Torsdag 2/4, lektion nr 10
Sista kurstillfället!
Det blev mycket repetition av vad vi gjort under kursen.
Efter att ha gått igenom läxan ( se nedan) kollade vi på sidor i övningsboken som vi inte jgjorde tidigare under kursen: öb s. 100, 110, 113, 128, och 147.
Vi läste och lyssnade också på s. 163-165 textboken ”Sveriges Klimat” ( med fokus på 164 A: ni berättade om klimat och årstider i andra länder).
Tack för spännande kurs allihopa! Kul att så många av er ville vara med via zoom de sista fyra gångerna!! 🙂 Jättebra jobbat!
Ta gärna några minuter och fyll i kursutvärderingen (kolla mejlen)
Ha det bra!
Tisdag 31/3, lektion nr 9
Kul att få höra allas berättelser om ”nästa dag”! Vilka litterära talanger ni är och vad bra ni är på att berätta historier!
Efter läxan började vi med kapitel 15 i textboken s 156-157 : ”Medelsvensson” – Vi gissade först och lyssnade sen.
Sedan gick vi igenom reflexiva possessiva pronomen tb 157-158 och öb 142-143, 146. För er som missade lektionen rekommenderas särskilt att kolla in s.142 i övningsboken.
Vi fortsatte med ”Medelsvensson pratar”- tb s158-159
Vi avslutade med att lyssna på några tankar om Sverige och svenskarna tb 160-161 och att göra övningarna på sidan 162 i tb och 144 i öb om självständiga pronomen ( mycket pronomen på en lektion!).
Läxa till torsd 2/4: Öb s 136-137( se förresten min kommentar till förra läxan :)) och tb sid 152 ”Therese svarar”: läs och fundera på andra etikettsregler i Sverige och landet du kommer ifrån.
Torsdag 26/3, lektion nr 8
Andra gången med Zoom
Vi gjorde:
- Läxan tb 139-140
- ”Dagen fortsätter” – läsning tillsammans tb 148-149
- Relativa bisatser – öb 134
- ”På middag” tb 150-151 – I par i breakout rooms! Gick fint – bra jobbat!
- ”När ska de vara på festen?” tb 154-155 – Lyssningsövning
Läxa till tisd 31/3: Textboken 149 F – Skriv kort om vad som händer nästa dag för Sara, Brian, Berit och Kurt-Allan! Använd din fantasi!
Tisdag 24/3, lektion nr 7
Igår var vi äntligen igång igen -den här gången via Zoom ( hoppas alla har läst gruppmejlet jag skickade i måndags). Lite ljud och bildproblem här och där men jag tyckte det fungerade bra ändå!
Vi började som vanligt med läxan:
Presentation av en speciell dag på jobbet. Spännande lyssning! Kul att flera kunde/ville presentera!
Sedan gjorde vi:
- Textboken s 140 + 141 G/H – Kristians arbetsdag, Lyssningsövning.
- Framstegstest kapitel 11-13 ( finns online på rivstart-sidan på nok.se). Vi kollade och repeterade konjunktioner och subjunktioner och huvudsatser och bisatser.
- Övningsboken s 132. Ordföljd: indirekt tal. Mer bisatser!
- Textboken 145 + 147 ”Sara och Brian på landet”, ”På landet”, ”Brian träffar Kurt-Allan och Berit” – Vi läste tillsammans.
Läxa till torsd 26/3: Textboken 139-140 A,B,C och D. Ni behöver inte mejla några svar till mig. Men jättebra om ni kan diskutera A, B och D på torsdag! 🙂
Torsdag 12/3, Lektion nr 6
Genomgång av läxan (tb 134-135)
Textboken 137-138: Muntliga frågor och svar till varandra med NU-adverb ( verb presens perfekt) och DÅ-adverb (verb preteritum)
Tb 140 F + Öb 127: När har man ”att” före infinitiv och när har man det inte?
Läxa till tisdag 17/3: Textboken 137 C: Berätta om en speciell dag på ditt jobb! Skriv ned på papper eller mejla mig.
Tisdag 10/3, lektion nr 5
Högläsning av tb 123 och 130 med extra fokus på vilka ord man betonar och varför (läxan).
Vi körde sedan igång med kapitel 13:
”Vad vill du bli när du blir stor” tb 134-135 ( med parövning där ni fick berätta för varandra vad ni hade för drömjobb som barn. )
Adverb position, destination och från position – tb 135-136 och öb 124
”Sebastians dag” 136-137. Utifrån bilderna skrev ni ned och presenterade muntligt för resten av klassen hur Sebastians dag såg ut. Gick jättebra! 🙂
Läxa till torsd 12/3: textboken 134-135 ( Läs texten och gör uppgifterna D + E på sida 135)
Torsdag 5/3, lektion nr 4
Efter att ha kollat på läxan, öb 115-118, fortsatte vi med två sidor till i övningsboken, 119-120 (håller på /står/sitter/ligger och).
Sedan textboken 122, 124-125 (När säger man ”många” och när säger man ”mycket” om mat? Och när kan man ”tycka” och när ”tro”?), 128 E (lyssningsövning – barn pratar om mat) och 130 ”På Restaurang”
Läxa TB 123+130-131: Lyssna på sida 123 och 130 och fundera kring betonade ord. Är det frasbetoning eller ”viktiga ord”? Är ”viktiga ord” obetonade ibland?
Tisdag 3/3, lektion nr 3
Först tittade vi på läxan – öb 103-104 +107-109
Sedan lyssnade vi på textboken s 126-127 ”Vad gillar du för mat?” och pratade om bisatser, subjunktioner och satsadverb ( mer om det i läxan till torsdag!).
Tb 128 c + d: prat om mat från olika länder
129 a: beskrivning av bilden ( i par och sedan hela klassen).
Slutligen gjorde vi s 120 övning F: ords stavelser och var man lägger betoningen
Läxa till torsdag 5/3: övningsboken 115-118
Torsdag 27/2, lektion nr 2
Vi började med att gå igenom läxan (öb 101-102, 105-106) – bra jobbat allihopa!
Vi fortsatte sedan med tb 116 G (också/inte heller) och 118-120 (fram till övning E. Övning F kör vi på tisd).
Läxa till tisd 3/3: öb 103-104+107-109
Tisdag 25 februari, lektion nr 1
Hej alla! Kul första lektion!
Vi gjorde: textboken 112-117 (förutom 116 G som vi ska kolla på på torsdagslektionen).
Läxa: övningsboken 101-102, 105-106
Senaste kommentarer