B1 – Läxa

Läxa till fredag 15/7

Hej!

Till i morgon kan du läsa texten ”Så styrs Sverige” på sida 83-85 i Textboken. Gör en ordlista med alla svåra ord i texten. I morgon kommer vi att läsa texten och du kommer också att få diskutera din ordlista med en kurskamrat.

Gör också några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör till exempel övning 3A+B (sida 61 i ÖB), övning 4A (sida 62-63 i ÖB) och övning 6 (sida 65 i ÖB).

Glöm inte att plugga på ordlistan som jag gav er i onsdags! I morgon kommer vi att spela ordspelet igen.

Lycka till!

/Linus

 

 

Läxa till torsdag 14/7

Till i morgon ska du läsa texten ”Kungafamiljen och Sveriges statsskick” på sida 75 i Textboken. Texten handlar om Sveriges kungafamilj och hur Sverige styrs. Läs också texten ”Ett nytt parti” på sida 79 i Textboken. I morgon kommer vi att arbeta mer med de här texterna.

Gör också några övningar i Övningsboken (ÖB). Till imorgon är det viktigt att du gör övning 1A (sida 59 i ÖB) och övning 2 (sida 60 i ÖB). Om du vill kan du göra fler övningar i övningsboken, till exempel övning 6 (kapitel 5, sida 54 i ÖB) och övning 7A+B (kapitel 5, sida 55 i ÖB).

Lycka till!

/Linus

 

Läxa till onsdag 13/7

Hej!

Läxan till i morgon är att läsa en text som jag har skrivit. Texten finns här på bloggen under fliken ”B1 – extraintensiv”. Jag har skrivit om direkt och indirekt tal (se exempelvis sida 64-65 i Textboken). Läs bloggtexten och läs gärna i boken om indirekt tal. I morgon kommer vi att arbeta mer med indirekt tal.

Gör också några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör till exempel övning 1A (sida 49 i ÖB), övning 2 (sida 49 ÖB), övning 3A (sida 51 i ÖB) och övning 4A (sida 52 i ÖB).

 

 

 

 

Scandinavian_grey_wolf_Canis_lupus

Läxa till tisdag 12/7

Hej!

Läxan till i morgon är att läsa texterna om björn och varg på sida 52-54 i Textboken. När du har läst texten kan du försöka hitta något i båda texterna som du tycker är särskilt intressant. Stryk under det som du tycker är intressant och förbered dig på att berätta om det i morgon.

Du kan också arbeta i Övningsboken (ÖB). Du kan göra alla övningar för kapitel 4 men det viktigaste är att du gör övning 1A+B (sida 39 i ÖB), övning 2 (sida 40 i ÖB), övning 3A (sida 41 i ÖB), övning 4A+B+C+D (sida 42-43 i ÖB). Försök också att göra övning 7A (sida 45 i Textboken).

Lycka till!

/Linus

 

 

Läxa till måndag 11/7

Hej!

Till på måndag kan du läsa texten ”Stickande och bitande djur i Sverige” på sidan 50 i Textboken. Du kan också slå upp verben och verbfraserna i den grå rutan på sida 47 i Textboken.

Gör också några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör till exempel övning 6A (sida 34 i ÖB), övning 7 (sida 36 i ÖB).

Glöm inte att plugga på orden som jag gav er i fredags. På måndag ska vi använda dem när vi spelar spel.

Trevlig helg!

/Linus

 

 

Läxa till fredag 8/7

Hej!

Läxan till imorgon är att läsa texten ”Skilda världar” på sida 41 – 42 i Textboken. Texten handlar om Maria och Ulrika som har olika livsstilar.

Gör också några övningar i Övningsboken (ÖB). Gör till exempel övning 1A (sida 27 i ÖB), övning 4 (sida 31 i ÖB) och övning 5C (sida 33 i ÖB).

Lycka till!

/Linus

 

Läxa till torsdag 7/7

Hej!

Läxan till imorgon är att skriva en text om en kulturpersonlighet (en författare, en musiker, en konstnär etcetera). Du ska berätta om en kulturpersonlighet från ett annat land. Du kan till exempel berätta om en kulturpersonlighet från ditt hemland!

Här är några frågor som du kan använda när du skriver din text:

  • När levde han/hon?
  • Var föddes han/hon? Var levde han/hon?
  • Är han/hon internationellt känd? Hur/varför är han/hon känd?
  • Vad heter hans/hennes mest kända verk?
  • Vad tycker du om den här kulturpersonligheten?

Lämna in din text imorgon. Om du inte är klar tills imorgon kan du lämna in texten senare, till exempel på fredag eller måndag.

Vänliga hälsningar

/Linus

 

 

Läxa till tisdag 5/7

Läxan till imorgon är att läsa texten ”Fritid förr och nu” på sida 16-17 i Textboken.

På lektionen imorgon kommer vi att lyssna på texten och läsa den tillsammans. Vi kommer också att ställa frågor om texten som de andra i klassen ska få svara på.

Vänliga hälsningar

/Linus