Hur man blir flytande i svenska – snabbt

Att bli flytande i ett nytt språk tar tid, men är fullt möjligt förutsatt att man följer dessa punkter nedan, som jag brukar rekommendera mina elever att se som sina nya budord.
De elever som har lärt sig grunderna i språket (som har nått minst B1-nivå) och som följer dessa punkter, blir alla flytande i svenska inom ett år. Problemet är att det kräver stor disciplin och styrka för att inte fuska och börja tumma på reglerna. Men om man följer dem kommer man att få känna på det fantastiska tillståndet när ens nya språk börjar ”dominera” i hjärnan, vilket jag själv upplevde under mina franskastudier för 20 år sedan.
Sprid och dela gärna. 🙂
1. Skapa en morgonrutin för svenskan. Titta t.ex. på svensk teve medan du äter frukost, lyssna på lätta och/eller svåra nyheter varje morgon, läs en svensk morgontidning.
2. Skapa en kvällsrutin för svenskan. Lyssna på en svensk podcast medan du borstar tänderna och gör dig i ordning för att sova. Läs alltid en intressant bok på svenska om något du är intresserad av innan du släcker lampan.
3. Titta på svensk teve och svensk film i stället för på amerikansk dito (eller något annat språk). Detta är en av de svåraste punkterna att följa, men eftersom engelskan ”blockerar” mångas utveckling i svenska är den central. Bort med engelskan från huvudet!
4. Läs enbart på svenska i stället för på engelska eller andra språk. Detta gäller allt, även allt på internet.
5. Prata bara svenska i stället för engelska eller andra språk. (Undantag kan göras för familjemedlemmar men inga andra.)

6. Lyssna på svenska under dina ”dödtider”. Det betyder alltså att man lyssnar på svenska (en svenska som man förstår bra, det får inte vara för svårt) när man lagar mat, tränar, handlar, tvättar, stryker med mera.
7. Byt språk på datorn och på alla sociala medier till svenska. Viktigt här är att man faktiskt läser alla kommandon och inte bara gör saker automatiskt.
8. Gör allt för att hitta svenska vänner eller ett svenskt umgänge. Gå en kurs som är på svenska, gå med i en svensk klubb eller kör, etc.
9. Skriv mejl och annat på svenska. Det gör inget om det inte är perfekt. Som alltid är det verbets position som är det viktigaste (och svåraste) att fokusera på. Skriv korta meningar.
10. Lär dig vokabulären som finns nära dig. Sakerna i ditt hem, på ditt jobb med mera. När man är trygg i den nära vokabulären är det lättare att därifrån expandera.
11. Omfamna den svenska kulturen. Lär dig låttexter utantill, gå på svenska muséer, gå på svensk teater, köp svenska barnböcker till dina barn och läs högt för dem, med mera med mera.
12. Lär dig några hundra svenska partikelverb och hur man använder dem.
13. Lär dig den vanligaste slangen. Skapa ett eget dokument där du fyller på med nya slangord och slanguttryck, allt eftersom du lär dig fler.
14. Slutligen, bestäm dig för vad du vill kunna prata om på samma nivå som en svensk. Det går inte att bli expert på att prata om allt på ett nytt språk (det går inte på ens modersmål heller). Älskar du fotboll? Lär dig fotbollstugget. Gillar du politik? Lär dig ”politiska” genom tidningar, teve och annat. Acceptera att du inte kan bli expert på att diskutera allt på den högsta nivån.
———-
Om du följer receptet ovan kommer du att ha svenska i huvudet en majoritet av dygnets vakna timmar, vilket kommer att leda till att hjärnan ”ställer om” och gör dig flytande.
Metoden är hundraprocentig, om den följs. 🙂 LYCKA TILL!