Lektion 10, 18/5

Dagens lektion som pdf.

Dagens läxa

  1. Dagens läxa!
  2. Lyckoforskning
  3. Vad drömmer vi om?
  4. Smultronställe
  5. Avslutning: Vad har vi gjort på denna kurs?

HEJ!

Det var längesedan! (OBS! Uttal: ”längesen”) = Bra uttryck att säga när du träffar någon som du inte träffat på länge.

Du kan också säga:

  • Det var inte igår!
  • När var det senast vi sågs?

Hur är läget och vad har ni gjort sedan sist?

Bra uttryck: Vad har du gjort sedan sist? (OBS! ”sedan” uttalas ”sen”). Du kan även fråga:

  • Vad har du gjort på sistone?
  • Vad har du gjort på senaste tiden?
  • Vad har du haft för dig på sistone?

SÄMST! BÄST! DRÖM! SNARK!

  • – ”Hur var det jobbet idag?”
    – ”Sämst!”
  • Jag var sjuk hela semestern. Sämst!” (Eller ”absolut sämst!”)

Motsatsen till ”Sämst!” = ”Bäst!” eller ”Dröm!”, t.ex: ”Åh, det kommer vara sol hela nästa vecka när jag är ledig. Bäst! (Dröm!)”

Vill du beskriva hur tråkigt något är, kan du säga ”Snark!”, t.ex: ”Men nej, min dator dog så nu måste jag göra om hela uppgiften. Snark!”


1. Era texter om lycka!

Ser ni det jag ser? Jag vet inte om ni gör det? Jag tror inte ni gör det? Men något har hänt …

Ni använder så många nya ord, böjer verb, använder konjunktioner, adjektiv och skiljer på substantiv och adjektiv i bestämd och obestämd form.

Några saker som jag upptäckte i era texter:

  • Jag borde/måste + infinitiv, t.ex. Jag borde sola mindre. Jag måste köpa solkräm (inte: borde solar, måste köper)
  • Det finns, det är, det känns –  Det är ett bra ”to go to”-ord när du vill beskriva något generellt. Blanda inte ihop med engelskans ”There” med svenskans ”Där”,
    t.ex. ”There are several ways to … ” = Det finns flera sätt att …. (Inte: ”Där är flera sätt att …”)
  • vara fokuserad på karriären eller vara karriärfokuserad?
    Det går bra att säga ”karriärfokuserad/karriärinriktad”. Men på svenska är det bättre att göra adjektivet ”karriärfokuserad” till ett verb + substantiv = ”vara fokuserad på karriären”.
    Vara fokuserad på karriären – karriärfokuserad – en karriärist (en person som satsar på sin karriär)
  • bör = en form av borde.
    ”Bör” används ofta när man ger tips, t.ex. i livsstil.
    Används mest i skrift eller i formellt tal, t.ex. när du är hos läkaren: ”Du bör vila/Du borde vila.
    Exempel: Du bör dricka mer vatten, om du vill ha bättre hy.
    Om du vill sova bättre, bör du dricka mindre kaffe.
  • vara snäll mot någon, vara elak/dum mot någon. 
  • Oroa dig inte i onödan = bra fras att kunna! 
  • Njuta av livet – glöm ej prepositionen ”av”.
    Jag njuter = generellt
    Jag njuter av tystnaden = specifikt.
  • Älska någon/något – tycka om någon/något
  • Tycka och tro och tänka – vad är skillnaden?

2. Lyckoforskning

Ses i grupp och läs upp era tips för hur man blir lycklig. Skriv ner 2 tips/person och 5 ord som du vill lära dig från texten. Mejla mig det dokumentet!


2. Vad drömmer vi om?

  1. Lyssna på texten på s. 36. Några ord vi ska gå genom?
  2. Vad drömmer ni om? Skriv i 3 minuter för er själva. Titta i rutan på s. 36 för inspiration.

Lyssna på Jenny och Ulf, övning 2D, s. 37 i TB

Lyssna på Ulf och försök svara på de här frågorna:

  1. När började Ulf tjäna mycket pengar? Hur gjorde han det?
  2. Hur rik blev Ulf?
  3. Varför bytte han jobb? Och vad gör han idag?

Lyssna på Jenny och försök svara på de här frågorna:

  1. Hur mycket sparade Jenny på banken? 
  2. Vad gjorde hon med alla pengar som hon tog ut från sitt konto? 
  3. Varför blev hon och hennes sambo nervösa? 
  4. Hur blev hon rik? 
  5. Hur rik blev hon? 

4. Smultronställe

Ett smultronställe betyder 2 saker:

  1. Ett ställe där man kan plocka smultron. Svenskar är kända för att inte berätta om var de plockar sina smultron (eller svamp) för då kommer ju alla dit.
  2. Ditt favoritställe. Du berättar om det för några, men inte för alla.

”Smultronställe”, s. 86 i TB.

  1. Högläsning!
  2. Lyssna på 3 personer som talar om sina smultronställen. Välj en person och skriv ner vad han/hon säger om sitt smultronställe.
  3. Övning G, s. 88: ”Skriv om ditt smultronställe”.
    Hur ser det ut? Vad gör du där? Vad känner du när du är där? Varför gillar du det stället? Skriv för dig själv i 3 minuter.
  4. Berätta för varandra i smågrupper

Ingmar Bergman

  1. Svensk filmregissör, en av världens mest kända regissörer. 
  2. Han har inspirerat många andra regissörer. 
  3. Han har myntat (skapat) begrepp som ”bergmansk ångest” och”bergmansk basker”.

Övning 2A + B, s. 88 i TB – Vi läser högt tillsammans!


Ett filmtips till er: en svensk klassiker som är fantastisk!

”Hallo Baby” (Marie-Louise Ekman, 1976)


5. Avslutning! Vad har vi gjort på denna kurs?

Ni har pratat, lyssnat och skrivit texter: personliga och/eller formella, en text om en vän, en text om lycka 

Massa grammatik:

  • Tempus (böja verb i olika tempus)
  • Adjektiv och adverb
  • Tidsprepositioner
  • Ordföljd: Huvudsats/bisats
  • Reflexiva verb
  • Prepositioner
  • Partikelverb
  • Konjunktioner och subjunktioner
  • Adjektiv + substantiv (använd rätt form)
  • Substantiv, bestämd eller obestämd form
  • Adjektiv, komparera

Några ÖB-övningar som ni kan göra hemma för att se ”hur ni ligger till”
(se hur något/någon ”ligger till” = kolla vad en person kan)

  • Komparera adjektiv: Övning 9, s. 119 
  • Tempus: Övning 6, s. 107
  • Ordföljd: Huvudsats/bisats: övning 11, s. 48
  • Subjunktioner: Övning 6, s. 75 
  • Tidsprepositioner och tidsuttryck: Titta på tabellen på s. 82 – den är jättebra!, övning 4 A + B, s. 83, Övning 7, s. 108, 
  • Reflexiva verb: Övning 9 + 10, s. 47
  • Konjunktioner (bindeord): Övning 9, s. 57
  • Adjektiv + substantiv (använd rätt form): Övning 19, s. 57
  • Adjektiv och adverb: Övning 9, s. 38
  • Substantiv, bestämd eller obestämd form: Övning 8, s. 118, Övning 8, s. 76, Övning 19, s. 158

Glad sommar och see you down the road!

Mejla mig om ni har frågor eller vill ha tips om något.


Ni som är i Stockholm, ta en kaffe på Café Frankfurt (på Kungsholmen! Det är mitt smultronställe. Gott kaffe, mysigt ställe. Kanske ses vi här?


Hej från Isabella!