Lektion 8, 6/5

Dagens lektion (Lektion 8 som pdf!):

  1. Läxan till idag: Prepositioner
  2. Nytt tema: Livsstil och lycka
  3. Grammatik: Konjunktion + adjektiv
  4. Läxa till nästa gång

Hej gänget!

Hur mår ni?

”Tackar som frågar!” – roligt att ni är fler och fler som säger det.


Shianns fråga förra lektionen:

”Karl berättade att han inte hängde med på föreläsningen imorse, för att föreläsaren pratade för snabbt.”

Att ”hänga med” betyder:

  • Att förstå (”Hänger du med?”, ”Hänger du med på det?”)
  • Att umgås
  • Att följa med = ”Ska du hänga med och paddla kajak?” ”Ska du hänga med på en öl?”

Shiann undrade om man kunde säga: ”Karl berättade att han inte var med på föreläsningen imorse, för föreläsaren pratade för snabbt”.

= Fel! Bisatsen förklarar inte huvudsatsen.

Men:

Karl berättade att han inte var med på föreläsningen imorse, för att han var sjuk/för att han missade bussen/för att han var för trött.” 

= Rätt! Bisatsen förklarar huvudsatsen. 


1. Genomgång av läxan om prepositioner

  • Vara säker på något
  • Vara hopplös med
  • Tänka på någon
  • Att drömma om något 
  • Syssla med
  • Att må bra av
  • Att längta efter
  • Att bo på hotell
  • Att prata om något
  • Vänja sig vid något
  • Öva på = träna på

Repetition av tidsprepositioner


Förra gången

Ni berättade om de tre kulturmännen: Hjalmar, Ernest och Eugene!

Nya ord:

  • att ångra sig
  • poängtera
  • trots att
  • att lyckas
  • sinnessjukdom
  • bli intagen
  • mäktig
  • hemsk
  • att översätta
  • etablerad
  • gemensam
  • allvarsam
  • en förebild
  • skymning / gryning

2. Nytt tema: Livsstil och lycka

  • Titta på bilderna på s. 34 i TB. 
  • Skriv ner 5–7 ord som du tänker på.
  • Vilken bild vill du lägga till?

Lyssna: ”Prat om pengar”, s. 37 + 38 i TB

Diskutera: Övning 3 A + B + C + D på s. 39 i TB.

  • A: Skriv upp 3 yrken du vill ha och 3 yrken du inte vill ha.
  • B + C + D gör ni i smågrupper.

3. Grammatik: Konjunktioner

Binde-ord = ord som binder ihop ord, en grupp ord eller två huvudsatser.

      • Antingen eller = x eller y
      • Både och = x och y
      • Varken eller = inte x inte y
      • (inte) … utan = inte x men y
      • För = orsak
      • = konsekvens

Exempel:

      • Antingen eller = x eller y
        Jag beställer antingen en espresso eller en kaffe, när jag är på kafé.
      • Både och = x och y
        Jag vill ha ett jobb som både är roligt och utmanande.
      • Varken eller = inte x inte y
        Jag behöver varken hög lön eller status för att tycka om mitt arbete.
      • (inte) … utan = inte x men y
        Jag behöver inte bo på ett lyxigt hotell utan jag kan bo på ett enkelt motell. 
      • För = orsak
        Han kan inte vara med på föreläsningen idag för att han är sjuk.
      • = konsekvens (resultat)
        Jag har precis fått lön så jag bjuder dig på en god drink!

Träna själv: Övning 1, s. 27 i ÖB: Öva på konjunktioner


3. Grammatik: Adjektiv + substantiv – obestämd och bestämd form

OBS SPECIAL SPECIAL! Liten, lilla, små

  • en liten bil – ett litet hus
  • två små bilar – två små äpplen
  • den lilla bilen – det lilla äpplet – de små bilarna/äpplena
  • min lilla bil –  mitt lilla äpple – mina små bilar/äpplen

Gör övning 3A, s. 29 i TB i grupper: Stryk under alla fraser = substantiv + adjektiv


4. Läxa till nästa gång

  1. En skrivuppgift: ett formellt mejl och/eller ett personligt mejl.
  2. Gör övning C1–3, s. 30 i ÖB: ”Adjektiv”

 

Instruktioner till skrivuppgift:

Formellt mejl (till en organisation, klubb, chef du vill söka jobb hos, etc):

  • Berätta varför du skriver
  • Berätta hur du hittat klubben/organisationen/personen/jobbannonsen
  • Be om information
  • Avsluta 

Behöver du tips?

  • Använd fraserna från övningen på s. 19 i TB (om du vill).
  • Titta på mina formuleringar.
  • Titta på mitt exempel.

 

Personligt mejl (till en vän som du vill berätta något för).

Använd fraserna på s. 33 i TB (om du vill)

Det var allt för idag!

Bra jobbat och vi ses nästa vecka!

/Isabella