KI B1 (3/3), start 7 april

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! Här kan du läsa om vad vi arbetar med på lektionerna och vilka läxor du har. 🙂
2 juni

Vi började med att prata om vad som irriterar oss i vardagen. Här är några exempel:

alla zoom-möten man måste ha / folk som pratar högt i sina mobiler / käbbel i familjen / hög musik i labbet….

Vi fick höra om två nya partier:

  • Semesterpartiet, som kämpar för längre semestertid i Sverige. Och kortare arbetstid.
  • Långsampartiet, som kämpar för att tempot ska minska och att det blir mer fokus på människors välmående.

Vilka bra idéer alla har!! 🙂

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet

4C: kommer att / tänker

  1. tänker köpa
  2. kommer att bli (/vara)
  3. kommer att bli
  4. tänker flyga (/resa / åka)
  5. tänker ligga
  6. kommer att må (/känna dig)
  7. tänker fråga
  8. kommer att bli (/känna sig)
  9. kommer att gå upp

5 A: Presens particip

  • 2) en troende kvinna
  • 3) en förstående person
  • 4) ett sovande lejon
  • 5) en liknande sak
  • 6) en passande färg

B

  1. gripande
  2. omväxlande (Vid ett partikelverb placeras partikeln före verbet vid presens particip)
  3. självstyrande
  4. liknande
  5. följande
  6. välkomnande
  7. ökande

TB s. 83-85. Vi läste texterna och pratade lite om innehållet, t.ex. om när (vid vilken ålder) man får rösta (=vote) i olika länder och när man får köpa alkohol.

Vi avslutade lektionen med att prata om vad vi blir glada av. Här kommer några av era glada exempel:

umgås med vänner, simma, vara i naturen, gå på en strand, äta middag med familjen i lugn och ro (ingen som käbblar), ha balans i livet.

Ja, vem blir inte glad av detta! 🙂 🙂 🙂

LÄXA

Framstegstest 2: övningar som handlar om det vi arbetat med i kapitel 4 – 6. Jag skickar testet med ett mejl till alla.

Nästa lektion är vår sista på kursen. Tänk så fort det har gått! Den som vill kan ordna lite fika – vid datorn. 🙂 Ha en fin vecka! Jag hoppas vi ses nästa onsdag. 🙂

 

 

 

26 maj

På söndag är det Mors dag i Sverige. Vi pratade om när och hur man firar den dagen i olika länder. Alla berättade om telefonsamtal (i pandemi-tider), blommor och trevliga måltider (när man kan träffas). Det åter mycket trevligt!

Alla fick berätta om sitt eget parti. Och vilka fantastiska partier ni har! Hör här bara:

  • Grönsakspartiet, som kämpar för mer grönsaker att äta och en djur-fri mat.
  • Kollektivpartiet, som kämpar för gratis kollektivtrafik för alla.
  • Sömnpartiet, som kämpar för att alla ska få ta en tupplur på arbetstid så att sömnen blir bättre för alla.
  • Ensamhetspartiet, som vill göra livet bättre för alla dem som är ensamma.

Mycket bra och engagerade presentationer!! Man vill rösta på alla. 🙂

Vi gick igenom uppgiften (läxan) i TB sidan 81 G (samtalet mellan Mia och Daniel)

  1. b
  2. a
  3. a
  4. c
  5. b
  6. a
  7. b

TB s. 80 D Presens futurum

  1. c
  2. d
  3. b
  4. a

TB s. 81F Egna exempel:

  • 2) Det kommer att vara lätt.
  • 3) …kommer du att må bättre.
  • 4) …. kommer du att bli vackrare.
  • 5) … kommer att bli varmare.
  • 6) Jag tror att hon kommer att vara mycket aktiv.

Övningsdokument (kap 6)

3 Verb: presens futurum (presens)

A Egna exempel

  • Jag äter om en timme.
  • Nästa vecka åker jag till Göteborg.
  • Jag börjar arbeta klockan åtta imorgon.
  • Det regnar ikväll.
  • I sommar besöker jag min kompis.

B Komplettera

  1. Medan du tittar på TV ….
  2. Medan jag spelar TV-spel ….
  3. Medan du städar huset ….
  4. Om du klagar för mycket …
  5. Om det blir varmare ….
  6. Om jag vinner på lotteri ….

4 Verb: presens futurum (kommer att, ska …)

A: Kommer att eller ska?

  1. kommer att
  2. kommer att
  3. ska
  4. ska
  5. ska
  6. kommer att
  7. kommer att
  8. ska
  9. kommer att
  10. ska
  11. ska
  12. ska
  13. ska
  14. ska
  15. kommer att

TB s. 82 Sveriges grundlagar. Vi läste texten och  kombinerade förklaringarna med rätt lag.

  • Regeringsformen = 2
  • Successionsordningen = 3
  • Tryckfrihetsförordningen = 4
  • Yttrandefrihetsgrundlagen = 1

LÄXA

Övningsdokument

  • 4C: Välj mellan kommer att eller tänker + infinitiv av ett passande verb

På webben (kap 6)

  • Ordföljd konditionalis
  • Verb: tempus, presens futurum
  • Verb: grupp 4
  • Adjektiv och substantiv
  • Substantiv: plural

Vi lyssnar mycket gärna på fler egna partier! 🙂 Den som inte har presenterat något kan göra det nästa vecka.

Bra jobbat, alla! Ni är mycket duktiga. 🙂 Vi ses nästa onsdag.

 

 

19 maj

Vi började prata om nationaldagar i olika länder. I Sverige: 6 juni = sjätte juni eller 6/6 = sjätte i sjätte. Vi pratade om hur man utrycker datum. Dagens datum: 19 maj = nittonde maj eller 19/5=nittonde i femte.

Vi gick igenom äran i övningsdokumentet (kap 6).

2: Ordkunskap

  1. lösa
  2. riksdagen
  3. jämlikhet
  4. avbrott
  5. välfärdsstat
  6. barnbidrag
  7. makt
  8. val
  9. regering
  10. åsikt
  11. skatt
  12. kärnkraft
  13. styrde
  14. borgerliga
  15. medborgare
  16. förändrats
  17. uttryck
  18. undantag
  19. minska

Övningsdokumentet kapitel 5

8: Adverb för position …

  1. borta / bort
  2. dit / där
  3. framme / fram
  4. hemifrån / hemma / hem
  5. hit / här
  6. in / inne
  7. ner
  8. uppifrån / upp
  9. utifrån / ut

10: Adjektiv + substantiv

  1. två trötta katter
  2. de röda husen
  3. några intressanta problem
  4. de där nya strumporna
  5. det här fina huset
  6. vilket viktigt meddelande
  7. mormors gamla brev
  8. nästa lediga dag

TB s. 76 H: Vi pratade om situationer som passar till Man ska aldrig säga aldrig…

TB s. 79. Ett nytt parti. Vi läste texten och pratade några ord.

  • en förorening = pollution
  • en affisch = poster

Vi läste texten (ett dokument jag mejlade till er) om Politiska partier i Sverige. Några ord:

  • leda – ledde  -lett
  • ett märke = en symbol
  • en invandrare = immigrant
  • ta emot = här: välkomna
  • ett straff = punishment
  • en bonde (plural: bönder) = farmer
  • styra = leda

LÄXA

TB s. 81 G: Hörövning 37. Ett samtal mellan Mia och Daniel. Vad pratar de om? Lyssna och välj rätt alternativ.

TB s. 79 A: Hitta på ett nytt parti!

  1. Välj en fråga som du tycker är viktig (eller rolig 🙂 )Det behöver inte vara en seriös fråga  utan kan handla om vad som helst. Det kan t.ex. handla om att alla ska få gratis bananer 🙂
  2. Hitta på ett namn på ditt parti, t.ex ”Bananpartiet”.
  3. Fundera på hur du ska göra för att människor ska rösta på ditt parti.
  4. Skriv en kort presentation om ditt parti. Om du vill kan du skicka texten till mig så får du feedback. Frivilligt förstås. 🙂
  5. Nästa onsdag berättar du för de andra i gruppen om ditt parti.

Som vanligt är ni mycket duktiga och det är så roligt att arbeta med er! 🙂 Ha nu en fin vecka. Vi ses nästa onsdag! 🙂 🙂 🙂

12 maj

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet (kapitel 5)

7B: Relativa pronomen. Egna exempel:

  • Göran brukar smaska när han äter, vilket irriterar hans fru.
  • Adrian röker 30 cigaretter om dagen, vilket inte är bra för hans hälsa.
  • Våra grannar spelar ofta hög musik på nätterna, något som gör att jag har svårt att sova.

9: Konjunktioner

  • varken pengar eller bostad
  • antingen franska eller tyska
  • varken tid eller lust
  • utan
  • både mössa och vantar
  • utan
  • både mamma och mormor

TB s. 74 B: Vad skulle du göra om…?

Övningsdokument (kap 6) 1B: Verb konditionalis. Egna exempel.

Många bra svar i gruppen!

TB s. 75. Kungafamiljen ….. Vi läste texten och pratade om några ord.

  • en kronprins / en kronprinsessa: ett kungabarn som en dag blir kung eller drottning
  • efterträda: ta över en titel (t.ex. kung) eller tjänst (arbete) efter en person som slutar arbeta, avgår eller dör
  • införa: börja med något nytt (t.ex. en regel, en lag, ett system)

Vi pratade om statsskicket i allas olika hemländer.

TB s. 76 G Uttal av substantiv som slutar på -or.

I singular ligger betoningen på stavelsen som är precis före -or.

Exempel: en dator, en rektor, en motor

I plural ligger betoningen på -or-.

Exempel: datorer, rektorer, motorer.

Vi pratade också om ord som slutar på -ik och hur betoningen flyttar i ordet när fler stavelser kommer till. Exempel:

  • musik, teknik, statistik
  • musiker, tekniker, statistiker
  • musikalisk, teknisk, statistisk

LÄXA

Övningsdokumentet

(kap 6) 2: Ordkunskap

(kap 5) 8: Adverb för position, destination, från position (titta gärna i TB s. 283)

10: Adjektiv + substantiv (TB s. 284)

TB s. 76 H: ”Man ska aldrig säga aldrig”. Fundera på:

I vilka situationer skulle ni kunna….

  • … stjäla något?
  • … ljuga för en vän?
  • … slå någon?
  • … låna ut en stor summa pengar till en vän?

 

 

 

5 maj

Idag hade vi ett hemskt väder : +3 grader, regn och blåst. Och det är den 5 maj!! Vi måste förstås börja med att klaga lite på vädret. Vi längtar alla efter sol och lite högre temperaturer. 🙂

  • klaga = vara missnöjd och visa det / protestera / gnälla
  • ett bakslag = motgång, tillbakagång

Alla berättade om en nyhet som man läst eller sett. Vi fick höra flera nyheter om covid men också om förälskade uttrar och orättvisa pensioner i Sverige. BRA BERÄTTAT, ALLA! 🙂

TB s. 70-71. Vi läste texten om godisets historia och pratade om några ord.

  • smaska = äta med mycket ljud / njuta av att äta något
  • smaskig = något som är mycket gott att äta
  • en kåda = tjockt ämne från vissa träd
  • en apotekare = en person som är expert på mediciner, som kan blanda medicin
  • en konfekt = godis
  • en godisgris = någon som äter mycket godis
  • en adelsfamilj = en familj i överklassen
  • en sockerbeta = en växt som ger socker
  • en masstillverkning = en mycket stor produktion av något
  • en änka = en gift kvinna där hennes man dött
  • förmögen = rik
  • en karamell = en hård godis
  • en källare = delen längst ner i ett hus, under lägenheterna
  • en strut = en konformig förpackning (t.ex. för glass – en glasstrut)
  • en kola = eng: caramel
  • en tablettask = en liten ask (förpackning) för små godbitar
  • skadlig = något som inte är bra för t.ex. kroppen eller hälsan

Övningsdokument (kap 5) 7: Relativa pronomen: vilket och något som.

De relativa pronomenen refererar till en hel sats. De är synonyma och kan användas på samma sätt.

A

  1. K kan kinesiska vilket är bra för hennes karriär. /…………… något som är bra för hennes karriär.
  2. Eleverna kommer alltid för sent något som irriterar läraren mycket. /…… vilket irriterar…
  3. Oljepriset har gått upp vilket gör att det blir dyrare att resa. / …. något som gör det dyrare…

Övningsdokument 9: Konjunktioner

  • antingen … eller ….. = x eller y
  • (inte). …. utan ….. = inte x men y
  • både …. och …. = x och y
  • varken … eller …. = inte x inte y

TB s. 73. Kapitel 6. Om du var kung eller drottning för en dag. Vi läste de tre små texterna .

Övningsdokument (kapitel 6) 1: Verb: konditionalis 1

  • Huvudsats: skulle  + infinitiv
  • Bisats : preteritum

A. Vad skulle du göra……

  1. om du inte hade några pengar? (inte kommer före verbet i en bisats)
  2. om du hittade 10 000 kronor på gatan?
  3. om du blev kär i din bästa väns partner?
  4. om det inte fanns elektricitet i din bostad? (inte kommer före verbet)
  5. om du mötte en björn i skogen?

LÄXA

Övningsdokument (kap 5) 

  • 7B: Komplettera meningarna med egna exempel.
  • 9: Skriv rätt konjunktion

Övningsdokument (kap 6)

  • 1B: Svara på frågorna 1-5 (i övning A)

TB s. 74 B: Svara på frågorna. Använd din fantasi! 🙂

Mycket bra jobbat! Ni är jätteduktiga! 🙂 Ha nu en fin vecka. Vi ses nästa onsdag.

28 april

Vi började prata om den 30 april då vi i Sverige firar Valborgsmässoafton – eller Valborg. Det är en viktig dag för många eftersom det betyder att vintern nu är slut och det har blivit VÅR!!! Vädret kan fortfarande vara ganska kallt (ibland kan det vara varmt!), men nu vet alla att sommaren närmar sig. Många människor träffas (när det inte är pandemi) och man äter och dricker gott och går sedan ofta ut till någon eld. Det är också vanligt att det vid elden finns en kör som sjunger vårsånger. Det brukar vara väldigt trevligt. 🙂

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet.

3B: Subjunktioner – egna exempel.

  1. …. kan jag inte gå på bio.
  2. … min bror kommer hem till oss?
  3. …. vi kan ta tåget till Uppsala.
  4. … lyssna mycket.
  5. … tittar jag på TV.
  6. …. det slutar regna.
  7. … ska jag ta mitt paraply.
  8. Vi äter middag ….
  9. …. fråga om lönen.
  10. …. lära mig att sjunga en ny sång.
  11. …. du inte hinner idag.
  12. …. blir jag glad.

4A: Indirekt tal

  • 2) Agneta undrar vem som har skrivit artikeln.
  • Pelle säger att han har skrivit den.
  • Agneta säger att den är helt fantastisk
  • Pelle svarar (/säger) att han faktiskt är nöjd med den.
  • 3) Anders frågar vad som har hänt.
  • Magdalena svarar att bilen inte startade.
  • Anders undrar varför den inte startade.
  • Magdalena svarar att någon har stulit batteriet.

TB s. 67 Vi läste texten om godis och pratade om orden.

  • peka = visa med fingret eller handen
  • vara van = ofta göra
  • en succé = en framgång, ett mycket gott resultat
  • en gelé = ett ämne som liknar gummi
  • en skorpa = ett torkat bröd
  • en hälsodebatt = en diskussion om hälsan

Vi pratade om vilket godis vi tycker bäst om. Choklad är den stora vinnaren! 🙂

Vi läste i TB på s. 273 och 274 om presens perfekt och preteritum och när man ska använda de olika tempusformerna.

TB s. 273 F

  • Igår gick ….och tog en öl….
  • …har gått på bio tre gånger i år.
  • Petter rökte… (igår)
  • Han har rökt i 10 år.
  • Han började röka när ….
  • Har har slutat flera gånger …. han har börjat röka igen….

TB s. 68 Vanor och ovanor. Vi läste texten och pratade om några ord.

  • smaska = äta med mycket ljud
  • svära = säga fula ord
  • vara sugen = ha stor lust att t.ex. äta något eller göra något

Vi pratade om våra egna vanor. Några exempel:

  • baka kakor på helgen
  • träna varje dag
  • göra yoga
  • dricka mycket vatten

Och några ovanor:

  • snusa
  • prata för snabbt
  • somna för sent (och vakna för sent…)
  • äta glass precis innan man går och lägger sig

Roligt att ni vill dela med er! 🙂 🙂 🙂

Till sist tittade vi mycket snabbt i TB på s. 279-281 om substantiv. Här kan man läsa om olika böjningar och när man ska använda obestämd form (en katt, ett jobb, pengar) och bestämd form (katten, jobbet, pengarna). Bra sidor att repetera och ta hjälp av för en av övningarna i läxan (se här nedan). Om det känns komplicerat kan vi prata mer om det nästa vecka! 🙂

LÄXA

På webben kapitel 5

  • Verb: presens perfekt eller preteritum
  • Substantiv: bestämd eller obestämd form

Berätta om en nyhet som du läst om eller hört på nyheterna.

Så vill jag önska er en fin vecka. Vi ses igen nästa onsdag. Glad valborg! 🙂

 

 

 

 

21 april

Vi började med att prata om hur dagen varit. En ganska vanlig dag för de flesta.

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet.

1A

  1. hemma hos
  2. hem till
  3. hemma hos
  4. hemma hos
  5. hem till

1B Alla hade mycket bra egna exempel! 🙂

2: Prepositioner

  1. hos / på / till / hos
  2. på / till / hos / hos / till

TB s. 62: Vi läste uttrycken i den gula rutan:

  • Hur man frågar om någon vill följa med på t.ex. teater eller en promenad.
  • Hur man svarar om man inte vill.
  • Hur man övertalar (persuade) någon att ändå följa med.

Alla fick sedan försöka övertala någon i gruppen att följa med på en aktivitet. Det blev mycket bra dialoger! 🙂

TB s. 64 + övningsdokument 3: Subjunktioner

  1. för att / om (/ifall) / att / eftersom / förrän (/innan)
  2. genom att / tills / medan / när / trots att (/fastän) / innan
  3. även om (/ trots att/ fastän) / så att / utan att

TB s. 65 + övningsdokument 4: Indirekt tal

Vi började med att repetera ordföljden i huvudsats och bisats i TB s. 269-270.

Övn.dok. 4:1 Skriv om dialogen till indirekt tal.

  • Ola undrar vad Per och Claire ska göra ikväll.
  • Britta svarar att hon inte vet. (”inte” före verbet i en bisats)
  • Ola undrar om de ska fråga dem om de vill följa med på opera.
  • Britta säger att de inte tycker om opera.

LÄXA

Övningsdokument

  • 3B: Subjunktioner. Komplettera med egna exempel.
  • 4A: Skriv om meningarna i indirekt tal.

På webben (kapitel 5)

  • Subjunktioner 1 +2
  • Ordföljd i bisats
  • Ordföljd i indirekt tal

Ni är mycket duktiga och det är så roligt att arbeta med er! 🙂 🙂 🙂 Vi ses nästa onsdag!

 

 

14 april

Vi började med att prata om vårtecken. Hur vet du att det är vår? Några exempel:

  • längre och ljusare dagar
  • träden blir gröna
  • många människor ute och tränar
  • blommor slår ut
  • en del människor får allergi
  • det luktar vår

Vi gick igenom läxan. TB s. 61 (hörövning 25). Lite svårt att höra tyckte några i gruppen. De pratar väldigt fort! Bra med en hörövning – då kan man lyssna många gånger!

Alla i gruppen pratade om hur man fredagsmyser. Några exempel:

  • vandra i stan
  • titta på film
  • äta extra god mat
  • spela gitarr
  • promenera i naturen
  • besöka nya platser och titta på utsikten
  • träffa vänner
  • träna yoga
  • spela piano
  • spela videospel
  • umgås (=vara tillsammans) med kollegor efter jobbet

TB s. 62 ”Barrunda eller fredagsmys?” Vi läste dialogen och pratade sedan om några ord.

  • en barrunda = en bar-runda = att gå runt till olika barer
  • helt okej = ganska bra
  • hur kul som helst = incredibly fun
  • dessutom = moreover, in addition
  • helt pank = completely broke
  • sur = på dåligt humör, moody

TB s. 63 ”Ett mejl”. Vi läste texten och pratade om några ord.

  • en klämdag = en dag som är mellan två helgdagar (holiday) och som också blir en ledig dag
  • hur mycket som helst = incredibly much
  • skoj = rolig, kul, trevlig
  • snåla = vara sparsam, inte köpa så mycket
  • grejer = saker
  • förresten = by the way

TB s. 63. hemma hos / hem till + objketspronomen

Subjektspronomen – Objektspronomen:

  • jag  –  mig
  • du  –  dig
  • han  –  honom
  • hon  –  henne
  • vi  –  oss
  • ni  –  er
  • de  –  dem

hemma = position / hem = destination

LÄXA

Övningsdokument (kapitel 5)

  • 1A : Skriv hemma hos eller hem till
  • 1B: Skriv egna exempel
  • 2: Prepositioner: hos, till, på

På webben (kap. 5)

  • Prepositioner hos, till, på
  • Prepositioner

Mycket bra jobbat alla! Ha en fin vecka och njut av solen och våren. Vi ses nästa onsdag. 🙂

 

 

7 april

Första lektionen. Trevligt att träffa er alla! 🙂

Vi började med lite information om kursen:

  • Vi ska arbeta med Rivstart B1/B2, kapitel 5 och 6.
  • Webbövningar och ljudfiler hittar du på nok.se/rivstart. Gå till ”Extramaterial” och sedan till det kapitel vi arbetar med. (Du måste skapa ett konto. Det är gratis. 🙂 )
  • Du är välkommen att skicka mejl till mig med frågor eller annat. Adress: maria.cederblad@folkuniversitetet.se

Alla i gruppen presenterade sig. Många olika nationaliteter finns i gruppen. Se här:

Ryssland / Italien / Japan / Texas / Spanien / Australien / Kina / Grekland

Vi pratade om olika tidsprepositioner:

  • Hur länge har du varit i Sverige? …. i två år.
  • När kom du till Sverige? (dåtid) …. för två år sedan
  • När ska du flytta? (framtid)… om två veckor

Det blev lite prat om allas intressen. Här är några exempel:

  • simma
  • åka skidor
  • spela piano
  • löpa = springa
  • träffa vänner
  • promenera
  • lyssna på poddar
  • skapa konst
  • cykla
  • laga mat
  • spela gitarr
  • plocka bär och svamp

TB (=textbok) s. 59 -60 ”Fredagsmys”. Vi läste texten och pratade om orden.

Vi pratade om hur fredagskvällarna kan vara i olika länder. Finns fredagsmys överallt?

TB s. 61 I: Uttal av sammansatta ord. Lyssna gärna på ljudfil nr 26 för att höra orden igen.

LÄXA

  1. TB s. 61 + ljudfil 25 (på webben – kapitel 5): Lyssna på vad personerna berättar och svara på frågorna.
  2. Skriv och berätta vad DU brukar göra en fredags- eller lördagskväll. Har du någon ritual som ofta blir likadan? Vad tycker du bäst om att göra? Äter du något speciellt?Om du vill kan du skicka din text till mig så ger jag feedback. (Det är frivilligt.) Nästa vecka ska du berätta för de andra i gruppen vad du skrivit.

Så vill jag önska dig en fin vecka! Vi ses nästa onsdag. 🙂