Kolla vad du kan efter kursens slut.
Grammatik:
L12
- i-adj. och na-adj.(presens) och skillnaden mellan i- och na-adj.
t.ex. ookii desu/ookikunai desu, shizuka desu/shizuka ja-arimasen
L14
- i-adj. och na-adj.(imperfekt)
t.ex. ookikatta desu/ookikunakatta desu, shizuka deshita/shizuka ja-arimasen-deshita
L13
- ~wa ~ni agemasu.
t.ex. Watashi wa, tanjóbi ni tomodachi ni hon o agemashita. - ~wa ~ni moraimasu.
t.ex. Watashi wa, Barentain ni tomodachi ni chokorēto o moraimashita.
L15
- ~masen-ka
t.ex. Ashita, hanami o shimasu. Issho-ni ikimasen-ka. - ~mashō
t.ex. Hajimemashō. - ~mashō-ka #1
t.ex. Tanaka-san no tanjóbi ni nani o kaimashó-ka. - [plats]de [händelse]ga arimasu.
t.ex. 2020nen ni Tókyō de natsu-no orinpikku ga arimasu.
L16
- ~mashō-ka #2
t.ex. Shio o torimashó-ka. - ~wa ~ga arimasu/imasu.
t.ex. Suzuki-san wa, ōkii uchi ga arimasu.
L18
- ~te-kudasai.
t.ex. Koko ni namae o kaite-kudasai - verb-gruppering
- te-f.
Funktioner:
- Jag kan beskriva saker med adjektiv, hur de är.
- Jag kan berätta om presenter, t.ex. vad man fick när.
- Jag kan bjuda någon att göra något tillsammans.
- Jag kan tala om händelser enkelt, när och var det hände.
- Jag kan be någon att göra något snällt, t.ex. v.g öppna dörren.
- Jag kan visa vägen, t.ex gå rakt, sväng till högre vid hörnet.