Måndag 2/3, lektion nr 15

På kursens sista lektion började vi som vanligt med läxan (öb 92-94)

Sedan läste vi och återberättade två skrönor för varandra – tb 119-120

Vi avslutade med att kolla på uttal av ord som börjar på d – när de är obetonade och kommer efter vokal. Tb 121-122

Tack för kul kurs allihopa! Ses på nästa om ett par veckor 🙂

 

 

Onsdag 26/2, lektion nr 14

Fler sanna och falska historier! Jättekul och bra jobbat allihopa!

Vi gjorde också s 81,85, 91-92 i övningsboken

Läxa till måndag 2/3: öb 92-94

 

 

Måndag 24/2, lektion nr 13

Textboken 123-124 ( kombinerande av meningar/uttryck s 123 och sedan gemensam högläsning s. 124)

Läxan sist den här gången: vi lyssnade på historier-sanna och falska- om oss själva och försökte lista ut vad som var vad! Bra berättat och gissat av er! Spännande fortsättning på onsdag…

 

Läxa till onsdag 26/2:  Övningsboken 81,85,90 + gärna två sanna historier/en falsk för er som inte presenterade på måndagen 🙂

 

Onsdag 19/2, lektion nr 12

Genomgång av läxan (prepositionsövningarna)

Läsning tillsammans i Textboken 118-119 ( Har du hört…?) + 125-126 (Att avslöja en lögnare).

Läxa till måndag 24/2: Textboken 126 G.  Förbered tre korta historier om dig själv som du berättar inför klassen – två sanna och en osann! Läs 125-126 (igen) för tips på hur man ljuger! 🙂

 

 

Måndag 17/2, lektion nr 11

Återigen spännande lyssning ( och filmklipp!) om Kina, Iran, Indien och Italien. Denna gång om ett årtionde på 1900-talet ( läxan).

Sedan började vi med kapitel 9 i textboken: 116-117 Faktoider och skrönor och Tycker/tänker/tror 117-118 uppgift F,G,H,I.

Läxa till onsdag övningsboken 71,74,86 ( prepositionsövningar)

 

 

Onsdag 12/2, lektion nr 10

Gemensam läsning och samtal om Sveriges 1900/2000-tal! Tb 101-103 (läxan)

Sedan öb s 80 (ordbildning: ord om religion) och 75 (repetition av subjunktioner)

Läxa till måndag 17/2: Skriv kort om ett årtionde (decennium) på 1900-talet i ditt hemland!

 

Måndag 10/2, lektion nr 9

Muntlig presentation om Gustav Vasa, Gustav II Adolf, Gustav III samt om Sveriges nationaldag! Spännande lyssning!

Vi jobbade sedan med olika tidsuttryck i textboken 114-115 + övningsboken 82-84

Läxa till onsdag textboken 101-103 ( Läs texterna och gissa årtiondet).

 

 

Onsdag 5/2, lektion nr 8

Tempussystemen öb 77 + genomlyssning av drottningtexterna tb 107-109 (läxan)

Tb 112-113 – De nordiska språken – gemensam högläsning

Vi avslutade med att repetera när man använder obestämd form och bestämd form substantiv

Läxa till måndag 10/2: Skriv kort om en svensk kung eller drottning!

 

 

 

 

Måndag 3/2, lektion nr 6

Presentation av händelser i Indiens, Irans, Kinas och Italiens historia! Jättespännande 🙂

Efter det läste vi om Drottning Margareta i textboken s.106 och sedan om tempussystemen öb s.77.

Läxa tb 107-109 + öb 78

 

Onsdag 29/1, lektion nr 6:

Vi läste läxan tillsammans ( textboken 96-97)

Sedan gick vi igenom tre sidor i övningsboken, 70, 72-73

Slutligen började vi med kapitel 8 – textboken 104-105, ”snabbkurs i svensk historia”

Läxa till måndag:  Skriv kort om någon/några viktiga händelser i ditt hemlands historia!

 

Måndag 27/1, lektion nr 5:

 

Alla presenterade ett landskap var (läxan) – jättekul att få lyssna på!

Textboken 98 B (perfekt particip) + 99 C  ( prat om mat från era hemländer)

Genomgång av en del vanliga grammatiska misstag

 

Läxa till onsdag textboken 96-97 ( texten om husmanskost)

 

Onsdag 22/1, lektion nr 4:

Övningsboken 67 B ( Relativa bisatser – läxa)

Muntlig presentation av er av Bohuslän och Jämtland (Textboken 92-95 – också läxa)

Sedan lyssnade vi på  svenska dialekter – textboken 96 G + Youtube-klippet här nedanför

Slutligen kollade vi på perfekt particip i övningsboken s 68-69

Läxa till måndag 27/1: prestentera ett svenskt landskap för resten av gruppen (sök info på t.ex. wikipedia)!

 

 

 

 

Vanliga satsadverb

Inte
knappast
knappt
verkligen
faktiskt
kanske
möjligtvis
eventuellt
förmodligen
troligen
antagligen
säkert
tyvärr
dessvärre
naturligtvis
förstås
absolut
gärna-hellre-helst
bara
endast
ju
nog
väl
nämligen
också
även
dessutom
förresten
alltså
egentligen
åtminstone
tydligen
uppenbarligen
dock
däremot

 

Måndag 20 januari, lektion nr 3:

Vi började med att prata om favoritfilmer (läxan). Sedan kollade vi på relativa bisatser i öb 66-67. Resten av lektionen snackade vi svenska landskap och resor i Sverige ( textboken s 92 )Läxa till onsdag 22/1: Textboken 92-95 (presentera ett av landskapen) + övningsboken 67 B

 

Onsdag 15 januari, lektion nr 2: Efter att ha pratat lite om läxan (Ingmar Bergman) fortsatte vi att snacka film resten av lektionen!Sid 90-91 i textboken. Kul att höra och prata om indisk, iransk, italiensk och svensk film 🙂

Läxa till måndag 20/1: Mer film! Skriv enligt instruktioner i textboken s.100 om en favoritfilm eller en film du tyckte var jättedålig.

 

Måndag 13 januari, lektion nr 1:  Första lektionen var huvudsakligen repetition av tidigare kapitel ( vi gjorde framstegstest kapitel 1-3 + 4-6)

Vi gjorde också lyssningsövningen om smultronställen på sida 87-88 i textboken.

Läxa til onsdag 15/1: 88-90 i textboken och kolla gärna på klippen här nedanför!

 

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=kJEanBlr2D4