Lektion 4, 22/4

Hej!

Glad torsdag! Här är  lektion 4 som pdf.

Kvällens schema:

  1. Läxan till idag: Substantivets former.
  2. Nytt tema: Vänner och relationer (tala, diskutera)
  3. Hörövning: Telefonsamtal
  4. Uttal (reduktion)
  5. Diskussion: ”kompis.se”
  6. 2 läxor

 

Vilken aprilväder vi har!

Aprilväder = sol igår, snö idag, regn imorgon

Väder = bra ämne för kallprat = att småprata utan att säga något ”viktigt”

Dialog mellan Isabella och en barista på ett kafé:

– Vilket väder vi har!
– Ja, verkligen. Det var ju vår för några dagar sedan.
– Ja, typiskt aprilväder! Sol igår och snö idag.
– Ja, precis. Det är svårt att välja jacka på morgonen. Man vet inte hur dagen kommer att sluta.
– Ja, verkligen. Sol på morgonen, snö vid lunch och storm på kvällen.

Läs högt. Betona det som är fetmarkerat.

– Vilket der vi har!
– Ja, verkligen. Det var ju vår för några dagar sedan.
– Ja, typiskt aprilväder! Sol igår och snö idag.
– Ja, precis. Det är svårt att välja jacka på morgonen. Man vet inte hur dagen kommer att sluta.
– Ja, verkligen. Sol på morgonen, snö vid lunch och storm på kvällen.

 

1. Läxan till idag: ”Substantivets former” (s. 14 i ÖB)

    • En människa, människan, människor, människorna
    • En lista, listan, listor, listorna
    • En klubba, klubban, klubbor, klubborna
    • En tävling, tävlingen, tävlingar, tävlingarna
    • En undersökning, undersökningen, undersökningar, undersökningarna
    • En utställning, utställningen, utställningar, utställningarna
    • En minut, minuten, minuter, minuterna
    • En aktivitet, aktiviteten, aktiviteter, aktiviteterna
    • En möjlighet, möjligheten, möjligheter, möjligheterna
    • Ett knä, knät, knän, knäna
    • Ett intresse, intresset, intressen, intressena
    • Ett arbete, arbetet, arbeten, arbetena
    • Ett kylskåp, kylskåpet, kylskåp, kylskåpen
    • Ett bibliotek, biblioteket, bibliotek, biblioteken
    • En arbetare, arbetaren, arbetare, arbetarna

Repetition: Bestämd eller obestämd form? (Övning, 7B, s. 14 i ÖB)

    • Vad ska du göra efter jobbet?
    • Jag ska gå till biblioteket och låna böcker.
    • Jag är intresserad av att vara med i er schacktävling nu på lördag.
    • Okej, då kan du skriva upp dig på den här listan.
    • Carina sitter vid datorn flera timmar varje dag.
    • Jaha, hon kanske ska börja med e-sport?
    • Vill du titta på min frimärkssamling?
    • Ja, kanske nästa vecka?
    • Såg du matchen igår?
    • Ja, jag tycker att spelarna såg lite trötta ut.
    • Jag är så otroligt trött på morgnarna.
    • Jag också. Men det hjälper att dricka starkt kaffe.

 

2. Nytt tema! Vänner och relationer (Kap 2 i Rivstart)

Diskutera citatens. 20 i TB.

    • Läs högt.
    • Vilka är bra/dåliga tycker du? Håller du med?
    • Kan du något annat ordspråk om vänner?

Diskutera:

  • När lärde du senast känna en person?
  • Hur skaffar man nya vänner?Era förslag:
    • Bli medlem i en klubb, t.ex kajakklubb
    • Gå på fest
    • Tinder (ej bara för kärlek!)
    • På jobbet pratar man bara jobb, men det kan vara början på något annat!

Hur ska en vän vara?

  • Vad betyder adjektiven på s. 21 i textboken?
  • Övning 1A + B, s. 17 i ÖB: ”Skriv motsatsen till adjektiven och substantiven”

3. Hörövning: Telefonsamtal mellan Ville och Rasmus

Vi ska lyssna 3 gånger:

  1. Lyssna efter de olika fraserna på s. 22.
  2. Läs genom frågorna. Lyssna efter svaren.
  3. Läs genom fraserna. Kan ni tyda dem? Lyssna igen och se om du kan höra fraserna.

4. Uttal: Reduktion

5. Läsförståelse ”kompis.se”

  • Läs högt för varandra i smågrupper. 1 inlägg/person
  • Vilken kommentar hör till vilket inlägg?
  • Hittar ni reflexiva verb? (Vi ska prata om det nästa gång).

6. Två läxor till nästa gång

Till nästa tisdag (29/4)

  • Läs genom stycket om reflexiva pronomen på s. 282 i  TB.

Till söndag 25/4:

  • Skriv en kort text om en av dina vänner. Använd adjektiv. Berätta hur ni träffades och vad ni gör när ni ses. Mejla till mig din text. Exempeltext:

Det var allt för idag. Bra jobbat och glad helg!

Isabella