Stilleben med vindruva

På måndagsmorgonen går jag ut i trädgården och plockar en vindruvsranka med två lila klasar. Det är alltid roligare att teckna av färsk frukt och färska blommor. Har precis läst ett kapitel i Carsten Jensens bok Den sista resan om marinmålare Carl Rasmussen från Marstal i Danmark som på 1800-talet kom till huvudstaden för att studera på Kungliga Konstakademien. Hans första lärare är en tyrann som tvingar eleverna att teckna av vinlöv i den iskalla ateljén tills de nästan fryser fingrarna av sig.
Jag tänker ge mina elever en annan upplevelse.

Mycketpågång

Komplementfärgspaletten med gulgrön mot lilaröd framför Karls staffli med upptecknat motiv i kol. I bakgrunden har jag skissat upp hur motivet kan konstrueras med perspektivlinjer för att få det rätt.

Karlsdruvor

Karl kör igång!

Mariasdruvor

Maria börjar i upplöst tillstånd och avslutar i full form!

Mariasdruvor2