Vi fick lyssna på fantastiska tal där alla presenterade sig själva, sina erfarenheter och sina mål. Vilka otroliga kunskaper ni har. Det är verkligen imponerande! 🙂

Några ord som fanns med i presentationerna:

  • mens = menstration
  • blöder
  • IT-konsult
  • cancerforskning
  • psykologi
  • en metod
  • en orsak
  • ett embryo
  • en pipett
  • en koppling
  • en äggstock
  • en sekvens = en del
  • ett förfarande = en process

Vi hann också med ett grammatikmoment: Övningsdokumentet 2:

Demonstrativa pronomen

denna/ detta/ dessa + bestämt adjektiv + obestämt substantiv

Exempel: Denna roliga film måste du se!

den här/ det här/ de här + bestämt adjektiv + bestämt substantiv

Exempel: Den här roliga filmen måste du se!

Vi gjorde mening

  1. Jag skulle vilja diskutera denna svåra fråga med någon klok person.
  2. Vem är det som har hittat på dessa omöjliga uppgifter?

Jämför:

  1. Jag skulle vilja diskutera den här svåra frågan ….
  2. Vem är det som har hittat på de här omöjliga uppgifterna?

LÄXA

  • Övningsdokument 2: Demonstrativa pronomen, 3-10. Titta gärna i TB s. 279 + 284.
  • På webben, kapitel 15: 
  1. Demonstrativa pronomen
  2. Adjektiv och substantiv
  • TB s. 206-207: Läs texten och ta reda på svåra ord.
  • TB s. 204: Ordkunskap (grå ruta)
  • Ordkort till kapitel 15. Ta reda på vad orden betyder.

Mycket bra jobbat! Ni är så duktiga! V ses nästa måndag.  🙂

1 mars

Första lektionen på kursen. Så trevligt att träffa er alla!

Jag (Maria) började med att informera lite om kursen; att vi ska arbeta med kapitel 15 och 16, att ni kan läsa här i bloggen om vad vi gör på lektionerna, att ni ska ha ett konto på nok.se/rivstart för att kunna göra övningar och lyssna på texter mm, att ni är mycket välkomna att mejla mig om ni har några frågor. Min adress har ni redan fått men här kommer den igen: maria.cederblad@folkuniversitetet.se

Sedan fick alla presentera sig själva. Jag bad er också att berätta om någonting ni är bra på, någon talang ni har, och det var mycket spännande och inspirerande att höra! Se här bara – ni är bra på att

  • baka bröd
  • simma
  • bygga mobilappar
  • få nya vänner
  • dansa
  • baka tårtor
  • få andra människor på gott humör
  • spela dragspel
  • resa runt i världen

Vilken kapacitet ni har! 🙂

Så började vi prata om det första temat: JOBB. Alla fick berätta lite om sitt första jobb. Här fick vi bland annat höra om jobb som sekreterare, privatlärare, smyckestillverkare, gräsklippare, städerska liksom arbete inom IT, bibliotek och i blomsteraffär och bageri.

Lektionen gick mycket snabbt och vi hann bara med mycket kort att prata om vad vi har för drömjobb. Även här var variationen stor: turistguide, läkare, forskare, hantverkare mm.

LÄXA

  1. TB (=textboken) s. 202-203. Läs texten och ta reda på de ord du inte känner till. Nästa vecka ska vi prata om texten (Du kan också lyssna på texten på webben, nok.se/rivstart – extramaterial – kapitel 15 – ljudfiler)
  2. TB s. 204 Hisstal. Förbered ett eget hisstal, ca 1-2 minuter.
  3. På webben: ta fram ORDKORT till kapitel 15. Titta på orden och se om du förstår dem. (Vi ska prata mer om orden tillsammans.)

Mycket bra jobbat, alla! 🙂 Ha nu en fin vecka. Vi ses nästa måndag!