Läxa B1+ del 1

Läxa till tisdag 22/3

Hej!

Inför nästa lektion ska du läsa om hur adjektiv i superlativ används i bestämd form. Det gör man till exempel när man vill beskriva ett substantiv som står i bestämd form:

”Den starkaste människan på jorden bor inte i Sverige”

Läs också om hur man använder superlativ av perfekt particip och presens particip i en bestämd substantivfras, till exempel:

”Den mest sålda boken i världshistorien är …”

Du kan läsa på sida 91 i Övningsboken. Där står det ganska mycket om hur adjektiv i superlativ används i bestämd form. Här kan du också se hur superlativ av perfekt particip och presens particip används när man vill beskriva ett substantiv i bestämd form. Titta också på sida 285-286 i Textboken.

På nästa lektion kommer vi att göra några övningar med adjektiv, perfekt particip och presens particip.

Du kan också göra några övningar i Övningsboken. Gör de övningar som vi ännu inte har gjort på kapitel 9 i Övningsboken.

Glöm inte att plugga på ordlistan som ni fick av mig förra torsdagen! På tisdag kommer vi att spela spel igen.

Ha en trevlig helg!

/Linus

 

 

Läxa till torsdag 17/3

Hej!

Till imorgon ska du läsa texten ”Lögn” på sida 124 i Textboken. På torsdag kommer vi att arbeta mer med texten.

Du kan också göra några övningar i Övningsboken. Gör till exempel övning 4 (sida 92 i ÖB) och övning 5A+B (sida 93 i ÖB).

Lycka till!

/Linus

Läxa till tisdag 15/3

Hej!

Läxan till tisdag är att skriva en text där du berättar vad du tycker om någonting. Du ska helt enkelt berätta om en åsikt/värdering som du har. Du får välja att berätta om vad som helst – kultur, mat, musik, Sverige, politik etc.

Använd verbet ”tycker” när du berättar om din åsikt. Du kan också använda verbet ”tror (på)” när du vill säga att något är sant eller att någon har rätt. Du kan också använda bisatser som börjar med orden ”därför att” och ”eftersom” när du vill försvara din åsikt med argument, till exempel:

”Jag tycker att rökning ska förbjudas eftersom cigaretter är ohälsosamt”.

Skriv max 8-9 meningar och lämna din text till mig på tisdag. Ingen annan än jag kommer att läsa din text.

Du kan också göra några övningar i Övningsboken. Gör till exempel övning 1A+B (sida 88-89 i ÖB), övning 2 (sida 89-90 i ÖB) och övning 3 (sida 91-92 i ÖB).

Ha en trevlig helg!

/Linus

 

 

Läxa till torsdag 9/3

Till nästa lektion ska du först läsa texten som handlar om ”faktoider” på sida 116 i Textboken. Läs sedan den lilla texten som handlar om ”skrönor” på sida 118 i Textboken. Slå upp svåra ord och fundera på skillnaden mellan faktoider och skrönor.

Gör också några övningar i Övningsboken. Gör till exempel övning 5 (sida 84 i ÖB), övning 6 (sida 85 i ÖB) och övning 7A (sida 86 i ÖB).

Vänliga hälsningar

/Linus

 

 

Läxa till tisdag 8/3

Till nästa lektion ska du göra övning 3F (sida 110 i Textboken). Du ska hitta skvaller om någon känd person, till exempel en kunglighet, skådespelare eller politiker. Skvaller är något som tidningar ibland skriver om. Skvaller kan vara en hemlighet eller något som är pinsamt för den person som skvallret handlar om. Sök efter skvaller om någon på internet eller i en tidning och öva dig på att berätta om det du har hittat. På nästa lektion kommer du att få skvallra (Verb – Grupp 1) för dina kurskamrater. Använd gärna verktygen på sida 110 när du skvallrar!

Gör också några övningar i Övningsboken. Gör till exempel övning 1B+C (sida 78-79 i ÖB), övning 2A (sida 80 i ÖB), övning 3 (sida 81 i ÖB) och övning 4 (sida 82-83 i ÖB).

Lycka till och ha en trevlig helg!

/Linus

 

 

Läxa till torsdag 3/3

Hej!

Till nästa lektion ska du läsa texterna på sida 106-109 i Textboken. De här texterna handlar om svenska drottningar. Läs texterna och gör sedan uppgift 3C (sida 109 i TB). På nästa lektion ska vi jobba mer med texterna.

Gör också några övningar i Övningsboken. Gör till exempel övning 5 (sida 74 i ÖB), övning 1 A (sida 78 i ÖB).

Lycka till!

/Linus

 

 

 

Läxa till tisdag 1/3

Till nästa lektion ska du läsa de små textrutorna på sida 101-103 i Textboken. Texterna beskriver olika årtionden (1980-tal, 1990-tal etc.). På nästa lektion kommer vi att jobba mer med de här texterna.

Du kan också göra några övningar i Övningsboken. Gör till exempel övning 2A+B+C (sida 69-70 i ÖB), övning 3A (sida 71 i ÖB) och övning 4A+B (sida 72-73 i ÖB).

Trevlig helg och lycka till!

/Linus

 

 

 

 

 

Läxa till torsdag 25/2

Hej!

Till nästa lektion kan du läsa texterna ”Bohuslän – salta bad, klippiga öar, nyfångade skaldjur och en spännande historia” (sida 93 i Textboken) och ”Jämtland – höga fjäll, milsvida skogar och vilda djur” (sida 94 i Textboken). Bohuslän och Jämtland är två svenska landskap. I Textboken (sida 93-94) berättar man också om två platser i Bohuslän (Marstrand och Käringön) och två platser i Jämtland (Åre och Thailändska paviljongen). Läs också de texter som berättar om de här fyra platserna. På torsdag kommer vi att jobba mer med de här texterna.

Du kan också göra några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör till exempel övning 1A (sida 67 i ÖB) och övning 1B (sida 67 i ÖB). Läs också om perfekt particip på sida 68 i Övningsboken. Du behöver inte göra någon övning som handlar om perfekt particip. Läs bara på sida 68. På nästa lektion kommer vi att prata mer om vad perfekt particip är.

Lycka till!

/Linus