C1 minus – vecka 2

Läxa till fredag 4/12:

Alla uppgifter är obligatoriska  : )

Ordkunskap: Ord för tabu – studera min lista med valda ord (slå upp dem och var beredd på att kunna förklara dem). Här är listan med de 22 valda orden: Ord till fredagens “Tabu”

Hörförståelse: Lyssna på  Greta Thunbergs sommarprat på P1. Om det känns som en alltför stor utmaning, lyssna för kontextens skull och tänk på att det är helt okej att inte förstå alla ord. Här är länken till programmet:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1515988

Obligatoriskt: Lyssna på de 23 första minuterna men två gånger.  (Frivilligt: att lyssna på resten av programmet)

Grammatik: Jobba med mina två övningar (possessiva pronomen och substantiv). Här är dokumenten med förklaringar och övningar:

Possessivapronomen

Obestämd_bestämdsubstantiv

 

Läxa till torsdag 3/12:

Obligatoriskt för alla:

1, Först och främst:

Dina svar från övning D på sida 165 i övningsboken- mejla gärna dessa senast kl. 11 imorgon, torsdag.

2, Skrivläxa (baserat på gammal läxa)

Skriv ner dina svar på frågorna på sida 253 i textboken och mejla in senast kl.10.00 imorgon, torsdag.

3, Stort läsprojekt med konceptet “sharing is caring”:

Uppgift: Ni har alla olika delar av två texter i textboken. Texten är “Hur blir mätvärden till miljöproblem sida 254-259 + “1900-talet öppnade ögonen för klimatet” sida 260-265.

. Ni ska läsa er specifika del och var beredda på att kunna återberätta innehållet noga för era kurskamrater.

Grupp 1: Hur blir mätvärden till miljöproblem.

Till grupp 1 (Laetitia + Sandra, Sam, Szymon): Skimma först igenom texten  = läs bara snabbt igenom hela texten (sida 254-259) för att få en snabb och ytlig överblick men fokusera inte på detaljer eller nya ord. Efter det ska ni fokusera på er specifika del (se listan nedan) och fokusera på detaljer just i er specifika del)

Här är era specifika delar:

Del A1: Sida 254 + 255: Laetitia + Sandra

Del B1: 256 + 257 (Obs! den sista meningen slutar faktiskt överst på sida 258): Sam

Del C1: 258 + 259: Szymon (Börja med meningen “Hmm, om vi försöker….” sida 258)

Grupp 2: 1900-talet öppnade ögonen för klimatet

Till grupp 2 (Patrik + Xavier, Anne-Lise, Szilvia): Skimma först igenom texten = läs bara snabbt igenom hela texten (s. 260-265) bara för att få en snabb och ytlig överblick men fokusera inte på detaljer eller nya ord. Efter det ska ni fokusera på er specifika del  (se listan nedan) och fokusera på detaljer just i er specifika del)

Här är era specifika delar:

Del A2: 260-261 (Obs! den sista meningen slutar faktiskt överst på sida 262): Patrik + Xavier

Del B2: sida 262-263 (Obs1! Börja med meningen “Ännu på 1950-talet….” på sida 262) (Obs2! den sista meningen slutar faktiskt överst på sida 264): Anne-Lise

Del C2: 264-265 (Obs! Börja med meningen “Det var inte bara medial uppmärksamhet….” på sida 264) : Szilvia

Extra (inte obligatoriskt):

Grammatik:

Studera minigrammatiken om substantivets former sida 340-342 i textboken plus jobba med övningar med substantiv obestämd och bestämd form från Rivstarts extramaterial (det finns en del övningar med substantiv från kapitel 8, 9, 10)

 

 

 

Läxa till onsdag 2/12

1, Gå tillbaka till dialogerna på sida 240-241 och kontrollera dina ifyllda svar med facit till textboken (tips: gå till sida 4 i facit för att se svaren till denna hörövning)  Här är facit till textboken:Facit till textboken (1) Om det var något som inte stämde överens med dina svar, lyssna gärna igen.

2, Gå tillbaka till texten på sida 250-251 i textboken. Läs gärna igenom texten en gång till innan du svarar på frågorna på sida 252 (övning B). Ta med dina svar till kursen.

3, Lyssna på ett kortare videoklipp om hållbar konsumtion. Här är länken till videon: https://www.youtube.com/watch?v=gK2hgpxzx28

Lyssna noga och skriv upp intressant aspekter. Var beredd på att kunna återberätta innehållet. Tänk också på om du är skeptisk eller kritisk till det som sägs i video (speciellt med tanke på att det faktiskt är marknadsföring för föreningen Fairtrade Sverige.

4, Titta på listan över mål för projektet Agenda 2030, ett projekt för att skapa ett hållbart liv och bättre värld.. Här är länken till listan: https://agenda2030open.se/globala-malen/

Tänk på följande och förbered ditt svar: Vilka fem mål har högst prioritet på “din” lista? Varför? Finns det några speciella orsaker/anledningar till ditt sätt att prioritera?

5, Läs igenom mitt dokument med sambandsord (från förra veckan) – det är bara som en kort och snabb repetition. Här är dokumentet igen:sambandsordC1

6, När du har läst igenom dokumentet med sambandsord, gå tillbaka till övningen med sambandsord på sida 172-173 i övningsboken och se vilka sambandsord som används i denna övning. Tänk också på varför just vissa sambandsord används. OBS! Om du inte redan har gjort detta, kontrollera dina svar med facit. Här är facit (tips: gå till sida 15 för att se svaren till just denna övning). Här är facit till övningsboken: Facit till övningsboken (4)

7, Jobba med “skulle” på sida 163-165 i övningsboken. Obs! Ta med dina svar till övning D på sida 165 till lektionen, är du snäll. 

8,  Jobba med min övning med ordföljd och satsadverb.(Tips: kolla gärna på sida 323 och 325 i textboken om du är osäker.) Ta med dina svar till kursen. Här är min övning med satsadverb: Övningmedsatsadverb

 

 

Läxa till tisdag 1/12:

Först och främst:

1, Jobba klart med dokumentet ”Att återskapa texten” Återskapatexten

Textboken:

2, Lyssna på dialogen på sida 240-242 och fyll i. Lyssna gärna minst två-tre gånger så att du får med alla ord. De pratar ganska snabbt. Lyssna en gång till och fokusera på uttalet och öva på egen hand genom att läsa högt.

3, Förbered dina svar till dessa frågor:

a, Vad kommer våra barnbarn säga om vår attityd till miljöfrågor?

b, Vad kommer de vara tacksamma för? 

c, Vad kommer de att ställa sig frågande eller kritiska mot?

4, “Konsumtion har varit som terapi för mig” sida 251-252 – lyssna på texten minst två gånger. Jobba med mina valda ord och uttryck från texten (se bifogat ett dokument med mina valda ord) = slå upp dessa och var förberedd på att jobba aktivt med dessa på tisdagens lektion.

Dokumentet med valda ord: Ord från texten “Konsumtion har varit som terapi för mig”

 

Övningsboken:

5, Övning 7 sida 172-173 (textbindning och sambandsord)

Sist men inte minst:

6, Rätta övningen med obestämd och bestämd from med hjälp av facit. (OBS! Facit läggs upp senast kl 21.00 ikväll).

 

 

Läxa till måndag 30 november:

Textboken:

1, Aktivera orden från sida 222-224 I TB – ta 20 olika ord från dessa sidor och sätt in egna meningar (se mitt dokument ”Ordöversättning” för att få en bra överblick)

OrdöversättningC1

2, Sida 229 – lyssna på dialogerna och läs högt för dig själv. Spela gärna in dig själv och lyssna.

3, Sida 239-240 – Titta på listan på s. 239 och jobba med övning A och B sida s.240

4, Sida 243-245: Lyssna och läs igenom texten. Slå upp nya ord och lyssna igen: När du lyssnar, försök att markera de långa ljuden antingen lång vokal eller lång konsonant (du behöver inte göra detta i hela texten men bara i ett eller två delar av texten). Lyssna igen och läs texten högt.

5, Grammatik: Repetera obestämd och bestämd form av substantiv. Fokusera på och jobba med de fyra sista sidorna i mitt bifogade, inscannade dokument. substantivOB:B   

 

 

Extra (= inte obligatoriskt)

Jobba med övningar med adjektiv plus substantiv från kapitel 7, 8, 9 i Rivstart extramaterial på webben