Torsdag 2/4, lektion nr 10

Sista kurstillfället!

Det blev mycket repetition av vad vi gjort under kursen.

Efter att ha gått igenom läxan ( se nedan) kollade vi på sidor i övningsboken som vi inte jgjorde tidigare under kursen: öb s. 100, 110, 113, 128, och 147.

Vi läste och lyssnade också på s. 163-165 textboken ”Sveriges Klimat” ( med fokus på 164 A: ni berättade om klimat och årstider i andra länder).

Tack för spännande kurs allihopa!  Kul att så många av er ville vara med via zoom de sista fyra gångerna!! 🙂 Jättebra jobbat!

Ta gärna några minuter och fyll i  kursutvärderingen (kolla mejlen)

Ha det bra!

 

Tisdag 31/3, lektion nr 9

Kul att få höra allas berättelser om ”nästa dag”! Vilka litterära talanger ni är och vad bra ni är på att berätta historier!

Efter läxan började vi med kapitel 15 i textboken s 156-157 : ”Medelsvensson” – Vi gissade först och lyssnade sen.

Sedan gick vi igenom reflexiva possessiva pronomen tb 157-158 och öb 142-143, 146. För er som missade lektionen rekommenderas särskilt att kolla in s.142 i övningsboken.

Vi fortsatte med  ”Medelsvensson pratar”- tb s158-159

Vi avslutade med att lyssna på några tankar om Sverige och svenskarna tb 160-161 och att göra övningarna på sidan 162 i tb och 144 i öb om självständiga pronomen ( mycket pronomen på en lektion!).

Läxa till torsd 2/4: Öb s 136-137( se förresten min kommentar till förra läxan :)) och tb sid 152 ”Therese svarar”: läs och fundera på andra etikettsregler i Sverige och landet du kommer ifrån.

 

 

Torsdag 26/3, lektion nr 8

Andra gången med Zoom

Vi gjorde:

  • Läxan tb 139-140
  •  ”Dagen fortsätter” – läsning tillsammans  tb 148-149
  • Relativa bisatser – öb 134
  • ”På middag” tb 150-151 – I par i breakout rooms! Gick fint – bra jobbat!
  •  ”När ska de vara på festen?” tb 154-155 – Lyssningsövning

 

Läxa till tisd 31/3: Textboken 149 F – Skriv kort om vad som händer nästa dag för Sara, Brian, Berit och Kurt-Allan! Använd din fantasi!

 

Tisdag 24/3, lektion nr 7

Igår var vi äntligen igång igen -den här gången via Zoom ( hoppas alla har läst gruppmejlet jag skickade i måndags). Lite ljud och bildproblem här och där men jag tyckte det fungerade bra ändå!

Vi började som vanligt med läxan:

Presentation av en speciell dag på jobbet. Spännande lyssning! Kul att flera kunde/ville presentera!

Sedan gjorde vi:

  • Textboken s 140 + 141 G/H – Kristians arbetsdag, Lyssningsövning.
  • Framstegstest kapitel 11-13 ( finns online på rivstart-sidan på nok.se). Vi kollade och repeterade konjunktioner och subjunktioner och huvudsatser och bisatser.
  • Övningsboken s 132. Ordföljd: indirekt tal.  Mer bisatser!
  •  Textboken 145 + 147  ”Sara och Brian på landet”, ”På landet”, ”Brian träffar Kurt-Allan och Berit” – Vi läste tillsammans.

 

Läxa till torsd 26/3:  Textboken 139-140 A,B,C och D.  Ni behöver inte mejla några svar till mig. Men jättebra om ni kan diskutera A, B och D på torsdag! 🙂

 

 

Torsdag 12/3, Lektion nr 6

Genomgång av läxan (tb 134-135)

Textboken 137-138: Muntliga frågor och svar till varandra med NU-adverb ( verb presens perfekt) och DÅ-adverb (verb preteritum)

Tb 140 F + Öb 127: När har man ”att” före infinitiv och när har man det inte?

Läxa till tisdag 17/3: Textboken 137 C: Berätta om en speciell dag på ditt jobb! Skriv ned på papper eller mejla mig.

 

Tisdag 10/3, lektion nr 5

Högläsning av tb 123 och 130 med extra fokus på vilka ord man betonar och varför (läxan).

Vi körde sedan igång med kapitel 13:

”Vad vill du bli när du blir stor”  tb 134-135 ( med parövning där ni fick berätta för varandra vad ni hade för drömjobb som barn. )

Adverb position, destination och från position – tb 135-136 och öb 124

”Sebastians dag” 136-137. Utifrån bilderna skrev ni ned och presenterade muntligt för resten av klassen hur Sebastians dag såg ut. Gick jättebra! 🙂

 

Läxa till torsd 12/3: textboken 134-135 ( Läs texten och gör uppgifterna D + E på sida 135)

 

 

Torsdag 5/3, lektion nr 4

Efter att ha kollat på läxan, öb 115-118, fortsatte vi med två sidor till i övningsboken, 119-120 (håller på /står/sitter/ligger och).

Sedan textboken 122, 124-125 (När säger man ”många” och när säger man ”mycket” om mat? Och när kan man ”tycka” och när ”tro”?), 128 E (lyssningsövning – barn pratar om mat) och 130  ”På Restaurang”

 

Läxa TB 123+130-131: Lyssna på sida 123 och 130 och  fundera kring betonade ord. Är det frasbetoning eller ”viktiga ord”? Är ”viktiga ord” obetonade ibland?

 

Tisdag 3/3, lektion nr 3

Först tittade vi på läxan – öb 103-104 +107-109

Sedan lyssnade vi på textboken s 126-127 ”Vad gillar du för mat?” och pratade om bisatser, subjunktioner och satsadverb ( mer om det i läxan till torsdag!).

Tb 128  c + d: prat om mat från olika länder

129 a: beskrivning av bilden ( i par och sedan hela klassen).

Slutligen gjorde vi s 120 övning F: ords stavelser och var man lägger betoningen

Läxa till torsdag 5/3: övningsboken 115-118

 

Torsdag 27/2, lektion nr 2

Vi började med att gå igenom läxan (öb 101-102, 105-106) – bra jobbat allihopa!

Vi fortsatte sedan med tb 116 G (också/inte heller) och 118-120 (fram till övning E. Övning F kör vi på tisd).

Läxa till tisd 3/3: öb 103-104+107-109

 

Tisdag 25 februari, lektion nr 1

Hej alla! Kul första lektion!

Vi gjorde: textboken 112-117 (förutom 116 G som vi ska kolla på på torsdagslektionen).

Läxa: övningsboken 101-102, 105-106