Lektioner

Torsdag 8/6

Idag var sista lektionen!

Vi började med ett speedmingel! Vi småpratade i par om olika blandade frågor, ni var riktigt duktiga på att småprata! Och det var roligt att lära känna er lite bättre!

Efter det gjorde vi hörövningarna på s. 209-210. Det gick toppen!

Efter rasten arbetade vi med den avancerade texten på s.212. Ni läste, och hjälpte varandra att svara på frågor om texten.

Det sista vi gjorde var att spela ett nytt Kahootquiz! Det var väldigt jämnt den här gången också. Ni kan verkligen mycket svenska nu!

Det känns riktigt sorgligt (sad) att säga hejdå till den här gruppen, det har varit fantastiskt roligt att ha er! Jag hoppas att vi kan fortsätta hålla kontakten, och kanske ses igen i september. Kom ihåg att ni alltid kan maila mig, eller kontakta mig på facebook. Jag blir jätteglad varje gång en gammal elev hör av sig. Och ni är alla hjärtligt välkomna att hälsa på mig i Uppsala!

Ha en underbar sommar allihop, och ta hand om er!

Kram/Lena

Torsdag 1/6

Idag var näst sista lektionen! Tiden går så fort…

Vi började dagen med att repetera de fyra verbgrupperna. Efter det spelade vi tidsspelet.

Vi repeterade också ordföljd, både i huvudsatser och i bisatser. Särskilt fokus på Verb På Plats Två och BIFF!

Efter rasten spelade vi Kahoot! Det var superspännande!
Vi började med ett quiz om ordföljden i bisatser. Det var lite klurigt.

Vi tog en paus en stund från Kahoot, och arbetade med hörövningen på s.208. Vi kombinerade först ord och fraser, och sedan lyssnade vi på nyheterna och kryssade i rätt alternativ. Ni förstod jättemycket!

Sedan spelade vi ett annat Kahoot-quiz, med blandade grammatikregler. Det var väldigt jämnt!

Tack för en supertrevlig dag allihop!
KOM IHÅG ATT DET INTE ÄR LEKTION TISDAG 6/6!
Vi ses nästa vecka!

Tisdag 30/5

Det första vi gjorde idag var att repetera kortsvar. Det gick bra!

Sen fortsatte vi att arbeta med kroppen. Idag handlade det om sjukdomar och läkarbesök, så vi började med att brainstorma olika symptom på vita tavlan.

Vi jobbade i smågrupper med lite rollspel. En person var patient och berättade om sina symptom, och en person vad doktor och ställde diagnos och gav råd. Vi har många duktiga läkare i klassen!

Idag var en speciell dag, eftersom Hong fyllde år! Vi sjöng och hurrade för henne, och sen pratade vi lite om hur man firar en typisk födelsedag i Sverige.

Efter rasten småpratade vi om nyheter vi läst och hört under veckan.

Vi gick också igenom frekvensord (varje, varannan, var tredje…). Vi skrev på tavlan och övade i smågrupper.

Det sista vi gjorde var att lösa ett korsord med blandade ord från kursen. Vi småpratade under tiden, för man lär sig mycket av att småprata!

Bra jobbat idag allihop!

 

Tisdag 23/5

Den här dagen handlade om kroppen!

Vi började med att sjunga ”Huvud, axlar knän och tår” som uppvärmning. Sen brainstormade vi olika kroppsdelar på tavlan. Efter det jobbade vi i smågrupper, en person sa till exempel ”Peka på ett öra!”, och då gjorde resten av gruppen det.

Vi arbetade också med texten på s.199. Vi lyssnade på den och markerade förändringar och reduktioner, och sen läste vi texten med naturligt uttal. Vi pratade om att ”d” väldigt ofta blir ”r” i svenska, särskilt i orden ”du” och ”de/dem”.

Vi tittade på fraserna på s. 202, och försökte hitta dem i texten. Vi gick igenom tillsammans på tavlan, och tränade på att uttala fraserna naturligt.

Innan rasten hade vi en tävling i att komma ihåg namn på kroppsdelar! Laget med Brian, Hong och Ivan vann, men det var mycket jämnt (even).

Efter rasten arbetade vi med kortsvar. Vi kombinerade frågor och fraser på s.200, och diskuterade hur systemet för kortsvar ser ut. Sen gick vi igenom ordentligt på tavlan. Efter det arbetade vi med kortsvar i smågrupper, genom att intervjua varandra.

Vi repeterade också tungvrickaren ”77 sjösjuka sjömän och sjuksköterskor”, det gick ganska bra!

Sist på lektionen lekte vi 20 frågor i smågrupper. En person tänkte på en kändis, och resten av gruppen skulle ställa ja/nej-frågor och försöka förstå vilken kändis det handlade om. Det var ganska svårt!

Ni jobbade jättebra idag, fast ni var trötta. Bravo!

KOM IHÅG ATT DET INTE ÄR NÅGON LEKTION PÅ TORSDAG! Vi ses på tisdag den 30/5.

Torsdag 18/5

Idag fick vi mycket arbete gjort!

Vi började med att prata om skillnaden mellan ”känner” och ”känner till”.

Sen pratade vi om vädret, för det var så fint idag!

Efter det satte vi igång ordentligt. Vi började med att brainstorma om olika apparater.
Sen diskuterade vi i smågrupper om vilka apparater vi använder, och vilka apparater vi inte kan leva utan.

Efter det tittade vi på instruktionerna på s. 191, och parade ihop instruktioner med apparater. Vi pratade om vilka ord som associeras till olika apparater, och fokuserade lite extra på partikelverb.

Vi gick också igenom adjektiv i bestämd form. Vi pratade både om hur man skapar bestämd form, och när bestämd form används.

Efter rasten repeterade vi möbler och prepositioner lite, genom att rita in möbler i olika rum. En person beskrev rummet, den andra ritade – och sen bytte vi roller. Det gick toppenbra!

Vi arbetade också med Anders samtal på s. 193. Vi lyssnade på samtalen, och sen försökte vi lista ut vem Anders pratade med i de olika dialogerna. Efter det valde alla grupper en dialog, och skrev vad den andra personen sa. Det sista vi gjorde var att spela upp en dialog för resten av gruppen.

Vi avslutade lektionen med att göra en utvärdering.

Fantastiskt bra jobbat idag! Er svenska börjar flyta jättefint! Ha en trevlig helg allihop, och kom ihåg att vi har lektion på tisdag, men inte på torsdag!!
(Jag kommer påminna er om det nästa gång.)

Tisdag 16/5

Idag började vi med att prata om Kulturernas Karneval! Här är en länk till hemsidan: kulturernaskarneval.se

Sedan började vi på kapitel 18, som handlar om arbetsmiljö/hur det är på jobbet.
Först brainstormade vi om de olika bilderna på s. 188. Vi fick fram många bra ord.
Sen diskuterade vi ordet ”fikapaus” en stund. Vad pratar man om på en fikapaus? Vad pratar man inte om?

Vi lyssnade på texten på s.188, och fokuserade på reduktioner och förändringar. Vi markerade i boken, och sen läste vi tillsammans. Vi gick igenom några fraser på tavlan, och pratade om skillnaden mellan hur de skrivs och hur de uttalas. Sen läste vi igen, och försökte använda reduktionerna vi pratat om.

Efter rasten fortsatte vi på temat fikapaus. Vi gick igenom språkverktygen på s.189, och sen småpratade vi med varandra i grupper. Det gick jättebra! Från och med nu (from now on) ska vi försöka småprata på svenska på rasterna, lite i alla fall.

Vi pratade också om relativa bisatser med satsadverb. Vi gick igenom på tavlan och skrev egna exempel. Det var inga problem!

Sist på lektionen jobbade vi med adjektiv i komparation. Vi jämförde och beskrev olika bilder på tavlan. Det blev också läxa till nästa gång.

Bra jobbat idag hörni!

Torsdag 11/5

Idag var gruppen ganska liten, men vi hade väldigt trevligt ändå!

Vi började med att repetera lite presens perfekt, genom att prata om vad vi gjort idag.

Sen fortsatte vi att prata om boende. Först av allt brainstormade vi möbler.
Vi skrev också upp olika rum på tavlan, och pratade om vilka möbler vi har i de olika rummen i våra lägenheter.

Efter det pratade vi om hur det är att köpa bostadsrätt. Vi skrev upp processen på tavlan.

Sedan arbetade vi med texten på s. 182 i textboken. Vi lyssnade på den och läste den tillsammans. Vi diskuterade vad Rolf och Annika borde göra, ska de köpa lägenheten? Vi tyckte att de borde lägga ett bud, och se hur mycket priset ökar.

Vi pratade också om partikelverbet ”ser ut”. Vi skrev på tavlan och gjorde exempel tillsammans.

Vi arbetade kort med prepositionerna på s. 183. Vi fyllde i luckorna och gick igenom tillsammans.

Sist på lektionen hade vi en gruppdiskussion: Vad är bäst, att bo i stan eller på landet?
Vi använde språkverktygen i gula rutan på s. 181, och försökte hålla en typiskt svensk diskussion. Det gick toppenbra!

Tisdag 9/5

Idag var det jättekonstigt väder, så vi började lektionen med att prata lite om det. Vi pratade också om vad som finns på bloggen, dagens tips var att titta på ”Nyheter på lätt svenska – TV”, som finns under fliken ”Länkar”.

Den här lektionen pratade vi om bostäder! Vi började med att brainstorma olika sorters bostäder, och sen pratade vi lite om hur vi själva bor.

Efter det läste vi texten på s. 177 i textboken, och vi jobbade ganska mycket med uttal. Sen diskuterade vi fördelar och nackdelar med olika sätt att bo.

Vi lyssnade på de två första texterna på s.178-179, och vi berättade för varandra vad vi hörde. Sen valde varje grupp en av texterna, och diskuterade hur de olika problemen skulle lösas.

Hela den här lektionen handlade om diskussion, och det gick jättebra! Det är svårt att diskutera på ett nytt språk, och man blir trött av det, men ni jobbade verkligen superduktigt idag!

Torsdag 4/5

Vi fortsatte på temat utbildning och jobb idag.

Först fantiserade vi om människor på olika bilder. Vi pratade bland annat om vad de hade för utbildning och jobb och vilka ämnen de var duktiga på i skolan.

Sedan diskuterade vi påståendena på s. 166 i textboken. Vi använde språkverktygen på s. 167, och berättade för varandra om vi höll med, eller inte höll med, påståendena. Vi skrev upp olika kluriga ord på tavlan och gick igenom dem.

Vi gick också igenom subjunktionerna ”för att”, ”utan att” och ”genom att”. Vi skrev olika exempel på tavlan, och fokuserade särskilt på vilka tempus som kommer efter dessa subjunktioner (om bisatsen har samma subjekt står verbet i infinitiv, om bisatsen har ett annat subjekt står verbet ofta i ett annat tempus).

Vi lyssnade på intervjuerna på s. 170-171, och noterade uttal. Sedan läste vi texten i smågrupper. Efter det intervjuade vi varandra, vi använde frågorna på s. 171.

Tisdag 5/2

Idag var första lektionen på kursen!

Vi började med att prata om vad som är viktigt för att kursen ska gå bra.

Sen berättade vi om oss själva. Vi pratade först i smågrupper, sedan i helgrupp.

Sedan började vi prata om det svenska utbildningssystemet. Vi började med att titta på bilderna på s. 166 i textboken. Vi associerade fritt och samlade användbara ord på tavlan.

Efter det pratade vi om vad vi redan vet om den svenska skolan, först i smågrupper och sen i helgrupp. Vi kombinerade också orden och fraserna på s.168.

Vi lyssnade på texten på s.168-169. Vi antecknade stödord och berättade för varandra vad vi hörde.

Vi läste texten, och skrev frågor om den. Det sista vi gjorde var att fråga varandra frågorna, och försökte svara utan att titta i texten.