KI A1 (2/3), start 7 september

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! Här kan du läsa om kursen, vad vi arbetar med och vilken läxa du har. 🙂

9 november

Det här var vår sista lektion (the last lasson). Tiden går fort (time flies)!

Vi hade bara två aktiviteter:

  1. Framstegstest 2 (progress test.) Du hittar testet på webben nok.se/ rivstart…. Där finns också de rätta svaren (=the right answers)
  2. FIKA! Tack för alla godsaker! (Thanks for all the goodies!)

Nu vill jag bara säga: LYCKA TILL med dina studier! Jag hoppas att du får en fin jul (Christmas) och att vi ses i januari!

Alla nya kurser publiceras på Folkuniversitetets webbsida under december. 🙂

Stor KRAM (big hug) från mig, Maria! 🙂

2 november

Vi värmde upp med lite preteritum:

  • Vad gjorde du igår? Jag gick på bio. / Jag tittade på TV. / Jag lagade mat. / Jag läste en bok.
  • Vad gjorde du i lördags? Jag träffade vänner. / Jag åt en god middag. / Jag drack öl på en bar.
  • Vad gjorde du förra sommaren? Jag reste till Spanien. / Jag besökte min familj. / Jag arbetade.

Vi tittade i TB på s. 58-59 och pratade om orden för familj och släkt.

TB s. 59. Relativt pronomen: som(=who)

  1. Jag har en bror som heter Olof.
  2. Jag har en syster som är meteorolog.
  3. Jag har en kusin som bor i Frankrike.

TB s. 60. Possessiva pronomen.

TB s. 60 Adjektiv efter verb. Adjektivet rättar sig efter substantivet.

  • Jag har en fil bil. Min bil är fin.
  • Jag har ett fint hus. Mitt hus är fint.
  • Jag har fina hundar. Mina hundar är fina.

TB s. 61.

  1. Vår bil är gammal.
  2. Mina bilar är amerikanska.
  3. Deras piano är gammalt.
  4. Vår farfar är gammal.
  5. Ert hus är fint.
  6. Dina bröder är långa.

Vi arbetade med ett kopierat material:

  • relativt pronomen: som
  • possessiva pronomen
  • possessiva pronomen och adjektiv efter verb

Vi arbetade i par med ett korsord (crossword) med ord för familj och släkt.

TB s. 61. Hörövning 44. En kvinna pratar om sin familj. Vad kan du höra?

  • Liten familj, bara en bror som heter Nils och är 46 år.
  • Nils är gift med Sonya som kommer från Indien.
  • Pappa Ola är 78 år och bor i Frankrike.
  • Mamma Alma bor i Lund.
  • Pappa har inga syskon.
  • Mamma har en syster som är 69 år . Hon är gift med en korean och de bor i Sydkorea.
  • I Sydkorea bor också kusinerna.
  • Kvinnan är ogift. Hon har inga barn. Hon bor i ett hus på landet. Det är toppen!

LÄXA

ALLA övningar på webben till kapitel 6!

Nästa vecka är det vår sista lektion. Jag hoppas att vi ses som vanligt (as usual) och att vi kan fika tillsammans. Nu måste vi vänta på information från Folkuniversitetet. Kanske det blir en lektion online. Om det blir online får ni ett mejl från Folkuniversitetet. Men fika kan vi göra ändå (anyway)! 🙂

Ta hand om er! Take care! Vi ses. 🙂

 

26 oktober

Vi repeterar preteritum:

  • dricker – drack
  • äter – åt
  • går – gick
  • får – fick
  • skriver – skrev
  • är – var
  • gör – gjorde
  • kommer – kom

Vi går igenom läxan (=kopierat material)

Frågeord

  1. Hur gammal är din pappa?
  2. Vad har du väskan?
  3. Hur många barn har du?
  4. Vilken gata bor du på?
  5. Vilket telefonnummer har du? / Vad har du för telefonnummer?
  6. Vad heter din mamma?
  7. Varifrån kommer du?
  8. Varför är du i Sverige?

Prepositioner

från Göteborg i Sverige —-bor i Uppsala Kungsgatan ….arbetar universitetet……forskare i …..intresserad av ….går ofta konsert

….kommer från Tyskland …bor med Eva i Uppsala …..studerar universitetet ….intresserad av …..arbetar också ett företag ……..trivs bra i Sverige ….längtar efter ….

Klockan

  1. tio över nio
  2. kvart i tolv
  3. halv fyra
  4. tio i tre
  5. fem över åtta
  6. tjugo över tolv
  7. fem över halv sex
  8. kvart över nio
  9. fyra (prick)
  10. fem i halv tolv
  11. fem i sju
  12. tjugo i två

Hjälpverb

  1. Kan / Vill du hjälpa mig?
  2. Hon måste / ska plugga.
  3. Vad ska / vill / måste du göra efter kusten?
  4. …Jag måste köpa näsdukar.
  5. Vill / kan du följa med …
  6. Ja, det vill / kan jag.

Ordföljd

  1. Varifrån kommer din sambo?
  2. Peter kommer från England.
  3. Efter lunch måste vi studera svenska.
  4. Varför vill de jobba i Frankrike?
  5. Ikväll ska vi gå på restaurang.
  6. Klockan åtta kan du komma till restaurangen.
  7. Vilken tid börjar kursen?
  8. På morgonen vaknar Marie klockan halv sju.

Substantiv: singular.  Från obestämd form till bestämd form

  • en bulle – bullen
  • en apelsin – apelsinen
  • ett päron – päronet
  • en hamburgare – hamburgaren
  • ett frimärke – frimärket
  • en glass – glassen
  • ett glas – glaset
  • ett yrke – yrket
  • en dammsugare – dammsugaren
  • en pizza – pizzan

Substantiv: plural.

Plural till singular:

  1. biologer – en biolog
  2. tandläkare – en tandläkare
  3. busschaufförer – en busschaufför
  4. barn – ett barn
  5. förskolor – en förskola
  6. sjuksköterskor – en sjuksköterska
  7. hamburgare – en hamburgare
  8. yrken – ett yrke
  9. övningar – en övning
  10. företag – ett företag

Singular till plural:

  1. en karta – kartor
  2. en älg – älgar
  3. ett nummer – nummer
  4. en present – presenter
  5. en restaurang – restauranger
  6. en tidning – tidningar
  7. en person – personer
  8. ett pass – pass
  9. en buss – bussar
  10. ett piano – pianon

TB s. 56. Nytt kapitel. ”Min faster är Nobelpristagare”. Vi lyssnar på texten, läser texten och pratar om orden.

  • ganska =rather, pretty
  • ett stipendium=scholarship
  • en forskning=research
  • besöka=visit
  • otroligt=unbelievable
  • en massa= a lot
  • en släkting=relative
  • en prisutdelning= award ceremony
  • en kille= a guy
  • ett vandrarhem=a hostel
  • Höga kusten

TB s. 57 Objektspronomen

TB s. 58 Tidsadverb i dåtid (in the past) + preteritum

  • i måndags = last Monday
  • i tisdags ……….. gick jag på bio.
  • i onsdags ……… träffade jag en väninna.
  • i torsdags ………. åt jag frukost klockan åtta.
  • i fredags …….. spelade jag tennis.
  • i lördags ……. åkte jag till Göteborg.
  • i söndags …….. tittade jag på TV.

Årstiderna =the seasons

  • vår – i våras = last spring
  • sommar – i somras ………. reste jag till Italien.
  • höst – i höstas ……….studerade jag på KI
  • vinter – i vintras ……. åkte jag skidor i Frankrike.

igår (yesterday) / förra veckan (last week) / förra året (last year) + preteritum

  • Igår vaknade jag klockan halv tio.
  • Förra veckan var jag sjuk.

LÄXA

  • TB s. 58-59. Släkt och familj

På webben, kapitel 6

  1. Objektspronomen 1
  2. Objektspronomen 2
  3. Fraser

MYCKET BRA JOBBAT, ALLA!! 🙂 Vi ses nästa vecka.

Vid vår sista lektion – 9 NOVEMBER – ska vi FIKA tillsammans! Alla tar med något så kan vi dela (share). 🙂 🙂 🙂

 

 

19 oktober

Vi repeterar adjektiv och deras böjning:

  • en rolig film
  • ett roligt program
  • roliga filmer

Fler adjektiv: romantisk / lång / historisk / intressant / tråkig / spännande

Observera: adjektiv som slutar på -ande (spännande) har samma form för alla substantiv! Exempel:

  • en spännande film
  • ett spännande program
  • spännande filmer

Vi repeterar satsadverben för frekvens och gör egna meningar:

  • aldrig: Jag går aldrig på opera.
  • sällan: Jag dricker sällan vin.
  • ibland: Ibland går jag på restaurang.
  • ofta: Jag träffar ofta mina vänner.
  • alltid: Jag äter alltid frukost.

Vi pratar om gillar / tycker om / älskar + substantiv eller pronomen:

  • Jag gillar äpplen.
  • Jag tycker om romantiska filmer.
  • Jag älskar mina barn.

Gillar att / tycker om att /älskar att + VERB (infinitiv):

  • Jag gillar att äta äpplen.
  • Jag tycker om att titta på romantiska filmer.
  • Jag älskar att träffa mina barn.

TB sidan 54. ”Prat om helgen.” Vi läser texten och tittar på verben.

Preteritum: DÅTID (t.ex. igår / förra veckan / i tisdags…)

Regelbundna verb får preteritum så här:

Imperativ     Infinitiv      Presens      PRETERITUM

  1. Stanna!      stanna        stannar         stannade
  2. Ring!           ringa            ringer            ringde
  3. Tyck!           tycka           tycker           tyckte (-te efter p, k, s, t, x)
  4. Må!               må               mår                mådde

Oregelbundna verb (special) måste man lära sig. Här är några vanliga:

Presens / Preteritum

  1. äter / åt
  2. är / var
  3. kommer  / kom
  4. dricker  / drack
  5. får / fick
  6. sover / sov
  7. säger /sa
  8. går  / gick
  9. heter / hette
  10. tar / tog
  11. vill / ville
  12. vet / visste
  13. ligger / låg
  14. sjunger / sjöng
  15. springer / sprang
  16. förstår / förstod
  17. skriver / skrev
  18. ger / gav
  19. gör / gjorde
  20. finns / fanns

Vi repeterar också hur man bildar IMPERATIV (= order) från presens:

  1. Presens som slutar på -ar: Ta bort -r.                                                 Exempel: pratar – prata!
  2. Presens som slutar på -er: Ta bort -er.                                               Exempel: äter – ät!
  3. Presens som slutar på vokal (inte a eller e)+r: Ta bort -r.        Exempel: tror – tro! / mår – må!

Vi bildar INFINITIV (efter ”att” och efter hjälpverb) från presens:

  1. Presens som slutar på -ar: Ta bort -r                                                      Exempel: fikar – fika
  2. Presens som slutar på -er: Ta bort -er och lägg till -a.                    Exempel: köper – köpa
  3. Presens som slutar på vokal (inte a eller e) +r: Ta bort -r.          Exempel: tror – tro

Oj, oj, man kan bli helt snurrig (completely dizzy) av alla verbformer. Men ingen panik!! Vi pratar mer om det nästa vecka! 🙂

LÄXA

  • Det kopierade materialet ”Svenska A1:2 – övningar 1”. Gör sidan 1-3. (Repetera gärna sidan 4 också.)

På webben, kapitel 5

  1. Verb: preteritum
  2. verb: preteritum special

Mycket bra jobbat! Ha nu en fin vecka. Vi ses nästa måndag! 🙂

12 oktober

Liten uppvärmning:

  • Vad ska du göra imorgon / på fredag / på söndag / nästa vecka….?
  • Vad gör du aldrig / sällan / ibland / ofta / alltid?

TB sidan 51. Vi lyssnar på hörövning 37 (=läxan).

Dialog 1

  1. Hon sjunger i kör.
  2. Hon tränar hockey på onsdagar och lördagar.
  3. Hon går sällan på bio.
  4. De tar en promenad och fikar i stan.

Dialog 2

  1. Han dansar salsa.
  2. Han spelar schack.
  3. Han tränar på gym.
  4. Han spelar poker.
  5. Han spelar innebandy och tar en öl.

Vi gör ett övningsblad med presens futurum = ska + infinitiv.

  • -Vad ska du göra i sommar?
  • -Jag ska åka till England. Du då?
  • -Jag ska plugga franska i Aix…

Nisse och jag ska på bio…. V ska se Vampyrer. och efter filmen ska vi ta en öl.

Efter kursen ska jag träffa Amanda. Vi ska fika på Café Rex…… Jag ska spela badminton.. Och sedan ska vi träna på gymmet.

Vi gör också ett övningsblad med satsadverb och adverbets position.

aldrig / sällan / ofta / aldrig placeras efter verbet.

ibland placeras först eller sist.

  1. Jag tittar sällan på TV.
  2. Ibland går jag på bio.
  3. Jag går ofta på restaurang.
  4. Jag dricker aldrig vin.
  5. Jag går sällan i kyrkan.
  6. Jag sjunger alltid i kör.
  7. Jag tränar ofta på gym.
  8. ja lyssnar på musik ibland.
  9. Jag åker aldrig skateboard.

TB sidan 52. ”Vilken film ska vi se?” Vi lyssnar på texten och pratar om orden. Vi letar efter adjektiv i texten.

Adjektiven ändras (change) efter substantivets form:

  • en-ord: adjektivet har sin grundform (basic). En romantisk film.
  • ett-ord: adjektivet får ett-t. Ett romantiskt program
  • plural: adjektivet får ett-a. Romantiska filmer.

TB sidan 53. Vi tittar på adjektiven i rutan.

  • dålig= bad
  • tråkig= boring
  • sorglig= sad
  • läskig= scary
  • gammal= old
  • svår= difficult
  • ny= new
  • spännande= exciting

Vi pratar om film. Vilka filmer gillar du? Vilka filmer gillar du inte? Har du en favoritfilm?

LÄXA: 

  1. Skriv meningar med satsadverben aldrig / sällan / ibland / ofta /alltid. Minst 5 meningar!

På webben, kapitel 5:

  1. tycker om / tycker om att
  2. adjektiv 1
  3. adjektiv 2

BRA JOBBAT!! 🙂 Ha en fin vecka! Vi ses nästa måndag!

 

5 oktober

Liten uppvärmning:

  • Vilken är din favoritmat?
  • Vad heter veckodagarna?
  • Vilken aktivitet gillar du?

TB sidan 51. Intressen

TB sidan 48.

FRÅGA                                               AKTIVITET                                 TID

  • Vill du                                         …. gå på teater ……                      imorgon?
  • Ska vi                                         …. spela fotboll …….                    på lördag?
  • Har du lust att                        ….. gå på restaurang                    ikväll?

SVARA POSITIVT:

  • Ja, gärna!
  • Vad kul! / Vad roligt! / Vad skoj!
  • Det låter kul ! / Det låter roligt! / Det låter skoj!

SVARA NEGATIVT:

  • Nja, jag vet inte…
  • Hmm, kanske (=maybe)
  • Kan vi inte …. istället (=instead).
  • Tyvärr, jag kan inte. Jag måste…

Vi arbetar tillsammans i par och pratar om aktiviteter, dagar och tider.

TB sidan 49. ”Vad gör du på fritiden?” Vi läser texten ochpratar om orden.

  • brukar = use to
  • vattengympa= water gym
  • sällan= rarely
  • ibland = sometimes
  • fritid= free time
  • sjunger = sing
  • en kör = a choir
  • en trädgård = a garden
  • en sak = a thing
  • jag = hunt
  • fiska = fish
  • aldrig =never

TB sidan 52. Adverb för frekvens

aldrig  – sällan – ibland – ofta – alltid

Placering: aldrig, sällan, ofta, alltid placeras ETFER VERBET. Exempel:

  • Jag spelar aldrig poker.
  • Jag tittar sällan på TV.
  • Jag träffar ofta mina vänner.
  • Jag äter alltid lunch klockan 12.

Placering av ibland: FÖRST eller SIST i meningen. Exempel:

  • Jag går på opera ibland.
  • Ibland går jag på opera. (Tänk på ordföljden: verbet på plats 2!!)

LÄXA

  1. TB sidan 51, hörövning 37.
  2. På webben, kapitel 5:
  • Ordföljd
  • Verb: hjälpverb

Lycka till! Vi ses nästa vecka! 🙂

28 september

Vi repeterar substantivens pluralformer :

  1. en gata – gator (slutar på -a)
  2. en bulle – bullar (har inte betoning på sista stavelsen)
  3. en telefon – telefoner (betoning på sista stavelsen)
  4. ett yrke – yrken (slutar på vokal)
  5. ett paket – paket / en lärare – lärare (slutar på konsonant / slutar på -are)

TB sidan 41. Vi går igenom hörövning 30 (läxan):

  1. paprikor 3 för 15:-
  2. gurkor 2 för 10:-
  3. vindruvor 50:-/kilo
  4. purjolökar 14:- styck
  5. apelsiner 2 kilo för 35:-
  6. bananer 3 för 16:-
  7. äpplen 5 för 23:-
  8. päron 28:- / kilo

TB sidan 42. ”I mataffären” Vi repeterar orden:

  • till vänster
  • till höger
  • rakt fram
  • första
  • andra
  • tredje
  • fjärde

Nya ord och uttryck (expressions):

  • Du ursäkta, var finns…?
  • Ursäkta, har ni…?
  • Förlåt mig, var finns…?
  • Hej! Parmesanost?

Vi frågar varandra om produkter i mataffären:

  • -Du ursäkta var finns ost? -Där rakt fram.
  • -Förlåt mig, har ni läsk? -Ja, andra hyllan till höger.
  • Ursäkta, var finns duschkräm? -Tredje hyllan till vänster.

TB sidan 43: Förpackningar

en burk / en dosa / en flaska / en påse / ett paket / en tub / en ask

TB sidan 44. Vad ska du äta ikväll? Vad behöver du då?

  • Jag ska äta pasta och tomatsås. Jag behöver pasta, tomater, lök och paprika.
  • Jag vill äta en smörgås. Jag behöver bröd, smör, senap (mustard) och avokado.

TB sidan 44-45. Vokalerna = O, Å, A

Hörövning 33. Arne Åkesson / Ola Aronsson / Åke Johansson / Tore Åkerlund / Åsa Klasson / Adam Bodström / Nora Thåström / Mårten Ahl / Love Fågelström / Klara Thorsson

TB sidan 46-47. ”Ska vi gå på Experimentteatern?” Vi lyssnar på texten och tittar på orden.

  • Vad synd! = What a pity!
  • hänga med = följa med = come with
  • semester = vacation
  • helvetet = hell
  • kanske = maybe
  • har du lust att = vill du
  • Vad skoj! = Vad roligt! / Vad kul!
  • Jag vet inte = I don’t know
  • Hur så? = Why?
  • Det låter kul = That sounds fun
  • istället = instead
  • poesi = poetry

LÄXA

På webben, kapitel 4

  1. Substantiv plural och singular
  2. Substantiv singular och plural
  3. Verb: presens
  4. Prepositioner
  5. Ord: förpackningar

Bra jobbat! 🙂 Om du har några frågor – ta med dem nästa vecka! (If you have any questions – bring them next week.) Ha det så bra! Vi ses. 🙂

21 SEPTEMBER

Vi värmer upp och ställer frågor till varandra. Exempel:

  • Hur mår du?
  • Vilken tid äter du frukost?
  • Vad ska du göra efter kursen?
  • Var arbetar du?
  • Hur gammal är du?

Vi sitter i par (=två och två) och läser texterna om ”En vanlig dag”. Den som lyssnar (listen) ställer fler frågor till den som läser. Sedan byter (change) vi roller. Bra jobbat! 🙂

Vi repeterar hjälpverben: ska / kan / vill / måste – följs alltid av INFINITIV!

Från presens till infinitiv.

  • pratar : ta bort -r = PRATA (Jag kan prata svenska.)
  • köper : ta bort -er +a = KÖPA (Jag måste köpa en pizza.)
  • bor: ta bort -r = BO (Jag vill bo i Paris.)

TB sidan 39. Köpa / Sälja / Sälja och köpa mer. Vi lär oss (learn) bra fraser och övar med produkterna på sidan 38. Exempel:

  • -Jag skulle vilja ha en latte, tack.
  • -Var det bra så?
  • -Nej, jag vill ha en kanelbulle också, tack.
  • -Något mer?
  • -Nej, det var bra så, tack.
  • -Det blir 57 kronor.
  • -Varsågod.
  • -Tack.

TB sidan 40. ”På torget”. Ord i plural.

Substantiven delas i 5 grupper

1)en-ord som slutar på -a. Plural –or.

en gata – gator / en kaka – kakor / en penna – pennor.

2) en-ord som inte har betoning på sista stavelsen. Plural –ar.

en bulle – bullar / en tidning – tidningar / en purjolök – purjolökar

3) en-ord som har betoning på sista stavelsen. Plural – er .

en apelsin – apelsiner / en telefon – telefoner / en station – stationer

4) ett-ord som slutar på vokal. Plural -n.

ett äpple – äpplen / ett yrke – yrken

5) ett-ord som slutar på konsonant. Plural —

ett päron – päron / ett paket – paket

Till grupp 5 räknas också en-ord som slutar på -are. en lärare – lärare / en hamburgare – hamburgare.

TB sidan 41. Vi tittar på alla ord i plural och byter (change) till singular.

TB sidan 42. ”I mataffären”. Vi pratar om orden i affären (the store).

  • första =first
  • andra = second
  • tredje = third
  • fjärde = fourth
  • till vänster = to the left
  • till höger = to the right
  • rakt fram = straight ahead

LÄXA

TB sidan 41. Hörövning 30.

På webben (kapitel 4):

  1. Ordföljd
  2. Konjunktioner men / eller / och
  3. Personliga pronomen
  4. Ord
  5. Fraser

Lycka till med läxan! Vi ses nästa vecka. 🙂

 

 

 

 

 

14 SEPTEMBER

Vi börjar med att repetera vanliga frågor och svar:

  • Vad heter du? Jag heter ….
  • Varifrån kommer du? Jag kommer från …
  • Vad talar du för språk? Jag talar ….
  • Hur gammal är du? Jag är …..(år gammal)
  • Vad är klockan? Den är …
  • Vilken tid äter du frukost? Jag äter frukost klockan …
  • När slutar kursen ikväll? Den slutar …

TB sidan 36 ”Jag måste köpa…” Vi lyssnar på texten. Vi pratar om orden.

  • vara förkyld= get a cold
  • en näsduk= handkerchief
  • följa med=come along
  • ganska=quite

Hjälpverb:

  • kan = can
  • vill = want to
  • ska = will
  • måste = must

Efter hjälpverb – alltid INFINITIV!

Alla verb i presens slutar på -r. Exempel: talar, heter, träffar, köper, bor, går.

För att bilda infinitiv:

  • verb som slutar på -ar : ta bort -r. Exempel: talar -tala /  träffar – träffa
  • verb som slutar på -er: ta bort -er, addera -a. Exempel: heter – heta / köper – köpa
  • verb som sluta på annan vokal + -r: ta bort -r. Exempel: bor – bo / går – gå

Så, presens:

  • Jag studerar svenska.
  • Jag äter en kanelbulle.
  • Jag dricker kaffe på morgonen.
  • Jag vaknar klockan åtta.

Och infinitiv:

  • Jag kan studera svenska.
  • Jag vill äta en kanelbulle.
  • Jag ska dricka kaffe på morgonen.
  • Jag måste vakna klockan åtta.

TB sidan 37. Vi lyssnar på dialogerna. Vi tittar på orden. Vi läser.

  • javisst = självklart = absolut
  • ett leg = en legitimation = ID-kort
  • ett kvitto= a receipt
  • en tjuga = 20 kr

TB sidan 38. Vi tittar på orden.

LÄXA:

  1. Skriv en text om en dag i ditt liv. Använd (use) olika verb och tider. Titta på sidan 35 i TB för inspiration. 🙂 Du kan skriva om DIG eller en annan person!
  2. Ta med din text nästa vecka. Du får läsa din text i en liten grupp.
  3. Om du vill kan du skicka texten till mig – jag ger feed back. (Det är inte obligatoriskt.) Min mejladress: maria.cederblad@folkuniversitetet.se
  4. På webben, kapitel 4: Verb – presens + Prepositioner

LYCKA TILL med läxan! Vi ses nästa vecka. Kom ihåg (remember) att du alltid kan mejla mig om du har några frågor. 🙂

 

 

 

 

Lektion 1 (=Lesson 1): 7 september

Alla i gruppen får göra en liten presentation.

  • Jag heter…..
  • Jag kommer från …
  • Jag talar engelska, svenska …
  • Jag arbetar / studerar på Karolinska Institutet …
  • Jag bor i Solna / Flemingsberg …
  • Jag är ….(år gammal)

Vi repeterar talen /the numbers) från 0-100 (TB sidan 223).

Vi repeterar klockan.

Fråga: Hur mycket är klockan? / Vad är klockan? / Ursäkta, har du en klocka? / Vet du vad klockan är?

Svara: Klockan är … / Den är … / Hon är …

  • 07:00 Klockan är sju (prick).
  • 07:05 Klockan är fem över sju.
  • 07:10 … tio över sju.
  • 07:15 … kvart över sju.
  • 07:20… tjugo över sju.
  • 07:25 … fem i halv åtta.
  • 07:30 … halv åtta.
  • 07:35 … fem över halv åtta
  • 07:40 …tjugo i åtta
  • 07:45 … kvart i åtta
  • 07:50 … tio i åtta
  • 07:55 … fem i åtta
  • 08:00 …åtta (prick)

TB  sidan 29 + 30: Vi gör övningar med klockan.

TB sidan 30. ”När är det fika?”. Vi läser texten och pratar om frågorna Vilken tid? / När? / Hur dags?

  • Vilken tid börjar filmen?
  • När äter du lunch?
  • Hur dags slutar kursen?

Tänk på: VERBET ÄR PÅ PLATS 2!!

TB sidan 31. ”Renate”. Vi läser verben

LÄXA (Homework): Logga in på nok.se/rivstart och skapa ett konto (sign up). Det är gratis! Gå sedan till Rivstart A1+A2 – Extramaterial . Här kan du lyssna på alla texter (listen to all texts) och arbeta med övningar (work with exercises).

  • Repetera kapitel 1-3.
  • Repetera talen 0-100.
  • Repetera klockan.

Om du har några frågor kan du kontakta mig på mejladress

maria.cederblad@folkuniversitetet.se

Vi ses nästa vecka. Ha det så bra!

Glada hälsningar

Maria 🙂