Lektioner

Torsdag 8/6

Idag hade vi kursens sista lektion!

Vi började dagen med att repetera komplimanger. Vi gav varandra olika komplimanger i smågrupper – det blev riktigt trevlig stämning!

Efter det repeterade vi verb och verbgrupper genom att spela tempusspelet.

Vi spelade också Kahoot! Ni jobbade i lag, och repeterade olika saker från hela kursen. Vi började med ett quiz om ordföljd, och sen spelade vi ett quiz som jag har gjort själv.
Vill du spela mitt quiz igen? Gå in på länken: https://play.kahoot.it/#/k/e4bbafd1-8db9-411e-833b-1f3a236183c0
(Eventuellt måste du ha ett Kahoot-konto, men det är väldigt enkelt att fixa.)

Det sista vi gjorde var att diskutera saker vi tycker är speciella med Sverige, med inspiration från texten vi hade i läxa till idag.

Ni har varit en jättetrevlig grupp, och jag kommer sakna er! Kom ihåg att jag finns kvar, ni kan alltid kontakta mig både på mailen och på facebook. Och ni är alla hjärtligt välkomna att hälsa på mig i Uppsala!

Ha en fantastisk sommar allihop!

/Lena

Torsdag 1/6

Idag var det näst sista lektionen! Tiden går så snabbt…

Vi började dagen på ett mysigt sätt: vi arbetade med komplimanger!
Först samlade vi positiva adjektiv på tavlan. Sen gick vi igenom hur man ger en komplimang på svenska, och vad man svarar om man får en komplimang. Vi övade genom att ge varandra komplimanger – det var jättetrevligt!

Efter det arbetade vi med texten på s. 156-157. Det blev en tävling, ni fick gissa vad som skulle stå i luckorna (the empty spaces), och sen lyssnade vi på ljudfilen för att få rätt svar. Det var spännande!

Vi gick också igenom reglerna för sin/sitt/sina. Sen jobbade vi med ett worksheet. Ni verkade förstå systemet jättebra.

Sist på lektionen arbetade vi med ett korsord, med ord från s. 147-149.

Bra jobbat idag, ha en trevlig vecka!
KOM IHÅG ATT DET INTE ÄR NÅGON LEKTION TISDAG 6/6!

Tisdag 30/5

Den här dagen arbetade vi på olika sätt med fester!

Vi började med att prata om de olika fraserna överst på s. 150 i textboken. Vi diskuterade vad de betyder, och gav olika exempel på hur de kan användas. Sen kompletterade vi texten på s. 150-151, och läste den med inlevelse (feeling)!

Vi arbetade i helgrupp med naturligt uttal, och stort fokus på att låta positiv när vi säger något positivt, tex. en komplimang.

Vi arbetade också med inbjudningarna på s. 153. Efter det planerade vi egna fester, och skrev inbjudningar till dem.

Efter rasten fortsatte vi med historien om Brian, Sara, Berit och Kurt-Allan.
Först lyssnade vi på den första texten på s. 147, och svarade på frågorna på s. 146. Sen läste vi den andra texten samtidigt som vi lyssnade på den, och efter det arbetade vi med snapsvisor! Vi sjöng ”Helan går” och ”Det var en fiskare”. Det var trevligt att snapsa lite tillsammans!
(Fast det var såklart alkoholfritt.)

Sen arbetade vi också med den sista texten, ”Dagen fortsätter”. Vi läste den i smågrupper och jobbade lite mera med uttal. Det fanns många nya ord, och de blev läxa till på torsdag.

Sist på lektionen pratade vi om relativa bisatser, vi gick igenom på tavlan och arbetade sen i smågrupper.

Ni jobbade toppenbra idag! Vi ses på torsdag!

Tisdag 23/5

Idag fick vi mycket arbete gjort!

Vi började med att repetera presens perfekt, genom att prata om vad vi gjort idag. Vi pratade i smågrupper, och gick igenom meningar på tavlan.

Sen hade vi en brainstorm om vad man kan göra på landet i Sverige.

Efter det lyssnade vi på texten på s.142. Vi noterade förändringar och reduktioner. Sen läste vi texten i smågrupper, och försökte ha ett naturligt uttal. Vi jobbade även uttal i helgrupp, med särskilt fokus på vokalerna u, o och a.

Vi diskuterade också de olika frågorna på s.143.

Efter rasten arbetade vi med indirekt tal. Först diskuterade vi i par, och försökte hitta ett system för hur man skapar indirekt tal. Sen gick vi igenom på tavlan, och efter det arbetade vi med meningarna på s.146, plus några extra meningar på tavlan.
Ni förstod indirekt tal jättebra!

Sist på lektionen låtsades vi att alla var experter på Sverige. Vi arbetade i par, och skrev svar på Emilios fråga om hur man är artig på en middag i Sverige (se TB s.152). Emilio fick många bra tips! En läxa blev att skriva ett svar på en liknande (similar) fråga, men den här gången handlar det om era hemländer.

Kom ihåg att det inte är lektion på torsdag! Vi ses tisdag den 30/5!

Torsdag 18/5

Vi började den här dagen med att prata om vädret. Idag är det varmt och lite kvavt, det kanske kommer åska senare ikväll.

Idag jobbade vi mycket med verb!

Vi fokuserade först på preteritum, det tempus vi oftast använder när vi berättar en historia.
Vi berättade först för varandra vad vi gjorde igår. Sedan arbetade vi med ”Sebastians dag” (TB s.136). Vi använde bilderna för att berätta en historia om Sebastian.

Efter det gick vi igenom NU/DÅ-adverb (TB s.137). Vi pratade om att vi använder presens perfekt med nu-adverb, och preteritum med då-adverb. I smågrupper frågade vi varandra frågor med varje adverb, och svarade i rätt tempus.

Vi gjorde också hörövningen på s.140 (ljudfil 95). Vi lyssnade många gånger och gjorde övningen i flera steg. Kristian pratade väldigt snabbt, men ju fler gånger man lyssnar, desto mer förstår man. Vi kryssade i rutorna på s. 140 och svarade på frågorna på s.141, det gick jättebra!

Sen spelade vi Tidsspelet! I Tidsspelet går man runt på en spelplan med olika adverb, och drar ordkort med verb. Sen skapar man meningar i rätt tempus med adverben och verben. Det är ett lite klurigt spel, men kul! Vi ska spela det fler gånger.

Sist på lektionen gjorde vi en utvärdering (evaluation) om kursen.
Ni som inte var på lektionen idag, svara gärna på dessa fyra frågor och maila mig:
1. Vad vill du göra mer?
2. Vad vill du göra mindre?
3. Vad är roligast?
4. Vill du säga något annat?

Tack för idag, och ha en trevlig helg!

Tisdag 16/5

Det första vi gjorde idag var att prata om Kulturernas Karneval, som är i Uppsala i helgen. Här finns en länk hemsidan, om du vill veta mer: kulturernaskarneval.se
J
ag hoppas vi ses där!

Idag började vi på ett nytt kapitel! Kapitel 13 handlar om yrken/arbeten. Vi började med att lyssna på vad fyra olika barn ville bli när de blir stora. Vi skrev stödord, och sen gick vi igenom på tavlan.

Sen delade vi gruppen i två. Vi berättade tyst för varandra vad vi ville bli när vi var små, och sen fick grupp 1 gissa vem i grupp 2 som ville bli vad, och vice versa.

Efter det arbetade vi med adverb: position, destination och från position. Vi gick igenom på tavlan och jobbade på s.133-134 i textboken.

Efter pausen började vi arbeta med texten om Selin, s.134-135. Vi lyssnade på texten två gånger, gick igenom några frågor, och sen läste vi texten tillsammans. Vi pratade lite om uttal, med särskilt fokus på mjuka/hårda vokaler, och hur man uttalar ord med två vokaler efter varandra (det är oftast viktigt att uttala båda vokalerna tydligt).

I smågrupper skrev vi frågor om texten, och sen bytte vi grupper. Vi frågade varandra, och försökte svara utan att titta i texten. Om det var för svårt gav vi ledtrådar.

Sist gick vi igenom restaurangdialogerna på s.130. Vi lyssnade och noterade uttal, och sen läste vi i smågrupper med fokus på att överdriva. Vi pratade lite om att det ofta är viktigt att låta positiv när vi pratar, för att låta artiga (polite).

Superbra jobbat idag!

Torsdag 11/5

Idag gjorde vi många olika saker!

Vi började med en tungvrickare, för att öva på vokalen u: Fula skutan lutar utan slut.

Sen gick vi igenom skillnaden mellan ”tror” och ”tycker”. Vi skrev på tavlan, och övade på att prata om vad vi tycker och tror i par (diskussionsdokumentet och ett worksheet finns här på bloggen, under fliken ”Dokument”).

Vi gick också igenom få/många vs. lite/mycket. Vi satte olika substantiv i en tabell, frågan var: kan man räkna substantivet eller inte? (se TB s. 124)

Sedan fantiserade vi om de olika personerna på s. 126 i textboken. Vi pratade om var personerna bor, vad de jobbar med, vad de gör på fritiden etc. Vi pratade först i par, sen skrev vi på tavlan.

Efter det kombinerade vi de olika personerna med texterna på s. 126-127, och motiverade våra svar i helgrupp.

Vi gick också igenom subjunktioner och bisatser. Vi fokuserade på vad de olika subjunktionerna (eftersom/när/om/att) betyder, och ordföljden i bisatser:
subjekt kommer alltid före verb, och i en Bisats kommer ”Inte” Före det Första verbet – BIFF-regeln.

Sist pratade vi med egna ord om olika råvaror från s. 123.

Superbra jobbat idag!

Tisdag 9/5

Den här dagen var vädret väldigt märkligt, så vi började med att prata om väder igen.

Vi pratade också lite om bloggen, dagens bloggtips var dokumentet ”Viktiga ord och fraser” under fliken ”Dokument”.

Vi jobbade med svenska råvaror idag. Vi började med att kombinera ord och bild på s. 122 i textboken. Sen diskuterade vi de olika råvarorna, vad vi tror och tycker om dem, och vad vi vet om dem.

Vi brainstormade om råvarorna på tavlan. Sedan lyssnade vi på texten på s. 123, och skrev stödord. Efter det brainstormade vi lite till. Sist läste vi texten tillsammans i grupper, och jobbade uttal.

Efter rasten repeterade vi substantiv lite snabbt, det gick jättebra! Sen gick vi igenom när vi använder obestämd och bestämd form. Vi skrev på tavlan, och sen arbetade vi med ett worksheet. Vi skrev rätt form i exemplen, och motiverade våra svar.
(Worksheetet finns här på bloggen, under fliken ”Dokument”)

Vi jobbade också med dataorden på s. 188 i textboken. Det var fortfarande lite svårt, så de orden blev läxa igen.

Bra jobbat idag allihop!

Torsdag 4/5

Idag började en ny elev, Edita, på kursen, därför berättade vi kort om oss själva en gång till. Vi repeterade också dag, datum och väder i början av lektionen – och idag var det verkligen vackert väder, soligt och blå himmel!

Vi fortsatte på temat kärlek och dejting idag. Först fantiserade vi i smågrupper om olika kärlekspar. Varje grupp hittade på en historia om sitt par, och sen berättade vi om paren för varandra.

Sedan fortsatte vi arbeta med svaren som Anna fått (s.115). Vi diskuterade vilken av männen som Anna borde skriva till, och varför. Krister och Adam var mest populära.

Efter pausen arbetade vi med grammatik. Vi började med att gå igenom konjunktioner. Vi skrev på tavlan, och kompletterade exempelmeningarna på s. 117 i TB.

Sen repeterade vi substantiv. Vi arbetade lite i boken, och skrev sen en tabell på tavlan.

Sist jobbade vi med stavelser. Vi lyssnade på orden på s. 120 i TB, och skrev hur många stavelser de har. Sen lyssnade vi efter vilken stavelse som är lång, och sist bestämde vi om det var vokalen eller konsonanten som var lång. Det var lite klurigt, men gick bra!

Tisdag 2/5

Idag var det kursens första lektion!

Vi började med att gå igenom vad som är viktigt för kursen. Sedan intervjuade vi varandra i smågrupper, och efteråt presenterade vi varandra.

Sedan började vi arbeta med boken. Först diskuterade vi i smågrupper olika sätt att träffa en partner. Vi använde språkverktygen på sidan 112 i textboken. Vi gav förslag i helgrupp och skrev på vita tavlan.

Vi tittade på verbfraserna överst på s. 113 och kontrollerade att vi förstod. Sedan lyssnade vi på texten på s. 114-115 och kryssade i de verbfraser vi hörde. Efter det läste vi texten, och tittade om vi hade kryssat i rätt fraser.

Vi skrev upp några kluriga ord på tavlan, och övade uttal. Vi fokuserade särskilt på vokalen ”u”.

Vi läste också Annas profil och svaren hon fått från Leif, Putte, Krister och Adam (s. 114-115).

Vi jobbade en stund med också/inte heller (s.116).

Sist gick vi igenom vad de olika adjektiven på s. 116 betyder, och kombinerade adjektiv med de fyra männen som mejlat Anna.