KI A2 (2/3), start 27 januari

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! Här kan du läsa om vad vi arbetar med på lektionerna och vilka läxor du har. 🙂
31 mars

Kursens sista lektion. Oj, så fort veckorna har gått!.

Vi  gick igenom läxan i TB s. 170-171. Vi läste texten och pratade orden. Vi pratade om favoritlärare och lärare som vi inte alls tyckte om.

Övningsdokument 3. Presens futurum.

A:

  1. ska plugga
  2. åker
  3. börjar
  4. kommer att vara
  5. ska packa ner
  6. kommer att ha
  7. kommer att bli svårt
  8. ska spela

C:

  1. J ska byta jobb / det kommer att passa
  2. vi ska flytta / det kommer att bli
  3. kommer att bli
  4. kommer att vara / jag ska plugga
  5. vi ska ta med / vi kommer att bli
  6. kommer att vinna
  7. vi ska måla / det kommer att bli

4 Tidsuttryck

  1. först
  2. först / sedan / då
  3. då (/först)
  4. först / sedan / då
  5. då / först / sedan

7 Tidsprepositioner

  1. i tre år (Hur länge?) / för ett år sedan (När? i dåtid) / om en månad (När? i framtid)
  2. i fem år (Hur länge?) / i två år (Hur länge?) / för tre år sedan (När? i dåtid)

Vi avslutade med att prata om påsken i våra länder. Vi pratade om traditioner och påskmat.

Stort TACK alla duktiga deltagare för en mycket trevlig kurs! Ni är TOPPEN!! 🙂 🙂 🙂

Jag önskar er alla: GLAD PÅSK!

 

24 mars

Vi började med Våffeldagen = 25 mars. Varför våffeldagen?? 25 mars + 9 månader = 25 december = Jesus föds. Den 25 mars får Jesus mamma, Maria, veta att hon är gravid (pregnant). Dagen kallas ”Marie bebådelsedag” eller ”Vårfrudagen”. Vår fru = Maria. Om man uttalar Vårfrudagen lite snabbt och otydligt blir det till slut ”Våffeldagen”. 🙂

Vi fick igenom läxan i övningsdokumentet

1B: för att, utan att, genom att

  1. genom att lyssna
  2. utan att läsa
  3. utan att läsa
  4. för att träffa
  5. utan att läsa
  6. för att såsen ska bli

Vi fick höra presentationer om skolsystemen i Nederländerna, Tyskland, Frankrike, Iran och Turkiet. Mycket intressant! Ni berättade om olika nivåer, betyg, terminer, test, kommunala och privata skolor och vilka ämnen ni tyckte bäst om. JÄTTEBRA PRESENTATIONER!!

TB S. 172 + övningsdokument 2: Relativa bisatser med satsadverb.

  • som = relativt pronomen. Inleder en bisats (=relativ bisats)
  • satsadverb: inte, kanske, aldrig, alltid ….
  • I en bisats placeras satsadverbet före verbet.
  1. …som hon inte gillade.
  2. … som vi kanske ska köpa
  3. … som inte tycker om katter.
  4. …. som aldrig vill prata svenska.
  5. … som han inte vill ha längre.
  6. …. som inte hade barn.
  7. … som alltid äter hamburgare…
  8. …. som han inte förstod.

TB s. 174. ”Framtiden”. Vi läste texten och pratade om orden.

  • ett fast jobb = att vara anställd permanent
  • en börsmäklare= stockbroker

Övningsdokument 3: Presens futurum

ska + infinitiv: subjektet bestämmer/ planerar / vill. Exempel: Jag ska träffa mina vänner ikväll.

kommer att + infinitiv: naturlig process eller logisk konsekvens. Subjektet bestämmer/ planerar / vill inte. Exempel: Flygresan är lång så jag kommer att bli trött.

presens: ofta med framtidsuttryck, t.ex. imorgon, på lördag, nästa vecka. Exempel: Jag åker till Paris på fredag.

LÄXA

  1. TB s. 170-171: Läs texten och ta reda på ord som du inte förstår.
  2. Övningsdokument 3 A, B och C.

Nästa vecka är det redan vår sista lektion på kursen. Oj, så fort det har gått! Om det hade varit en kurs med fysiska träffar hade vi haft lite fika förstås. 🙂 Nu får man ordna sitt fika själv.

Det kommer att bli en fortsättning (A2:3) för den som är intresserad. Den kursen startar onsdag 7 april.

Vi ses nästa vecka! Ha det så bra tills dess. 🙂

17 mars

Dagens uppvärmning var att prata om vår favoritmusik. I gruppen tycker man om många olika typer av musik: rock, jazz, blues, klassisk, elektronisk, elektrosving, symfonisk metal, pop, 70- och 80-talsmusik, alternativ rock… Wow, vilken bredd! 🙂

Vi pratade också om hur vi mår och om vi gillar morgon eller kväll bäst. Några ord:

  • ont i huvuvdet (uttalas: ”huvet”)
  • en huvudvärk
  • morgonpigg – morgontrött
  • morgonmänniska
  • kvällspigg
  • kvällsmänniska
  • numera = nu för tiden

Vi gick igenom läxan övningsdokumentet

3 Adjektiv

  1. skönt (Det är skönt…)
  2. tunn (Den är tunn..)
  3. milt
  4. tjock, skön
  5. tunna, tjocka
  6. nöjd
  7. tomt
  8. snabb, svettig

4 Prepositioner

  1. i sommar, på landet, med mina barn, från (/utanför) stan, på semestern, pratar om, mellan
  2. från IT-nu, frågade om, hette i efternamn
  3. intresserade av, i Sverige, på sommaren, på semester, deppig av

Tänk på:

  • i sommar, i vår, i höst, i vinter = den sommar (vår, höst, vinter) som kommer. Alltså:                     i sommar = sommaren 2021
  • på måndag, på onsdag, på lördag…= nästa måndag (onsdag, lördag)
  • i somras, i våras, i höstas, i vintras , i måndags, i lördags….= förra (senaste) sommaren, måndagen…. Alltså: i somras = sommaren 2020
  • på måndagar(na)= varje måndag Exempel: på onsdagar(na) har vi kurs i svenska

5 Adverb för position, destination, från position

  1. var, vart
  2. där, dit
  3. uppe, uppifrån, uppe
  4. ute, in
  5. ute, ut

TB s. 166. Kapitel 16. ”Skola och utbildning”. Vi läste meningarna (1-8), pratade om orden och diskuterade innehållet.

  • ett betyg = grade
  • sträng = severe
  • ett ämne = subject
  • en läxa

TB s. 167. Bra uttryck vid diskussioner:

  • Jag håller (inte) med om….
  • Jag tycker också att …
  • Jag tror att det är bättre att …
  • Absolut!
  • Ja, det kan stämma, men…

TB s 167 + Övningar till kapitel 16 1: Subjunktioner

  • för att : syfte, mål
  • utan att : man behöver inte, gör inte
  • genom att : hur, på vilket sätt

När subjektet i båda satserna ör samma har man oftast infinitiv efter subjunktionerna. Exempel:

  • Pia har svårt att somna utan att läsa en stund först. (samma subjekt= Pia)
  • Pia har svårt att somna utan att hennes mamma läser en saga först. (olika subjekt= Pia+ hennes mamma)
  • Anton tog en taxi för att komma hem snabbt. (samma subjekt= Anton)
  • Anton tog en taxi för att hans bil var trasig.(olika subjekt= Anton + hans bil)

TB s. 168-169: ”Det svenska utbildningssystemet”. Vi läste texten och pratade om orden.

  • ett fordon= vehicle
  • fordonsprogrammet = en utbildning där man bl. a. lär sig att reparera fordon
  • grundskola= de första nio åren i svensk skola. Sedan kommer gymnasiet.

LÄXA

Övningsdokumentet 1B: Subjunktioner: för att, utan att, genom att

På webben (kapitel 16): subjunktioner

TB s. 169 I: Förbered en liten presentation om utbildningssystemet i ditt hemland. Nästa vecka presenterar du muntligt för oss andra i gruppen. Du kan läsa i TB s. 168-169 för att få idéer. 🙂 Om du vill kan du skicka din text till mig så ger jag feedback. (Det är inte obligatoriskt.) Berätta gärna också vilka ämnen du tyckte bäst om är du gick i skolan.

Mycket bra jobbat! Ha en fin vecka. Vi ses nästa onsdag. 🙂

 

 

 

Skriv en text och skicka den till mig (om du vill). Nästa vecka berättar du för oss andra i gruppen

10 mars

Vi började lektionen med att prata om våra lyckonummer.

  • jämna nummer= 2, 4, 6 etc.
  • ojämna / udda nummer= 1, 3, 5 etc.

Vi gick igenom läxan:

tror / tycker / tänker (separat blad):

  • 4) tycker
  • 5) trodde (/ tänkte)
  • 6) tänker, tror
  • 7) tror
  • 8) trodde
  • 9) tänkte, tyckte
  • 10) tyckt

Övningsdokument 6

  1. tyckte, trodde
  2. tror
  3. tycker
  4. tror
  5. trodde
  6. tycker

TB s. 162: Självständiga pronomen

  1. ingen (/inte någon)
  2. ingen (/inte någon), någon
  3. alla, en del, många
  4. inget (/inte något), något

Övningsdokument 2: Självständiga pronomen

  1. ingen (/inte någon), någon, många (/alla)
  2. många (/en del), alla, en del (/många)
  3. ingen (/inte någon)
  4. någon, något
  5. inget, något
  6. ingen (/inte någon)
  7. något, inget

TB s. 163: ”Sveriges klimat.” Vi läste texten och pratade om orden.

  • blåsigt = det blåser
  • regnigt = det regnar
  • snöigt = det snöar
  • det beror på = it depends on
  • ett dygn = 24 timmar

LÄXA

Övningsdokument

  • 3: Adjektiv: Tänk på att ett adjektiv måste böjas efter substantivet. Ex: en lång film – ett långt program – långa filmer (plural). Om en mening börjar med ”Det är/var ….” ska adjektivet böjas med -t.
  • 4: Prepositioner
  • 5: Adverb för position, destination, från position

På webben (kap 15):

  1. Pronomen: självständiga
  2. Verb 1: tempus och verbform
  3. Verb 2: tempus och verbform
  4. Adjektiv
  5. Prepositioner

Bra jobbat, som alltid! Vi ses nästa vecka! 🙂

3 mars

Vi gick igenom läxan.

Övningsdokument kapitel 15.

1 A:  Sin, sitt, sina eller hans, hennes, deras?

  1. sin man / hennes man
  2. sin pojkvän / hans pojkvän
  3. sitt hus / hans hus
  4. hennes pojkvän
  5. sina hundar
  6. deras barn
  7. sina föräldrar/ hans föräldrar
  8. sin bror / hennes bror
  9. hans syster / sin syster
  10. deras hundar / sina hundar

TB s. 158-159 Medelsvensson snackar

  1. Hur länge då?
  2. Hur många då?
  3. Hur mycket då?
  4. Vad då? (Säg!)
  5. Varför då?
  6. Vem då?

Vi läste dokumentet ”Att skriva mejl”. Några ord från texten:

  • en mottagare= den som tar emot / får ett mejl
  • utropstecken= !
  • ett massutskick= ett mejl/ blev som man skickar till många personer
  • en punkt= .
  • oengagerad=uncommitted
  • tjatig=annoying
  • en avskedsfras= en fras/mening för att avsluta ett mejl
  • ett förnamn= first name
  • ett efternamn= familjenamn
  • ett snedstreck= /
  • artig= polite

Vi läste också dokumentet ”tror/tycker/tänker”

  1. Tycker du …./ Aha, jag tror att ….
  2. ….jag tycker att…
  3. Jag tänker gå …
  4. till 10. = läxa 🙂

Vi läste i TB på s. 160-161. Några tankar om Sverige och svenskarna.

Några ord vi pratade om:

  • skiner – sken – skinit                  Exempel: Solen skiner. Igår sken solen.
  • överraskad = surprised
  • ute = utomhus = outdoor
  • skrattar = laugh
  • tyst = quiet, silent
  • en tystnad = silence
  • skönt= nice
  • klättrar = climb
  • verkar= seem
  • nöjd= glad
  • deppig=depressed
  • en siffra (plural: siffror)= number, digit

Vi pratade också om texterna. Alla hade egna erfarenheter (=experiences) och tankar (=thoughts) om Sverige och hur människor gör här. Intressant diskussion! 🙂

LÄXA

  • Övningar kapitel 15. 6: Tror/tycker
  • Separata dokument: tror/tycker/tänker: uppgift 4-10.
  • På webben: Possessiva och reflexiva possessiva pronomen
  • Skriv ett mejl och skicka det till mig! Jag lovar (promise) att svara . 🙂

Bra jobbat! Ni är mycket duktiga! 🙂 Vi ses nästa onsdag.

 

24 februari

Vi började med att prata om vad vi skulle vilja köpa. Här är allas drömmar:

  • en hund
  • en katt
  • nya glasögon
  • en öl med vänner
  • trädgårdssaker (till kolonilotten)
  • en klippning hos frisören
  • nya ytterskor

Vi gick igenom läxan i TB s. 154-155 (hörövning) och i övningsdokumentet 6A + B.

  1. kom / hade(/tog) / åt / ätit
  2. dricka / dricker / blir (/är)
  3. se / sett / var (/är)
  4. sköt / åt (/hade)
  5. skrik / skriker
  6. var / ville

8 Verb

  1. måla (om)
  2. klippa
  3. hugga
  4. plocka
  5. luktar
  6. tänder
  7. lägga
  8. spela
  9. bråka
  10. skiner
  11. bada
  12. hoppa

Vi fortsatte i övningsdokumentet med övning:

9 Possessiva pronomen och objektspronomen (Titta gärna i TB s. 235)

  1. mitt / mina / mig / min
  2. er / ert / era / er
  3. dig / dina / ditt / din
  4. oss / vårt / våra / vår
  5. honom / hans / henne / hennes
  6. dem / deras

Nytt kapitel – 15. Vi pratade om vanliga namn i våra länder. I Sverige är efternamnen Andersson och Johansson vanligast. Och om man heter Maria är man inte så ovanlig precis…

Vi fortsatte med grammatik, TB s. 157 +övningsdokumentet till kapitel 15:

Reflexiva possessiva pronomen : sin / sitt / sina

  • Refererar till subjektet i samma sats: Olivia har en hund. Olivia älskar sin hund.
  • Sin/ sitt/ sina kan inte vara en del av subjektet: Kurt har en telefon. Hans telefon är ny. Kurt älskar sin telefon.

TB s. 158-159: Medelsvensson snackar. Man kan använda frågeord utan verb. Då är det bra att lägga till ett ”då” efter frågeordet. Det låter lite mjukare och artigare på det viset.

Jämför:

  • -Jag kan inte följa med på bion ikväll.
  • -Varför? / Varför då?

LÄXA

TB s. 158-159: Fyll i rätt fråga.

I övningsdokumentet (kap. 15)

  • 1 A: Sin, sitt, sina eller hans, hennes, deras

På webben (kap. 15)

  • Possessiva och reflexiva possessiva pronomen
  • Verb 1
  • Konjunktioner och subjunktioner

Ni är så trevliga att jobba med och ni arbetar så bra – toppen! 🙂

Ha en fin fortsättning på veckan. Vi ses nästa onsdag!

 

17 februari

Vi började med att gå igenom läxan i övningsdokumentet.

2 B Relativa bisatser

  1. Jag var på ett museum som visar (/har) svensk konst.
  2. Igår, när jag kom hem efter jobbet, var jag mycket trött.
  3. Jag har en kusin som bor i Madrid.
  4. Jag vet en restaurang där man kan äta vegansk mat.
  5. De har köpt en bil som har nya vinterdäck.
  6. Förra veckan, när det snöade mycket, tog jag bilen till jobbet.
  7. Jag tycker inte om mat som är kryddig (=med starka kryddor).
  8. Lägenheten där mina föräldrar bor är stor och vacker.

3 Subjunktioner

  1. … trots att / även om det är kallt i vattnet.
  2. ….. innan du går ut.
  3. …. medan Simon lagar mat.
  4. …. trots att (/även om)
  5. … innan jag somnar.
  6. ….. trots att det regnade.
  7. ….. för att förstå texten.
  8. …. trots att / även om jag inte tyckte om maten.

Vi fortsatte i övningsdokumentet.

4 Utrop. Kom ihåg: verbet placeras efter subjektet! Ofta står verbet sist i meningen. Om det finns ett adverbial som handlar om tid (t.ex. igår, idag, förra veckan …) eller plats (t.ex. på jobbet, på festen, hos tandläkaren…) placeras dessa efter verbet.

Exempel:

  • Vilken fin bil du köpte igår!
  • Vad tråkigt det är på jobbet!
  1. Vilket fint piano ni har!
  2. Vilka svåra frågor du ställer!
  3. Vad svårt det här var!
  4. Vilken god soppa vi åt igår!
  5. Vilket härligt hus de har köpt!
  6. Vilka snygga byxor du har!
  7. Vad gullig du är!
  8. Vilken trevlig lägenhet ni har!

TB s. 152 ”Therese tipsar”  Vi läste texten och pratade om orden. Vi diskuterade också vilka etikettsregler som finns i Sverige och allas hemländer.

  • ytterskor = skor som man har utomhus
  • inneskor = skor som man har inomhus
  • ta av skorna = take off the shoes
  • ta på skorna = put on the shoes
  • en ask = en liten låda / box
  • en värdinna = en kvinna som tar emot gäster = a hostess
  • en värd = en man som tar emot gäster
  • en äldre generation
  • en yngre generation

Övningsdokumentet

5 Ordföljd: bisats + huvudsats

En huvudsats innehåller ett subjekt och ett verb

En bisats inleds ofta med en subjunktion ( om, eftersom, innan, trots att…) och kan inte stå själv (=måste stå tillsammans med en huvudsats).

Exempel: Vi går hem (=huvudsats) om det börjar regna. (=bisats)

Bisatsen kan stå före huvudsatsen. Då måste verbet i huvudsatsen stå före subjektet.

Exempel: Om det börjar regna går vi hem.

  1. Medan du lagar mat kan jag städa.
  2. Trots att det kostar mycket tänker Lisa resa till New York.
  3. Innan vi går ut tar vi en kaffe.
  4. Även om det bli dåligt väder ska de plocka svamp imorgon.
  5. Eftersom solen skiner åker vi till havet nu.

Ett satsadverb (t.ex inte, aldrig, ofta…) placeras efter verbet och subjektet!

Exempel: När solen skiner vill vi inte vara inomhus.

7 Prepositioner

  1. drömmer om / en stuga landet / barfota i gräset / plocka bär i skogen / bada i havet
  2. fredag kväll / åka ut till (/med) / i skärgården / vid (/nära) vattnet / 80-talet / i stugan / i vattnet
  3. komma ut till oss / landet / lördag / knytis / till (/med) / grillen / fyra gånger i timmen / tillbaka till stan

LÄXA

TB s. 154 D + 155 E: Hörövning + frågor (ljudfil 106)

Övningsdokumentet

  • 6A: Verb grupp 4
  • 6B: Skriv verben (från öva A) i rätt form i texten.
  • 8: Verb. Skriv verb som passar i texten. Alla verb finns i kapitel 14.

MYCKET BRA JOBBAT!! Vi ses nästa vecka! Ha en trevlig helg (när den kommer)! 🙂 🙂 🙂

 

 

10 februari

Vi började med att lite kort berätta om dagen. Några ord som användes:

  • orolig = worried
  • nervös = nervous
  • hektisk = hectic
  • mjälte = spleen

Vi tipsade också varandra om svenska filmer och serier:

  • Fröken Frimans krig: kvinnor som kämpar (fighting for) rättigheter (rights), t.ex. att rösta (vote).
  • Morden i Sandhamn
  • Rapport
  • Nyheter på lätt svenska

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet.

1A (Ordföljd indirekt tal)

  • 4) Pia säger att…
  • 5) Nils undrar om …
  • 6) Hanna vill veta när …
  • 7) Tina frågar var …
  • 8) Valle undrar vad …

1B (från indirekt tal till direkt tal)

  1. Carlos: Vad ska de äta till middag?
  2. Lena: Var ligger banken?
  3. Peter: Är det kallt i vattnet?
  4. Pia: Filmen är jättebra.
  5. Nils: Är Kajsa gift?
  6. Hanna: När börjar festen?
  7. Tina: Var bor Pelle?
  8. Valle: Vad ska vi göra efter bion?

1D (från direkt tal till indirekt tal)

  • Berit säger att hon har talat med Sara.
  • K-A undrar om de kommer på fredag.
  • Berit säger att de inte kunde komma då.
  • K-A frågar när de kommer.
  • Berit säger att de kommer till lunch på lördag.
  • K-A frågar vad de vill äta.
  • Berit säger att de gärna vill äta sill och potatis.
  • K-A undrar om de inte kan äta älg till middag.
  • Berit säger att det låter bra.

TB s. 147-149 ”På landet” , ”Brian träffar Kurt-Allan och Berit” och ”Dagen fortsätter”.

Vi läser texterna och tittar på orden:

  • skrika = scream
  • en mås = seagull
  • en färja = ferry
  • en liten bit kvar = a little bit left
  • en grusväg = a gravel road
  • ett dass = en toalett utanför huset
  • ett snöre = a rope
  • lukta =smell
  • en granne (plural: grannar)= neighbor
  • en gran (plural: granar) = spruce tree
  • brukar = use to
  • en jakt (verb: jaga) = hunting
  • naken = naked
  • sur = grumpy, moody
  • skjuta (sköt – skjutit)= shoot

Övningsdokument

2A: Relativa bisatser

  1. I morse när
  2. Jag har många vänner som
  3. Vi har ett landställe som
  4. Kontoret där
  5. På kvällen när
  6. Vet du något ställe där
  7. Barcelona är en stad som ..
  8. Efter jobbet när
  9. Jag vet en restaurang där
  10. Jag har en kollega som
  11. Pia och Per brukar gå till ett café där
  12. Pia och Per brukar gå till ett café som

3: Subjunktioner: innan / medan / trots att / även om/ för att

TB s. 149 G: Uttal av ”h”. 

Vi uttalar alltid h i början av en mening :

  • Hur kallt är det i vattnet?
  • Här, varsågod.
  • Hon har en hund.
  • Hej alla vänner!

Vi uttalar också h när det är ett viktigt ord:

  • Efter en halvtimme kom bussen.
  • Hon har en hund.
  • Han heter Henrik.
  • Igår åt jag en hamburgare.

LÄXA:

På webben, kapitel 14

  1. Relativa bisatser 1
  2. relativa bisatser 2
  3. Subjunktioner 1
  4. Subjunktioner 2

I övningsdokumentet

  • 2B: Relativa bisatser – komplettera meningarna.
  • Subjunktioner – skriv innan, medan, trots att, även om, för att

Textboken s. 148: Lyssna på nubbevisorna! (På webben, ljudfil 99).

Mycket bra jobbat, alla! Ni är mycket duktiga! 🙂 Vi ses nästa onsdag!

3 februari

Vi började med att berätta för varandra om något positivt som hänt under dagen. Här är några exempel:

  • en god lunch
  • ett bra samarbete med en kollega
  • solen sken (skiner – sken – skinit)
  • ett problem på jobbet som  blev löst

Sedan fick vi höra om allas semesterminnen. Så roligt och spännande! 🙂 Ni har varit på många olika platser i världen (the world). Se här:

  • Kiruna
  • Turkiet
  • Höga kusten
  • Kanada
  • Bilresa i Sverige
  • En stuga på landet
  • Nicaragua
  • Abisko

Vi fick höra historier om norrsken (Northern lights), stränder (en strand), bussbiljetter, nationalparker, vandring i skogen, god mat och mycket annat. Bra berättat! 🙂 Här kommer några ord från era berättelser:

  • en granne = en person (eller flera personer) som bor nära dig
  • ihop = tillsammans
  • en snöskoter = snowmobile
  • i havet = in the sea / ocean
  • en djungel = jungle
  • elektricitet
  • ett vattenfall = waterfall
  • en ren = reindeer
  • en erfarenhet = experience
  • en stjärna = star
  • en eld = fire
  • en hundspann = dog team
  • en slädhund = sled dog

 

TB s. 145 ”Sara och Brian på landet”. Vi läste texten flera gånger och tittade på orden.

ett lakan (plural: lakan) = sheet(s)

Vi pratade om indirekt tal och tittade i dokumentet med övningar (till kapitel 14). jämför (compare):

Direkt tal  

  • Maria: Jag gillar vintern.
  • Pelle: När kommer sommaren?
  • Eva: Ska det regna imorgon?

Indirekt tal

  • Maria säger att hon gillar vintern.
  • Pelle undrar när sommaren kommer.
  • Eva frågar om det ska regna imorgon.

I indirekt tal blir det en bisats efter att / när / om ….. Ordföljden ser du på sidan 2 i övningsdokumentet och på sidan 225 i TB.

Vi pratade också om att det kan vara trevligt och nyttigt (useful) att titta på svensk TV. Jag tipsade om några program:

  • Vår tid är nu: dramaserie
  • Helt lyriskt: dikter (poems) av svenska poeter tonsätts (are set to music) av svenska aktuella musiker
  • Sveriges starkaste familj: familjer tävlar (are competing) i styrka  (strength) och samarbete (cooperation)

LÄXA:

I övningsdokumentet 1 (Ordföljd)

  • A 4-8:  Skriv att / om / var / vad / när
  • B: Skriv meningarna i övning A i direkt tal
  • D: Ändra meningarna till indirekt tal och skriv in dem i positionsschemat på sidan 2.

På webben

  • Ordföljd 1: bisats
  • Ordföljd 2: bisats

PÅ svtplay

Titta på TV och tipsa de andra i gruppen om du hittar ett bra (svenskt) program. 🙂

Mycket bra jobbat idag! Vi ses nästa vecka. 🙂 🙂 🙂

27 januari

Vi börjar med att presentera oss för varandra i gruppen. 🙂

Vi pratar om att vara ledig och vilka semesterdrömmar vi har.  Det finns många olika drömmar i gruppen, t.ex:

  • åka till havet och bada
  • promenera i naturen
  • åka skidor i Italien
  • besöka norra Sverige och titta på norrsken (=The Northern Lights or Aurora Borealis)
  • träffa vänner
  • åka hem till familjen i hemlandet

Vi läser i TB (=Textboken) s. 142 ”Drömmen om ett landställe”.

Några ord från texten:

  • en stuga = ett litet hus
  • en utsikt = a view
  • en granne = någon som bor nära dig, a neighbour
  • barfota = utan strumpor och skor
  • orka = ha energi att göra något
  • filmjöl = svensk yoghurt
  • måla = sätta färg på, paint
  • hugga ved = chop firewood
  • en släkting = en familjemedlem, a relative
  • bråka = argumentera

Vi läser i TB på s. 143 om olika aktiviteter man kan göra på semestern. Alla i gruppen väljer två aktiviteter som man vill göra och en aktivitet som man inte vill göra. Klippa gräs och renovera huset var inte så populärt i gruppen. 🙂

Vi läser också om ”Landställen – populärt i Sverige”. Några ord:

  • ovanligt = unusual
  • landställe = fritidshus = sommarstuga
  • äga = own
  • ägare = owner
  • en ökning = an increase
  • en utlänning = foreigner

Vi pratar om situationen i allas hemländer. Är det vanligt att man har ett landställe? Svaret är nej i de flesta länder.

Lektionen gick snabbt och ni var alla mycket duktiga och engagerade. Bravo!

LÄXA: Berätta om en semester du inte kan glömma (a vacation you can not forget). Eftersom det är ett minne (a memory) handlar det om dåtid (the past). Detta innebär (this means) att du ska försöka använda preteritum. Här är några exempel:

       Presens – Preteritum

  • är – var
  • har – hade
  • reser – reste
  • åker  – åkte
  • träffar – träffade
  • äter – åt
  • dricker – drack
  • badar –  badade

Du kan läsa i TB på s. 228 för att repetera.

Om du vill kan du skicka din text till mig så ska jag ge feedback. 🙂

Har du några frågor?Då är du mycket välkommen att skicka ett mejl. Här är adressen:

maria.cederblad@folkuniversitetet.se

Vi ses nästa vecka! 🙂 🙂 🙂