KI A2 (1/3), start 9 september

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! 🙂 Här kan du läsa om kursen, vad vi arbetar med och vilken läxa du har.

Lektion 10: 11 november

Oj, så fort den här kursen har gått – redan vår sista lektion! Ni har varit engagerade och har jobbat mycket bra. Det har verkligen varit trevligt att arbeta med er! 🙂

Vi hade bara två aktiviteter under lektionen:

  1. Framstegstest: ett prov som vi gjorde tillsammans. Provet utgår från kapitel 11-13 i Rivstart. För den som vill finns testet också på webben (nok.se/Rivstart…extramaterial..) och där finns också de rätta svaren (=facit).
  2. FIKA! Tack alla, för goda kakor och godis!

Nu vill jag önska er LYCKA TILL med era studier och ert arbete. Jag hoppas att ni också får en skön och trevlig ledighet vid jul och nyår. Ta hand om er! Stay safe!

Vårens nya kurser publiceras på Folkuniversitetets webbsida under december. Kanske vi ses på en ny kurs?

Många varma och glada hälsningar från mig, Maria. 🙂 🙂 🙂

Lektion 9: 4 november

Vi började med att repetera och ge egna exempel på

position / destination / från position

  • hemma / hem / hemifrån
  • här / hit / härifrån
  • ute / ut / utifrån
  • inne / in / inifrån

Vi satt i små grupper och läste texterna om ”En vanlig dag”. De som lyssnade ställde sedan frågor. Bra jobbat, alla! Ni pratar mycket bra svenska! 🙂

TB s. 137. Adverb som visar DÅ eller NU.

  • DÅ – preteritum: igår / i förrgår / i fredags / förra året / för fem minuter sedan / i morse…..
  • NU – presens perfekt: idag / den här veckan / den här månaden / i år

Exempel:

  • DÅ: Igår jobbade jag mellan klockan 9 och 17. I morse åt jag en ostsmörgås till frukost. Jag träffade mina föräldrar förra veckan.
  • NU: Den här veckan har jag jobbat mycket. Jag har träffat mina kollegor idag.

Fler saker som påverkar:

Presens perfekt

  • Tiden är inte intressant: Jag har lärt mig att åka skidor.
  • Tiden är inte slut: Jag har arbetat som läkare i 15 år.
  • Med NU-adverb: Den här veckan har jag åkt buss till jobbet.

Preteritum

  • Berättande tempus: Hon vaknade klockan åtta. Sedan åt hon frukost och läste tidningen…
  • Tiden är viktig: Hon flyttade till Sverige 2016. Jag tog min examen 2004.
  • Tiden är slut: Jag jobbade som läkare i tio år (=men inte nu). De bodde i Sverige från 2008 till 2019.
  • Med DÅ-adverb: Igår gick vi på bio och såg en bra film.

TB s. ”Lediga jobb”. Vi pratade om yrkena och också egenskaperna.

Lektionen gick väldigt snabbt och alla var mycket duktiga. Bravo!

Nästa vecka är vår sista lektion. Planen är att vi träffas som vanligt i klassrummet. Vi repeterar vad vi har gjort under kursen och fikar sedan tillsammans. Alla tar med något att äta eller dricka till fikat och vi bjuder varandra. (=ett knytkalas) 🙂

Jag hoppas att vi ses nästa onsdag. Ha en fin fortsättning på veckan. 🙂

Lektion 8: 28 oktober

Vi började med att prata om HÖSTLOVET (=autumn vacation). Alla elever i skolan är lediga den här veckan. Hur var det när du gick i skolan i ditt hemland? Hade du höstlov då? Vilka andra lov har man i ditt land? I Sverige har vi höstlov, jullov, sportlov (i februari/mars), påsklov och sommarlov.

Vi repeterade några bra utryck på restaurang.

  • När du vill ha en plats: Kan jag få boka ett bord för två personer?
  • När du vill veta vilken mat som finns: Kan jag få titta på menyn?
  • När du vill tala om vilket val du har gjort: Kan jag få beställa?
  • När du vill betala: Kan jag få notan?

Vi repeterade också uttrycken

  • står och ….
  • sitter och …
  • ligger och …..
  • håller på och ….

TB s. 132. ”Vad vill du bli när du blir stor?” Vi läste texterna och pratade om orden.

Vi arbetade i grupper och pratade om:

  • Vad ville du ha för yrke när du var liten?
  • Varför?

Vi fick höra om många olika drömmar, till exempel trädgårdsmästare, astronaut, läkare, veterinär, arkeolog, lärare, forskare och någon drömde om att vara arbetslös (!) för att kunna vara ledig och göra roliga saker – resa, vara med kompisar etc. Intressant idé! 🙂

Några ord:

  • en vit rock
  • ett mikroskop
  • rymden
  • hitta
  • fossiler
  • gräva
  • en orsak (reason)
  • heltid / halvtid/ deltid

TB s. 133. Adverb för position / destination/ från position

TB s.134. ”Selin, mikrobiolog”. Vi läste texten och pratade om orden. Vi letade också efter verb i preteritum i texten. Det fanns många, till exempel:

  • träffades
  • flyttade
  • försov
  • startade
  • väntade
  • var
  • hade
  • presenterade
  • köpte
  • åt
  • skyndade
  • kom
  • dukade
  • tog
  • ringde

TB s. 136. ”Sebastians dag”

Vi tittade på bilderna och pratade om Sebastians dag – i preteritum. På s. 137 finns ord som man kan använda också. Tänk på att verben måste vara i preteritum:

  • fika – fikade
  • skratta – skrattade
  • lägga sig – la(de) sig
  • landa – landade
  • servera – serverade

Exempel från Sebastians dag:

  1. Igår vaknade Sebastian klockan sex. Han var mycket trött.
  2. Han åt frukost och läste tidningen.
  3. Sedan tog han bussen till flygplatsen.
  4. etc.

LÄXA

  • SKRIV en text om en dag i ditt liv.
  • Använd PRETERITUM!
  • Tänk på ordföljden! Verbet på plats två! Exempel: Jag vaknade klockan sju. / Klockan sju vaknade jag.)
  • Skicka texten till mig för feedback: maria.cederblad@folkuniversitetet.se
  • Nästa vecka får du läsa din text i en liten grupp.

LYCKA TILL! Ha en trevlig helg. Vi ses nästa onsdag!

PS. Sista lektionen, den 11 november, ska vi fika tillsammans. Då tar alla med sig något att bjuda på. Vi pratar mer om det på onsdag. 🙂

 

 

 

 

Lektion 7: 21 oktober

Vi började med att repetera:

  • subjunktioner: eftersom / när / om / att
  • bisatser: inleds med en subjunktion, kan inte stå själv (=måste stå tillsammans med en huvudsats)
  • ordföljd i bisats: ändras aldrig, ”inte” kommer före verbet
  • ordföljd i huvudsats: verbet på plats två, ”inte” kommer efter verbet

Exempel:

  • Vi åker inte till landet (=huvudsats), om det regnar (=bisats).
  • Om det regnar, åker vi inte till landet. (Verbet ”åker” på plats två, direkt efter bisatsen.)
  • De tog en taxi (=huvudsats), eftersom bussen inte kom.(=bisats – ”inte” före verbet)
  • Eftersom bussen inte kom, tog de en taxi. (Verbet ”tog” på plats två, direkt efter bisatsen.)

Vi lyssnade på och pratade om hörövningen (=läxa) på s.128 i TB. Alla tyckte att barnen pratade väldigt fort och med många reduktioner.

TB s. 128. Vi pratade om nationalitetsadjektiv och vilka länder som hör till.

TB s. 129. Vad händer i stan just nu?

Uttryck för en aktivitet som händer JUST NU:

  • sitter och… (positionen är att man sitter och gör en aktivitet)
  • ligger och … (positionen är att man ligger och gör något)
  • står och … (positioner är att man står och gör något)
  • håller på och … (positionen är inte viktig. Fokus på akiviteten.)

Exempel från s. 129:

  • En man sitter och läser på en bänk.
  • En flicka ligger och sover på en bänk.
  • En kvinna står och äter en korv.
  • En man håller på och målar.

De här konstruktionerna kan användas i alla tempus!

Imperativ/ Infinitiv/ Presens/  Preteritum/ Supinum

  • sitt! / sitta / sitter / satt / suttit
  • ligg! / ligga / ligger / låg /legat
  • stå! / stå / står / stod / stått
  • håll! / hålla / håller / höll / hållit

Vi arbetade med övningar från övningsboken. (Den som inte kunde komma till lektionen får materialet nästa vecka.)

TB s. 130 På restaurang. Vi arbetade med fraser och uttryck som man använder vid ett restaurangbesök.

LÄXA

På webben, kapitel 12

  1. Verb: står/ sitter / ligger
  2. Substantiv
  3. Adjektiv
  4. Fraser på restaurang
  5. Adjektiv: länder och kontinenter

BRA JOBBAT!! 🙂 Ha nu en fin fortsättning på veckan. Vi ses på onsdag!

Lektion 6: 14 oktober

Vi började med att prata om hur dagen varit. Alla hade haft en bra dag, men några började vara lite trötta efter en lång dag. Några uttryck:

  • arbeta i lugn och ro = work in peace and quiet
  • en morgonmänniska
  • en kvällsmänniska
  • ett möte
  • ett digitalt möte / ett online-möte
  • ett riktigt möte / ett fysiskt möte

Vi repeterar betydelsen av tror (=vet inte säkert) och tycker (=har en åsikt) och verbens olika tempus:

infinitiv – presens – preteritum – supinum

  • tro – tror – trodde – trott
  • tycka – tycker – tyckte – tyckt

TB s. 126. ”Vad gillar du för mat?” Vi läser texten och pratar om orden.

  • en släkting =en person från släkten ( den ”stora” familjen) = a relative
  • ett skaldjur = a shellfish
  • bonde = en person som har en bondgård= a farmer works on a farm
  • teer = te i plural
  • ett skaldjur = a shellfish
  • sparris = asparagus
  • urgott = jättegott
  • en ripa = a grouse

TB s. 127. Bisatser: en del av en huvudsats / börjar med en subjunktion / kan inte stå själv.

Vi arbetar med övningar från övningsboken. (Den som inte var på lektionen får materialet nästa vecka. 🙂 ) Subjunktioner kan vara:

  1. eftersom/därför att = förklaring
  2. när= tid
  3. om= hypotes
  4. att= någon säger/tycker/gillar att ? bisats

Exempel:

  1. Jag går sällan på bio eftersom jag inte gillar film. (=förklaring)
  2. Jag brukar åka skidor när den första snön kommer. (=tid)
  3. Vi kan inte åka till stranden om det regnar.(=hypotes)
  4. Jag tycker att Stockholm är en vacker stad. (=tycker att)

Man kan placera en bisats först i en mening (=fundament). Då måste verbet i huvudsatsen komma före subjektet. (=Verbet står på plats 2.)

Exempel:

  • Vi åker inte till landet om det regnar. /Om det regnar åker vi inte till landet.
  • Mötet börjar när Björn kommer. / När Björn kommer börjar mötet.
  • Jag kommer inte på festen eftersom jag inte har tid. / Eftersom jag inte har tid kommer jag inte på festen.

Bisatsen börjar med en bisatsinledare (=en subjunktion). Det är alltid samma ordföljd i en bisats. Satsadverb ( t.ex inte / ofta / aldrig / sällan…) placeras före verbet i en bisats. Om det finns två verb i bisatsen placeras de direkt efter varandra.

Exempel:

  • Jag är sen eftersom bussen inte kom.
  • Hon sa att hennes mamma inte är frisk.
  • Jag kan äta upp pannkakorna om du inte vill ha dem.
  • Jag tog en taxi eftersom bussen inte kom.
  • Han såg ledsen ut när jag såg honom igår.
  • Du lägger i pastan när vattnet kokar.
  • Du får inte titta på TV om du inte diskar.
  • Jag vet en bra restaurang om du vill äta indisk mat på lördag.

Vi pratade med varandra om vilken mat vi tycker om. Alla blev jättehungriga! ”Prata om mat gör mig hungrig!”

LÄXA

  • TB s. 128 E, hörövning 90. Några barn pratar om mat. Vad säger de?

På webben, kapitel 12

  • Ordföljd i bisats
  • Subjunktioner
  • Verb

Mycket bra jobbat, som vanligt! 🙂 Ha en trevlig helg (när den kommer.) Vi ses nästa vecka!

 

Lektion 5: 7 oktober

Vi börjar med att repetera olika tempus av några vanliga men oregelbundna verb.

IMPERATIV – INFINITIV – PRESENS –  SUPINUM

  • var!- vara – är – varit
  • ha! – ha – har – haft
  • gå! – gå – går – gått
  • stryk! – stryka – stryker – strukit
  • lägg! – lägga – lägger – lagt
  • ligg! – ligga – ligger – legat
  • sätt! – sätta – sätter – satt
  • sitt! – sitta – sitter – suttit
  • skriv! – skriva – skriver – skrivit

Vi repeterar också konjunktioner.

  • Jag skulle vilja gå ut, men jag är trött.
  • Jag har prov imorgon, jag måste plugga.
  • Jag måste plugga, för jag har prov imorgon.
  • Först ska jag plugga och sedan ska jag gå på bio.
  • Vill du ta en promenad eller vill du fika?
  • Jag går hem nu, för jag är jättetrött.
  • Jag mår inte så bra, jag stannar hemma.

Vi arbetar med övningar om substantiv. Obestämd eller bestämd form?

OBESTÄMD FORM:

  1. När informationen är ny
  2. Efter possessivt pronomen eller genitiv. (min, dina, hennes, vårt…)
  3. Efter kvantitetsord (ingen, något, många, flera, tre…)
  4. Efter nästa och samma
  5. Verbfraser där man tänker på något generellt (åka buss, dricka kaffe, spela gitarr…)

BESTÄMD FORM:

  1. När informationen inte är ny.
  2. Efter demonstrativa pronomen. (den där, det här, de där…)
  3. När det gäller något specifikt objekt/koncept där den som lyssnar vet vad vi menar.
  4. I tidsuttryck där det gäller något man brukar göra. (på vintern, på somrarna, på tisdagar, på kvällen…)
  5. När något är en naturlig delar det man pratar om
  6. När man tänker på funktionen  – inte byggnaden eller personen. (gå på krogen, gå till doktorn…)

ÖVNINGAR

  1. Kan du stänga av teven nu? Klockan är mycket.
  2. Vi kan ta min bil.
  3. Vad brukar ni göra på somrarna?
  4. Livet är fantastiskt!
  5. Jag förstår inte den här boken.
  6. Embla spelar fiol.
  7. Vad ska ni göra nästa vinter?
  8. Jag måste gå till doktorn.
  9. Jag såg en katt i parken i morse.
  10. Vi såg en ny film i fredags. Skådespelarna var bra.

Partikelverb

  • gå ut med hunden
  • strata om datorn
  • fylla på papper
  • sätta på teven
  • stänga av musiken
  • ladda ner filmer
  • skriva ut
  • logga in

TB sidan 123. ”Traditionelle svenska råvaror” (en råvara = raw materials). Vi lyssnar på texten och pratar om orden.

Vi lyssnar också på en sång: ”Blommig falukorv” (Finns som en länk i bloggen under musik.) En rolig sång om mat!

TB sidan 124. få – många – lite – mycket

  • få – många: kan räknas. Exempel: få personer, många barn, få hus, många bilar ….
  • lite – mycket: kan inte räknas. Exempel: lite kaffe, mycket vatten, lite sylt (jam), mycket te

TB sidan 125. tror – tycker

  • tror = vet inte / är inte säker
  • tycke r= har en åsikt / värdering

LÄXA – på webben, kapitel 12:

  1. Konjunktioner
  2. Verb: tror/tycker
  3. Adjektiv: få, många, lite, mycket
  4. Substantiv

BRA JOBBAT! Ni är jätteduktiga!

Ha en trevlig helg. Vi ses nästa vecka! 🙂

 

 

 

 

Lektion 4: 30 september

Vi repeterar:

Hjälpverben borde (should) / får (allowed to) / måste (must) / hinner (have time to) / orkar (have energy to). Efter hjälpverb står alltid INFINITIV!

  • Jag har ett prov imorgon, jag borde plugga.
  • Får jag komma in?
  • Du måste sluta röka!
  • Kan du hjälpa mig? Nej, tyvärr jag hinner inte hjälpa dig.
  • Jag är trött idag, jag orkar inte träffa mina vänner.

Adverb för position – destination – från position

  • hemma – hem – hemifrån
  • här – hit – härifrån
  • där – dit – därifrån

Också – inte heller

Exempel:

  • Jag älskar Sverige! (positivt) -Jag också. / Men det gör inte jag.
  • Jag gillar att dansa. (positivt) – Jag också. / Men det gör inte jag.
  • Jag gillar inte techno. (negativt) – Inte jag heller. / Men det gör jag.
  • Jag åker inte skateboard. (negativt) – Inte jag heller. / Men det gör jag.

Vi repeterar adjektiven på sidan 116 och pratar om vilka adjektiv som passar till personerna på sidan 115.

TB sidan 117. Konjunktioner : och / eller / men / för / så.

Egna exempel (sidan 117: L)

  1. Jag vill följa med, men jag måste åka hem.
  2. Biljetterna var slut, så vi gick på en annan teater.
  3. Alex spelar trummor och Leif sjunger.
  4. Jag går hem nu, för jag är trött.
  5. Åsa gillar bananer, men hon köper det inte.
  6. Ska vi gå och fika eller ska vi ta en lunch?
  7. Idag är det fredag, så jag ska träffa mina vänner.
  8. Jag cyklade till jobbet, för jag vill träna.

TB sidan 118-120. Vi tittar på alla ord om datorer och IT och verben som passar. (Om du har frågor om orden kan du mejla mig eller fråga nästa vecka. 🙂 )

Vi pratar om mat. Vilken svensk mat har du provat? Vad tycket om maten? Några exempel:

potatissallad / ärtsoppa / pannkakor / Skagenröra / raggmunk (=potatispannakaka) / köttbullar / korv och potatismos / kycklingsallad / kanelbullar ….

Nästa vecka ska vi prata mer om svensk mat! 🙂

Bra jobbat, alla! Här kommer LÄXAN (på webben, kapitel 11):

  1. Konjunktioner 1
  2. Konjunktioner 2
  3. Adjektiv
  4. Specialverb: tema
Lektion 3: 23 september

Vi repeterar:

  • Veckodagar
  • Månader
  • Datum : titta i TB sidan 223 – ordningstal! Exempel:
  • 1/9 = första september eller första i nionde
  • 6/12 = sjätte december eller sjätte i tolfte
  • 22/4 = tjugoandra april eller tjugoandra i fjärde
  • Väder: idag är det soligt (=solen skiner), blåsigt (=det blåser), det är varmt / kallt, regnigt (=det regnar), snöigt (=det snöar) ….
  • Fritidsintressen: jag promenerar, jag lagar mat, jag träffar mina vänner, jag spelar gitarr, jag räknar, jag leker med mina barn …

Vi arbetar med ”Övningar svenska A2” (läxan)

Går eller åker? Välj verb och rätt form (tempus) av verbet!

  1. – Ursäkta, när …går…….. bussen? – Om fem minuter.
  2. – Vad ska du göra i jul?                       – Jag ska …åka. till Kanarieöarna.
  3. – Vad gjorde du i somras? – Jag åkte. till London.
  4. – När åker.. du till landet? – Imorgon.
  5. – Hur kom du till jobbet imorse? – Jag …gick…… Bilen var trasig.
  6. – Vad gör du på fritiden? – Jag älskar att …..i skogen.
  7. – Ska du ….. på festen? – Ja, absolut!
  8. – Har du varit i USA någon gång? – Nej, men min bror åkte..dit för                                                                             en månad sedan.
  9. – Vill du …gå.. med mig på bio imorgon? – Ja, gärna! Ska vi åka…. buss eller                                                                               kan man …gå. dit?
  10. – Igår gick jag på konsert med min vän. Han har en ny bil, så vi åkte med den.

Kombinera.

A.                                                                                         B.

få motion                                                                      ha ett yrke

gå på en gata                                                               titta på en karta

ta en fika                                                                      dricka en öl

åka tåg                                                                         sitta på ett kafé

C.

  • Hur kom du …..               till jobbet?
  • Först tar ….                      jag bilen.
  • Sedan byter jag ….         till tunnelbana.
  • Sista biten ….                  går jag.
  • Hur åker du till ….           jobbet?

D.

  • Jag åker tunnelbana …. och buss.
  • Vi börjar dagen …           med en kopp kaffe.
  • Jag åker ….                      hem klockan sex.
  • Jag är ….                          hemma klockan sju.
  • Hur lång tid ….               tar bilresan?

 

Possessiva pronomen.

  • jag / en / mamma            1. Jag måste ringa min mamma.
  • vi / en / bil                         2. Vår bil är ny.
  • vi / ett / hus                       3. Vi köpte vårt hus 1989.
  • de / biljetter                       4. Deras biljetter kostade 1000 kronor.
  • han / en / pappa              5. Hans pappa arbetar på en bank.
  • hon / en / chef                  6. Jag träffade hennes chef igår.
  • ni / kusiner                        7. Varifrån kommer era kusiner?

Possessiva pronomen och adjektiv efter verb.

    1. hon / en bok / romantisk Hennes bok är romantisk.
    2. du / ett hus / fin Ditt hus är fint.
    3. han / en hund / gullig Hans hund är gullig.
    4. jag / ett kaffe / varm Mitt kaffe är varmt.
    5. de / bullar / godDeras bullar är goda.
    6. ni / filmer / rolig Era filmer är roliga.

     

Preteritum + tidsadverb

  • vinter i vintras vår i våras
  • tisdag i tisdags höst i höstas
      • Vad / gör / ni / vinter? Vad gjorde ni i vintras?
      • Tränar / du / tisdag? Tränade du i tisdags?
      • Hon / är / på / jobbresa / fredag. Hon var på jobbresa i fredags.
      • Det / är / kallt / vår. Det var kallt i våras.
      • De / flyttar / till / Sverige / höst. De flyttade till Sverige i höstas.fredag i fredags måndag i måndags
      • Vi / går / på / teater / söndag. Vi gick på teater i söndags

Ordföljd och preteritum

Hela dagen var jag på stan med min kompis Anna och shoppade. Anna ville köpa en massa kläder och jag följde med som hjälp. I en affär såg Anna en röd klänning. Hon provade klänningen men hon tyckte att den var lite för stor. Sedan gick vi till en annan affär. Där tittade Anna på klänningar, blusar, byxor och skor, men hon hittade ingenting snyggt. Då ville Anna gå till gallerian, för de hade rea. Jag började bli trött, men vi gick dit i alla fall. I gallerian fick Anna hjälp av en försäljare. Han hämtade olika kläder som Anna provade, men ingenting passade. Efter två timmar sa(de) jag att vi kanske kan (/kunde) fika lite. Jag behövde kaffe, men Anna hade inte tid med någon fikapaus. Det blev en lång dag. Klockan sju på kvällen var vi färdiga.

Adverb: hem / hemma

 Hemma = position                               John bor hemma hos Pia.

Hem = destination                               John åker hem till Kanada den 23 juli.

  1. – Jag är …hemma…… Vill du komma hem till mig? -Ja, gärna.
  2. – Jag åker hem…. till Ungern om två veckor.
  3. – Jag har haft jätteroligt i Paris! Jag bodde hemma… hos en kompis.
  4. – Jag måste ringa …hem…… till Berlin. Min mamma är sjuk.
  5. – Oj, klockan är mycket. Jag måste gå …hem…..
  6. – I somras åkte vi …hem.. till Rumänien i två veckor. Det var fint. -Vad härligt! Vi var här …hemma i Sverige.

Frågeord. Skriv ett frågeord som passar.

  1. Varifrån kommer du? – Från Italien.
  2. Varför är du i Sverige? – Min pojkvän har fått jobb här.
  3. Vem är det? – Det är min faster.
  4. Vad är det för fisk? – Det är lax.
  5. När ska du åka till London? – Om en vecka.
  6. Hur ska du åka till London? – Jag ska flyga dit.
  7. Hur många syskon har du? – Tre – två bröder och en syster.

 

TB sidan 115. Vi läser svaren som Leif, Krister, Putte och Adam skriver till Anza.

Vi lär oss : också – inte heller

  • Jag tycker om att gå på opera. Jag också.
  • Jag tycker inte om choklad. Inte jag heller.

TB sidan 116. Adjektiv.

LÄXA

  1. TB sidan 118-119 Datorer och IT
  2. På webben, kapitel 11: Dataord 1 + Dataord 2

BRA JOBBAT! Ni är jätteduktiga! 🙂 🙂 🙂 Vi ses nästa vecka!

Lektion 2: 16 september

Vi börjar lektionen med lite repetition.

Räkneord 0-100 – inga problem. Bravo!

Alfabetet. Vokalerna kan vara lite svåra ibland. Vi övar på a – o – u – å och e – i – y – ä – ö. Alla stavar sina namn.

Adverb för frekvens. aldrig – sällan – ibland – ofta – alltid. Placering efter verbet, utom ibland som står först eller sist. Exempel:

  • Jag dricker aldrig kaffe.
  • Jag går sällan på bio.
  • Ibland tittar jag på TV. / Jag tittar på TV ibland.
  • Jag äter ofta på restaurang.
  • Jag cyklar aldrig till jobbet.

Familjen. Vi pratar om familjeord (t.ex. mormor, farmor, morbror, faster, syskon, föräldrar, dotter, son …). Alla berättar om någon i sin familj.

Kläder och färger. Vi pratar om vilka kläder vi har på oss och vilka färger kläderna har. Exempel: Jag har på mig en röd tröja, blåa byxor och svarta skor.

TB (=textboken) sidan 113-114. Vi läser texterna och pratar om orden. Nästa lektion fortsätter vi att arbeta med texterna.

LÄXA:

Alla fick ett häfte (kopior i papper) ”ÖVNINGAR SVENSKA A2”. Gör alla övningar (1-8). Vi tittar tillsammans på övningarna nästa vecka. Om du har problem kan du berätta om det nästa onsdag. Du kan också skicka ett mejl till mig. 🙂 LYCKA TILL!

Vi ses nästa vecka. Ha det så bra! 🙂

 

Lektion 1: 9 september

Första lektionen fick ni träffa Susanna eftersom jag (Maria) var sjuk. Susanna berättade att ni pratade mycket under lektionen – BRA! Ni presenterade er och lärde känna varandra.

Ni fick också en LÄXA till nästa vecka:

  • Webben (kapitel 11): Adverb (också/inte heller); prepositioner; ordföljd 1.
  • Läs texterna i TB på sidan 113-115 och lyssna på ljudfilerna 82+83 (på webben).

Jag hoppas att ni får en fin vecka. Vi ses nästa onsdag! 🙂