/Educational Approach

När man lär sig ett nytt språk är det viktigt att träna alla språkfärdigheter (läsa, höra, skriva, prata …). I en kurs med många deltagare kan det dock vara utmanande att jämt tillgodose allas önskemål och behov. En del studenter vill fokusera på att prata, medan andra föredrar att ha mer grammatik. Vissa önskar mer läsövningar, medan andra vill arbeta med hörförståelse och uttal. Jag gör mitt bästa för att alla ska få möjlighet att träna alla färdigheter och för att göra kursen så varierad och rolig som möjligt för att alla ska vara nöjda och känna att de gör framsteg.

When you learn a new language, it’s important to develop all language skills (reading, listening, writing, speaking…). In a course with many participants, nevertheless, it’s difficult to consistently make sure that everyone’s wishes and needs are fully met at all times. Some students want to focus on speaking, while others prefer to focus on grammar, or reading, or listening, or pronunciation. I do my best to ensure that everyone gets to practice all skills and that the course is as varied and fun as possible so that everyone is happy and feels they’re progressing.

Vi undervisar i svenska  svenska. Det är viktigt för dig som student att vänja dig vid att prata så mycket svenska du kan, samt känna dig bekväm med att använda de ord du kan. Målet är att du ska våga prata och kommunicera, även när du saknar det exakta ordet, frasen eller uttrycket du letar efter. Av den anledningen ber jag mina studenter att alltid prata svenska på lektion, samt undviker att översätta från engelska till svenska på lektionstid. Om du inte vet vad något heter på svenska eller vill säga något men inte kan det exakta ordet för det, så uppmuntrar jag dig att använda synonymer eller förenkla det du vill säga – du kan även slå upp ordet i en ordbok eller fråga mig efter lektionen. Det är helt normalt att inte kunna uttrycka sig exakt som man vill på ett främmande språk. Det är därför vi studerar! Som språkinlärare behöver vi (även jag!) utveckla strategier för att kunna kommunicera med den kunskap vi har.

We teach Swedish in Swedish. It’s important for you as students to get used to trying to speak as much Swedish as you can, using the words you know. The aim is for you to try to speak/communicate in Swedish as much as possible, even when you don’t have the exact word or phrase or expression you’re looking for. For this reason, I’ll ask you to always ask your questions in Swedish, and I’ll avoid translating English<>Swedish during class. If you want to say something but don’t have the exact word you need for it, then I encourage you to try and use synonyms or just simplify what you want to say – you can also look up the word in a dictionary or ask me after the lesson. It’s perfectly normal to not be able to say exactly what you want in a foreign language. That’s why we study! As language learners (myself included!), we need to develop strategies to be able to communicate with the knowledge we have.

Jag gör  mitt bästa för att besvara alla era frågor. Tänk bara på att vissa frågor kan vara lite avancerade eller inte direkt relaterade till ämnet vi diskuterar ibland. Då kan jag säga något i stil med ”Vi kan ta det efter lektionen” eller ”Vi ska studera det senare, inte just nu”… Att fördjupa sig för mycket i ämnen som är för avancerade för kursens nivå är ofta kontraproduktivt och kan vara förvirrande, inte bara för hen som ställt frågan utan också för de andra kursdeltagarna. Självklart kan du fråga mig när lektionen är slut. Jag stannar gärna några minuter över för att besvara alla era frågor!

I genuinely do my best to answer all your questions, but sometimes some questions might be a bit advanced for the course level or not directly related to the topic we’re discussing. In those cases, I might say things like ’We can talk about that after the lesson’ or ’We’ll study that in a later course, not right now’. Explaining topics that are too advanced for the course level is often counterproductive and can be confusing, for both the person who asked the question and for the other students as well. For this reason, you’re welcome to ask me once the lesson is over. I’ll gladly stay a couple more minutes to answer all your questions!

Du deltar aktivt på lektionerna och övningar i par och små grupper är en viktig del av undervisningen. Du behöver lägga ner ett par timmar på hemarbete/läxa inför varje lektion.

You are expected to participate actively in lessons. Pair exercises and working in small groups are an important part of our approach. You will need an hour or two for homework before every lesson.