Skip to content

Hur fungerar mina webbstödssajter?

Jag har 2 platser för mina kurser, den ena är en Facebook grupp och den andra är en closed grupp här.

1 2

Q: Vilken sida har mest besökare?

A: Tyvärr Facebook.

Bara för det är lätt att nå. Facebook användare använder appar och får notifications så lätt.

 

Q2: Hur fungerar de?

A2: I princip är de samma med samma innehåll. Men WP sajten är mer organiserad. På Facebook som inte byggs för undervisning kan man inte skapa tabbar eller sortera inlägg t.ex.. Så eleverna kan ha svårt att hitta saker.

1. “flipped” material

En dag före undervisningen lägger jag in “flipped” material t.ex. mina egna videomaterial så att de som vill kan se veckans innehåll i förväg. De flesta video varar 30 sekunder till 1 minut så att eleverna kan kolla även på vägen till FU. Jag började skapa video för 2 år sedan och har ca.200 video. När jag började skapa video, då siktade jag på repetitionsvideo eleverna kan se för repetition, men förra året började jag använda dem som “flipped” material, för jag hade skapat ett rimligt antal av video. Jag använder mest Explain Everything (bra att lägga in samma slides som jag använder i klassen) och Goanimate.

2. Veckans innehåll

Efter varje lektion lägger jag in dagens innehåll så att de som missat kan veta vad vi gjort, vilka sidor i kurslitteraturen, vilka uppgifter i extra material, vad de har för hemläxa osv..

3. Repetitionsmaterial

Jag lägger till repetitionsmaterial efter undervisningen vid behov. De kan vara video, nätbaserade övningar och ljudfiler.

4. Nyheter och nyttig information

Jag lägger in nyheter från Japan eller nyttig information nästan varje dag. Under våren brukar jag lägga in information om språkresor, utbytesprogram och stipendium till Japan.

5. Elevernas inlägg

Eleverna lägger in saker själva. Det kan vara foto, frågor, länkar… allt möjligt. Angående frågor, om jag inte kan svara direkt, då kan ngn i gruppen svara, vilket jag tycker det är bra! Tyvärr, mest på Facebook…

6. Samling av mitt nätbaserade material och gratis nätresurser

Varje kurssajt har en sida som heter Material för elevernas självstudie. Denna sida ser ut som nedan.

1

 

Japanska programmet har en avslutningsfest under våren varje år. Jag startade den så att eleverna kunde mingla oavsett av kursen man går i. Eftersom det blivit lite aktivt på Facebook, kanske kan det vara roligare att mingla med sina “virtuella” programkamrater på riktigt iår?

Ska se. 🙂

Leave a Comment