KI B1 (2/3), start 27 januari

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! Här kan du läsa om vad vi arbetar med på lektionerna och vilka läxor du har. 🙂
24 februari

Vi började prata om vad vi drömmer om att köpa. Här kommer allas drömmar:

  • en katt
  • en ring
  • en cykelkärra
  • ett slott i Sydfrankrike
  • en villa i södra Spanien

Några ord vi använde:

  • säker= secure
  • trygg= safe, confident
  • en annons= advertisement
  • petig=meticulous, fussy

Vi gick igenom läxan i övningsdokumentet: 6A och 6B

6B: 1

  1. (vill) köpa
  2. tjänar
  3. har
  4. sparar
  5. (att) låna

2

  1. (att) klara sig
  2. hyr
  3. (måste) betala
  4. räcker

3

  1. (försöka) förhandla
  2. (att) höja
  3. ger

Vi arbetade vidare med 7 Partikelverb

  1. ligga kvar
  2. gå ner
  3. göra av med
  4. låna ut
  5. (har) gått upp
  6. sköta om (=ta hand om)
  7. håller med

8 Tidsprepositioner (titta gärna i TB på s. 287)

Repetition av regel

  • Hur ofta? om dagen / om dygnet / om året. Annars: i veckan / i timmen / i månaden ..
  • Hur länge? i (eller ingen preposition)
  • Hur snabbt?
  • När (preteritum)? för … sedan
  • När (presens futurum)? om
  1. en gång i månaden (=Hur ofta?)
  2. på ett år (= Hur snabbt?)
  3. om fem minuter (=När -futurum?)
  4. i två år (=Hur länge?)
  5. en gång om året (=Hur ofta?)
  6. på fem minuter (=Hur snabbt?)
  7. för två år sedan (=När – preteritum?)
  8. en gång i minuten (=Hur ofta?)

Vi började med ett nytt kapitel: 4, TB s. 46. Vi pratade om djuren på bilderna. Från vänster till höger:

en svan(två svanar) / en varg / en älg/  en katt

en orm (en huggorm) / en fisk / en hund / en gris (=ett svin)

Vi pratade också om orden i rutan på s. 46:

  • trofast = lojal
  • lydig= som följer regler (obedient)
  • busig= som gillar att leka och skoja (mischievous)
  • stilig= vacker och elegant
  • pålitlig=som man kan lita på (reliable)
  • påhittig=som har många idéer
  • klumpig= som inte är graciös  (clumsy)
  • ilsken= arg och aggressiv
  • korkad= dum
  • farlig= dangerous

Ännu fler ord, på s. 47:

  • övertala = persuade
  • skaffa= get
  • klappa= röra
  • trösta= comfort
  • tjata= nag
  • stirra på= stare at
  • spola ner= flush down

Vi pratade om djur + adjektiv på s. 48-49:

  • Hungrig som en varg
  • Flitig som en myra (flitig= diligent)
  • Arg som ett bi
  • Stark som en oxe
  • Envis som en åsna
  • Snabb som en vessla
  • Att äta som en häst
  • Hal som en ål (hal= slippery)
  • Tyst som en mus

LÄXA

Skriv och berätta om ett DJUR som du har haft eller som du känner eller som du skulle vilja ha. Nästa vecka ska du berätta för de andra i gruppen om ”ditt” djur. Texten får du gärna skicka till mig så ska jag ge feedback. (Frivilligt!)

TB s. 47: Hörövning 18. Lyssna på ljudfilen och svara på frågorna i övning H (1-9).

Ni jobbar alltid så bra och är så glada och trevliga! Fantastiskt! 🙂

Ha en fin fortsättning på veckan. Vi ses nästa onsdag.

17 februari

Vi började med att titta på ordkorten (ord från kapitel 3). Några ord vi pratade om:

  • krya på sig = vara sjuk men bli bättre                                 Bra uttryck: Krya på dig!
  • funkar = fungerar (samma ord, men en kortare form).       På samma sätt: kollar = kontrollerar
  • pantar = lämnar tillbaka t.ex. en tom flaska och får lite betalt för den
  • vänjer sig = blir van vid = förstår och accepterar en viss situation

Vi igenom läxan från övningsdokumentet.

5A +B: Sammansatta ord + egna exempel: Vi fick höra många bra exempel med ord som försäkringskassan, arbetsgivare, sjukskriven, damtidning, barnvakt, arbetsledare, sjuklön och soluppgång. Bravo!

5D: Motsatser

  1. oberoende
  2. otrygg
  3. otur
  4. impopulära
  5. obekväm
  6. irrelevanta
  7. oärlig
  8. omöjlig
  9. olycklig
  10. omoraliska
  11. intolerant

TB s. 39 ”Jobbet – himmel eller helvete”. Vi pratar om olika arbeten . Alla fick tänka på arbeten som man skulle vilja ha och arbeten som man absolut INTE vill ha. Här kommer några exempel:

Jobb man vill ha: lärare, läkare, inredningsarkitekt, kassörska, onkolog, yogainstruktör, jordbrukare med turism

Jobb man inte vill ha: ingenjör, sjöman, advokat, politiker, jordbrukare , förskollärare, busschaufför

Vi tittar i övningsdokumentet igen.

3 Adjektiv + substantiv: Tabellen visar de olika kombinationerna som finns.

1)en fantastisk film

  • den fantastiska filmen
  • Olofs fantastiska film
  • Vilken fantastisk film!
  • andra fantastiska filmer
  • en annan fantastisk film

2) ett snyggt hus

  • detta snygga hus
  • inget snyggt hus
  • det där snygga huset
  • vårt snygga hus
  • Vilka snygga hus!

3) en liten bil

  • två små bilar
  • den lilla bilen
  • dessa små bilar
  • Farfars lilla bil / små bilar
  • de här små bilarna

TB s. 40 G: Uttal och betoning

  1. lön / tre
  2. pengar / lönen
  3. problem / privat
  4. advokat / servitris
  5. nerverna / priserna
  6. miljoner / riskerar
  7. ekonomisk / investering
  8. förhandlade / politiker

LÄXA

På webben, kapitel 3

  • Adjektiv + substantiv 1
  • Adjektiv + substantiv 2
  • Adjektiv: motsatser

Övningsdokumentet

  • 6A: Verb i alla former
  • 6B: Välj verb från övning A och skriv in dem i rätt form i texten.

Det är så roligt att jobba med er! Ni är verkligen jätteduktiga!! Jag hoppas att ni får en skön helg. Vi ses nästa vecka. 🙂 🙂 🙂

10 februari

Vi började med några tips på svenska serier:

  • Bonusfamiljen
  • Solsidan
  • Kalifat

Kort repetition och egna exempel på konjunktionerna

  • antingen … eller : Jag måste välja. Antingen ska jag äta hemma eller på restaurang.
  • både … och : Jag är jättehungrig! Jag vill äta både hemma och på restaurang.
  • varken … eller: Jag är inte alls hungrig. Jag vill varken äta hemma eller på restaurang.
  • inte …. utan : Jag vill inte äta hemma utan ska gå på restaurang med en vän.
  • ju … desto: Ju mer jag tränar desto starkare blir jag.

TB s. 36 ”Vad drömmer vi om?” Vi pratar om våra drömmar och vad som är det viktiga i livet. Vi ger också varandra tips på hur man kan bli rik.

TB s. 38. Vi läser dialogerna och pratar om innehållet.

Övningsdokumentet

4: för mycket, lite eller lagom?

  1. knappt (=lite mindre än)
  2. precis (=exakt)
  3. tillräckligt (=så mycket som behövs)
  4. drygt (=lite mer än)
  5. för mycket (=mer än vad som behövs)
  6. lagom (=inte för lite, inte för mycket)
  7. ungefär (=cirka, omkring)
  8. pyttelite (= mycket lite)

5: ordbildning , sammansatta ord 

C: Motsater med prefixet ”inte”

  1. bekväm – obekväm
  2. populär – impopulär
  3. lycklig – olycklig
  4. trygg – otrygg
  5. tolerant – intolerant
  6. tur – otur
  7. lojag – illojal
  8. beroende – oberoende
  9. moralisk – omoralisk
  10. relevant – irrelevant
  11. ärlig – oärlig
  12. möjlig – omöjlig

LÄXA

På webben, kapitel 3

  • Ordbildning: sammansatta ord
  • Ordkunskap (du får ett mejl med ordkort till kapitel 3. Ordkorten kan hjälpa dig. 🙂 )
  • Motsatser

Övningsdokumentet

  • 5A: Gör sammansatta ord med ord från de två grupperna.
  • 5B: Välj 8 av dina sammansatta ord och skriv meningar.
  • 5D: Använd orden från övning C (motsatser) och skriv dem i meningarna.

Mycket bra jobbat, alla! Ni är såååååå duktiga!!! Vi ses nästa onsdag! 🙂 🙂 🙂

3 februari

Vi började lektionen med att berätta något positivt från dagen. Trevligt! 🙂

Vi fortsatte sedan med de nyheter ni hade sett eller läst under veckan. Det var både glada och mindre glada nyheter. Se här:

  • Fler vaccindoser till Sverige
  • Jordbävning (earthquake) i Spanien
  • Tre nya typer av elcyklar från Italien
  • Det danska herrlaget i handboll har vunnit över det svenska
  • Nederländerna har godkänt vaccin och kan nu vaccinera med högre fart
  • Tennisturneringen Australien Open måste ställas in (call off) på grund av pandemin

TB s. 35. Vi läste citaten om pengar och diskuterade vilket vi tyckte bäst om.

Vi tittade på s. 1 i dokumentet med övningar (kapitel 3): Konjunktioner

antingen eller / både och / varken eller / inte… utan / för / så

A 1:

  • för vi är arbetslösa
  • / och jag hoppas

A2:

  • både min sambo och jag
  • antingen åker vi till Chile eller till …

A3:

  • utan vi gör…
  • antingen hamburgare eller kebab

A4:

  • jag måste spara
  • varken råd att gå på restaurang eller
  • utan försöker

B (egna exempel)

  1. … för jag har jobbat mycket hårt.
  2. …antingen vill jag ha chokladglass eller vaniljglass.
  3. …jag har varken tid eller pengar.
  4. … inte laga mat utan jag äter på restaurang.
  5. … jag vill både sova och titta på TV.

2 Konjunktion: ju .. desto

ju + adjektiv i komparativ + subjekt + verb + desto + adjektiv i komparativ + verb + subjekt

  • Ju  + tröttare + jag + är + desto + lättare + somnar + jag.
  • Ju + mer + man + dricker + desto + törstigare + blir + man.

2A

  1. Ju mer jag repeterar desto mer kommer jag ihåg.
  2. Ju mindre godis jag äter desto smalare blir jag.
  3. Ju oftare jag träffar mina vänner desto gladare bli jag.
  4. Ju äldre jag blir desto klokare blir jag.

2B (egna exempel)

  1. Ju rikare man är — desto mer skatt får man betala.
  2. Ju mer vi arbetar … desto mindre tid har vi för våra vänner.
  3. Ju svårare texter man läser … desto smartare blir man.
  4. Ju fler syskon man har …. desto gladare är man.
  5. Ju fler grejer vi har… desto mer måste vi ta hand om.
  6. Ju äldre man blir … desto fetare blir man.

Vi pratade om att det kan vara både trevligt och nyttigt (useful) att titta på (svensk) TV. På svtplay finns mycket att välja på. Här är några förslag:

  • Vår tid är nu: dramaserie
  • Helt lyriskt: dikter (poems) av svenska poeter tonsätts (are set to music) av svenska aktuella musiker
  • Sveriges starkaste familj: familjer tävlar  i styrka  (strength) och samarbete

LÄXA:

På webben, kapitel 3 (övningar)

  1. Konjunktioner
  2. Konjunktion: ju …  desto

På svtplay: Titta på TV och tipsa de andra i gruppen om något bra (svenskt) program.

Mycket bra jobbat idag! Vi ses nästa onsdag. 🙂 🙂 🙂

27 januari

Vi började med presentera oss i gruppen och berättade vad vi heter, varifrån vi kommer, hur länge vi varit i Sverige och vad vi gör i Stockholm. 🙂

Kom ihåg:

  • Jag kom till Sverige för två år sedan. (När? Dåtid)
  • Jag har bott i Sverige i två år. (Hur länge?)

Nästa uppgift blev att berätta om någonting man är extra bra på. Och vilka talanger det finns i gruppen! Se här bara:

  • baka pizza i vedugn
  • laga vegansk mat
  • laga italiensk mat
  • spela violin
  • spela rummikubb (och vinna!)
  • virka snöflingor
  • springa och spela rugby

Vi fortsatte att diskutera i gruppen och gav varandra tips på hur man kan må bra trots att vi har en pandemi.

  • sluta lyssna på alla analyser och diskussioner om pandemin
  • träna
  • spela spel
  • gör en aktivitet du tycker om efter jobbet
  • ät choklad
  • träffa vänner
  • var kreativ och skapa något i konst
  • fokusera på dig själv

Vår sista diskussion denna första lektion handlade om pengar. Vi tittade i TB (=Textboken) på s. 34 och pratade om några av påståendena, t.ex Skulle världen vara bättre utan pengar? / Det är roligare att ge än att få/ Ett jobb måste vara antingen kreativt eller ge hög lön.

LÄXA: Presentera en nyhet som du läst eller sett på TV/internet. Berätta:

  • Vad hände?
  • Var hände det?
  • När hände det?
  • Vad får det för konsekvenser?
  • Varifrån fick du denna nyhet?

Om du har några frågor är du mycket välkommen att skriva till mig: maria.cederblad@folkuniversitetet.se

Ha en fin vecka. Vi ses nästa onsdag! 🙂 🙂 🙂