KI B1 (1/3), start 9 september

Hej och VÄLKOMMEN till Marias blogg! 🙂 Här kan du läsa om kursen, vad vi arbetar med och vilken läxa du har.

Lektion 10: 11 november

Oj, så fort den här kursen har gått – redan vår sista lektion! Ni har varit mycket engagerade och har jobbat väldigt bra. Det har verkligen varit trevligt att arbeta med er! 🙂

Vi hade bara två aktiviteter under lektionen:

  1. Framstegstest: ett prov som vi gjorde tillsammans. Provet utgår från kapitel 1-2 (3) i Rivstart. För den som vill finns testet också på webben (nok.se/Rivstart…extramaterial..) och där finns också de rätta svaren (=facit).
  2. FIKA! Tack alla, för goda kakor och godis!

Nu vill jag önska er LYCKA TILL med era studier och ert arbete. Jag hoppas att ni också får en skön och trevlig ledighet vid jul och nyår. Ta hand om er! Stay safe!

Vårens nya kurser publiceras på Folkuniversitetets webbsida under december. Kanske vi ses på en ny kurs?

Många varma och glada hälsningar från mig, Maria. 🙂 🙂 🙂

Lektion 9: 4 november

Vi värmde upp med egna exempel av de reflexiva verben lata sig / känna sig/ sätta sig / bry sig / bestämma sig.

Vi pratade om HUVUDSATSER:

  • kan stå själv
  • satser av samma typ kan bindas ihop med konjunktioner (och, men, eller, för, så…)
  • satsadverbet (inte, aldrig, kanske, sällan …) kommer efter verbet

Exempel:

  1. Min kollega har skilt sig och nu känner han sig ledsen.
  2. Vänskap är viktigare än kärlek och därför måste du sluta träffa henne.
  3. För ett år sedan lånade jag ut 10 000 kronor till en kompis men jag har inte fått pengarna tillbaka (…inte fått tillbaka pengarna.)

BISATSER

  • är en del av en mening och kan inte stå själv
  • börjar med en subjunktion (att, om, därför att…) eller ett relativt pronomen eller adverb ( som, där…) eller ett frågeord (hur, varför…)
  • satsadverbet kommer före verbet

Exempel:

  1. Han sa att han inte kan komma.
  2. Mia och Klara hoppas att de aldrig ska skilja sig.
  3. Petronella tycker att man alltid måste säga sanningen.
  4. Knut undrar om Bertil verkligen är intresserad av fiske.
  5. Lovisa berättade för  mig att hon faktiskt gillar ostron.
  6. Ahmed sa att han gärna kommer hem till oss.
  7. Min pojkvän undrar om jag verkligen älskar honom.

Vi hann också med att arbeta med PREPOSITIONER.

  1. Min kompis och jag har känt varandra i sexton år.
  2. För tre månader sedan skilde hon sig.
  3. Min flickvän är hopplös med pengar.
  4. Jag har blivit kär i en kollega!
  5. Jag är säker på att festen blir rolig.
  6. Ibland ringer hon på nätterna.
  7. Jag vet att han vill gifta sig med henne.
  8. Jag tänker på honom hela tiden.
  9. Jag kan inte somna på kvällarna och försvor mig ofta på morgnarna.
  10. Om ni älskar varandra måste ni berätta det för din vän.
  11. Jag har bestämt mig för att ge dig pengarna.
  12. Jag tycker att man alltid ska vara ärlig mot sina vänner.

Lektionen gick väldigt fort och alla jobbade mycket bra! 🙂

Nästa vecka är vår sista lektion. Då ska vi repetera vad vi gjort underkursen och sedan fika tillsammans. Alla tar med något att äta eller dricka till fikat och så bjuder vi varandra (=knytkalas). 🙂 Om det inte kommer några fler restriktioner träffas vi som vanligt i klassrummet. Jag hoppas att vi ses! 🙂

Ha en fin fortsättning på vekan och ta hand om er!

Lektion 8: 28 oktober

Vi började med att prata om HÖSTLOV och andra lov. I Sverige har vi förutom höstlovet också jullov, sportlov (februari/mars), påsklov och sommarlov. Vad har man för lov i andra länder?

Vi lyssnade på hörövning 6 på s. 22 i TB och svarade på frågorna.

Vi gjorde också övning M på s. 22. Vi jämförde hur man säger och hur man skriver.

Vi pratade om en av uppgifterna från förra veckan: Hur kan man träffa nya vänner? Vi fick många bra förslag från de olika grupperna.

Vi arbetade med övningar från övningsboken (= kopierat material).

Motsatser

  1. oärlig – ärlig
  2. tråkig – rolig
  3. snål – generös
  4. opålitlig – pålitlig
  5. tystlåten – pratsam
  6. ful – fin/ vacker / snygg
  7. ointelligent – intelligent
  8. inåtvänd – utåtvänd / utåtriktad
  9. djurhatare – djurälskare
  10. köttätare – vegetarian

Pronomen: personliga och reflexiva

Subjekt / Objekt / Reflexiva

  • jag / mig / mig
  • du / dig / dig
  • han / honom / sig
  • hon / henne / sig
  • hen / hen / sig
  • man / en / sig
  • den / den / sig
  • det / det / sig
  • vi / oss / oss
  • ni / er / er
  • de / dem / sig

Reflexiva verb = subjekt och objekt är samma person

Olika tempus för de reflexiva verben i övningen

Infinitiv / Presens / Preteritum / Supinum

  • skilja sig / skiljer sig / skilde sig / skilt sig
  • gifta sig / gifter sig / gifte sig / gift sig
  • känna sig /känner sig / kände sig / känt sig
  • sätta sig / sätter sig / satte sig / satt sig
  • lata sig / latar sig / latade sig / latat sig
  • försova sig / försover sig / försov sig / försovit sig
  • förbereda sig / förbereder sig / förberedde sig / förberett sig
  • akta sig / aktar sig / aktade sig / aktat sig
  • raka sig / rakar sig / rakade sig / rakat sig
  • ångra sig / ångrar sig / ångrade sig / ångrat sig
  • kamma sig / kammar sig / kammade sig / kammat sig
  • koncentrera sig / koncentrerar sig / koncentrerade sig / koncentrerat sig
  • bry sig / bryr sig / brydde sig / brytt sig
  • klippa sig / klipper sig / klippte sig / klippt sig
  • bestämma sig / bestämmer sig / bestämde sig / bestämt sig
  • anmäla sig / anmäler sig / anmälde sig / anmält sig

MYCKET BRA JOBBAT ALLA!! Ni är såååååå duktiga!!! 🙂

LÄXA

På webben, kapitel 2

  1. Reflexiva verb
  2. Pronomen, personliga och reflexiva
  3. Adjektiv och adverb
  4. Subjunktioner

Ha en trevlig helg och var rädda om er! Vi ses nästa vecka!

PS. Vid vår sista lektion, den 11 november, ska vi fika tillsammans. Alla tar med något att bjuda på. Vi pratar mer om det nästa vecka. 🙂

 

Lektion 7: 21 oktober

Vi börjar med att repetera ännu en gång några av uttrycken lik/ likadan / annorlunda:

  • Jag är lik min syster. Vi liknar varandra.
  • Min bror och jag är olika. Vi liknar inte varandra.
  • De har samma mamma men olika pappor.
  • Vi bor i likadana hus. Båda är röda med vita knutar.
  • Vi bor i liknande hus. Båda är röda, men ditt hus är större än mitt.
  • Min kusin bor i ett annorlunda hus. Det är inte likt något annat. Det liknar inte något annat.

Vi repeterar regler för substantivets pluralböjning:

  1. en-ord som slutar på -a: Plural -or. en gata – gator / en flicka – flickor
  2. en-ord som inte har betoning på sista stavelsen: Plural -ar. en förening – föreningar / en pojke – pojkar
  3. en-ord som har betoning på sista stavelsen: Plural -er. en mobil – mobiler / en student – studenter
  4. ett-ord som slutar på vokal: Plural-n. ett yrke – yrken / ett arbete – arbeten
  5. ett-ord som slutar på konsonant: Plural: — . ett yrke – yrken / ett äpple  – äpplen
  6. en-ord som slutar på -are: Plural: —. en tränare – tränare / en läkare – läkare

TB s. 20-21. Vänner. Vi arbetar resten av lektionen med temat ”vänskap”. I små grupper börjar vi med att läsa citaten (s. 20) och gör sedan uppgifterna B, D, E och G.

Alla delar aktivt i diskussionerna. Tiden går väldigt snabbt så vi hinner inte redovisa alla uppgifter. Vi fortsätter med det nästa vecka. Bra jobbat, alla! 🙂

LÄXA

  • TB s. 22, hörövning 6 + uppgift J och K (s. 23)

På webben, kapitel 2

  • Adjektiv och substantiv: motsatser
  • Substantiv: plural

Ha nu en fin fortsättning på veckan. Vi ses nästa onsdag! 🙂

 

Lektion 6: 14 oktober

Vi värmer upp med att repetera några av orden från ordkorten.

Vi går igenom läxan (=kopierade häftet).

Ordbildning: A

  • packning – packa
  • tävling – tävla
  • cykling – cykla
  • joggning – jogga
  • orientering – orientera
  • ridning – rida
  • simning – simma
  • undersökning – undersöka
  • samling – samla
  • inredning – inreda

Ordbildning: C

  • en industri – industriell
  • en nation – nationell
  • en sensation – sensationell
  • en kultur – kulturell

Ord: sport och fritid. B

1.

  1. spelar fotboll
  2. tränar karate
  3. åker skridskor
  4. spelar piano
  5. leker (med mina barn)

2.

  1. gå på spinning
  2. gå på gympa
  3. träna / hålla på med styrketräning

3.

  1. åker skateboard
  2. spelar volleyboll
  3. håller på med / sysslar med sin frimärkssamling
  4. spelar piano

Substantivets former

Singular obestämd form / bestämd form / Plural best. form / best form

  • en människa / människan / människor / människorna
  • en lista / listan / listor / listorna
  • en klubba / klubban / klubbor / klubborna
  • en tävling /tävlingen / tävlingar / tävlingarna
  • en undersökning / undersökningen / undersökningar / undersökningarna
  • en minut / minuten / minuter / minuterna
  • en aktivitet / aktiviteten / aktiviteter / aktiviteterna
  • en möjlighet / möjligheten / möjligheter / möjligheterna
  • ett knä / knät /knän / knäna
  • ett intresse / intresset / intressen / intressena
  • ett arbete / arbetet / arbeten / arbetena
  • ett kylskåp / kylskåpet / kylskåp / kylskåpen
  • ett bibliotek / biblioteket / bibliotek / biblioteken
  • en arbetare / arbetaren / arbetare / arbetarna

Repetera gärna pluralbildning i TB s. 279!

Ordbildning: egenskaper

  1. tålmodig – tålamod
  2. stark – styrka
  3. envis – envishet
  4. fantasifull – fantasi
  5. snabb – snabbhet
  6. taktisk – taktik
  7. uthållig – uthållighet
  8. intelligent – intelligens

Partikelverb

  1. gå ner i vikt
  2. ta på dig en mössa
  3. åkte iväg på en resa
  4. bygga upp musklerna
  5. skynda på
  6. tagit fram mjölken
  7. gick upp fyra kilo

Vi repeterade lika / likadan / samma ……men fortsätter med fler exempel nästa vecka. 🙂

TB s. 19: Vanliga förkortningar.

Vi pratade om bra uttryck när man ska skriva ett brev eller ett mejl till en organisation eller en person man inte känner. ”Hej!” är ALLTID en bra start! 🙂 På s. 19 i TB finns flera nyttiga fraser som man kan använda.

Vi läste om ”Knasiga dieter”.

LÄXA

På webben, kapitel 1

  1. Konjunktioner
  2. Verb
  3. Substantiv- regler för pluralbildning
  4. Substantiv alla former
  5. Ordbildning

Mycket bra jobbat! Ni är jätteduktiga! 🙂 Vi ses nästa vecka. Ha en trevlig helg när den kommer. 🙂

Lektion 5: 7 oktober

Vi börjar med ordkunskap. Vi tittar på ORDKORTEN från kapitel 1 i Rivstart. (Du kan hitta alla ordkort på webben!)

Några ord vi pratade extra mycket om:

  • ett humör: som har med känslor att göra. (gott humör, glatt humör, dåligt humör…)
  • en humor: som är rolig,-t (en humoristisk person)
  • en hälsa: hur en person mår (bra hälsa= frisk / dålig hälsa = sjuk)
  • hälsa(r): säga ”hej”
  • lämplig= som passar
  • nyttig = bra för hälsan (bra för kroppen / hjärtat / hjärnan)
  • ordentlig  = som gör som man ska. Motsats: slarvig
  • slipper = behöver inte
  • ett tålamod – vara tålmodig. Motsats: vara otålig
  • ett uppehåll = en paus
  • ökar= som blir större/mer. Substantiv: en ökning
  • minskar= som blir mindre. Substantiv: en minskning

Vi arbetade också med olika uttryck för jämförelser.

  1. annorlunda: skiljer något från något annat eller alla andra.
  2. olik, olikt, olika: när man jämför två eller flera saker med varandra. Kan också vara något som är ovanligt för en person.
  3. lik, likt, lika: som ser ut eller är som den man jämför med. (motsats till olik, olikt, olika)
  4. lika: används också framför adjektiv eller adverb vid jämförelser. (lika dyr som / lika liten som / lika glad som…)
  5. likna: verb som betyder ”är lika någon/något”
  6. liknande: presens particip av verbet liknar
  7. likadan: som har samma egenskaper/ är eller ser ut som den/det man jämför med
  8. samma och likadan används ofta synonymt

Exempel:

  1. Sara är en annorlunda person. Hon är inte alls som vi andra.
  2. Min bror och jag bor i olika städer, han bor i Göteborg och jag bor i Umeå.
  3. Din lägenhet är lik min lägenhet. Två rum och kök med balkong.
  4. Din lägenhet är lika dyr som min.
  5. Min syster och jag liknar varandra.
  6. Min syster och jag har liknande jobb: hon arbetar som bagare och jag är kock.
  7. Filip och Erik har likadan bil, en blå Volvo.
  8. Jämför: Vi har likadant kök som våra grannar. (Köket ser ut på samma sätt) Vi har samma kök som våra grannar. (Vi delar köket med våra grannar.)

Vi pratar mer om dessa uttryck nästa vecka! Jag vet att det kan kännas lite krångligt. 🙂

LÄXA

Alla övningar i det kopierade materialet. Alltså:

  • Ordbildning: substantiv till verb / verb till substantiv
  • Ordkunskap: sport och fritid
  • Substantivets former (se TB s. 279)
  • Ordbildning:egenskaper
  • Partikelverb

Du som inte kunde komma till lektionen får materialet nästa vecka! Läs i TB kapitel 1 och titta på ordkorten så länge!

Bra jobbat! Ha en trevlig helg. Vi ses nästa vecka! 🙂

 

Lektion 4: 30 september

Vi tittar i TB sidan 13: ”Sportsnack”. Vilka är sporterna?

  1. löpning
  2. gym
  3. tennis
  4. golf
  5. simning

Vi läser om Konstiga sporter. (Dokumentet finns hos mig nästa vecka för den som inte kom till lektionen.) Några ord vi pratade om:

  • ägna sig åt = hålla på med
  • häftig = snabb; cool, snygg, attraktiv
  • märklig = konstig, underlig, bisarr
  • gå ut på= ha som mål, syfte
  • en motståndare
  • en medspelare
  • ett lag = ett team (plural: lag)
  • en lag = som handlar om juridik (plural: lagar)
  • en snorkel (plural: snorklar)
  • en simfena
  • bly =lead
  • välbekant = som man känner till
  • äger rum = sker, tar plats
  • utmanande
  • en utmaning = challenge
  • av rang = på hög nivå
  • galen/ galet
  • ett påfund = en idé
  • en backe
  • uppnå = komma upp i
  • betydligt= mycket
  • upp och ner
  • en axel
  • en midja
  • gå på export
  • en hjälm
  • en strykbräda
  • avlägsen (plural: avlägsna) = som är långt borta
  • svårtillgänglig
  • lättillgänglig
  • en fara = en risk
  • fara (verb) = åka
  • en tillfredsställelse
  • välstruken
  • ostruken = skrynklig
  • allvarlig (t.ex. en allvarlig skada) – motsats: en lätt skada
  • bli värre
  • lista ut = figure out
  • ”Listig som en räv”
  • hålla andan
  • syre
  • en säkerhetsmarginal
  • en tävlingsmänniska
  • en vinnare  – en förlorare
  • vinna – förlora

Vi satt i grupper och pratade om de konstiga sporterna. Vad skulle vi vilja prova? Varför? Varför inte?

Vi pratade om ett ämne från lådan ”Snack”:

  1. Har du en favoritmaträtt?
  2. Vem lagar den bäst?

Oj, oj, lite jobbigt att prata om när alla börjar bli hungriga! Vi fick i alla fall höra om många frestande maträtter och desserter: linssoppa, ostkaka, kanelbullar, Tiramisu, …. Och många i gruppen lagar sina maträtter bäst av alla! 🙂

Bra jobbat, alla! Här kommer LÄXAN till nästa vecka:

  • på webben kapitel 1: personliga pronomen + subjunktioner
  • TB sidan 18, hörövning 4

Lycka till! Vi ses nästa vecka. 🙂

 

Lektion 3: 23 september

Vi börjar med en kort uppvärmning och repeterar några tidsprepositioner:

  • Hur ofta går du på bio? Jag går på bio två gånger om året / en gång i veckan.
  • Hur länge sover du på natten? Jag sover i sju timmar.
  • Hur snabbt springer du en kilometer? Jag springer 12 minuter.
  • När kom du till Sverige? Jag kom för två månader sedan.
  • När fyller du år nästa gång? Jag fyller år om fyra månader.

Vi satte oss i små grupper och sedan fick alla redovisa (=berätta om) sin sport. De andra i gruppen lyssnade aktivt och ställde sedan frågor om sporten. Det blev mycket intressanta samtal! 🙂

Alla fick sedan berätta om sin sport en gång till, så att alla fick höra. 🙂 Vi fick höra om cykling, klättring, dykning, vandring, dans, konståkning och många andra spännande sporter. Ni är JÄTTEDUKTIGA på att prata! 🙂 🙂 🙂

Ja, sedan hann vi inte mer. LÄXA till nästa vecka:

På webben, kapitel 1:

  1. Tidsprepositioner 1
  2. Tidsprepositioner 2
  3. Konjunktioner
  4. Verb

Ha det så bra. Vi ses nästa vecka! 🙂

 

 

 

Lektion 2: 16 september

Vi började med att presentera oss. Trevligt att lära känna varandra lite. 🙂

Vi arbetade med adverb och adjektiv.

Adjektiv: beskriver substantiv, saker eller fraser.

Adverb: beskriver adjektiv, verb eller adverb. Adverb är ofta adjektiv + t. Adverb böjs inte. Svarar på frågan ”hur?” (Hur springer du? Jag springer snabbt.)

Adjektiv som slutar på -en bildar adverb på -et. (mogen – moget, naken – naket, vaken – vaket …)

Efter verben vara, bli, se…ut, känna sig och verka kommer alltid adjektiv. Exempel:

  • Hon är glad idag.
  • Jag blir rädd när jag ser en skräckfilm.
  • Mina vänner ser alltid snygga ut.
  • Han kände sig ledsen efter samtalet med chefen.
  • Ni verkar trötta idag.

Vi arbetar mer med adjektiv och adverb nästa vecka. 🙂

TB (=textbok) sidan 8-9. Vi läste texten och pratade om orden.

  • en soffpotatis = en person som inte vill träna utan vill sitta  sin soffa och ta det lugnt
  • en hurtbulle = en person som alltid tränar och är mycket energisk
  • gradvis = en liten bit i taget
  • Vårruset = ett motionslopp för kvinnor, 5 km (rusa = springa fort)

TB sidan 11. Tidsprepositioner (=prepositioner som handlar om TID)

  • Hur ofta tränar du? Jag tränar en gång om dagen / om dygnet / om året
  • Hur ofta …? / i månaden / i timmen / i minuten
  • Hur länge tränar du? Jag tränar (i) 30 minuter.
  • Hur snabbt springer du 5 kilometer? Jag springer 30 minuter.
  • När tränade du senast? (preteritum) Jag tränade för en vecka sedan.
  • När ska du träna nästa gång?(presens futurum) Jag ska träna om två dagar.

TB sidan 12. Sport och träning. Vi läste orden om sporter, utrustning och egenskaper.

LÄXA:

Välj en sport som du gillar (att titta på eller göra själv). Berätta om sporten!

  1. Vilken sport är det?
  2. Varför gillar du den?
  3. Vad går sporten ut på? (Hur gör man?)
  4. Vilken utrustning behöver man?
  5. Vilka egenskaper behöver man?
  6. Berätta om dina egna erfarenheter!

Nästa vecka sitter vi i små grupper och pratar om sporterna. Om du vill kan du skriva en liten text om din sport och ha som hjälp när du pratar. LYCKA TILL!

Om du har några frågor kan du mejla mig. 🙂 Vi ses nästa vecka. Ha det så bra!

 

Lektion 1: 9 september

Första lektionen fick ni träffa Susanna eftersom jag (Maria) var sjuk. Susanna berättade att ni pratade mycket under lektionen – BRA! Ni presenterade er och lärde känna varandra.

Ni fick också en LÄXA till nästa vecka:

  • Webben (kapitel 1): adverb; adjektiv och adverb.
  • Textboken: Läs texten på sidan 8-11 och lör dig alla nya ord.

Jag hoppas att ni får en fin vecka. Vi ses nästa onsdag! 🙂