1. Fundera noggrann om du inte använder för mycket tid för tekniska delen.

Om kursdeltagare tillbringar mer tid med tekniska delen än syften av klassrumsaktiviteten, då är det inte bra. Jag var med en konferens förra veckan. En föreläsare presenterade en presentation av en elev. Det var mycket “flash” med animation och foto, men vad var syften? Att berätta om sin familj. Om denna elev tillbringade mer tid än innehållet själv, då undrar jag om det inte är bra sätt att blanda in teknik. Kom ihåg att utbildning vanligtvis är gratis i Sverige, men varje minut kostar pengar hos oss! Kursdeltagare kan vara bra konsument som har bra koll på detta!

2. Planera noggrann du inte använder för mycket tid.

Min policy är max. 10 min. varje material. När det inte fanns mobil verktyg, tenderade man vara kräsen om kvalitet, t.ex. ljud eller video. Men på mobil verktyg kan man inte göra lika mycket som dator för att skärpa upp material, vilket är bra för lärare som alltid har tidsbrist, tycker jag!

3. Välj copyright free bild!

Man kan lätt hitta copyright free bilder på olika platser:

1) Google Images

Search tools > More tools > ditt val

1

2) Microsoft images

http://office.microsoft.com/en-us/images/business-CM079001906.aspx

3) GettyImages

http://www.gettyimages.se/creativeimages/royaltyfree

4) Wikimedia Commons

http://commons.wikimedia.org/wiki/Main_Page

5) Flickr

https://www.flickr.com/

1

3

FK: Creative Commons

http://blogg.folkuniversitetet.nu/sugisu/modul-6-natpedagogik/

 

4. YouTube Copyright School

https://www.youtube.com/copyright_school

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *