Lektion 7, 4/5

Dagens lektion 

  1. Samtal om texter: Hjalmar! Eugène! Ernest!
  2. Grammatik: repetition från förra gången + lite nytt
  3. Läxa: Prepositioner!

 

Pdf-versionen av Lektion 7

 

Hej!

”Halloj!”  = ”hejsan”

”Tackar som frågar!” (som svar på ”Hur mår du?). Kort version av ”Jag tackar dig som frågar”.

Chiaras fråga om uttalet av G! 

Jag tar – jag tog – jag har tagit = Varför uttalas ”tagit” med ett hårt G-ljud och inte ett J-ljud?

Det finns flera anledningar till hur bokstaven G uttalas, bl.a:

  • Vilken vokal som kommer efter G:et (mjuk vokal eller hård vokal).
  • Om ordet är inlånat från ett annat språk.
  • Ordets grundform i svenskan.

En regel om hur man uttala G:

I ord där G står framför någon av de hårda vokalerna (A,O,U,Å) uttalas det G.
Ex: Gata, god, gul, gåta.

I ord där G står framför någon av de mjuka vokalerna (E, I, Y, Ä, Ö) uttalas det J.
Ex: Get, gilla, gymnasium, gärna, göra

OBS! Denna regel gäller när ordet börjar med ett G.

Svar på Chiaras fråga:

Jag har tagit (med G-ljud!)

  • 2 anledningar: 
    • På gammelsvenska heter det ”att taga”.
      Att taga – att ha tagit: Uttalet följer med från grundformen.
    • Det finns ingen regel som säger att G:et ska uttalas på något annat sätt.

 

1. Samtal om texter: Hjalmar! Eugène! Ernest!

  1. Prata i smågrupper (ni som har läst samma text)
  2. Vi ses i stora gruppen.
  3. Prata i smågrupper (ni som har läst olika texter)
  4. Vi ses i stora gruppen.
  • Prata i smågrupper (ni som har läst samma text)

Berätta för varandra vad ni tyckte var mest intressant. Har ni valt samma saker?

  • Läs upp de fraser/ord som du valt. Förklara varför du valt dem.
  • Läs genom texten och skriv i ett dokument (som ni sedan mejlar till mig):
    • Vilka adjektiv hittar ni?
    • Vilka adverb hittar ni?
    • Vilka reflexiva verb hittar ni?
    • Välj 3 meningar som har 1 huvudsats och 1 bisats.
    • Skriv ner 15 ord/fraser som ni gemensamt väljer (5 st/person)
  • Prata i smågrupper (ni som har läst olika texter)

Berätta för varandra om era personer. Tänk på att de andra inte läst din text.

  • Vad tyckte ni var mest intressant? Berätta för varandra.
  • Varför tror ni att ”Rivstart” skriver om dessa 3 män? Har ni några andra förslag på (svenska) män eller kvinnor från den här tiden?
  • Vilka 3 personer skulle du välja från ditt land? Tre personer som gör något med kultur och är viktiga för historien.

Övning 6, s. 23 i ÖB: ”Nya ord från texterna” 

 

2. Grammatik: repetition från förra gången + lite nytt

Ordbildning:

  • Att ”förvandla” ett verb till substantiv, t.ex:
    Att samla (verb) – en samling (substantiv)
  • Att ”förvandla” adjektiv till substantiv”, t.ex:
    Att vara rik (adjektiv) – rikedom (substantiv)

Adjektiv –––––> substantiv, övning 8, s. 15 i ÖB:

 

3. Läxa: Prepositioner!

  • Övning 8, s. 24 i ÖB
  • Övning: 8, s. 37 i ÖB

 

Tack för idag! Jag vill alltid göra mer än vi hinner med.

Ses på torsdag!