A1del3 checklista

Kolla vad du kan efter kursens slut.

Grammatik:

L12
  1. i-adj. och na-adj.(presens) och skillnaden mellan i- och na-adj.
    t.ex. ookii desu/ookikunai desu, shizuka desu/shizuka ja-arimasen
L14
  1. i-adj. och na-adj.(imperfekt)
    t.ex. ookikatta desu/ookikunakatta desu, shizuka deshita/shizuka ja-arimasen-deshita
L13
  1. ~wa ~ni agemasu.
    t.ex. Watashi wa, tanjóbi ni tomodachi ni hon o agemashita.
  2. ~wa ~ni moraimasu.
    t.ex. Watashi wa, Barentain ni tomodachi ni chokorēto o moraimashita.
L15
  1. ~masen-ka
    t.ex. Ashita, hanami o shimasu. Issho-ni ikimasen-ka.
  2. ~mashō
    t.ex. Hajimemashō.
  3. ~mashō-ka #1
    t.ex. Tanaka-san no tanjóbi ni nani o kaimashó-ka.
  4. [plats]de [händelse]ga arimasu.
    t.ex. 2020nen ni Tókyō de natsu-no orinpikku ga arimasu.
L16
  1. ~mashō-ka #2
    t.ex. Shio o torimashó-ka.
  2. ~wa ~ga arimasu/imasu.
    t.ex. Suzuki-san wa, ōkii uchi ga arimasu.
L18
  1. ~te-kudasai.
    t.ex. Koko ni namae o kaite-kudasai
  2. verb-gruppering
  3. te-f.

Funktioner:

  1. Jag kan beskriva saker med adjektiv, hur de är.
  2. Jag kan berätta om presenter, t.ex. vad man fick när.
  3. Jag kan bjuda någon att göra något tillsammans.
  4. Jag kan tala om händelser enkelt, när och var det hände.
  5. Jag kan be någon att göra något snällt, t.ex. v.g öppna dörren.
  6. Jag kan visa vägen, t.ex gå rakt, sväng till högre vid hörnet.