Lektioner

Onsdag 7/6

Idag var sista lektionen!

Vi började dagen med att spela tempusspelet. Vi repeterade en mängd olika verb i alla tempus, och pratade lite extra om verbgrupper.

Efter det gjorde vi hörövningen på s.80-81. Det gick jättebra! Mia och Daniel pratade fort och ganska slarvigt, men ni förstod i alla fall. Bra jobbat!

Efter rasten arbetade vi mer med politik. Ni fick alla berätta för en kompis hur ert land styrs, och kompisen antecknade stödord. Sen berättade ni om varandras länder, med lite extra fokus på skillnader och likheter mellan era länder och Sverige. Det blev en jätteintressant infostund!

Nu har sommaren kommit, och jag hoppas att ni får det härligt allihop! Kom ihåg att jag finns kvar, både här på bloggen, på mailen och på facebook, och om ni någonsin undrar något eller är nyfikna på Uppsala är ni hjärtligt välkomna att höra av er!

Ta hand om er allihop, stor kram från mig!/Lena

Måndag 5/6

Idag var det näst sista lektionen! Tiden har gått så fort…

Det första vi gjorde idag var att arbeta lite mer med tungvrickaren. Det gick ganska bra, men det är fortfarande läxa att repetera hemma!

Sen repeterade preteritum, genom att berätta för varandra vad vi gjorde i helgen. Sedan gick vi igenom tillsammans på tavlan, och passade på att repetera indirekt tal också.

Efter det repeterade vi konditionalis, genom att spela ett spel med många hypotetiska frågor. Det var intressant att få veta vad ni skulle göra i olika fantasisituationer!

Efter rasten gick vi igenom presens futurum på tavlan, och sen arbetade vi i par med uppgifterna på s. 80-81.

Sist på lektionen arbetade vi med alfabetet. Vi repeterade tillsammans lite snabbt, och sen skrev vi ner varandras mailadresser, bokstav för bokstav. Jag gav er också en utmaning: att skriva ner olika namn som jag bokstaverade, och jag bokstaverade väldigt snabbt! Det gick bra!
Det kan vara bra att fortsätta repetera alfabetet då och då, särskilt skillnaden mellan vokalerna e, i och y. Ta gärna hjälp av youtube-filmen ”alfabetet”, som finns under fliken ”Filmklipp”.

Vi ses på onsdag!

Onsdag 31/5

Vi började dagen idag med en tungvrickare: 77 sjösjuka sjömän och sjuksköterskor.
Det var lite knepigt, så det blev läxa!

Efter det handlade hela dagen om politik!

Först brainstormade vi allt vi kan om svensk politik, först i smågrupper och sen i helgrupp. Vi pratade kort om hur Sverige styrs.

Efter det arbetade vi med texterna på s.77-78. Vi pratade också litegrann om Palmemordet.

Efter rasten låtsades vi att vi var politiker! Först lyssnade vi på texten på s.79, och pratade lite om enfrågepartier. Sen bildade vi olika egna enfrågepartier, och gjorde upp planer om hur partiet ska vinna folks röster. Det blev flera intressanta kampanjer!

Vi spelade också ordspelet en kort stund, med orden från kapitel 5. Det var spännande!

Den dokumentär som jag sett förut om Olof Palme lyckades jag inte hitta på youtube nu, men jag ska leta efter den, och jag uppdaterar bloggen så fort jag hittar den!

Trevlig helg allihop!

Måndag 29/5

Det var roligt att se er igen idag!

Vi började dagen med att repetera indirekt tal. Det gick utmärkt!

Sen arbetade vi med bilden på s.73. Vi pratade om vilka personerna på bilden är, först i smågrupper och sen i helgrupp.

Efter det lyssnade vi på vad tre olika personer svarade på frågan: ”Vad skulle du göra om du var kung/drottning för en dag?”

Vi arbetade med konditionalis. Först gick vi igenom på tavlan, sen arbetade vi i smågrupper med samma fråga som de tre människorna svarat på. Vi läste upp våra listor i helgrupp, och var noga med att använda konditionalis: ”Jag skulle…”/”Vi skulle…”

Efter rasten arbetade vi med ordkort från kapitel 5.
Ni var verkligen jätteduktiga på att beskriva ord på svenska!

Sist på lektionen berättade arbetade vi i smågrupper med läxan från Godisets Historia.

Alla förtjänar en stor guldstjärna idag!  

Måndag 22/5

Det första vi gjorde idag var att repetera presens perfekt, genom att prata om vad vi gjort tidigare på dagen.

Sen började vi fokusera på uttal. Vi lyssnade på texten på s.63, och noterade förändringar och reduktioner. Vi läste texten i par, och försökte att ta med förändringarna, för att göra uttalet naturligt. Vi gick igenom några ord och fraser gemensamt på tavlan.

Efter det gick vi igenom indirekt tal. Vi skrev på tavlan och arbetade med egna exempel (se s.65).

Efter rasten började vi arbeta med vanor och ovanor. Vi lyssnade på texten på s. 68, och läste den tillsammans, med fokus på naturligt uttal. Sen diskuterade vi vanor och ovanor i par, utifrån frågorna på s.69.

Vi skrev ner olika ovanor vi pratat om, och sen bytte paren papper med varandra. Vi hjälpte varandra att försöka sluta med ovanorna, genom att ge användbara tips.

Bra jobbat idag, och KOM IHÅG ATT DET INTE ÄR LEKTION PÅ ONSDAG!
Ha en trevlig vecka allihop!

Onsdag 17/5

Idag började vi med att prata om Kulturernas Karneval! Det är i Uppsala nu i helgen, och det brukar vara jättetrevligt (och det ska bli fint väder!). Här är en länk till hemsidan: kulturernaskarneval.se
(Vill ni få kontakt med mig för att fråga något, eller få hjälp att hitta till parken, bli vän med mig på facebook.

Sedan repeterade vi ordföljd. Vi gick igenom de viktigaste reglerna (Verb På Plats 2! och BIFF) på tavlan, och sen övade vi med ”Sagan om Rödluvan”.

Efter det fyllde vi i ett papper med information om oss själva, till exempel vad vi åt till frukost idag, eller vem som är vår favoritartist. Sedan pratade vi med varandra och försökte hitta saker som vi har gemensamt. Det blev ett trevligt småprat!

Från och med nu ska vi försöka småprata med varandra på svenska oftare när vi har rast. (Behöver ni något att prata om? Använd pappret, försök hitta saker ni har gemensamt!)

Efter rasten arbetade vi med en av texterna som var läxa till idag, ”Barrunda eller fredagsmys?”, s. 62. Vi lyssnade på den, och noterade språkmelodin. Hur låter det när man försöker övertala någon? Hur låter det när man inte riktigt vill?
Vi läste texten tillsammans, och fokuserade på rätt språkmelodi. Sen försökte vi övertala varandra till olika aktiviteter (se s. 62, längst ner).

En annan läxa var att förbereda sig på att berätta om en typisk helg i hemlandet. Det arbetade vi med i smågrupper. Sedan berättade alla en sak de lärt sig.

Sist på lektionen gjorde vi en utvärdering, eftersom vi är halvvägs (half way through) på kursen. Ni som inte var där, svara gärna på frågorna på bild 5, och maila mig.

Ha en trevlig helg, och hoppas vi ses på Kulturernas Karneval!

Måndag 15/5

Idag började vi med att prata lite om Eurovision. Vi var ganska överens om att fel låt vann.

Den här lektionen började vi på ett nytt kapitel i boken, vi har börjat prata om helg, och vad som händer på helgen i Sverige. Idag hade vi fokus på fredagar och fredagsmys.

Vi berättade för varandra vad vi gjorde i fredags – våra fredagar var väldigt olika.

Sen pratade vi i smågrupper om hur vi tror att typiska fredagar är för familjer i Sverige. Vi fokuserade särskilt på ordet fredagsmys. Vi samlade ord på tavlan.

Vi lyssnade också på texten på s.59-60 i textboken. Vi skrev stödord och återberättade för varandra. Sen läste vi texten och strök under ord som var svåra.

Vi skrev upp några nya ord på tavlan, och pratade om dem. Vi förklarade orden för varandra på svenska, och bildade meningar med dem.

Till idag hade vi i läxa att berätta en nyhet som vi sett eller läst. Vi satt i smågrupper och berättade med egna ord. Efteråt pratade vi om hur viktigt det är att öva flera gånger hemma innan lektionen, och att inte vara för avancerad i sitt ordval – det är bättre att berätta enkelt, men vara säker på vad man säger.

Vi hann också arbeta en stund med ett korsord med adjektiv från förra kapitlet.

Det var en trevlig dag!

Onsdag 10/5

Idag började en ny elev i gruppen, Zbigniew! Därför berättade vi kort om oss själva en gång till.

Sedan arbetade vi med djuruttryck. Vi kombinerade djur med uttryck på s. 48-49 i textboken, och motiverade våra svar. Vi lärde oss lite om hur man säger på andra språk än svenska, till exempel arg som en häst eller arg som en varg…

Vi arbetade också med texten på s. 50. Vi läste den högt i smågrupper, och sen skrev vi olika frågor om den. Efter det bytte vi grupper, och ställde frågorna till varandra.

Vi repeterade några hjälpverb, och fokuserade på att efter hjälpverb kommer alltid infinitiv (aldrig presens).

Sedan arbetade vi med presens particip. Vi tittade på fokusrutan på s.55 och diskuterade i smågrupper vilken funktion presens participformerna har (substantiv, adjektiv eller adverb). Vi försökte också formulera regler för hur vi bildar presens particip. Sist gick vi igenom på tavlan.

Efter det jobbade vi med några av orden som var läxa till idag (från ÖB s. 42-43). Vi beskrev för varandra vad orden betyder, och försökte bilda meningar med dem.

Det sista vi gjorde på lektionen var att jobba med artiklarna på s.57. Vi kombinerade artiklarna med rätt rubrik, och hjälptes åt att börja svara på frågorna på s.58.

 

Måndag 8/5

Vi började dagen idag med lite repetition. Vi pratade först om väder (och idag var det riktigt tråkigt väder…), sen pratade vi om extramaterialet på Rivstarts hemsida, och att det är viktigt att rätta sin egen läxa (facit finns på nok.se/rivstart).

Vi repeterade verb genom att först prata om vår helg, och sedan skriva upp några av verben i en tabell på tavlan. Vi skrev upp regeln ”Kalle Sitter På Tunnelbanan” (grupp 2b har imperativ som slutar på k,s,p eller t – eller x, men de verben är mycket få).

Sedan fortsatte vi att prata om djur. Vi tittade på adjektiven på s. 46 i textboken, och diskuterade vilka adjektiv som passar för vilka djur. Vi diskuterade också vilka djur som är bra husdjur, och vem de olika husdjuren passar för.

Vi skrev också upp på tavlan vad olika kvinnliga/manliga djur heter, vad djurens ungar heter, och vad djuren säger.

Sedan arbetade vi i smågrupper med djuren varg och björn. Vi berättade med egna ord om djuret vi läst om, och de som lyssnade gav respons och ställde frågor. Vi diskuterade också vilket djur som vi helst hade mött i skogen – de flesta ville helst möta en varg.

Sist repeterade vi reglerna för sin/sitt/sina.

Onsdag 3/5

Idag var första lektionen på kursen!

Vi började med att prata en stund om vad som är viktigt för att kursen ska gå bra. Sen pratade vi om oss själva, först i smågrupper och sen i helgrupp.

Hela dagen idag handlade om djur!

Först brainstormade vi alla djur vi kunde. Det var väldigt många!

Sedan pratade vi om djur vi själva har, och har haft. Vi diskuterade också varför så många människor skaffar djur, och vi skrev upp olika sorters djur som är viktiga för samhället.

Sist på lektionen gjorde vi en noggrann hörövning i flera steg. Vi började med att bara lyssna. Sedan gick vi igenom verbfraserna i gråa rutan på s. 47. Efter det lyssnade vi en gång till och skrev stödord, så att vi sedan kunde återberätta texten för varandra. Vi lyssnade sedan en sista gång, och hittade svaren på alla frågorna på s. 47.