C1 – vecka 4

Läxa till fredag 18/12:

1, Läs igenom mina förslag till övningen med partikelverb. Se bifogat dokument.PartikelverbC1Djinasförslag

OBS! Detta är bara förslag så att du kan se hur du skulle kunna använda de olika partikelverben. Tänk också gärna på vilka 5-8 partikelverb du skulle använda i din vardag/i ditt svenska liv.

2, Förbered dig på att förstå skönlitterära texter på svenska! I svensk litteratur har vi nämligen både en hel del fall av “dubbel verb” (= pseudosamordning) och även förkortade, effektiva meningar med bra flyt i (satsförkortningar)

Så jobba med dessa två aspekter i övningsboken:

Pseudosamordning, sida 192-194 i ÖB

Satsförkortningar,  sida 196-197 i ÖB

 OBS! Mejla gärna om du behöver extra hjälp eller extra förklaringar. Beroende på vilka kurser som man har gått på innan så har man förmodligen jobbat med dessa två aspekter på lite olika sätt.

3, Förbered dig på att vinna kursens sista Tabu! = studera och slå upp mina 25 valda ord och uttryck från texten “Livets kurva är en smiley”. Se bifogat mitt dokument med mina valda ord och uttryck. Ord från texten “Livets kurva är en smiley”

4, Välj mellan att läsa om eller lyssna på EN svensk känd författare. Du ska lyssna på texten/programmet om din valda författare, läsa igenom, slå upp ord, tar ut 5-8 bra uttryck samt förbereda dig på att kunna återberätta intressanta aspekter.

Alternativ 1: Kerstin Thorvall (författaren som skrivit boken till “STOP EJECT”) , sida 310-312 i TB

Alternativ 2: Fredrik Backman (författaren som skrivit “En man som heter Ove”) – lyssna på de första 19 minuterna (och 20 sekunderna) från Sommar i P1. Här är länken:

https://sverigesradio.se/avsnitt/921590

Läxa till torsdag 17/12:

1, Jobba med min övning med “bli” och “vara”. Se bifogat ett dokument som heter “BLI/VARA”. BLI_VARA

2, Jobba med min övning med ordföljd. Se bifogat ett dokument som heter “KompletterameningarnaZoomkurs”. Komplettera meningarnaZoomkurs

3, Jobba med partikelverb på sida 203-205 i övningsboken. Ta gärna hjälp av SAOL (på nätet) eller Natur och kulturs svenska ordbok.

4, Studera uttal på sida 318-319 + sida 322 i textboken. Studera även min PDF med regler för satsmelodi. Se bifogat ett dokument som heter “Satsbetoning”.

5, Gå tillbaka till ditt valda avsnitt från radioprogrammet “Tankar för dagen” på P1. Lyssna på det igen med stort fokus på uttal (satsbetoning och satsmelodi). Länk till hela programserien var följande: https://sverigesradio.se/tankarfordagen

6, Titta på följande 3 jättekorta klipp från filmen “En man som heter Ove”. Vad får du får intryck av Ove? Är han gnällig, omtänksam, kärleksfull, principfast?

Ove och övningskörning:

https://www.youtube.com/watch?v=hLludA2EYnA&t=7s

Ove i blomsteraffären:

https://www.youtube.com/watch?v=Sqa-H4AcKeE

Ove på morgonrundan:

https://www.youtube.com/watch?v=rKjNlqg1a3c

7, Studera mer uttal på sida 320-321 i textboken. Efter det ska du titta på ett kortare intervjuklipp om filmen “En man som heter Ove” och lyssna på hur mycket som reduceras och assimileras i intervjun. Här är klippet:

https://www.youtube.com/watch?v=p3o7sEM1Tk4

Titta gärna minst två gånger på (enbart) den första intervjun = de första 9 minuterna. Tänk också på att anteckna eventuella intressanta aspekter (såsom att åldras, att vara gubbe, ensamhet, möten)

 

Läxa till onsdag 16/12:

1, Ordkunskap:

Jag har tagit ut 7 olika adjektiv från texten “Stop-Eject”. Kolla igenom dessa 7 adjektiv i dokumentet “SynonymerSTOPEJECT”. SynonymerSTOPEJECT

I mitt andra dokument “STOPEJECTOrdkunskap” finns dessa 7 olika adjektiv med plus 21 andra adjektiv som är olika synonymer till mina 7 valda adjektiv. Här är dokumentet:STOPEJECTOrdkunskap

Din uppgift är att läsa igenom de olika synonymer och se i vilken kategori de ska tillhöra. Totalt är det sju olika kategorier. De ska vara totalt 4 ord i varje kategori = mitt valda adjektiv + 3 synonymer från det andra dokumentet. Du ska alltså hitta rätt synonymer till följande adjektiv:

1, mager 2, nyckfull 3, egocentrisk 4, överdådig 5, krävande 6, respekterad 7, kvick

Se bifogat de två dokument som du ska jobba med.

 

2, Grammatik:

Jobba med dessa övningar från Rivstarts extramaterial/Rivstarts webbövningar:

a, verbformer + substantiv obestämd/bestämd form – kapitel 12

b, Partikelverb – kapitel 12

c, ordföljd huvudsats – kapitel 11

3, Textboken:

Jobba med temat “gammal kärlek” = Läsa igenom, studera och jobba med övning A, B på sida och övning C, D samt E på sida 307 i textboken.

4, Radioläxa: Lyssna på ett valfritt avsnitt av radioprogrammet “Tankar för dagen”. Varje avsnitt är bara cirka 4 minuter långt så lyssna gärna två gånger och var beredd på att kunna återberätta innehållet. Här är länkarna till de olika avsnitten:

https://sverigesradio.se/tankarfordagen

Läxa till tisdag 15/12:

1, Var beredd på att diskutera resten av frågorna som ni jobbade med i slutet av kursen idag. Se bifogat dokument “aktivera ord”.Aktiveraord14_12

 

Övningsboken:

2, Jobba med “öva allt” på sida 189-191. Obs! Viktigt: Tänk på att kolla dina svar med facit plus att komma med frågor till mig. Mejla gärna dina frågor före kursen.

3, Studera och jobba med känsloprepositioner på sida 200-202

 

 

Radioläxa: 4, Lyssna på de första 14 minuterna (du ska stoppa vid 13.48) på ett radioprogram om livskriser och ålder. Lyssna minst 2 gånger och anteckna. Var beredd på att diskutera dina reaktioner på programmets innehåll.

Här är länken till programmet:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1410945



Textboken:

5, Lyssna på och läs noga igenom texten “Stop-Eject” på sida 308-309 plus tänk på hur du skulle svar på frågorna på sida 310.

 

Läxa till måndag 14/12

“Favorit i repris” eller “Andra chansen”: Repetera de idiomatiska uttrycken från onsdagens lektion = läs igenom övningen/facit igen (se under fliken med dokument). Välj tre idiomatiska uttryck och förbered en liten, kort historia som fungerar som ett exempel på varje idiomatiskt uttryck. Använd gärna er fantasi! Mitt exempel på uttrycket ”att stå sitt kast”: I våras reste jag från Sverige till Danmark när gränserna egentligen var stängda.  För att komma in i Danmark skulle jag vara tvungen att visa upp ett speciellt dokument från den danska polisen. Men jag hade slarvat med att läsa alla danska inreseregler och inte packat ner detta dokument. Detta ledde till att jag korsförhördes av passkontrollen vid den danska gränsen. De tyckte att jag kunde stå mitt kast och ville skicka mig tillbaka till Sverige.

 

Textboken: Förbered dina svar till frågorna (övning A) sida 291 . Lyssna på och läs texten sida 292-296 och jobba med övning C sida 292

 

Rivstart extramaterial: Jobba med webbövningar från kapitel 11 och fokusera på följande: a, Ordföljd huvudsats b, Substantiv obestämd och bestämd form c, Ord och fraser/Ordkunskap