Läxa B1 del 2

Hej!

Nu lägger jag ut de andra powerpointsen. Den ena är från tisdag 6/10 och den andra är från den 29/9.

B1 del 2 29sep

B1 del 2 lektion nio

 

Hej!

Här är en av de powerpoints som jag har använt. Den här är från lektion nummer åtta (torsdag 1/10). Jag kommer att lägga upp fler i morgon!

B1 del 2 lektion åtta

 

 

Hej!

På nästa lektion ska vi spela med ordkorten. Jag glömde att dela ut ordkorten i dag men på den här länken hittar ni orden: http://www.nok.se/Laromedel/-Laromedelswebb-/-B23-/-Lararwebb-/Rivstart/-Flikar-/B1B2/Textbok/Ordkort/

Klicka på länken. Klicka sedan på ”öppna” för att se orden. Tänk på att det är ord från kapitel sex som vi kommer att använda på nästa lektion!

 

Läxa till torsdag 8/10

Nästa lektion är den sista på kursen. Därför är läxan inte särskilt stor men du kan göra några övningar i Övningsboken (ÖB).

Jag tror att det är bra om ni gör övning 5A+B på sida 64 i ÖB. Dessutom kan ni göra övning 7 på sida 65 i Övningsboken.

På nästa lektion kommer vi att repetera saker som vi har gjort på kursen. Vi kommer också att prata om saker som vi inte har hunnit göra.

Vänliga hälsningar

Linus

 

 

 

 

Hej! Ursäkta mig för att jag inte har laddat upp powerpointen. Tyvärr verkar det som att jag inte kan ladda upp powerpointen på bloggen.

Jag kan skicka den till er via mejl istället men vi kan prata mer om det på lektionen i morgon.

Vänliga hälsningar

Linus

 

Läxa till tisdag 6/10

  • Läxa till nästa lektion är att göra övning 3A i Textboken. Där finns namnet på fem olika partier. Välj ett parti, eller hitta på ett eget parti, och skriv om er viktigaste fråga! Berätta hur ni ska vinna röster. Använd gärna presens futurum (kommer att + infinitiv, ska + infinitiv, tänker + infinitiv) när ni berättar hur ni ska vinna röster! Du behöver inte skriva en lång text. Skriv 6-7 meningar. På nästa lektion kommer du att få läsa upp din text för en kompis.
  • Läs texten ”Så styrs Sverige” på sidorna 83-85 i Textboken. På nästa lektion ska vi arbeta mer med texten ”Så styrs Sverige”.
  • Gör också övning 3A (sida 61 i Övningsboken) och övning 4 (sida 62-63 i Övningsboken).

Mejla mig om du har några frågor om läxan: linus.karlsson@folkuniversitetet.se

Trevlig helg!

Linus

 

 

 

1280px-Rosenbad_2006
Rosenbad på Norrmalm i Stockholm. Här arbetar Sveriges regering.

Läxa till torsdag 1/10

  • Till torsdagens lektion ska du läsa texten ”Ett nytt parti” på sida 79 i Textboken. Läs bara texten och slå upp de ord som du inte förstår.
  • Du ska också göra några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör övning 1A+1B (sida 59 i ÖB) och övning 2 (sida 60 i ÖB).
  • Fundera också på något som du vill veta om svensk politik och Sveriges statsskick. Det kan vara vad som helst! Skriv ned en fråga om svensk politik och ta med den till lektionen på torsdag.Lycka till!
    Linus

 

Läxa till tisdag 29/9

  • Läxan till tisdag är att läsa texten ”Kungafamiljen och Sveriges statsskick” på sida 75 i Textboken. Läs texten och slå upp de ord som du inte förstår. På nästa lektion kommer vi att jobba mer med texten.
  • Till på tisdag ska du också skriva ett brev/mejl till en kompis som har en ovana. Din kompis har frågat dig hur han/hon ska göra för att sluta med ovanan. Du ska skriva ett brev/mejl där du ger råd om hur din kompis kan sluta med sin ovana. Du får själv hitta på vilken ovana din kompis har. En ovana kan till exempel vara att röka och att snusa. En ovana kan också vara att man är beroende av något annat, till exempel en teveserie, godis eller chips.På sida 69 i Textboken finns verktyg som du kan använda för att ge råd till din kompis. Skriv ett kort brev med dina råd. Ge maximalt fyra råd till din kompis!
  • Gör några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör övning 7A (sida 55 i ÖB), övning 8A (sida 55 i ÖB) och övning 11A (sida 58 i ÖB).Ha en trevlig helg!
    Linus

 

 

Läxa till torsdag 24/9

  • Läxan till torsdag är att läsa texten ”Godisets historia” på sida 70-71 i Textboken. Tio meningar i texten är bortplockade. Meningarna finns också på sida 70. På nästa lektion kommer vi att försöka sätta in rätt mening på rätt plats i texten om godisets historia.
  • Gör också övning 4 (sida 52 i Övningsboken) och övning 5 (sida 53 i Övningsboken).Läs gärna om indirekt tal. Titta på fliken under B1 del 2 till vänster! Där har jag en länk till en youtubevideo som förklarar vad indirekt tal är.Vänliga hälsningar
    Linus

 

Läxa till tisdag 22/9

  • Till på tisdag ska du läsa texten ”Ett mejl” på sidan 63 i Textboken. Den här texten är ett mejl från Gabriella till hennes kompis Agnes. När du har läst mejlet ska du göra uppgift 2C på sida 64 i Textboken. Uppgiften är att skriva ett svar från Agnes till Gabriella. På nästa lektion kommer du att få läsa upp ditt mejl för en kurskamrat.
  • Du ska också titta på subjunktionerna i den gråa rutan på sida 64 i Textboken. Subjunktioner är ord som inleder/börjar en bisats (till exempel orden ”som”, ”när”, och ”att”). Fundera på vilka subjunktioner i rutan som hör ihop och vad de betyder. Om du vill ha hjälp kan du läsa Gabriellas mejl på sida 63 – där finns alla subjunktionerna. Vi kommer att prata om subjunktionerna tillsammans på nästa lektion.
  • Gör också några övningar i Övningsboken (ÖB). Det är bra om du gör övning 1A (sida 49 i ÖB), övning 2,  övning 3A (sida 50 i ÖB) och övning 6 (sida 54 i ÖB).

Mejla mig om du har några frågor!

Vänliga hälsningar
Linus

Läxa till torsdag 17/9

Hej!

  • Läxan till torsdag är att skriva en kort text om ett farligt djur som finns i ditt hemland. Skriv ungefär fem-sex meningar om djuret. Berätta hur djuret ser ut (Hur stort är det? Hur mycket väger djuret?). Berätta vilka adjektiv som du associerar med djuret (se sida 46 i Textboken!). Du kan också berätta hur många exemplar av djuret som finns i ditt hemland.Lämna sedan in texten till mig på nästa lektion.

 

  • Du ska också göra några övningar i Övningsboken. Gör övning 4A+B+C+D på sida 42-43 i Övningsboken. Gör också övning 7A på sida 45.

Om du vill kan du också göra de övningar som vi inte har haft som läxa.

Mejla mig om du har några frågor om läxan!

Vänliga hälsningar
Linus

 

 

 

Läxa till tisdagen den 15/9

  • Läxan till tisdag är att läsa en text som handlar om ett djur som finns i Sverige. På sida 52-53 i Textboken finns två texter. En handlar om björnen. Den andra handlar om vargen. Välj en av de två texterna. Läs texten och öva på att berätta om vargen/björnen. På nästa lektion kommer du att få berätta om djuret för en kamrat. Du får själv välja vilken information/fakta som är intressant att berätta om. Tänk på att inte prata för länge. Förbered dig på att prata i cirka 3-5 minuter.
  • Du ska också göra tre övningar i Övningsboken (ÖB). Gör övning 2 (sida 40 i ÖB), övning 3A (sida 41 i ÖB) och övning 5 (sida 43 i ÖB).

Du får gärna mejla mig om du har några frågor om läxan: linus.karlsson@folkuniversitetet.se

Vänliga hälsningar
Linus

 

 

Läxa till och med torsdag 10/9

  • Läxa till på torsdag är att läsa texten ”Stickande och bitande djur i Sverige” på sidan 50 i Textboken. När du har läst texten ska du skriva fem frågor till texten. På nästa lektion kommer du att få ställa dina frågor till en kamrat. Glöm inte att din kamrat ska kunna hitta svaren på dina frågor i texten på sida 50.
  • Du ska också göra övning 1A+1B på sida 39 i Övningsboken. Här kommer du att få repetera verbens alla former.

Lycka till!

Vänliga hälsningar
Linus