10 Responses to Hemuppgift 2

  1. giulli says:

    Dropbox och Goole Drive känns relativt lika som appar. Idén är att man får ett visst antal GB lagringsutrymme på nätet, så som i en virtuell hårddisk. Man kan få tillgång till sina filer i princip överallt där det finns Internetuppkoppling: det räcker att man registrerar sig till servicen med sin mejladress. Fördelen med Dropbox är att man kan registrera sig med vilken adress som helst medan för att använda Google Drive behöver man ett Google konto. Däremot erbjuder Google Drive 15GB gratis lagringsutrymme från början, medan man får bara 2 GB med Dropbox (vilket är väldigt lite om man laddar upp bilder eller även video).
    Den största fördelen med båda apparna är att man kan dela filerna med andra genom att skicka in en inbjudan till andra användare. Om man brukar skicka filerna till deltagarna så känns det lite snabbare med Dropbox eller Google Drive i stället för att mejla fram och tillbaka och bifoga en massa filer. Dessutom kan deltagarna också ladda upp material (eller uppgifter) som blir snabbt tillgängliga för alla.

    OneDrive verkar vara ett slags Microsoft-motsvarighet av iCloud. Poängen med dem är mer att dela filerna bland olika enheter och att göra regelbundna back-ups av informationerna som finns i enheterna. Sen kan man även dela filerna med andra användare (t.ex. en bildström på iCloud) genom att skicka en inbjudan till en delad mapp, men det känns mindre smidigare än med Dropbox eller GoogleDrive. Det jobbigaste är att man behöver ha ett iCloud respektive Microsoft-konto för att få tillgång till de här apparna.

    Fördelen med iCloud och Google Drive är att man får en online-version av apparna för att skapa ppt presentationer, texter (doc och pdf) samt excel filer.

    Personligen använder jag helst Dropbox/GoogleDrive för att dela kursmaterial med andra, medan använder jag gärna iCloud för att spara och överföra privata filer.

  2. Joel says:

    Bra skrivet Giulia!
    Ses imorgon
    Joel

  3. stinto says:

    Hej!
    Jag skriver bara lite om vad jag läst om om OneDrive och Dropbox till att börja med. I OneDrive kan man ha foton och video. Man kan skapa, redigera och dela filer och dokument. Man kan få tillgång till dem på mobil, Ipad, dator. Man kan samarbeta med varandra i realtid och redigera dokument med office online. Man kan också blogga med OneDrive. Man kan jobba med diagram och rita med hjälp av andra tilläggsapppar (om jag förstår saken rätt).

    I Dropbox kan man lägga in foton, video , dokument och nå dem från dator, mobil eller surfplatta. Man kan jobba i grupp som om man använde en dator. Om man förlorar något foto eller dokument så kan man få lätt få tillbaka det, Man behöver inte lägga till filer som attached, det är lättare att dela (som Giulia skriver).Jag har inte jobbat med/använt de här funktionerna så jag har inte något att säga om för och nackdelar men Giulia verkar ha koll på läget!

  4. juanse says:

    Hola a tod@s,
    Vad kan jag säga efter allt som Giulli skrivit?

    Bara en sak: Giulli skrev: ” Det jobbigaste är att man behöver ha ett iCloud respektive Microsoft-konto för att få tillgång till de här apparna.”
    Man behöver få ett konto för att ladda en fil men man kan ladda ner filen utan att ha ett hotmails konto.

    Sorry for my swedish!
    Juan

  5. samuca says:

    Microsoft one drive är den som har bäst och stor minne, men det är svårt att logga in.
    dropbox är den enklast att förstå, ganska enkel för att del upp filer som är inte så stor (inte film)
    google drive är jätte bra for interaktiv arbete och för att dela och redigera på en gång material
    iclud jag vet vad det är, ganska lika som dropbox.

    annars.. ja, Giulia har redan skrivit allt som man behöver för kort förklaring!
    ciao
    Sam

    • stinto says:

      Hej igen!
      Ja, som sagt- det är inte så mycket att tillägga men det verkar bra att iCloud säkerhetskopierar data varje dag och kan återställa allt (det har Giulia också skrivit). Det var kul att testa att jobba med ett dokument samtidigt från olika datorer med Google Drive som vi gjorde i fredags men jag funderar lite på hur man skulle kunna använda det i undervisningen och kommer inte på något riktigt bra. Det känns lite knepigt. Vad säger ni? Men det här med att många snabbt kan få tillgång till material och att man har större lagringsutrymme med Google Drive är ju bra. .

  6. branan says:

    Ja, det mesta har ju redan sagts och jag har egentligen inte något att tillägga…
    Vad jag kan förstå, efter lite testande hit och dit, är att Dropbox verkar vara den mest användbara och deltagaranpassade appen i ett undervisningsperspektiv. Registrera din mejladress, koppla upp dig på nätet, lägg upp/spara och dela dina filer med dina deltagare. Enkelt. Lätt att använda. För dig. Och för dina deltagare.
    /
    Anders

  7. Sue Sugizaki says:

    Nu finns det OneDrive på FUs Outlook!

  8. timeta says:

    Hej!

    Jag har tittat på molntjänsterna, läst era kommentarer, nu vet jag lite mer än i början. Innan dess har jag inte använt dem alls. Jag har inte något att tillägga, ni har skrivit så mycket!
    Undrar hur man använder dem i undervisningen.

  9. andrbe says:

    Jag föredrar Dropbox men Drive verkar vara mer användbar. Men jag vet/kan för lite för att jämföra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *