/Work actively with vocabulary

Här kommer några tips på hur du kan jobba med lite längre och mer avancerade texter med många nya/svåra ord.

  1. Lyssna på texten en gång utan att läsa.
  2. Lyssna igen och titta i texten samtidigt. Gör inget annat. Tryck inte på ”paus” och stanna inte för att slå upp nya ord!
  3. Läs texten en gång till. Läs högt! Nu kan du stryka under de ord du inte förstår. MEN, slå inte upp dem i ordbok, utan försök förstå dem själv – gissa!
  4. Skumläs texten en gång till. Nu kan du slå upp de nya/svåra orden i ordbok. Du kan också skriva, i din bok, vad de nya orden betyder. Skriv på ditt modersmål eller skriv synonymer på svenska.
  5. Nu är det dags att träna! Lyssna på texten en sista gång och titta i texten samtidigt. Hur mycket förstår du nu?
  6. Skriv de nya/svåra orden i ett anteckningsblock. Skriv gärna de olika formerna om det behövs (singular, plural, obestämd, bestämd… presens, preteritum, supinum… osv). Skriv också 2–3 korta exempelmeningar som hjälper dig att förstå hur man använder ordet.
  7. Din textbok ska se ut som på fotot här nere efter den här processen… 🙂

Here are some tips on how to work with longer and more advanced texts containing many new/difficult words.

  1. Listen to the text once without reading it.
  2. Listen again while looking at the text. Focus solely on this task. Do not pause the audio file and do not stop to look up new words in the dictionary!
  3. Read the text once more. Read it aloud! Now, underline the words you don’t understand. HOWEVER, do not look them up in the dictionary yet; try to understand them on your own first – take a guess!
  4. Skim through the text one more time. Now you can look up the new/difficult words in the dictionary. You can also write down in your book what these new words mean. Write in your native language or write synonyms in Swedish.
  5. Now it’s time to practice! Listen to the text one final time while looking at the text. How much do you understand now?
  6. Write down the new/difficult words in a notebook. Feel free to write the different forms of the word if necessary (singular, plural, indefinite, definite for nouns… present, past, infinitive, imperative, perfect for verbs… etc.). Also, write 2–3 short example sentences to help you understand how to use the word in context.
  7. Your textbook should look like in the picture below after this process… 🙂