KI A1 (1/3), start 7 september

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! Här kan du läsa om kursen, vad vi arbetar med och vilken läxa du har. 🙂

9 november

Det här är vår sista lektion (the last lasson). Tiden går fort (time flies)!

Vi har bara två aktiviteter:

  1. Framstegstest 1 (progress test.) Du hittar testet på webben nok.se/ rivstart…. Där finns också de rätta svaren (=the right answers)
  2. FIKA! Tack för alla godsaker! (Thanks for all the goodies!)

Nu vill jag bara säga: LYCKA TILL med dina studier! Jag hoppas att du får en fin jul (Christmas) och att vi ses i januari!

Alla nya kurser publiceras på Folkuniversitetets webbsida under december. 🙂

Stor KRAM (big hug) från mig, Maria! 🙂

2 november

Vi sitter i små grupper och frågar varandra om hur en vanlig dag (an ordinary day) ser ut (looks like). Exempel på frågor:

  • Vilken tid vaknar du?
  • När äter du frukost?
  • Vad äter du till frukost?
  • När går du till jobbet?
  • Vad gör du på eftermiddagen?
  • Hur dags äter du middag?
  • Vad gör du på kvällen?

TB s. 34. Hörövning 24. Klockan.

  1. 05.30
  2. 13.15
  3. 8.10
  4. 11.45 / 23.45
  5. 18.40
  6. 19.30
  7. 22.15
  8. 15.45
  9. 14.00
  10. 18.20

Vi arbetar med övningar från det kopierade materialet. Substantiv i bestämd form.

Obestämd form  (en penna = a pen) / Bestämd form (pennan = the pen)

  • en penna + n = pennan
  • en bil + en = bilen
  • ett äpple + t = äpplet
  • ett liv + et = livet

Halvspecial:

  • en man / mannen
  • ett hem / hemmet
  • ett program / programmet
  • ett fönster / fönstret
  • en nyckel / nyckeln
  • en dator / datorn
  • en spegel / spegeln

Substantivet har bestämd form när

  • den som lyssnar / läser vet vad vi menar
  • det inte är första gången vi pratar om det
  • vi pratar om en specifik sak

TB s. 34. Titta! Vi läser dialogerna och kombinerar med bilderna. Vi pratar om IMPERATIV = order.

Vi arbetar med övningsmaterialet s. 28: Presens till imperativ.

  • Verb i presens som slutar på –ar: Ta bort -r. Exempel: vaknar – vakna!
  • Verb i presens som slutar på –er: Ta bort -er. Exempel: ringer – ring!
  • Verb i presens som slutar på annan vokal (inte a eller e) +r. Ta bort -r. Exempel: går – gå!

Halvspecial:

  • gör – gör! (=do)
  • hör – hör! (=hear)

Special:

  • är -var!

LÄXA

  • Arbeta med övningarna i det kopierade materialet.
  • Gör ALLA övningar på webben till kapitel 3.

Nästa vecka är vår sista lektion (=last class). Jag hoppas att vi ses som vanligt (as usual) i Folkuniversitetets lokal, men det kan bli en lektion online. Vi måste vänta (wait) på information från Folkuniversitetet… If the class is online next week we will let you know. And about the fika, we can do it anyway! 🙂

Ta hand om er! Take care! Vi ses nästa vecka.

26 oktober

Vi repeterar frågor om klockan:

  • Hur mycket är klockan?
  • Vad är klockan?
  • Vet du vad klockan är?
  • Har du en klocka?

Och så här svarar man:

  • Klockan är…. kvart i elva (10.45)
  • Den är…. tjugo över tre (15.20)
  • Hon är…. fem över halv åtta (07.35)

Frågor om tid:

  • När…(kommer bussen)?
  • Vilken tid…(börjar filmen)?
  • Hur dags…(äter du frukost)?

Ordföljd: verbetplats 2!

Vi arbetar med övningar (kopierat material).

  1. Siffror.
  2. Frågeord: Vilken (+ en-ord) / Vilket (+ett-ord) / Hur (+adjektiv) / Hur många / Hur mycket
  3. Fråga om tid: När / Hur dags / vilken tid

TB s. 32. Uttryck för tid (time expressions)

  • På morgonen = in the morning
  • Efter frukosten = after breakfast
  • På förmiddagen = in the morning, before lunch, (about 09.00-11.30)
  • På eftermiddagen = in the afternoon
  • Efter  middagen = after dinner
  • Efter skolan / jobbet = after school / after work
  • På kvällen = in the evening
  • På natten = in the night

Tillbaka till övningsmaterialet: Ordföljd i huvudsats

  • Fundament = första delen i en mening (=first part in a sentence)
  • Efter fundament – VERB (=plats 2).

Exempel:

  1. Renate vaknar alltid klockan sex.
  2. Klockan halv sju äter hon frukost.
  3. Efter lunchen promenerar hon hem.
  4. Hur dags äter vi lunch?

TB s. 33 K. Berätta om Anjas dag. Vi tittar på bilderna (pictures) och pratar om Anjas dag.

Exempel

  1. Anja vaknar klockan ett. Hon är mycket trött.
  2. Hon äter frukost och läser tidningen klockan kvart över ett.
  3. Vid fyra (around four) träffar hon en väninna och dricker kaffe.
  4. Klockan halv sex kommer hon till jobbet. Honarbetar på en restaurang.
  5. Anja jobbar mellan (klockan) sex och (klockan) ett. / Anja arbetar från (klockan) sex till (klockan) ett.
  6. Anja år och lägger sig klockan tre. Hon somnar direkt.

LÄXA

På webben, kapitel 3:

  • Personliga pronomen
  • Ordföljd

Nästa vecka ska vi prata om en vanlig dag (=an ordinary day). Fundera på (think about) vad du gör en vanlig dag:

  • Vilken tid vaknar du?
  • När äter du frukost?
  • Vad äter du?
  • Vilken tid arbetar du?
  • Vad gör (do) du på  kvällen?
  • etc.

Bra jobbat, alla! 🙂 Vi ses nästa vecka!

Sista lektionen – 9 NOVEMBER – ska vi FIKA tillsammans! Alla tar med något då så kan vi dela (share). 🙂 🙂 🙂

 

 

19 oktober

Vi repeterar frågeord och frågar varandra (each other).

  • Vad … heter du? / ……… har du för yrke?
  • Var … bor du? / … arbetar du?
  • Varifrån … kommer du? / …. kommer din pappa?
  • Varför … är du i Sverige? / ….. jobbar du på KI?
  • Hur … mår du? / …. gammal är du?
  • Hur många … barn har du? / … personer är vi på kursen?
  • Hur mycket… kaffe dricker du? / ….. tycker du om Sverige?
  • Vilken … gata bor du på? / ….. film är din favoritfilm?
  • Vilket ..telefonnummer har du? / …. yrke vill du ha?

Vi repeterar talen 0-100 – igen!

TB sidan 29. Klockan.

För att fråga om tid (What time is it?):

  • Hur mycket är klockan?
  • Vad är klockan?
  • Har du en klocka?
  • Vet du vad klockan är?

För att svara:

  • Klockan är …
  • Den är …
  • Hon är …
  • 07:00 Klockan är sju (prick).
  • 07:05 Klockan är fem över sju.
  • 07:10 … tio över sju.
  • 07:15 … kvart över sju.
  • 07:20… tjugo över sju.
  • 07:25 … fem i halv åtta.
  • 07:30 … halv åtta.
  • 07:35 … fem över halv åtta
  • 07:40 …tjugo i åtta
  • 07:45 … kvart i åtta
  • 07:50 … tio i åtta
  • 07:55 … fem i åtta
  • 08:00 …åtta (prick)

TB sidan 29-30. Vi gör övningar med klockan.

TB sidan 30. När är det fika?

Fråga om tid (At what time?):

  • När…… börjar vi?
  • Vilken tid …. börjar vi?
  • Hur dags … börjar vi?

Svara:

Vi börjar klockan nio. / Klockan nio. / Vid nio. (=around)

TB sidan 31. Renate. Vi läser verben och pratar om orden.

  • vaknar= wake up
  • stiger upp= get up
  • träffar en väninna = meet a friend (female)
  • träffar en vän= meet a friend (male)
  • röker = smoke
  • städar= clean the house
  • tar en tupplur= take a nap
  • diskar= wash up the dishes
  • går och lägger sig= go to bed
  • somnar= fall asleep
  • (sover= sleep)

Vi läser texten om Renates dag.

Vi frågar varandra:

  • När vaknar du?
  • Vilken tid stiger du upp?
  • Hur dags dricker du kaffe?
  • Vilken tid äter du lunch?
  • När surfar du på internet?
  • Hur dags somnar du? etc.

Kom ihåg (remember): Verbet på plats 2! Exempel:

  • När vaknar du? Jag vaknar klockan sju.
  • Hur dags äter du lunch? Jag äter lunch klockan halv ett.
  • Vilken tid somnar du? Jag somnar vid elva.

LÄXA

På webben, kapitel 3:

  1. Klockan
  2. Renates dag

Repetera ALLT (everything)!

Ni är mycket duktiga och jobbar jättebra! Nästa vecka pratar vi mer om klockan, verben och ordföljden. 🙂 ha en fin vecka. Vi ses nästa måndag! 🙂

12 oktober

Vi repeterar frågeord:

  • Var ….. bor du?
  • Vad …. heter du?
  • Varifrån … kommer du?
  • Varför … är du i Sverige?
  • Hur … mår du?

Vi repeterar placering av ”inte”: efter verbet

  • Jag kommer inte från Danmark.
  • Jag arbetar inte, jag pluggar på KI.
  • Jag dricker inte kaffe. Jag dricker te.

Vi arbetar med övning H i det kopierade materialet.

Skriv ett verb som passar. Du kan använda samma verb flera gånger.

läser             heter            har                förstår          längtar

kommer       är                  lyssnar         skriver          pluggar

1.Jag heter Eva och kommer från Österrike. Jag pluggar svenska på universitetet. Jag är intresserad av svensk dans.

  1. Jessica är journalist. Hon skriver en artikel.
  2. Peter pluggar inte nu. Han har semester. Han läser böcker och lyssnar på musik.
  3. 4.-Vad heter article på svenska?        -Artikel.
  4. 5.-Trivs du i Sverige?                           -Ja, men jag längtar efter familj och vänner.
  5. -Var arbetar du? -Jag förstår inte arbetar. -Ehh. Var jobbar du? -Jaha. Jag jobbar på bank.

Vi gör också övning I.

  1. Ordföljd.

Sortera orden till frågor.

  1. mår / hur  /  du Hur mår du?
  2. i /  Sverige  / är  / han / varför Varför är han i Sverige?
  3. vad /  Peter  /  gör  /  i  / Stockholm Vad gör Peter i Stockholm?
  4. Sara /  och  /  Daniel  /  var  /  bor Var bor Sara och Daniel?
  5. kommer /  Noi  / varifrån Varifrån kommer Noi?

Gör frågor till svaren.

1.Varifrån kommer du?                                            Jag kommer från Kina.

  1. Vad har du för yrke? Jag är kemist.
  2. Var arbetar/jobbar du? Jag arbetar här i Sverige.
  3. Var arbetar/jobbar du? På ett svenskt företag, KEMAB.
  4. Var bor du? Jag bor i Malmö.

Ändra till frågor.

  1. Är han från Sverige? Han är från Sverige.
  2. Kommer han från Skåne? Han kommer från Skåne.
  3. Är han journalist? Han är journalist.
  4. Arbetar han i Stockholm? Han arbetar i Stockholm.
  5. Är han gift?                       Han är gift.
  6. Har han barn?                       Han har barn.

Vi repeterar talen 0-100. Vi pratar om hur man säger talen:

  • 85 = åttiofem
  • 985=nio hundra åttiofem
  • 1985= ett tusen nio hundra åttiofem
  • Om vi talar om ett år (a year) säger vi: nitton hundra åttiofem (1985)
  • I år (this year) 2020= tjugo tjugo

TB sidan 26. Vi tittar på talen och uttalar (säger) dem. ene,pel:

  • 5= fem
  • 18= arton
  • 8= åtta etc.

TB sidan 27. Vi lyssnar på övning 18. Vilket ljud hör du?

  1. tjugo
  2. sju
  3. tjena
  4. Kina
  5. skiner
  6. kemi
  7. chaufför
  8. skidor
  9. Kjell (a man’s name)
  10. choklad

TB sidan 28. ”Vilken gata bor du på?”. Vi lyssnar på texten och pratar om orden. Vi läser dialogerna. Vi lär nya frågeord:

  • Vilken….. gata bor du på? (en gata)
  • Vilket….nummer? (ett nummer)
  • Hur många… barn har du?
  • Hur mycket … kaffe dricker du?
  • Vem…är det? (=who)

TB sidan 29. Vi lyssnar på övning 20. Vilka tal hör du?

  1. 64
  2. 87
  3. 5
  4. 0792-52 98 41
  5. 14

Vi intervjuar varandra och frågar med frågeord. Vad heter du? Vad arbetar du med? När (when) är du född? Vilken gata bor du på? etc. Vi presentar personer vi har intervjuat. BRA JOBBAT!! 🙂

LÄXA: På webben kapitel 2

  1. Fraser 4
  2. Prepositioner 2

På webben kapitel 3

  1. Frågeord
  2. Siffror 1
  3. Siffror 2

Ha det så bra! Vi ses nästa vecka. 🙂

 

5 oktober

Liten uppvärmning:

  • Hur mår du? / Hur är läget? / Hur står det till?
  • Varifrån kommer du? / Varifrån kommer din mamma? / …. din pappa?
  • Vad talar du för språk? / Vad talar din mamma för språk? – Hon talar ….. / …din pappa…? – Han talar …
  • Vad har du i väskan?
  • Alfabetet. Kan du stava ditt namn? M-A-R-I-A ( Titta på sidan 17!)
  • Räkna 0-100. (Titta på sidan 223!)

Vi spelar spelet (the game) ”hundra” (=100). Vi använder nya ord (=new words):

  • en tärning = a dice
  • slå / kasta = roll
  • tre plus två blir fem : 3 + 2=5
  • tur = luck
  • otur = bad luck
  • Lycka till! = Good luck!
  • vinner = win
  • en vinnare = a winner
  • förlorar = lose
  • en förlorare = a loser
  • Spännande! = Exciting!

Vi arbetar med övningar (exercises) från kapitel 1 och 2.

ÖVNINGAR SVENSKA A1 (kapitel 1-2)

A.Sortera orden i meningarna.

Exempel: du  –  ryska –  talar ?            Talar du ryska?

  1. Gotland – ligger – var ? Var ligger Gotland?
  2. från – kommer – Gianna – Italien. Gianna kommer från Italien.
  3. Talar – Petra – pyttelite – kinesiska. Petar talar pyttelite kinesiska.
  4. Du – japanska – pratar ? Pratar du japanska?
  5. Förstår – svenska – Adam ? Förstår Adam svenska?
  6. Stockholm – Sverige – i – ligger. Stockholm ligger i Sverige.

 

B.Frågeord: Vad    Varifrån  Var   Hur

  1. Varifrån kommer du?
  2. Var ligger Umeå?
  3. Hur mår du?
  4. Vad heter du?
  5. Vad talar du för språk?

 

C.Ordföljd: verb + inte INTE KOMMER EFTER VERB!

                      Exempel: Jag heter (Stina).   Maria.

Jag heter inte Stina. Jag heter Maria.

  1. Henrik arbetar i (Stockholm).Malmö

H arbetar inte i Stockholm. Han arbetar i Malmö.

  1. Anna talar (franska).  spanska

A talar inte franska. Hon talar spanska.

  1. Elena kommer från (Colombia).  Peru

E kommer inte från Colombia. Hon kommer från Peru.

  1. Magnus studerar (matematik).  biologi

M studerar inte matematik. Han studerar biologi.

  1. George (arbetar). pluggar juridik

G arbetar inte. Han pluggar juridik.

  1. Eva jobbar med (ekonomi).  IT

E jobbar inte med ekonomi. Hon jobbar med IT.

D. Verb: presens PRESENS: NU eller GENERELLT

Verb i presens slutar på -r-

Exempel: Jag heter Maria. Jag kommer från Sverige.

kommer                             har                                      pratar           pluggar

jobbar                                bor                                      heter             är

Jag heter Oscar och jag kommer från Stockholm. Jag är läkare och jobbar

Karolinska sjukhuset. Jag pratar svenska, engelska och lite italienska. Jag är

inte gift, men jag har en flickvän, Pernilla. Vi bor inte ihop. Pernilla pluggar ryska på universitetet.

E. Skriv egna exempel med verben! = LÄXA!

F. Prepositioner

Skriv rätt preposition.

från               i                     av                  efter              på                 med              till

Umberto kommer från Italien. Han är intresserad av svensk musik. Han studerar musik i Stockholm nu. Umberto trivs i Sverige men han längtar efter italiensk mat.

Daina jobbar en bank i Göteborg. Hon är gift med Kenneth.

Ulf är ingenjör och bor i Malmö. Han jobbar ett företag i stan. Ulfs flickvän bor i Linköping. Hon kommer ofta till Malmö.

G. Subjektspronomen

Skriv rätt pronomen i fraserna. Komplettera fraserna.

Exempel: Daniel bor i Uppsala. Han    är    student.

  1. Peter studerar ryska på universitetet. Han talar också ………..
  2. Lisa är student. Hon bor i ……………………
  3. -Varifrån kommer Jan och Marit? –De kommer från ………………….
  4. -Vad studerar ni? – Vi pluggar …………….

Skriv rätt pronomen.

  1. -Vad heter du? – Jag heter Henrik.
  2. -Vad heter din mamma? – Hon heter Ulrika.
  3. -Och din pappa? – Han heter Petter.
  4. -Vad heter ni?                       – Vi heter Ola och Ulla.
  5. -Var jobbar Agnes och Pia? – De jobbar på Åhléns.
  6. -Hej då, Ylva! – Hej då. Vi ses och hörs!
  7. -Vad talar Noi för språk? – Hon talar thai, engelska och svenska.
  8. -Var bor Lasse och Eva? – De bor i Göteborg.
  9. -Vi kommer på festen! – Ni är välkomna!
  10. – Varför är du i Sverige? – Jag studerar här.

 

LÄXA:

  1. Repetera övningarna A-G.
  2. Gör också övningarna H + I
  3. Skriv egna exempel  med verben: kommer / jobbar / har / bor / pratar / heter / pluggar / är (=Övning E)
  4. Repetera alfabetet.
  5. Repetera talen 0-100.

Lycka till! Vi ses nästa vecka! 🙂

28 september

Vi repeterar några uttryck:

Norden / Skandinavien / trivs / längtar efter / en katt / en hund

TB sidan 21. ”En fest”. Vi lyssnar och tittar på orden.

  • det här är = this is
  • trevligt att träffas = nice to meet you
  • en lägenhet = an appartment
  • fin = nice, beautiful
  • läser = studerar = pluggar
  • skriver = write
  • Vad heter … på svenska? = what is … in Swedish?
  • svensk mat = Swedish food
  • Tack detsamma = same to you
  • Ha et så bra! = Take care!

TB sidan 22. Subjektspronomen:

  • singular: jag / du / han / hon / hen / den / det / man (=one)
  • plural : vi / ni / de

TB sidan 23. ”Vad har du i väskan?”

Substantiv kan vara en …. eller ett…… Du måste lära dig alla ord! (You have to learn the article for every word!) Det finns fler en-ord än ett-ord. (There are more en-words than ett-words.)

  • en väska = a bag
  • en mobil(telefon)
  • en läsplatta = a tablet
  • en kam= a comb
  • en ordbok
  • en mössa = a hat
  • en penna
  • ett tuggummipaket = a chewing gum packet
  • ett cerat =a lipbalm
  • ett suddgummi = an eraser

TB sidan 24. Vi lyssnar på hörövning 13. Vad har personerna i väskan?

  1. ett läppglans (lipgloss)…. en kam, ….en mobiltelefon
  2. ett papper, ….en ordbok, ….en nyckel (a key)
  3. en dator ,…en bok, …en penna

Nya ord: en flaska vatten (a bottle of water), en läsk (a soda), pengar (money), en tröja (a sweater), ett par skor (a pair of shoes), en necessär (a toilet bag), en dator ( computer), ett pass ( a passport)

Vad har DU i väskan? Jag har …..

  • en plånbok = a wallet
  • en karta = a map
  • ett SL-kort

Vi räknar 0-100. Titta på sidan 223.

LÄXA

På webben kapitel 2

  1. Ordföljd 2
  2. Verb: presens
  3. Fraser 3
  4. Personliga pronomen
  5. Adjektiv 1

Bra jobbat! Om du har några frågor – ta med dem nästa vecka! (If you have any questions – bring them next week!) Ha det så bra! Vi ses. 🙂

21 september

Vi repeterar och övar (practice) frågor:

  • Varifrån kommer du?
  • Är du gift?
  • Var arbetar du?
  • Jobbar du?
  • Vad studerar du?
  • Hur mår du?
    etc.

Vi repeterar verb i presens – slutar alltid på -r!

  • heter
  • kommer
  • talar
  • pratar
  • har
  • är
  • studerar
  • pluggar
  • arbetar
  • jobbar
  • äter
  • dricker

TB sidan 16:D. Vi läser texten och tittar på verben.

TB sidan 16:E. Vi repeterar ordföljen – verb på plats 2 / vid ja- nej-fråga kommer verbet på plats 1.

  1. Talar du franska? (Ja / Nej.)
  2. G är inte gift. (inte efter verbet)
  3. Varifrån kommer J?
  4. L studerar matematik.
  5. Vad talar du för språk?
  6. R har två barn.
  7. Vad jobbar du med?
  8. K studerar till ingenjör.
  9. J söker jobb.

TB sidan 18-19. ”Hej och tjena!”

Vi lär oss (learn) hur man hälsar (say hello) och svarar.

  • -Hej!
  • -Hejsan!
  • -Hur mår du?
  • -Bara bra. Och du?
  • -Det är toppen!

TB sidan 20. ”Vad gör du i Sverige?”. Vi läser texten och tittar på orden.

  • nu = now
  • en tidning = a newspaper
  • skriver = write
  • nätet = internet
  • Norden = Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island
  • Skandinavien = Sverige, Norge, Danmark
  • trivs = enjoy
  • längtar efter = long for
  • ett spelföretag = a game company
  • i stan = in the city
  • en vecka = a week
  • en deckare = a crime story

Vi minglar och pratar med varandra.

Hej! Hur är läget? Vad heter du? Pluggar du? Var bor du? är du gift? …..

Fler nyttiga ord (more useful words):

  • en katt = a cat
  • en hund = a dog
  • ett husdjur = a pet
  • en dag = a day
  • Trevligt att träffas! =Nice to meet you!

LÄXA

På webben: Alla övningar till kapitel 1.

Kapitel 2:

  1. Ordföljd 1 (frågor och svar)
  2. Verb 1 (presens)
  3. Fraser 1 (synonymer)
  4. Fraser 2
  5. Prepositioner 1

Lycka till med läxan! Vi ses nästa vecka! 🙂

 

 

 

14 september

Vi repeterar:

  • Vad heter du? Jag heter …
  • Varifrån kommer du? Jag kommer från …
  • Var ligger KI? KI ligger i Stockholm.

Verbets position = plats 2.

Egna exempel:

  • Jag kommer från England.
  • Jag dricker kaffe.
  • Jag talar pyttelite svenska.

Placering av ”inte” (=negation)= efter verbet!

  • Jag kommer inte från England.
  • Jag dricker inte kaffe.
  • Jag talar inte kinesiska.

TB sidan 13. Fråga och svara.

  • Arbetar / jobbar du? Ja, jag jobbar på KI. / Nej, jag jobbar inte. Jag söker jobb…
  • Vad arbetar /jobbar du med ? (=with what) Jag arbetar med IT (medicin, ekonomi..)
  • Vad har du för yrke? Jag är forskare. (=researcher, scientist)
  • Studerar/ pluggar du? Ja, jag studerar medicin… / Nej, jag pluggar inte.
  • Vad studerar/ pluggar du? Jag pluggar medicin, ekonomi…

Vi läser ALFABETET. TB sidan 17. Vi stavar våra namn.

Vi gör en diktamen i par. Några skiljetecken (=punctuation marks):

  • . = punkt
  • , = kommatecken
  • ? = frågetecken
  • ! = utropstecken

TB sidan 14. ”Gift, sambo eller singel?”. Vi lyssnar (=listen) på texten och pratar om orden och läser (=read) dialogerna. Vi pratar och berättar (=tell):

  • Är du gift? Ja, jag är gift. / Nej, jag är inte gift.
  • Är du sambo? Ja, min partner heter… / Nej, jag är inte sambo.
  • Är du singel? Ja, jag är singel. Det är toppen!

mambo = bor med mamma (och/eller pappa) 🙂

särbo = ett par som inte lever tillsammans (=a couple who do not live together)

LÄXA 

  1. På webben kapitel 1:
  • Konjunktioner och, men
  • Frågor och svar
  • Vad svarar man?

2. TB sidan 14: Hörövning (=listening exercise) 4

3. TB sidan 15: Hörövning 6

Bra jobbat! 🙂

Lycka till med läxan! Vi ses nästa vecka! 🙂

 

 

 

 

 

Lektion 1 (=Lesson 1) 7 september

Vi presenterar oss:

  • Jag heter Maria. Vad heter du? (My name is Maria. What is your name?)
  • Jag kommer från Sverige. Varifrån kommer du? (I come from Sweden. Where do you come from?)

TB (=Textbook) sidan 8. ”Du kan svenska!” (You know Swedish!) Många ord är lätta att förstå. (Many words are easy to understand.) Du kan säkert fler svenska ord:

Tack! / Hej! /  fika …

TB sidan 9. ”På kurs”. Vi lyssnar på texten. (We listen.) Vi talar om orden. (We talk about the words.) Vi läser. (We read.)

pyttelite = very, very little 🙂

TB sidan 10. Verbets position.  Alltid på plats 2!!

  • Jag heter Maria.
  • Maria heter jag.
  • Jag kommer från Sverige.
  • Varifrån kommer du?
  •  Vad talar du för språk?
  • Jag talar svenska, engelska och franska.

Om du placerar verbet först i en mening blir det en fråga. (If you place the verb at the first position, the phrase becomes a question):

  • Heter du Maria?
  • Kommer du från Sverige?
  • Talar du engelska?

Frågeord (Question words):

  • Vad? (What)
  • Varifrån? (From where)
  • Var? (Where)

TB sidan 11. Subjektspronomen:

jag / du / han / hon / hen / den / det / vi / ni / de

hen = he or she

Vi lyssnar på hörövning 2: Varifrån kommer de? Vad talar de för språk? Rätta svar (Right answers):

  1. Venezuela / spanska / italienska
  2. Gotland / engelska / franska / svenska
  3. Frankrike / svenska / franska / japanska / ryska
  4. Nya Zeeland / engelska / thailändska / tyska

TB sidan 12. ”Arbetar du här?” Vi tittar på orden. Ganska lätt att förstå, eller hur?

Vi läser dialogerna och hittar flera synonymer:

  • arbetar = jobbar
  • pluggar= studerar

LÄXA (Homework): Logga in på nok.se/rivstart och skapa ett konto (sign up). Det är gratis! Gå sedan till Rivstart A1+A2 – Extramaterial . Här kan du lyssna på alla texter (listen to all texts) och arbeta med övningar (work with exercises).

Arbeta med kapitel 1:

  • Ordföljd
  • Frågeord
  • + repetera texter och ord från sidorna 9-12

Om du har några frågor kan du kontakta mig på mejladress

maria.cederblad@folkuniversitetet.se

Vi ses nästa vecka!

Glada hälsningar

Maria 🙂