Lektion nr 15, tors 27 augusti

Sista lektionen för kursen såg ut på följande sätt:

Genomgång av läxan öb 156.

Två repetera övningar på sida 157 + 158 (övning 8 + 11)

Tb sida 216 övning F: uttalet och stavningen av ng-ljudet.

Slutligen läste vi tb 215 igen och efteråt fick ni i breakout-rooms hitta på en fortsättning på historien. Kul att höra! Kreativt och fantasifullt!

Verkligen jättebra jobbat på den här kursen allihopa! Hoppas att få se er alla på en ny kurs i höst!

 

 

Lektion nr 14, mån 24 augusti

Efter en del inledande zoom-krångel körde vi igång lektionen med att läsa om och diskutera partikelverb, tb 215.

Sedan avslutade vi vår djupdykning i hur man söker och får jobb genom att läsa om ”Anställningsintervjun”. tb 212-213

 

Läxa till tors 27 augusti: öb 156. Har ni inte gjort det redan får ni också gärna skicka in läxan till i måndags!

 

Lektion nr 13, tors 20 augusti 

Efter genomgång av läxan Öb 153-155 fortsatte vi att läsa om hur man söker jobb på ett bra sätt!

Denna gång handlade om att skriva personligt brev -tb 208-209-som vi läste tillsammans.  Ni fick sen i breakout rooms kolla på sju inledningar till personliga brev och diskutera dessa (tb 210)

 

Läxa till mån 24 augusti: Textboken 211-212.  Läs och kommentera kort vad som var bra och mindre bra. Samt! Redigera/skriv om texten så det blir bättre!

 

 

Lektion nr 12, mån 17 augusti

Vi började med att lyssna på några (välformulerade!) hisstal.

Sedan läste vi tillsammans om hur man ska skriva ett cv : textboken 205-207

Efter det hopp till öb 152-153 – bisatsövningarna.

Tillbaka till tb: s 214 idiomatiska uttryck.

Och sen hade vi lite tid över så det blev ett till hopp till öb 🙂 – 151-152 demonstrativa pronomen

Läxa till tors 20 augusti:  Övningsboken 153-155

 

Lektion nr 11, tors 13 augusti.

Efter att ha kollat på läxan öb 149-150 drog vi igång med kapitel 15: tb 202-203 Jobbsökande och nätverk, a + b ( a i breakout rooms)

Efter det lyssningsövningen på sida 204 (endast Samiras berättelse).

 

Läxa till mån 17 augusti: Läs ”Hisstal” på sid 204 och förbered ett eget hisstal (som du håller för resten av klassen, 20-30 sekunder)!

 

 

Lektion nr 10,  mån 10 augusti.

Fyra sidor i läxa från övningsboken till denna gång – det visade sig ta upp det mesta av lektionstiden också 🙂

Vi läste också klart ”Lär av pessimisterna” s 200 tb

På torsdag kör vi igång med kapitel 15!

Läxa till tors 13 aug: Övningsboken s  149-150

 

 

 

Lektion nr 9,  tors  6 augusti

Vi började med att kolla på ett word-dokument jag satt ihop med meningar baserade på era läxor (mycket bra som alltid :)) .

Efter det den andra delen av läxan transitiva/intransitiva verb öb 142

Därefter ”Pessimist eller Optimist” tb 198-199 ( breakout-rooms + alla tillsammans) och läsning början av ”Lär av pessimisterna” s 200 tb

Läxa till mån 10 augusti: Övningsboken s 143-146

 

Lektion nr 8, tors 30 juli

”Konsumentregler” textboken 914-196

Transitiva och intransitiva verb – öb 140-141

Sju-ljudet/tjugo-ljudet (lyssningsövning) – tb 197

Läxa till mån 3 augusti:

Textboken 193 D: Välj en av situationerna från 193 C och skriv en dialog där den ena parten på klagar på det som är fel och den andra parten tar emot klagomålet

Övningsboken 142: Mer transitiva/intransitiva verb.

 

Lektion nr 7, mån 27 juli

Textboken 190 B+ 191 D

Textboken 191 E+ ÖB 138-139 – Emfatisk omskrivning

Textboken 192+ 193 C

 

Läxa till torsdag 30 juli: Textboken 191 C: Skriv en fortsättning/avslutning på samtalet på sida 189-190!

 

 

Lektion nr 6, tors 23 juli

Efter vi gått igenom läxan (se nedan) satte vi igång med kapitel 14:

textboken s 188 +189 b – i breakout – rooms prat om era personligheter, beskrivna med hjälp av särskilda adjektiv.

Sedan läste vi tillsamman ”kontorskaos” – s189-190.

Läxa till måndag 27 juli: Textboken 189 C. Skriv en text om dig själv. Använda gärna adjektiv från s 188 ( läxan är alltså en skriftlig variant av den muntliga övningen vi gjorde på lektionen).

 

Lektion nr 5, mån 20 juli

Vi ägnade måndagens  lektion åt de sidor i kapitel 13 vi hade skippat tidigare gånger:

  • Textboken 172 -173 D+E
  • Tb 184 ”småord i talspråk” och övning F
  • Tb 185 A+B

 

Läxa till tors 23 juli: övningsboken 135-137 ( repetera-sidor)

 

Lektion nr 4, tors 16 juli

Läxan den här gången handlade helt och hållet om oregelbundna verb. Vi kollade på böjning, olika slags prefix och era exempelmeningar. Bra jobbat.

Vi fortsatte med att presentera klart tb 182+183 ( tomten  + sankta lucia).

Läxa till mån 20 juli: Skriv en dikt om din favoritårstid! Läs instruktioner/exempel på s.187 i textboken.  Det får gärna rimma!

 

 

Lektion nr 3, mån 13 juli

Först utförlig genomgång av läxan: substantiv obestämd form med/utan artikel + utrop med ”vad” och ”vilken” + partikelverb.

Sedan delades ni upp i tre grupper och varje grupp tilldelades en text -påskkärringen, tomten och sankta lucia (tb 181-183) – som därefter började presenteras för resten av klassen.

 

Läxa till tors 16 juli: övningsboken s. 134

 

 

Lektion nr 2, tors 9 juli

Bra jobbat med läxan! Ni använde slang och svordomar på ett ledigt och naturligt sätt 🙂

Intressant också att få höra om högtider och traditioner i Kina, Iran och Italien!

Efter läxan  läste vi om ”högtidsångest”, tb 177-179, 2 a+b.  Ni diskuterade problemen två och två i breakout rooms och kom sen med konstruktiva råd. Bravo!

Läxa till mån 13/7 övningsboken 129-130, 133

 

 

Lektion nr 1 , mån 6 juli

Hej på er! Nu är vi igång igen!

Vi inledde kursen med att (äntligen) lära oss lite grundläggande slang och interjektioner: övningsboken 131-132

Sedan gick vi vidare till textboken och läste (och diskuterade) om Jul, Påsk och Midsommar: 174-176

 

Läxa till tors 9 juli: Använd slangorden på s 131 öb och skriv egna meningar!

Berätta om en högtid från ett annat land tb 177 I