KI A1 b (1/3) Start 7 oktober

Lektion 10, onsdag 16 december

Idag var det sista lektionen. Eftersom vi sågs på Zoom kunde vi inte fika med lussebullar och pepparkakor som man brukar göra innan jullovet 🙁  Men vi hade ett test med allt det vi lärt oss under den här kursen och alla som var med var jätteduktiga!

Så här ser testet ut. Om du inte var med på lektionen och vill göra testet, maila mig på anne.ralf-hallbus@folkuniversitetet.se   så skickar jag ett test och rättar det när du gjort det.

God jul, gott nytt år och lycka till i fortsättningen alla! Det har varit så roligt att lära känna er och ni har jobbat jättebra!

Anne

 

Vad har du lärt dig?

Framstegstest, kapitel 1 – 3 i Rivstart.

1.

Vad svarar man?

Ringa in rätt alternativ.

Jag söker jobb på restaurang.

Lycka till!

Det var så lite.

Tack så mycket.

 

  1. Vad har du för yrke?
  2. På förskola.
  3. Jag är ingenjör.
  4. Jag har två barn.

 

  1. Hur dags börjar filmen?
  2. Hon är kvart över sju.
  3. Den är kvart över sju.
  4. Kvart över sju.

 

  1. Är du gift?
  2. Nej, men jag är sambo.
  3. Ja, jag är singel.
  4. Nej, vi bor inte ihop.

 

  1. Hur är läget?
  2. Ja, precis.
  3. Helt okej, tack.
  4. Jaha, vad kul!

 

  1. När är du född?
  2. 1990
  3. I Malmö.
  4. 25 år.

 

  1. Tack så mycket!
  2. Ja, tack.
  3. Helt okej.
  4. Det var så lite.

 

  1. Anders och jag bor inte ihop.
  2.  Jaha
  3. Nähä.
  4. Ja

 

  1. Var ligger Kiruna?
  2. Ja, jag bor där.
  3. I norra Sverige.
  4. Svenska och finska.

 

  1. Ha det så bra!
  2. Du med!
  3. Bara bra, tack.
  4. Det är toppen!

 

 

 

Poäng:  __________ / 10 p

 

 

 

 

 

2.

Frågeord

Skriv rätt frågeord. Du kan använda samma frågeord flera gånger.

Hur   Varför  Var  Varifrån Vilken Vilket Vad När

 

  1. – ______________ kommer din sambo?
  • Från Portugal.

 

  1. – _______________ mår du?
  • Sådär. Jag är lite trött.

 

  1. – ______________ har du för telefonnummer?
  • 072 – 12 34 56

 

  1. – _______________ gammal är din morfar?
  • Han är 89 år.

 

  1. – _______________ tid har vi fikapaus?
  • Klockan två, tror jag.

 

  1. – _______________ studerar du italienska?
  • Därför att min pojkvän kommer från Italien.

 

  1. – _______________ mycket kaffe dricker du?
  • Inte så mycket. Bara två koppar per dag.

 

  1. – ______________ heter ”cat” på svenska?
  • ”Katt”.

 

  1. – ______________ dags går bussen?
  • Fem över tio.

 

  1. – ______________ gata bor du på?
  • Prästgatan.

 

  1. – ______________ nummer?

 

  1. – ______________ slutar vi?
  • Klockan fem.

 

  1. – ______________ många barn har du?

 

  1. – ______________ bor du?
  • I Uppsala.

 

  1. – _____________ är klockan?
  • Tio i åtta.

 

 

Poäng: _______________ / 15 p

 

 

 

Verb

Välj verb ur rutan och skriv dem där de passar in.

 

tar   dricker   bor    kommer   äter   pluggar   surfar   längtar   lyssnar   trivs  träffar   fikar   stiger   vaknar   tränar    

 

 

Milena ____1______ från Brasilien, men nu _____2_____ hon i Stockholm och ____3______ filosofi på universitetet. Varje morgon ______4_______ Milena klockan halv sju och hon _____5______ upp direkt. Hon ____6_____ en kopp te och ____7_____ en banan och sedan går hon till gymmet och ____8_______. Klockan tio ____9________ hon bussen till universitetet. Efter universitetet _____10_____ hon en kompis och de ____11______ på ett kafé i stan. På kvällen ____12______ hon på internet och ___13_______ på musik. Milena ____14______ bra i Sverige, men ibland ____15_______ hon efter solen i Brasilien.

 

Poäng: __________ / 15 p

 

 

 

Substantiv obestämd och bestämd form

Skriv den form som fattas.

 

 

OBESTÄMD FORM BESTÄMD FORM
en mössa 1
2 familjen
ett pass 3
4 lägenheten
en timme 5
6 livet
en sambo 7
8 pausen
ett piano 9
10 programmet
en gata  

 

 

Poäng: ____________ / 10 p

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

Ordföljd: Påståenden och ja/nej-frågor

Skriv påståenden eller ja/nej-frågor.

 

PÅSTÅENDE (STATEMENT) JA/NEJ-FRÅGA
Exempel: Noi kommer från Thailand. Kommer Noi från Thailand?
Hon är journalist. Exempel: Är hon journalist?
Vi har fikapaus klockan tio. 1.
2. Trivs Alberto i Sverige?
Renate bor i Sverige nu. 3.
4. Jobbar Charlie på ett IT-företag?
Anna studerar ekonomi i Lund? 5.

 

 

Poäng: __________ / 5 p

 

 

 

6.

Klockan

Vad är klockan? Skriv tiden.

 

 

Exempel: 9:00     _Klockan är nio. _

 

 

  1. 8:10 ___________
  2. 9:55 ___________
  3. 3:30 ___________
  4. 6:15 ___________
  5. 10:45 ___________
  6. 11:05 ___________
  7. 4:50 ____________
  8. 2:40 ____________
  9. 1:25 ____________
  10. 7:35 ____________

 

 

Poäng: ___________ / 10 p

 

 

 

 

 

 

 

7.

Verb: Imperativ och presens

Skriv den form som fattas

 

 

IMPERATIV PRESENS
Ring! Ringer
Lyssna! Lyssnar
   
Läs! 1.
2. Ligger
Sluta! 3.
4. Är
Ät! 5.
6. Kommer
Skriv! 7.
8. Har
Gå! 9.
10. Spelar

 

 

Poäng: _________ / 10 p

 

 

 

 

8.

Ordföljd

Sortera orden.

 

 

  1. Efter _________________________

diskar / Renate / middagen

 

  1. På ______________________________

te/ dricker / Erik / morgonen / kopp / en

 

  1. Varför _____________________________

Sverige / du / i / bor / ?

 

  1. I ______________________________________________

Albertos / sommar / kommer / mamma / Sverige / till

 

  1. Klockan _______________________________________

Alice / sig / går / tolv / lägger / och

 

  1. Anita _______________________________

engelska / inte / talar

 

  1. Hur _________________________________

kursen / personer / ni / är / många / på / ?

 

  1. Vilken _________________________

lunch / ni / äter / tid / ?

 

 

  1. Ann-Sofie _____________________________

Sverige / inte / bor / i

 

  1. Klockan __________________________________________

biff och pommes frites / tolv / restaurang / i / Anna / på / en / äter / stan

 

 

Poäng: _____________ / 10 p

 

 

Prepositioner

Skriv rätt preposition

 

 

Carlos kommer ____1.___ Argentina. Han är gift ____2. ___ Fredrika. Carlos är ekonom och Fredrika är journalist. Carlos jobbar ___3.___ en bank  __4.___ stan. Fredrika är väldigt intresserad ___5. ___ musik och just nu skriver hon en artikel __6.__ svensk jazz.

 

Emilia arbetar __7.___ en restaurang i Uppsala. Hon jobbar ___8.___ sex och halv två. Hon kommer hem klockan två __9.___ natten. Då chattar hon ___10.___ en kompis i USA. Hon berättar ___11.___ restaurangen och jobbet där. Vid tre går hon och lägger sig och sover ___12.___ klockan elva. Hon äter youghurt och müsli ___13.___ frukost. Klockan fem tar hon bussen ___14.___ jobbet. På bussen lyssnar hon ___15. ___ musik och skriver mejl.

 

 

Poäng: _______ / 15 p

 

 

 

 

 

 

Totalt:   _____________ / 100 p

 

 

 

 

Lektion 9, onsdag 9 december

Idag började vi med att prata om tid; om klockan, månader, dagar och hur man kan ställa frågor som har med tid att göra. Exempel på sådana frågor är:

Vilket datum är det idag? (Which date is it today)

Hur dags vaknade du i morse? (When did you wake up this morning?)

När fyller du år? (When is your birthday?) (OBS – ”fyller år” is a Swedish verb, while you in English use a noun: Birthday)

Vilken tid slutar lektionen? (At what time does the class end?)

När går tunnelbanan? (When does the metro leave?)

När börjar vårtermingen? (When does the spring semester start?)

Hur mycket är klockan nu? (What time is it now?)

Sedan gjorde vi en hörövning där ni skulle känna igen verb och verbfraser i texten om Renates dag (Rivstart A1, sidan 34). Vi jobbade sedan vidare med den texten genom att hitta subjekt och verb och försöka hitta ett mönster i hur de används tillsammans i olika satser.  Några tumregler:

Huvudsats: Verbet på andra plats, efter subjekt eller efter tidsadverbial.

Fråga: Verbet på andra plats.

Ja- eller nej-fråga: Verbet på första plats.

Nästa steg var att ta ut alla substantiv i texten och avgöra om de var i bestämd eller obestämd form.

Exempel på substantiv i obestämd form: En penna   Penna   Ett mejl   Mejl

Exempel på substantiv i bestämd form: Den pennan    Pennan   Det mejlet   Mejlet

Observera hur -n i en-ord följer med till slutet av ordet i bestämd form och hur -t i ett-ord följer med till slutet i besämd form.

Vi pratade också lite om tempusformen imperativ (Gå!, Titta! Sov!) och enligt vilka mönster den ändras från infinitiv till imperativ till presens.

Avslutningsvis fick ni i uppgift att börja skriva om en vanlig dag i ert liv, med texten på sidan 35 i Rivstart som mall. Skriv klart texten innan nästa lektion och maila till mig på anne.ralf-hallbus@folkuniversitetet.se

Läxa till nästa gång är dessutom att repetera det vi lärt oss om frågeord, ordföljd, verb, substantiv i bestämd och obestämd form, prepositioner och klockan.

 

Lektion 8, onsdag 2 december

Idag har vi haft vår andra lektion på Zoom. Dagens tema var verb, ordningstal samt klockan och ord som beskriver tid.

Ni hade valt ut verb som beskriver er vardag och jag har sammanställt en lista med de verben. Så här ser den ut:

 

INFINI-TIV IMPERA-TIV PRESENS PRETERITUM PERFEKT PLUSKVAM-

PERFEKT

SUPINUM FUTU-RUM
Att Träffa

(meet)

Träffa! Träffar Träffade Har

träffat

Hade träffat Träffat Ska

träffa

Känna

(feel or know)

Känn! Känner Kände Har känt Hade känt Känt Ska

känna

Köpa

(buy)

Köp! Köper Köpte Har köpt Hade köpt Köpt Ska köpa
(go, walk) Gå! Går Gick Har gått Hade gått Gått Ska gå
Söka

(seek)

Sök! Söker Sökte Har sökt Hade sökt Sökt Ska söka
Hitta

(find)

Hitta! Hittar Hittade Har hittat Hade hittat Hittat Ska hitta
Läsa

(read)

Läs! Läser Läste Har läst Hade läst Läst Ska läsa
Skriva

(write)

Skriv! Skriver Skrev Har skrivit Hade skrivit Skrivit Ska skriva
Forska

(do research)

Forska! Forskar Forskade Har forskat Hade forskat Forskat Ska for-ska
Studera

(study)

Studera! Stud-erar Studerade Har stud-

erat

Hade studerat Studerat Ska stud-era
Under-visa

(teach)

Under-visa! Under-visar Undervisade Har un- dervisat Hade undervisat Under-visat Ska under-visa
Tala

(talk, speak)

Tala! Talar Talade Har talat Hade talat Talat Ska tala
Tänka

(think)

Tänk! Tänker Tänkte Har tänkt Hade tänkt Tänkt Ska tänka
Äta Ät! Äter Åt Har ätit Hade ätit Ätit Ska äta
Analy-sera (analyze) Analys-era! Analys-erar Analyserade Har analys-erat Hade analyserat Analys-erat Ska analys-era
Vakna

(wake up)

Vakna! Vaknar Vaknade Har vaknat Hade vaknat Vaknat Ska vakna
Ta

(take)

Ta! Tar Tog Har tagit Hade tagit Tagit Ska ta
Cykla

(ride a bicycle)

Cykla! Cyklar Cyklade Har cyklat Hade cyklat Cyklat Ska cykla
Laga

(repair

or cook, if together with food or a meal; laga mat, laga frukost)

Laga! Lagar Lagade Har lagat Hade lagat Lagat Ska laga

 

Ringa

(call or ring)

Ring! Ringer Ringde Har ringt Hade ringt Ringt Ska ringa
Tvätta

(wash)

Tvätta! Tvättar Tvättade Har tvättat Hade tvättat Tvättat Ska tvätta
Titta

(look, watch)

Titta! Tittar Tittade Har tittat Hade tittat Tittat Ska titta
Somna

(fall asleep)

Somna! Somnar Somnade Har somnat Hade somnat Somnat Ska somna

 

Vara (be) Var! Är Var Har varit Hade varit Varit Ska vara
Ha (have) Ha! Har Hade Har haft Hade haft Haft Ska ha

Du som inte var med på lektionen: Välj 5 av verben i listan, skriv en mening med varje verb. Skriv meningarna i varsitt tempus: presens, preteritum, perfekt, pluskvamperfekt och futurum.

Vi gick också igenom ordningstal (first, second, third, etc). De första tolv låter så här:

Första, andra, tredje, fjärde, femte, sjätte, sjunde, åttonde, nionde, tionde, elfte, tolfte.

Sedan pratade vi om klockan och hur man säger tiden på svenska. Se först den här filmen: Film om klockan

Några saker om hur vi pratar om tid på svenska:

– Vi använder inte AM och PM. Om du säger att klockan är 11, kan du lägga till ”på förmiddagen” eller ”på kvällen”.

– Det är vanligt att använda digitala klockslag även i tal. Man kan till exempel säga att ”lektionen börjar 17.30” [sjutton å tretti] eller att ”jag kommer klockan 15 på tisdag”.

När man vill veta hur mycket klockan är kan man fråga:  ”Vad är klockan?” eller ”Hur mycket är klockan?”.

Svaret kan låta så här: ”Klockan är halv sju” eller ”Den är halv sju” eller ”Hon är halv sju”.

Vilken tid på dygnet?

På morgonen – in the morning

På förmiddagen – ”pre noon”, before lunch

Vid lunch – at lunchtime

På eftermiddagen – in the afternoon

På kvällen – in the evening

På natten – in the night

Läxa till nästa lektion, onsdag 9 december:

Film om klockan

Övningar i Rivstart Extramaterial kapitel 3 (om ni inte blev klara under lektionen): KLockan, Siffror 1 och Siffror 2.

Läs texten ”När är det fika?” i Rivstart textbok. Lyssna på ljudfilen medan du läser. Läs högt för dig själv och tänk på uttalet. Avsluta med att översätta texten till engelska.

LYCKA TILL, VI SES PÅ ONSDAG!

 

Lektion 7, onsdag 25 november

Idag hade vi vår första digitala lektion på Zoom. Vi jobbade i grupper och varje grupp fick se en kort animerad film om Sverige för att sedan presentera den för klassen, tillsammans med en ordlista med viktiga ord och uttryck. Ni var jätteduktiga!   Här är filmerna som vi såg. Dessa och fler filmer hittar ni på en rad olika språk på:  https://urplay.se/serie/206222-nyfiken-pa-sverige

NYFIKEN PÅ SVERIGE – UR Play

Sveriges historia de senaste 200 åren

På engelska: https://urplay.se/serie/213026-nyfiken-pa-sverige-engelska

På svenska:  https://urplay.se/serie/206222-nyfiken-pa-sverige

 

Demokrati i Sverige

På engelska: https://urplay.se/program/213037-nyfiken-pa-sverige-engelska-den-svenska-demokratin

På svenska:  https://urplay.se/program/206197-nyfiken-pa-sverige-den-svenska-demokratin

 

Svenska familjer

På engelska: https://urplay.se/program/213050-nyfiken-pa-sverige-engelska-familjen

På svenska: https://urplay.se/program/206212-nyfiken-pa-sverige-familjen

 

Naturen i Sverige

På engelska: https://urplay.se/program/213024-nyfiken-pa-sverige-engelska-naturen

På svenska:  https://urplay.se/program/206200-nyfiken-pa-sverige-naturen

  

Lagar och traditioner i Sverige

På engelska:  https://urplay.se/program/213019-nyfiken-pa-sverige-engelska-lagar-och-traditioner

På svenska:  https://urplay.se/program/206230-nyfiken-pa-sverige-lagar-och-traditioner

 

Lektion 6, onsdag 18 november

Idag började vi med ett diagnostiskt ordtest – jag sa ord och fraser på engelska, ni skrev på svenska. Här kommer facit:

My name is ….  –  Jag heter …

I study at Karolinska Institutet – Jag studerar på Karolinska Institutet.

I´m from …(i e Sweden)  – Jag kommer från…  (t ex Sverige)

I live in Stockholm  – Jag bor i Stockholm.

What´s your name=  –  Vad heter du?

Someone, anyone    –  någon

Everyone    –     alla, allihop

I    –    jag

You    –   du

He   –   han

She   –   hon

He or she (non gender pronoun in third person)   –   hen

It  –  den, det

We    –    vi

You    –    ni

They   –  de, dem

Verbs in first tence  –   verb i presens:

I do  –   jag gör

I am  –   jag är

I have   – jag har

I go  –  jag åker, jag reser, jag går

I work  – jag arbetar

I eat   – jag äter

I run  – jag springer

I like   – jag gillar, jag tycker om

I study   – jag studerar, jag pluggar

 

Nouns – substantiv

A medical doctor   –   en läkare

A teacher   –   en lärare

A profession   – ett yrke

 

Sedan gjorde vi läs- och hörövningar för att fylla på ordförrådet med fler substantiv.

Vi pratade också om en-ord och ett-ord i obestämd och bestämd form.   Exempel:

En häst (a horse) = obestämd form

Den hästen (that horse) = bestämd form.

OBS att -n från artikeln ”en” i obestämd form följer med till slutet av ordet i bestämd form: En häst  –  hästen.

Ett djur (an animal) = obestämd form.

Det djuret (that animal) = bestämd form.

Här följer -t från artikeln ”ett” med till slutet av ordet i bestämd form: Ett djur – djuret.

 

LÄXA TILL NÄSTA ONSDAG, 25 november

Välj 5 verb som beskriver saker du gör varje dag – gärna i ditt arbete eller dina studier . Ta reda på vad de heter på svenska och hur man böjer dem i följande former och tempus:

infinitiv, imperativ, presens, preteritum, perfekt, pluskvamperfekt, futurum

Exempel:

att arbeta, arbeta!, arbetar, arbetade, har arbetat, hade arbetat, ska arbeta

 

Lektion 5, onsdag 11 november

Idag har vi lyssnat, pratat och översatt texterna på sidan 20 och 21 i Rivstart. Gå gärna in och lyssna och läs samtidigt! Tänk på korta och långa vokaler, betoning och reduktioner (bokstäver och delar av ord som ”inte hörs” när vi säger dem).

Vi har också tittat på några särskilda saker när det gäller uttal och grammatik:

Bokstäverna G och K, som kan uttalas hårt; [g] och [k], eller mjukt; [j] och samma ljud som början på cheeze.

Om G eller K följs av en konsonant eller en hård vokal – a, o, u, å – blir uttalet hårt. Exempel: kaka, gata, ko, god, kul, gul, kål, gå.

Om G eller K följs av en mjuk vokal – e, i, y, ä, ö- blir uttalet mjukt. Exempel: ge, kedja, gilla, kila, gymnastik, kyla, gälla, källa, göra, köra.

Verb i presens (first tence) slutar nästan alltid på -r. Till exempel är, har, arbetar, läser, gör… Några undantag finns, t ex ska (shall), vill (want) och måste (must). Det finns också några verb som slutar på -s i presens; trivs, syns, hörs …

Verbformer och tempus i svenskan är infinitiv (att arbeta), imperativ (arbeta!), presens (arbetar), preteritum (arbetade), perfekt (har arbetat), pluskvamperfekt (hade arbetat), supinum (arbetat) och futurum (ska arbeta, kommer att arbeta).

Verb i svenskan ändras inte med subjektspronomen (till skillnad från i många andra språk). Det heter alltså arbetar i presens, oavsett om det är jag, du, han, hon, vi, ni eller de som arbetar.

Läxa till nästa lektion, onsdag 18 november:

Extramaterial i Rivstart, kapitel 2:

Verb 1

Adjektiv 1

Personliga pronomen 1

Prepositioner 1

Ord och fraser 1.

Dessutom: Träna på alla ord till kapitel 1 i Ordlista och Verblistan som ligger längst ner i Rivstart på webben.

Lektion 4, onsdag 4 november

Idag var Annika vikarie. Här är foton av det ni gick igenom på tavlan:

Lektion 3, onsdag 21 oktober

Idag har vi övat på verbets placering och lagt till satsadverbialet ”inte”. I huvudsatser kommer inte efter det finita verbet. Exempel: ”Han bor inte i Malmö.” I bisatser kommer intedäremot före det finita verbet. Exempel: ”Han säger att han inte bor i Malmö”.

Vi har också pratat om yrken. Man kan fråga ”Vad gör du?” eller ”Vad arbetar du med?” när man vill veta vilket yrke någon har. Det heter ett yrke (utrum), men nästan alla yrken är en-ord (neutrum): En läkare, en lärare, en sjuksköterska, en kock, en busschaufför, en frisör, en tandläkare, en webbdesigner, en ingenjör …

Vi pratade också om familj och relationer. När man berättar om sitt civilstånd (hur och med vem man lever) säger man ”Jag är …” gift (married), sambo (living together without being married), förlovad (engaged), särbo (being together without living together), skild (divorces) eller separerad (separated).

När man pratar om personer i familjen säger man ”Jag har …” en man (husband), en fru (wife), en son (son), en dotter (daughter), barn (children), bonusbarn (stepchildren), en flickvän/ en tjej (girlfriend), en pojkvän/ en kille (boyfriend)…

Föräldrar = parents medan grandparents heter morföräldrar eller farföräldrar på svenska, beroende på om det är på mammas eller pappas sida. Mormor och morfar (grandmother and grandfather on mothers side) eller farmor och farfar (grandmother and grandfather on fathers side).

Syskon = brothers and sisters . Exempel: ”Jag har två syskon – en syster och en bror”

Läxa till nästa gång (onsdag 28 oktober):

  1. Skriv klart texten om dig själv, med inspiration från texten på sidan 17 i Rivstart.
  2. Extramaterial i Rivstart, kapitel 1:                                                                                                               – Prepositioner                                                                                                                                                   – Och – men                                                                                                                                                              – Frågor och svar                                                                                                                                                 – Vad svarar man?                                                                                                                                              – Land och språk (använd google ? )

Lektion 2, onsdag 14 oktober.

Idag har vi repeterat det vi lärde oss förra gången; presentation, ord och fraser i klassrummet, siffror och tal, alfabetet, subjektspronomen och frågeorden Vad?, Var?, Varifrån? och Hur?.

Vi har också pratat om verb och var de placeras i svenska meningar:

Verbet kommer på 2:a plats i huvudsatser och i frågor som börjar med frågeord. Till exempel: ”Jag bor i Stockholm” och ”Var bor du?”.    I ja/nej-frågor (frågor som går att besvara med ja eller nej) hamnar däremot verbet på 1:a plats: ”Bor du i Stockholm?”

Vi har också gjort en parövning, där en fick ställa frågor och den andra svara. Några ord som dök upp som vi pratade om:

Som kan översättas till engelskans as eller that, eller ibland who eller like. Ordet som är en konjunktion (conjunction), d v s ett ord som binder samman ord och satser i en mening.

Exempelmeningar:

”Jag är lika gammal som du”  ”I am as old as you”

”Jag har en hund som är svart”  ”I have a dog that is black”

”Jag har en son som heter Kalle”  ”I have a son who’s name is Kalle”

”Hon ser ut som en student”  ”She looks like a student”

 

Ingenjör (engineer) uttalas Inschenjör – g låter alltså plötsligt som sj-ljudet i sju. Det beror på att ordet ingenjör är lånat från franskan och vi har behållit det franska uttalet. Samma sak med ordet geni (genius) och giraff (giraffe).

Annars uttalas bokstaven g antingen med hårt g-ljud, som i gammal, gul, grå, eller med j-ljud som i gift, gäst, göra…

Läxa till nästa gång:

Extrauppgifter i Rivstart A1+A2, Kapitel 1  (du hittar dem under Övningar i övre menyraden):

Grammatik: Ordföljd / Verb presens /Pronomen; hon eller han

Ord och fraser: Frågeord

 

Lektion 1, onsdag 7 oktober.

Idag har vi presenterat oss genom att ställa och svara på frågor. Vi har också pratat om uttal, grammatik/ordklasser och om vanliga ord och fraser i klassrummet.

Läxa (homework) till nästa lektion, 14 oktober:

  1. Skriv en presentation av dig själv med frågor och svar.
  2. Skaffa inlogg till boken Rivstart.
  3. Lär dig alla ord och fraser i klassrummet som vi gick igenom (de står på pappret som du fick och här nedanför).
  4. Lär dig ordklasserna verb, substantiv, adjektiv och pronomen. Du behöver bara veta vad de heter på svenska och vad de betyder.
  5. Läs alfabetet och fokusera på vokalerna.
Presentation – frågor och svar:

Vad heter du? Jag heter …

Hur gammal är du? Jag är … år.

Vad arbetar du med? Jag är ….

Varifrån kommer du? Jag kommer ifrån …

Vad talar du för språk? Jag talar …

 

Uttal:

Svenska alfabetet har 9 vokaler, mot t ex engelskans 6 och arabiskans 4. Vokalerna är    a, e, i, o, u, y, å, ä, ö.

Vokalerna kan uttalas långt eller kort. Träna på att höra skillnaden!

I svenskan är det viktigt hur man betonar ord och stavelser. Exempel: ”Jag heter Anne” (med betoning på Anne).

Stavning och uttal är ganska lika i svenska, jämfört med många andra språk ( till exempel franska och engelska). Vissa bokstäver ”försvinner” dock när man talar. ”Jag heter Anne” låter till exempel ofta som ”Ja hete Anne”).

 

Grammatik:

Idag pratade vi om ordklasser. Fyra stora och vanliga ordklasser är verb, substantiv, adjektiv och pronomen.

Verb böjs efter tempus, alltså tid. First tence = presens, past pence = preteritum.

Substantiv kan ha två olika genus i svenskan: en (neutrum) eller ett (utrum). Till exempel EN penna och ETT papper. Det finns tyvärr inga regler som säger om ett substantiv är ”en” eller ”ett”. 80% av alla svenska substantiv är en-ord, men de 20% som är ett-ord är ofta vanligt förekommande…

Adjektiv pratade vi inte mycket om idag, men de böjs efter substantivets bestämning,  genus och numerus. De kompareras på samma sätt som i till exempel engelska.

Pronomen är en stor ordklass. Idag presenterade jag personliga pronomen i subjektform:

Jag

Du

Han / hon / den / det

Vi

Ni

De  (uttalas dom)

Ord och fraser i klassrummet:
Words and phrases in the classroom

 

Läsaread (verb; ”jag läser”)

Skrivawrite (verb; ”jag skriver”)

Lyssna ­– listen (verb; ”jag lyssnar”)

Tala speak (verb; ”Jag talar”)

Prata talk (verb; ”Jag pratar”)

Uttalapronounce (verb; ”Jag uttalar”)

Förståunderstand (verb; ”Jag förstår”)

Förklaraexplain (verb; ”Jag förklarar”)

Försökatry (verb; ”jag försöker”)

Översätta translate (verb; ”Jag översätter)

Antecknatake notes (verb; ”Jag antecknar”)

 

Frågaask or question  (verb; ”Jag frågar”, eller substantiv; ”en fråga”)

Svar-aanswer (verb; ”Jag svarar”, eller substantiv; ”ett svar”)

 

Språk – language (substantiv; ett språk)

Ordword (substantiv; ett ord)

Bokbook (substantiv; en bok)

Textbok text book (substantiv; en textbok)

Uppgifttask (substantiv; en uppgift)

Läxahome work (substantiv; en läxa)

Skrivbok, skrivhäftenote book (substantiv; en skrivbok/ett skrivhäfte)

Pennapen, pencil (substantiv; en penna)

Papperpaper (substantiv; ett papper)

Dator computer (substantiv; en dator)

Bord table (substantiv; ett bord)

Stol chair (substantiv; en stol)

Rumroom (substantiv; ett rum)

 

 

Slå upp bokenopen the book

Slå upp era böcker på sidan 10open your books on page 10

Ursäkta!excuse me!

Jag förstår inte – I don’t understand

Kan du upprepa? – Can you repeat?

Vad betyder det? – What does that mean?

Hur säger man XXX på svenska?How do you say XXX in Swedish?

Vad heter XXX på svenska?What is XXX in Swedish?

Hur uttalar man XXX?How do you pronounceXXX?

Hur stavar man XXX?How do you spell XXX?

Det stavas så härIt is spelled like this…