Lektion 1 (29/8)

Vi presenterade oss själva och varandra och gjorde sidan 6 i textboken.

Läxa: Skriv en text där du svarar på frågorna på sidan 6 i textboken. Avsluta med en lista med rubriken: Mina strategier för att lära mig ett språk och komma över svårigheter. Mejla det till frida.wanelof@folkuniversitetet.se 

Lektion 2 (31/8)

Vi pratade om B2-nivån och gjorde sidan 7-9 i textboken. 

 

Läxa:

Läs dokumentet B2-nivån.  Reflektera över vad du vill uppnå inom de olika kategorierna ordförråd, muntlig produktion och interaktion, hörförståelse, läsförståelse, skriftlig produktion och korrekthet. Skriv ner dina mål. Var så konkret som möjligt, till exempel:

 

Jag vill kunna förstå historiska dokumentärer och andra intressanta program på radio. Jag vill kunna prata om vår köksrenovering när jag träffar min svenska sambos släkt.

Jag vill inte behöva leta efter rätt ord när jag diskuterar politik på svenska.

 

Skriv också hur du ska uppnå dina mål. Var så konkret som möjligt. Till exempel:

 

För att förstå historiska dokumentärer ska jag lyssna på svensk radio eller svenska poddar varje dag när jag sitter på bussen. Jag ska också titta på föreläsningar som finns på nätet och öva mig att anteckna samtidig. Innan jag somnar ska jag lyssna på en svensk talbok en stund. För att jag ska kunna förstå bättre måste jag också få ett större

ordförråd. Jag ska koncentrera mig på 5–10 nya ord och fraser varje dag och ta reda på hur de används. Jag ska försöka använda 5 nya ord eller fraser varje dag så att jag får dem i mitt aktiva ordförråd. För att kunna prata om vår köksrenovering ska jag studera svenska bloggar i detta ämne. För att bli bättre på att diskutera politik ska jag läsa artiklar som handlar om det och samla ord och fraser jag behöver.

Läs/lyssna mer?

Språktidningens podd

Språket i P1

Språkhuvudet är en myt


Lektion 3 (5/9)

VI gjorde sidan 9-16 i textboken. 

Läxa:

  1. Gör sidan 6-8 i övningsboken. 
  2.  Läs texten Ljudsymbolik på sidan 14-16 igen. Jobba med texten och försök förstå den.

Lektion 4 (6/9)

Idag gjorde vi sidan 14-19 i textboken. 

Läxa:

  1. Uppgift L och M på sidan 21 i textboken (Välj ett eget program eller ta något av mina tips från lektion 2 eller lyssna på  Sommar i P1 med Lina Wolff). 
  2. Sidan 9-12 i övningsboken

 

Lektion 5 (12/9)

 Vi gjorde sidan 20-22 i textboken. 

Läxa: Sidan 13-18 i övningsboken.



Lektion 6 (14/9)

Vi gjorde sidan 22-26 i textboken.

Läxa: Se ett avsnitt av Värsta språket på SVT Play, berätta om det nästa gång. Om du inte har möjlighet att se programmet för att du inte bor i Sverige: Lyssna på ett till avsnitt av Språket, Språktidningens podd, eller någon annan podd/något annat program som handlar om språk. Ett tips är att söka på UR play. Några program kan ses utomlands. 

Lektion 7 (19/9)

Vi pratade först om läxan, sedan gjorde vi extrauppgiften Ord och fraser, Så fungerar ett språkgeni. 

Läxa:

  1. Skrivuppgiften på sidan 29 i textboken.
  2. Veckans ord/fras/uttryck! (På torsdagar kommer jag börja fråga er om något ord eller någon fras som ni lärt er under veckan. Eller kanske är det något uttryck som ni hört och vill diskutera.)


Lektion 8 (21/9)

Idag gjorde vi sidan 30-34 i textboken. 

Läxa: 

  1. Uppgift C på sidan 34 i textboken (Jana, du kan fördjupa dig i ljusterapi och dagsljus).. 
  2. Sidan 19-24 i övningsboken.



Lektion 9 (26/9)

Först pratade vi om läxorna, sedan gjorde vi extrauppgifterna Ordkort (sidan 5) och Fraser och uttryck.

Läxa:

Läs en populärvetenskaplig text (du väljer ämne själv). Presentera den nästa gång (ca. 5 minuter). Förklara nya ord. 


Lektion 10 (28/9)

Först  presenterade alla sina texter sedan gjorde vi sidan 34-35 i textboken.

Läxa: Sidan 25-27 i övningsboken. 

Lektion 11 (3/10) 

Vi gjorde sidan 35-37 och extramaterialet Ersättningsord för svordomar.

Läxa:

  1. Sidan 28-37 i övningsboken. 
  2. Veckans ord/fras/uttryck! 

Lektion 12 (5/10)

Vi gjorde sidan 39-41 i textboken.

Läxa:  Uppgift E på sidan 39 i textboken.