Lektion 10, onsdag 16 december
Idag var det sista lektionen. Eftersom vi sågs på Zoom kunde vi inte fika med lussebullar och pepparkakor som man brukar göra innan jullovet 🙁 Men vi hade ett test med allt det vi lärt oss under den här kursen och alla som var med var jätteduktiga!
Så här ser testet ut. Om du inte var med på lektionen och vill göra testet, maila mig på anne.ralf-hallbus@folkuniversitetet.se så skickar jag ett test och rättar det när du gjort det.
God jul, gott nytt år och lycka till i fortsättningen alla! Det har varit så roligt att lära känna er och ni har jobbat jättebra!
Anne
Vad har du lärt dig?
Framstegstest, kapitel 1 – 3 i Rivstart.
1.
Vad svarar man?
Ringa in rätt alternativ.
Jag söker jobb på restaurang.
Lycka till!
Det var så lite.
Tack så mycket.
- Vad har du för yrke?
- På förskola.
- Jag är ingenjör.
- Jag har två barn.
- Hur dags börjar filmen?
- Hon är kvart över sju.
- Den är kvart över sju.
- Kvart över sju.
- Är du gift?
- Nej, men jag är sambo.
- Ja, jag är singel.
- Nej, vi bor inte ihop.
- Hur är läget?
- Ja, precis.
- Helt okej, tack.
- Jaha, vad kul!
- När är du född?
- 1990
- I Malmö.
- 25 år.
- Tack så mycket!
- Ja, tack.
- Helt okej.
- Det var så lite.
- Anders och jag bor inte ihop.
- Jaha
- Nähä.
- Ja
- Var ligger Kiruna?
- Ja, jag bor där.
- I norra Sverige.
- Svenska och finska.
- Ha det så bra!
- Du med!
- Bara bra, tack.
- Det är toppen!
Poäng: __________ / 10 p
2.
Frågeord
Skriv rätt frågeord. Du kan använda samma frågeord flera gånger.
Hur Varför Var Varifrån Vilken Vilket Vad När
- – ______________ kommer din sambo?
- Från Portugal.
- – _______________ mår du?
- Sådär. Jag är lite trött.
- – ______________ har du för telefonnummer?
- 072 – 12 34 56
- – _______________ gammal är din morfar?
- Han är 89 år.
- – _______________ tid har vi fikapaus?
- Klockan två, tror jag.
- – _______________ studerar du italienska?
- Därför att min pojkvän kommer från Italien.
- – _______________ mycket kaffe dricker du?
- Inte så mycket. Bara två koppar per dag.
- – ______________ heter ”cat” på svenska?
- ”Katt”.
- – ______________ dags går bussen?
- Fem över tio.
- – ______________ gata bor du på?
- Prästgatan.
- – ______________ nummer?
- – ______________ slutar vi?
- Klockan fem.
- – ______________ många barn har du?
- – ______________ bor du?
- I Uppsala.
- – _____________ är klockan?
- Tio i åtta.
Poäng: _______________ / 15 p
Verb
Välj verb ur rutan och skriv dem där de passar in.
tar dricker bor kommer äter pluggar surfar längtar lyssnar trivs träffar fikar stiger vaknar tränar
Milena ____1______ från Brasilien, men nu _____2_____ hon i Stockholm och ____3______ filosofi på universitetet. Varje morgon ______4_______ Milena klockan halv sju och hon _____5______ upp direkt. Hon ____6_____ en kopp te och ____7_____ en banan och sedan går hon till gymmet och ____8_______. Klockan tio ____9________ hon bussen till universitetet. Efter universitetet _____10_____ hon en kompis och de ____11______ på ett kafé i stan. På kvällen ____12______ hon på internet och ___13_______ på musik. Milena ____14______ bra i Sverige, men ibland ____15_______ hon efter solen i Brasilien.
Poäng: __________ / 15 p
Substantiv obestämd och bestämd form
Skriv den form som fattas.
OBESTÄMD FORM | BESTÄMD FORM |
en mössa | 1 |
2 | familjen |
ett pass | 3 |
4 | lägenheten |
en timme | 5 |
6 | livet |
en sambo | 7 |
8 | pausen |
ett piano | 9 |
10 | programmet |
en gata |
Poäng: ____________ / 10 p
5.
Ordföljd: Påståenden och ja/nej-frågor
Skriv påståenden eller ja/nej-frågor.
PÅSTÅENDE (STATEMENT) | JA/NEJ-FRÅGA |
Exempel: Noi kommer från Thailand. | Kommer Noi från Thailand? |
Hon är journalist. | Exempel: Är hon journalist? |
Vi har fikapaus klockan tio. | 1. |
2. | Trivs Alberto i Sverige? |
Renate bor i Sverige nu. | 3. |
4. | Jobbar Charlie på ett IT-företag? |
Anna studerar ekonomi i Lund? | 5. |
Poäng: __________ / 5 p
6.
Klockan
Vad är klockan? Skriv tiden.
Exempel: 9:00 _Klockan är nio. _
- 8:10 ___________
- 9:55 ___________
- 3:30 ___________
- 6:15 ___________
- 10:45 ___________
- 11:05 ___________
- 4:50 ____________
- 2:40 ____________
- 1:25 ____________
- 7:35 ____________
Poäng: ___________ / 10 p
7.
Verb: Imperativ och presens
Skriv den form som fattas
IMPERATIV | PRESENS |
Ring! | Ringer |
Lyssna! | Lyssnar |
Läs! | 1. |
2. | Ligger |
Sluta! | 3. |
4. | Är |
Ät! | 5. |
6. | Kommer |
Skriv! | 7. |
8. | Har |
Gå! | 9. |
10. | Spelar |
Poäng: _________ / 10 p
8.
Ordföljd
Sortera orden.
- Efter _________________________
diskar / Renate / middagen
- På ______________________________
te/ dricker / Erik / morgonen / kopp / en
- Varför _____________________________
Sverige / du / i / bor / ?
- I ______________________________________________
Albertos / sommar / kommer / mamma / Sverige / till
- Klockan _______________________________________
Alice / sig / går / tolv / lägger / och
- Anita _______________________________
engelska / inte / talar
- Hur _________________________________
kursen / personer / ni / är / många / på / ?
- Vilken _________________________
lunch / ni / äter / tid / ?
- Ann-Sofie _____________________________
Sverige / inte / bor / i
- Klockan __________________________________________
biff och pommes frites / tolv / restaurang / i / Anna / på / en / äter / stan
Poäng: _____________ / 10 p
Prepositioner
Skriv rätt preposition
Carlos kommer ____1.___ Argentina. Han är gift ____2. ___ Fredrika. Carlos är ekonom och Fredrika är journalist. Carlos jobbar ___3.___ en bank __4.___ stan. Fredrika är väldigt intresserad ___5. ___ musik och just nu skriver hon en artikel __6.__ svensk jazz.
Emilia arbetar __7.___ en restaurang i Uppsala. Hon jobbar ___8.___ sex och halv två. Hon kommer hem klockan två __9.___ natten. Då chattar hon ___10.___ en kompis i USA. Hon berättar ___11.___ restaurangen och jobbet där. Vid tre går hon och lägger sig och sover ___12.___ klockan elva. Hon äter youghurt och müsli ___13.___ frukost. Klockan fem tar hon bussen ___14.___ jobbet. På bussen lyssnar hon ___15. ___ musik och skriver mejl.
Poäng: _______ / 15 p
Totalt: _____________ / 100 p
Lektion 9, onsdag 9 december
Idag började vi med att prata om tid; om klockan, månader, dagar och hur man kan ställa frågor som har med tid att göra. Exempel på sådana frågor är:
Vilket datum är det idag? (Which date is it today)
Hur dags vaknade du i morse? (When did you wake up this morning?)
När fyller du år? (When is your birthday?) (OBS – ”fyller år” is a Swedish verb, while you in English use a noun: Birthday)
Vilken tid slutar lektionen? (At what time does the class end?)
När går tunnelbanan? (When does the metro leave?)
När börjar vårtermingen? (When does the spring semester start?)
Hur mycket är klockan nu? (What time is it now?)
Sedan gjorde vi en hörövning där ni skulle känna igen verb och verbfraser i texten om Renates dag (Rivstart A1, sidan 34). Vi jobbade sedan vidare med den texten genom att hitta subjekt och verb och försöka hitta ett mönster i hur de används tillsammans i olika satser. Några tumregler:
Huvudsats: Verbet på andra plats, efter subjekt eller efter tidsadverbial.
Fråga: Verbet på andra plats.
Ja- eller nej-fråga: Verbet på första plats.
Nästa steg var att ta ut alla substantiv i texten och avgöra om de var i bestämd eller obestämd form.
Exempel på substantiv i obestämd form: En penna Penna Ett mejl Mejl
Exempel på substantiv i bestämd form: Den pennan Pennan Det mejlet Mejlet
Observera hur -n i en-ord följer med till slutet av ordet i bestämd form och hur -t i ett-ord följer med till slutet i besämd form.
Vi pratade också lite om tempusformen imperativ (Gå!, Titta! Sov!) och enligt vilka mönster den ändras från infinitiv till imperativ till presens.
Avslutningsvis fick ni i uppgift att börja skriva om en vanlig dag i ert liv, med texten på sidan 35 i Rivstart som mall. Skriv klart texten innan nästa lektion och maila till mig på anne.ralf-hallbus@folkuniversitetet.se
Läxa till nästa gång är dessutom att repetera det vi lärt oss om frågeord, ordföljd, verb, substantiv i bestämd och obestämd form, prepositioner och klockan.
Lektion 8, onsdag 2 december
Idag har vi haft vår andra lektion på Zoom. Dagens tema var verb, ordningstal samt klockan och ord som beskriver tid.
Ni hade valt ut verb som beskriver er vardag och jag har sammanställt en lista med de verben. Så här ser den ut:
INFINI-TIV | IMPERA-TIV | PRESENS | PRETERITUM | PERFEKT | PLUSKVAM-
PERFEKT |
SUPINUM | FUTU-RUM |
Att Träffa
(meet) |
Träffa! | Träffar | Träffade | Har
träffat |
Hade träffat | Träffat | Ska
träffa |
Känna
(feel or know) |
Känn! | Känner | Kände | Har känt | Hade känt | Känt | Ska
känna |
Köpa
(buy) |
Köp! | Köper | Köpte | Har köpt | Hade köpt | Köpt | Ska köpa |
Gå (go, walk) | Gå! | Går | Gick | Har gått | Hade gått | Gått | Ska gå |
Söka
(seek) |
Sök! | Söker | Sökte | Har sökt | Hade sökt | Sökt | Ska söka |
Hitta
(find) |
Hitta! | Hittar | Hittade | Har hittat | Hade hittat | Hittat | Ska hitta |
Läsa
(read) |
Läs! | Läser | Läste | Har läst | Hade läst | Läst | Ska läsa |
Skriva
(write) |
Skriv! | Skriver | Skrev | Har skrivit | Hade skrivit | Skrivit | Ska skriva |
Forska
(do research) |
Forska! | Forskar | Forskade | Har forskat | Hade forskat | Forskat | Ska for-ska |
Studera
(study) |
Studera! | Stud-erar | Studerade | Har stud-
erat |
Hade studerat | Studerat | Ska stud-era |
Under-visa
(teach) |
Under-visa! | Under-visar | Undervisade | Har un- dervisat | Hade undervisat | Under-visat | Ska under-visa |
Tala
(talk, speak) |
Tala! | Talar | Talade | Har talat | Hade talat | Talat | Ska tala |
Tänka
(think) |
Tänk! | Tänker | Tänkte | Har tänkt | Hade tänkt | Tänkt | Ska tänka |
Äta | Ät! | Äter | Åt | Har ätit | Hade ätit | Ätit | Ska äta |
Analy-sera (analyze) | Analys-era! | Analys-erar | Analyserade | Har analys-erat | Hade analyserat | Analys-erat | Ska analys-era |
Vakna
(wake up) |
Vakna! | Vaknar | Vaknade | Har vaknat | Hade vaknat | Vaknat | Ska vakna |
Ta
(take) |
Ta! | Tar | Tog | Har tagit | Hade tagit | Tagit | Ska ta |
Cykla
(ride a bicycle) |
Cykla! | Cyklar | Cyklade | Har cyklat | Hade cyklat | Cyklat | Ska cykla |
Laga
(repair or cook, if together with food or a meal; laga mat, laga frukost) |
Laga! | Lagar | Lagade | Har lagat | Hade lagat | Lagat | Ska laga |
Ringa
(call or ring) |
Ring! | Ringer | Ringde | Har ringt | Hade ringt | Ringt | Ska ringa |
Tvätta
(wash) |
Tvätta! | Tvättar | Tvättade | Har tvättat | Hade tvättat | Tvättat | Ska tvätta |
Titta
(look, watch) |
Titta! | Tittar | Tittade | Har tittat | Hade tittat | Tittat | Ska titta |
Somna
(fall asleep) |
Somna! | Somnar | Somnade | Har somnat | Hade somnat | Somnat | Ska somna |
Vara (be) | Var! | Är | Var | Har varit | Hade varit | Varit | Ska vara |
Ha (have) | Ha! | Har | Hade | Har haft | Hade haft | Haft | Ska ha |
Du som inte var med på lektionen: Välj 5 av verben i listan, skriv en mening med varje verb. Skriv meningarna i varsitt tempus: presens, preteritum, perfekt, pluskvamperfekt och futurum.
Vi gick också igenom ordningstal (first, second, third, etc). De första tolv låter så här:
Första, andra, tredje, fjärde, femte, sjätte, sjunde, åttonde, nionde, tionde, elfte, tolfte.
Sedan pratade vi om klockan och hur man säger tiden på svenska. Se först den här filmen: Film om klockan
Några saker om hur vi pratar om tid på svenska:
– Vi använder inte AM och PM. Om du säger att klockan är 11, kan du lägga till ”på förmiddagen” eller ”på kvällen”.
– Det är vanligt att använda digitala klockslag även i tal. Man kan till exempel säga att ”lektionen börjar 17.30” [sjutton å tretti] eller att ”jag kommer klockan 15 på tisdag”.
När man vill veta hur mycket klockan är kan man fråga: ”Vad är klockan?” eller ”Hur mycket är klockan?”.
Svaret kan låta så här: ”Klockan är halv sju” eller ”Den är halv sju” eller ”Hon är halv sju”.
Vilken tid på dygnet?
På morgonen – in the morning
På förmiddagen – ”pre noon”, before lunch
Vid lunch – at lunchtime
På eftermiddagen – in the afternoon
På kvällen – in the evening
På natten – in the night
Läxa till nästa lektion, onsdag 9 december:
Övningar i Rivstart Extramaterial kapitel 3 (om ni inte blev klara under lektionen): KLockan, Siffror 1 och Siffror 2.
Läs texten ”När är det fika?” i Rivstart textbok. Lyssna på ljudfilen medan du läser. Läs högt för dig själv och tänk på uttalet. Avsluta med att översätta texten till engelska.
LYCKA TILL, VI SES PÅ ONSDAG!
Lektion 7, onsdag 25 november
Idag hade vi vår första digitala lektion på Zoom. Vi jobbade i grupper och varje grupp fick se en kort animerad film om Sverige för att sedan presentera den för klassen, tillsammans med en ordlista med viktiga ord och uttryck. Ni var jätteduktiga! Här är filmerna som vi såg. Dessa och fler filmer hittar ni på en rad olika språk på: https://urplay.se/serie/206222-nyfiken-pa-sverige
NYFIKEN PÅ SVERIGE – UR Play
Sveriges historia de senaste 200 åren
På engelska: https://urplay.se/serie/213026-nyfiken-pa-sverige-engelska
På svenska: https://urplay.se/serie/206222-nyfiken-pa-sverige
Demokrati i Sverige
På engelska: https://urplay.se/program/213037-nyfiken-pa-sverige-engelska-den-svenska-demokratin
På svenska: https://urplay.se/program/206197-nyfiken-pa-sverige-den-svenska-demokratin
Svenska familjer
På engelska: https://urplay.se/program/213050-nyfiken-pa-sverige-engelska-familjen
På svenska: https://urplay.se/program/206212-nyfiken-pa-sverige-familjen
Naturen i Sverige
På engelska: https://urplay.se/program/213024-nyfiken-pa-sverige-engelska-naturen
På svenska: https://urplay.se/program/206200-nyfiken-pa-sverige-naturen
Lagar och traditioner i Sverige
På engelska: https://urplay.se/program/213019-nyfiken-pa-sverige-engelska-lagar-och-traditioner
På svenska: https://urplay.se/program/206230-nyfiken-pa-sverige-lagar-och-traditioner
Lektion 6, onsdag 18 november
Idag började vi med ett diagnostiskt ordtest – jag sa ord och fraser på engelska, ni skrev på svenska. Här kommer facit:
My name is …. – Jag heter …
I study at Karolinska Institutet – Jag studerar på Karolinska Institutet.
I´m from …(i e Sweden) – Jag kommer från… (t ex Sverige)
I live in Stockholm – Jag bor i Stockholm.
What´s your name= – Vad heter du?
Someone, anyone – någon
Everyone – alla, allihop
I – jag
You – du
He – han
She – hon
He or she (non gender pronoun in third person) – hen
It – den, det
We – vi
You – ni
They – de, dem
Verbs in first tence – verb i presens:
I do – jag gör
I am – jag är
I have – jag har
I go – jag åker, jag reser, jag går
I work – jag arbetar
I eat – jag äter
I run – jag springer
I like – jag gillar, jag tycker om
I study – jag studerar, jag pluggar
Nouns – substantiv
A medical doctor – en läkare
A teacher – en lärare
A profession – ett yrke
Sedan gjorde vi läs- och hörövningar för att fylla på ordförrådet med fler substantiv.
Vi pratade också om en-ord och ett-ord i obestämd och bestämd form. Exempel:
En häst (a horse) = obestämd form
Den hästen (that horse) = bestämd form.
OBS att -n från artikeln ”en” i obestämd form följer med till slutet av ordet i bestämd form: En häst – hästen.
Ett djur (an animal) = obestämd form.
Det djuret (that animal) = bestämd form.
Här följer -t från artikeln ”ett” med till slutet av ordet i bestämd form: Ett djur – djuret.
LÄXA TILL NÄSTA ONSDAG, 25 november
Välj 5 verb som beskriver saker du gör varje dag – gärna i ditt arbete eller dina studier . Ta reda på vad de heter på svenska och hur man böjer dem i följande former och tempus:
infinitiv, imperativ, presens, preteritum, perfekt, pluskvamperfekt, futurum
Exempel:
att arbeta, arbeta!, arbetar, arbetade, har arbetat, hade arbetat, ska arbeta
Lektion 5, onsdag 11 november
Idag har vi lyssnat, pratat och översatt texterna på sidan 20 och 21 i Rivstart. Gå gärna in och lyssna och läs samtidigt! Tänk på korta och långa vokaler, betoning och reduktioner (bokstäver och delar av ord som ”inte hörs” när vi säger dem).
Vi har också tittat på några särskilda saker när det gäller uttal och grammatik:
Bokstäverna G och K, som kan uttalas hårt; [g] och [k], eller mjukt; [j] och samma ljud som början på cheeze.
Om G eller K följs av en konsonant eller en hård vokal – a, o, u, å – blir uttalet hårt. Exempel: kaka, gata, ko, god, kul, gul, kål, gå.
Om G eller K följs av en mjuk vokal – e, i, y, ä, ö- blir uttalet mjukt. Exempel: ge, kedja, gilla, kila, gymnastik, kyla, gälla, källa, göra, köra.
Verb i presens (first tence) slutar nästan alltid på -r. Till exempel är, har, arbetar, läser, gör… Några undantag finns, t ex ska (shall), vill (want) och måste (must). Det finns också några verb som slutar på -s i presens; trivs, syns, hörs …
Verbformer och tempus i svenskan är infinitiv (att arbeta), imperativ (arbeta!), presens (arbetar), preteritum (arbetade), perfekt (har arbetat), pluskvamperfekt (hade arbetat), supinum (arbetat) och futurum (ska arbeta, kommer att arbeta).
Verb i svenskan ändras inte med subjektspronomen (till skillnad från i många andra språk). Det heter alltså arbetar i presens, oavsett om det är jag, du, han, hon, vi, ni eller de som arbetar.
Läxa till nästa lektion, onsdag 18 november:
Extramaterial i Rivstart, kapitel 2:
Verb 1
Adjektiv 1
Personliga pronomen 1
Prepositioner 1
Ord och fraser 1.
Dessutom: Träna på alla ord till kapitel 1 i Ordlista och Verblistan som ligger längst ner i Rivstart på webben.
Lektion 4, onsdag 4 november
Idag var Annika vikarie. Här är foton av det ni gick igenom på tavlan:
Lektion 3, onsdag 21 oktober
Idag har Lekvi övat på verbets placering och lagt till satsadverbialet ”inte”. I huvudsatser kommer inte efter det finita verbet. Exempel: ”Han bor inte i Malmö.” I bisatser kommer inte däremot före det finita verbet. Exempel: ”Han säger att han inte bor i Malmö”.
Vi har också pratat om yrken. Man kan fråga ”Vad gör du?” eller ”Vad arbetar du med?” när man vill veta vilket yrke någon har. Det heter ett yrke (utrum), men nästan alla yrken är en-ord (neutrum): En läkare, en lärare, en sjuksköterska, en kock, en busschaufför, en frisör, en tandläkare, en webbdesigner, en ingenjör …
Vi pratade också om familj och relationer. När man berättar om sitt civilstånd (hur och med vem man lever) säger man ”Jag är …” gift (married), sambo (living together without being married), förlovad (engaged), särbo (being together without living together), skild (divorces) eller separerad (separated).
När man pratar om personer i familjen säger man ”Jag har …” en man (husband), en fru (wife), en son (son), en dotter (daughter), barn (children), bonusbarn (stepchildren), en flickvän/ en tjej (girlfriend), en pojkvän/ en kille (boyfriend)…
Föräldrar = parents medan grandparents heter morföräldrar eller farföräldrar på svenska, beroende på om det är på mammas eller pappas sida. Mormor och morfar (grandmother and grandfather on mothers side) eller farmor och farfar (grandmother and grandfather on fathers side).
Syskon = brothers and sisters . Exempel: ”Jag har två syskon – en syster och en bror”
Läxa till nästa gång (onsdag 28 oktober):
- Skriv klart texten om dig själv, med inspiration från texten på sidan 17 i Rivstart.
- Extramaterial i Rivstart, kapitel 1: – Prepositioner – Och – men – Frågor och svar – Vad svarar man? – Land och språk (använd google 🙂 )
Lektion 2, onsdag 14 oktober.
Idag har vi repeterat det vi lärde oss förra gången; presentation, ord och fraser i klassrummet, siffror och tal, alfabetet, subjektspronomen och frågeorden Vad?, Var?, Varifrån? och Hur?.
Vi har också pratat om verb och var de placeras i svenska meningar:
Verbet kommer på 2:a plats i huvudsatser och i frågor som börjar med frågeord. Till exempel: ”Jag bor i Stockholm” och ”Var bor du?”. I ja/nej-frågor (frågor som går att besvara med ja eller nej) hamnar däremot verbet på 1:a plats: ”Bor du i Stockholm?”
Vi har också gjort en parövning, där en fick ställa frågor och den andra svara. Några ord som dök upp som vi pratade om:
Som kan översättas till engelskans as eller that, eller ibland who eller like. Ordet som är en konjunktion (conjunction), d v s ett ord som binder samman ord och satser i en mening.
Exempelmeningar:
”Jag är lika gammal som du” ”I am as old as you”
”Jag har en hund som är svart” ”I have a dog that is black”
”Jag har en son som heter Kalle” ”I have a son who’s name is Kalle”
”Hon ser ut som en student” ”She looks like a student”
Ingenjör (engineer) uttalas Inschenjör – g låter alltså plötsligt som sj-ljudet i sju. Det beror på att ordet ingenjör är lånat från franskan och vi har behållit det franska uttalet. Samma sak med ordet geni (genius) och giraff (giraffe).
Annars uttalas bokstaven g antingen med hårt g-ljud, som i gammal, gul, grå, eller med j-ljud som i gift, gäst, göra…
Läxa till nästa gång:
Extrauppgifter i Rivstart A1+A2, Kapitel 1 (du hittar dem under Övningar i övre menyraden):
Grammatik: Ordföljd / Verb presens /Pronomen; hon eller han
Ord och fraser: Frågeord
Lektion 1, onsdag 7 oktober.
Idag har vi presenterat oss genom att ställa och svara på frågor. Vi har också pratat om uttal, grammatik/ordklasser och om vanliga ord och fraser i klassrummet.
Läxa (homework) till nästa lektion, 14 oktober:
- Skriv en presentation av dig själv med frågor och svar.
- Skaffa inlogg till boken Rivstart.
- Lär dig alla ord och fraser i klassrummet som vi gick igenom (de står på pappret som du fick och här nedanför).
- Lär dig ordklasserna verb, substantiv, adjektiv och pronomen. Du behöver bara veta vad de heter på svenska och vad de betyder.
- Läs alfabetet och fokusera på vokalerna.
Presentation – frågor och svar:
Vad heter du? Jag heter …
Hur gammal är du? Jag är … år.
Vad arbetar du med? Jag är ….
Varifrån kommer du? Jag kommer ifrån …
Vad talar du för språk? Jag talar …
Uttal:
Svenska alfabetet har 9 vokaler, mot t ex engelskans 6 och arabiskans 4. Vokalerna är a, e, i, o, u, y, å, ä, ö.
Vokalerna kan uttalas långt eller kort. Träna på att höra skillnaden!
I svenskan är det viktigt hur man betonar ord och stavelser. Exempel: ”Jag heter Anne” (med betoning på Anne).
Stavning och uttal är ganska lika i svenska, jämfört med många andra språk ( till exempel franska och engelska). Vissa bokstäver ”försvinner” dock när man talar. ”Jag heter Anne” låter till exempel ofta som ”Ja hete Anne”).
Grammatik:
Idag pratade vi om ordklasser. Fyra stora och vanliga ordklasser är verb, substantiv, adjektiv och pronomen.
Verb böjs efter tempus, alltså tid. First tence = presens, past pence = preteritum.
Substantiv kan ha två olika genus i svenskan: en (neutrum) eller ett (utrum). Till exempel EN penna och ETT papper. Det finns tyvärr inga regler som säger om ett substantiv är ”en” eller ”ett”. 80% av alla svenska substantiv är en-ord, men de 20% som är ett-ord är ofta vanligt förekommande…
Adjektiv pratade vi inte mycket om idag, men de böjs efter substantivets bestämning, genus och numerus. De kompareras på samma sätt som i till exempel engelska.
Pronomen är en stor ordklass. Idag presenterade jag personliga pronomen i subjektform:
Jag
Du
Han / hon / den / det
Vi
Ni
De (uttalas dom)
Ord och fraser i klassrummet:
Words and phrases in the classroom
Läsa – read (verb; ”jag läser”)
Skriva – write (verb; ”jag skriver”)
Lyssna – listen (verb; ”jag lyssnar”)
Tala – speak (verb; ”Jag talar”)
Prata – talk (verb; ”Jag pratar”)
Uttala – pronounce (verb; ”Jag uttalar”)
Förstå – understand (verb; ”Jag förstår”)
Förklara – explain (verb; ”Jag förklarar”)
Försöka – try (verb; ”jag försöker”)
Översätta – translate (verb; ”Jag översätter)
Anteckna – take notes (verb; ”Jag antecknar”)
Fråga – ask or question (verb; ”Jag frågar”, eller substantiv; ”en fråga”)
Svar-a– answer (verb; ”Jag svarar”, eller substantiv; ”ett svar”)
Språk – language (substantiv; ett språk)
Ord – word (substantiv; ett ord)
Bok – book (substantiv; en bok)
Textbok – text book (substantiv; en textbok)
Uppgift – task (substantiv; en uppgift)
Läxa – home work (substantiv; en läxa)
Skrivbok, skrivhäfte – note book (substantiv; en skrivbok/ett skrivhäfte)
Penna – pen, pencil (substantiv; en penna)
Papper – paper (substantiv; ett papper)
Dator – computer (substantiv; en dator)
Bord – table (substantiv; ett bord)
Stol – chair (substantiv; en stol)
Rum – room (substantiv; ett rum)
Slå upp boken – open the book
Slå upp era böcker på sidan 10 – open your books on page 10
Ursäkta! – excuse me!
Jag förstår inte – I don’t understand
Kan du upprepa? – Can you repeat?
Vad betyder det? – What does that mean?
Hur säger man XXX på svenska? – How do you say XXX in Swedish?
Vad heter XXX på svenska? – What is XXX in Swedish?
Hur uttalar man XXX? – How do you pronounceXXX?
Hur stavar man XXX? – How do you spell XXX?
Det stavas så här – It is spelled like this…