Mån 15 juni, lektion nr 15

På kursens sista lektion inledde vi med att lyssna på era svar till insändaren på sida 169. Väl uppbyggda argument och resonemang från er sida!

Sedan blev det mer svar och råd på sida 165-166 tb: Först läste vi ”Fråga Annika”-kolumnen tillsammans och sedan fick ni vrida och vända på fyra dilemman själva (166 B+C)

Vi avslutade med att kolla i övningsboken på olika saker som kommit upp under kursens gång: öb 135 Är/blir + perfekt particip, 136-137 verb med -s, 147 adverb: nog/väl/ju, 148 när/vem/vad/var/vart/hur som helst.

Tack för en rolig kurs! Hoppas att få se så många som möjligt av er på nästa kurs som börjar snart!

 

Tors 11 juni, lektion nr 14

Först läxan 118-119 öb, sedan fortsatte vi med att läsa och diskutera sociala medier, tb 168.

Efter det fick ni i breakout rooms göra ”ordfamiljer” av ord ,tb 169 E och sedan skapa meningar av orden, tb 169 F.

 

Läxa till måndag 15 juni ( sista läxan för kursen!): Tb 169 + 170 a ( inte 170 b). Läs insändaren om jämställdhet på sida 169 och svara sedan på insändaren enligt instruktionerna på sida 170! Skicka gärna till min mejl.

 

 

 

Mån 8 juni, lektion nr 13

Efter läxan  öb 125 b (bra egna meningar!) + 127 pratade vi och läste om sociala medier tb 166-167

Läxa till tors 11/6: öb 118-119 (repetera-sidor)

 

 

Tors 4 juni, lektion nr 12 

Lång tid ägnad åt läxan (124-126)! Och på måndag blir det ännu mer 🙂

Vi hann också med Tb 164 ( läsning tillsammans + samtal i breakout rooms)

Läxa till mån 8/6:

Om ni inte har gjort det redan: Övningsboken 125 b ( egna meningar med jämförelser).

Öb 127

 

 

Mån 1 juni , lektion nr 11

Läxan 121-123 öb

Dokument skapat av mig:  meningar med språkfel

Tb 162 A ”Att flytta till ett nytt land”

Tb 163 ”Kulturchock”

Läxa till tors 4/6: Övningsboken 124-126

 

Tors 28 maj, lektion nr 10

Vi inledde med att gå igenom några meningar innehållande språkfel – skrivna av mig men baserade på historierna ni lämnade in i måndags ( och som var jättebra :))

Sedan började vi med kapitel 12 och vi hann den här gången med tre breakout room-övningar:

Tb s 158 ”Att våga eller inte våga” – diskussion kring citat

Tb s 161 F – diskussion kring utmaningar i era egna liv

Tb s 159-160-  Läsning i grupp av ”Små och stora utmaningar”

Vi avslutade med att reda ut betydelserna av och skillnaderna mellan satsadverben ”nog”, ”väl” och ”ju”  – Tb 160 f + Öb 120.

Läxa till mån 1/6: Övningsboken 121-123.

Kom ihåg att uppdatera zoom-appen inför måndagens lektion!

 

 

Mån 25 maj, lektion nr 9

Läsning tillsammans av texten om Lasse-Maja tb 154-155

Tb s 156 G+ H, Öb  s 115

Tb s 157 I

Läxa till tors 28 maj: Tb 156 f – Välj ut 10 nya ord eller fraser från texten om Lasse-Maja (154-155) och använd dem i egna meningar eller i en liten historia!

 

 

Måndag 18 maj, lektion nr 8

öb 112-113

Tb 152-153

Läxa till mån 25 maj ( ingen lektion på torsdag): Läs 154 -155 tb (Lasse-Maja) + öb 115 D: skriv en liten historia innehållande deponensverben i rutan!

 

Torsdag 14 maj, lektion nr 7

Läxan  -110-111 öb + tb 150-151 tb

Perfekt particip, tb 151 + öb 82

Läxa till mån 18/5: öb 112-114

 

 

 

Måndag 11 maj, lektion nr 6

Lektionen inleddes som vanligt med (utförlig) genomgång av läxan – substantiv bestämd + obestämd form och ordbildning: adjektiv till substantiv,  102 – 105 öb,

Vi fortsatte med ”Fusk på jobbet” tb 147-148. Intressanta diskussioner i breakout rooms om etiska dilemman!

Vi började också kolla på ”Det blir inte alltid som man tänkt sig” tb 149-150

Läxa till tors: Läs de 5 tidningsnotiserna i tb 150-151 och sätt rätt rubrik från tb 149 på rätt plats!

Övningsboken 110+11

 

 

Torsdag 8 maj, lektion nr 5

Vi började med att kolla på ett dokument jag hade satt ihop, baserat på era skrivuppgifter – 10 meningar innehållande vanliga språk/grammatikmisstag.

Efter det :genomgång av läxan tb 144-145.

Vi fortsatte att prata brott och straff två och två i breakout rooms: tb 146 D+ E. Intressanta diskussioner där ni inte alltid höll med varandra! Spännande att lyssna på.

Vi avslutade med en lyssningsövning, s tb 147 H: Sonja och Hasse pratar om brotten de begått.

Läxa till måndag 11 maj: övningsboken 102-105

 

 

Måndag 4 maj, lektion nr 4

Efter att ha pratat lite om veckan gjorde vi ”Att resa utan att förflytta sig” tb 141-142. Tyckte själv att den övningen kändes väldigt aktuell på något sätt 🙂

Sedan: lyssningsövning (och breakout room-diskussion om vad ni hörde)  s 143 tb. Ganska lång och svår lyssning – som ni klarade bra!

Läxa till torsdag 7 maj: textboken 144-145 ( och om ni inte lämnat in förra läxan – om bästa/värsta – semesterminne-så är det inte för sent! )

 

 

Måndag 27 april, lektion nr 3

Den här gången ägnade vi mycket tid åt läxan, dvs s-passiv, öb 100-101 + tb 136-137.

Vi läste/lyssnade och diskuterade också s 135 ”Deckare” och 138-139 ”Rymdturism”.

Läxa till måndag 4 maj: textboken s 143. Skriv om din bästa – eller värsta – semester/resa och mejla till mig på peter.murray@folkuniversitetet.se ! Kom ihåg att ta med syn och hörselintryck, smaker, känsel och lukter – de fem sinnena.

Ni måste inte använda ord från övning 4 i övningsboken (som det står i instruktionen på s. 143 tb) men försök att använda alternativ till ordet ”sedan”! Tänk på ordföljden.

Ingen lektion torsdag 30/4 pga. valborgsmässoafton!

 

Torsdag 23 april, lektion nr 2

Lektionen inleddes med att ni fick debattera påståendena på sid 131 i textboken med varandra i breakout rooms! Lät jättebra!

Sedan läste vi ”Trender i Turism” tillsammans och gjorde de relaterade uppgifterna, s 132-135 textboken.

Slutligen gick vi igenom S-passiv, övningsboken  98-99

Läxa till mån 27/4: Övningsboken 100-101 + textboken 136-137

 

Måndag 20 april, lektion nr 1

Kul att träffa er alla – igen och för första gången (och via zoom)!

Vi började med att kolla på rivstart-sajten (på nok.se/rivstart) och sedan på den här bloggen. Vi gjorde några grammatikövningar från digitalaspåret.se

Sedan pratade vi resor och resande – textboken 131-133.

Läxa till tors 23/4: Fundera på argument – för och emot – till påståendena på sid 131 tb.

Läs textboken 272-276, repetition av verbformer.