Dagens lektion
- Samtal om texter: Hjalmar! Eugène! Ernest!
- Grammatik: repetition från förra gången + lite nytt
- Läxa: Prepositioner!
Hej!
”Halloj!” = ”hejsan”
”Tackar som frågar!” (som svar på ”Hur mår du?). Kort version av ”Jag tackar dig som frågar”.
Chiaras fråga om uttalet av G!
Jag tar – jag tog – jag har tagit = Varför uttalas ”tagit” med ett hårt G-ljud och inte ett J-ljud?
Det finns flera anledningar till hur bokstaven G uttalas, bl.a:
- Vilken vokal som kommer efter G:et (mjuk vokal eller hård vokal).
- Om ordet är inlånat från ett annat språk.
- Ordets grundform i svenskan.
En regel om hur man uttala G:
I ord där G står framför någon av de hårda vokalerna (A,O,U,Å) uttalas det G.
Ex: Gata, god, gul, gåta.
I ord där G står framför någon av de mjuka vokalerna (E, I, Y, Ä, Ö) uttalas det J.
Ex: Get, gilla, gymnasium, gärna, göra
OBS! Denna regel gäller när ordet börjar med ett G.
Svar på Chiaras fråga:
Jag har tagit (med G-ljud!)
- 2 anledningar:
- På gammelsvenska heter det ”att taga”.
Att taga – att ha tagit: Uttalet följer med från grundformen. - Det finns ingen regel som säger att G:et ska uttalas på något annat sätt.
- På gammelsvenska heter det ”att taga”.
1. Samtal om texter: Hjalmar! Eugène! Ernest!
- Prata i smågrupper (ni som har läst samma text)
- Vi ses i stora gruppen.
- Prata i smågrupper (ni som har läst olika texter)
- Vi ses i stora gruppen.
- Prata i smågrupper (ni som har läst samma text)
Berätta för varandra vad ni tyckte var mest intressant. Har ni valt samma saker?
- Läs upp de fraser/ord som du valt. Förklara varför du valt dem.
- Läs genom texten och skriv i ett dokument (som ni sedan mejlar till mig):
- Vilka adjektiv hittar ni?
- Vilka adverb hittar ni?
- Vilka reflexiva verb hittar ni?
- Välj 3 meningar som har 1 huvudsats och 1 bisats.
- Skriv ner 15 ord/fraser som ni gemensamt väljer (5 st/person)
- Prata i smågrupper (ni som har läst olika texter)
Berätta för varandra om era personer. Tänk på att de andra inte läst din text.
- Vad tyckte ni var mest intressant? Berätta för varandra.
- Varför tror ni att ”Rivstart” skriver om dessa 3 män? Har ni några andra förslag på (svenska) män eller kvinnor från den här tiden?
- Vilka 3 personer skulle du välja från ditt land? Tre personer som gör något med kultur och är viktiga för historien.
Övning 6, s. 23 i ÖB: ”Nya ord från texterna”
2. Grammatik: repetition från förra gången + lite nytt
Ordbildning:
- Att ”förvandla” ett verb till substantiv, t.ex:
Att samla (verb) – en samling (substantiv) - Att ”förvandla” adjektiv till substantiv”, t.ex:
Att vara rik (adjektiv) – rikedom (substantiv)
Adjektiv –––––> substantiv, övning 8, s. 15 i ÖB:
3. Läxa: Prepositioner!
- Övning 8, s. 24 i ÖB
- Övning: 8, s. 37 i ÖB
Tack för idag! Jag vill alltid göra mer än vi hinner med.
Ses på torsdag!