Tack för trevligt bemötande och lycka till med era studier. Om någon av er vill skriva och få återkoppling på en till text så går det bra. Använd Skrivuppgiften på sidan 130.

Varma hälsningar,

Annika

Hej!

Idag har vi övat uttal och betydelsen av att uttala lång vokal eller lång konsonant (lång eller kort vokal). Och att betona de ord som är viktiga. Därefter skrev ni och jag läste en text (diktamen). Ni jämförde problemen med  att överföra ljudet av orden till att skriva dem. Här är den text jag läste och som vi sen analyserade huvudsatser och bisatser i: Den månad jag tycker minst om i Sverige.

I textboken (s. 122) läste ni citaten om sanning och lögn och diskuterade era åsikter i övning B.

Vi avslutade lektionen idag med att lyssna på poeten Bruno K. Öijer när han läste poesi på Södra teatern och vi lyssnade och läste hans dikt ”Vid ljusa bord” (2014): Vid ljusa bord (2014) Bruno K. Öijer

Läxa till sista lektionen torsdagen den 22/2:

  • Repetera dagens lektion
  • ÖB: Studera Substantiv: bestämd form (s.89) och kontrollera att du gjort övningen på sid. 90. Fyll i tabellen med verbformer från grupp 4 på sid 93. ”Repetera” sid. 97.
  • Studera och öva på orden på ordkorten för kapitel 9

Vi ses på torsdag! /Annika

 

Hej igen!

Idag den 15 februari har vi startat med att sjunga och delvis tolka innehållet i låten ”Öppna upp ditt fönster” av Lisa Ekdahl. Därefter repeterade vi perfekt particip och ni gjorde ett övningspapper som ni också har facit till. Det är lite för avancerat kanske, men kan hjälpa dig att börja se hur du kan skapa förståelse. Här finns ett förklarande dokument och övningen: Perfekt particip (1) Perfekt particip

I textboken har vi studerat sidan 121 och halva sidan 122.

Avslutningsvis konverserade ni med varandra om dessa frågor:

Vad tycker du minst och mest om i Sverige? Vad tycker du är det viktigaste när du tänker på din framtid? Vad tror du är din styrka på jobbet/i studierna? Vad tänker du göra i sommar?

Dessa frågor kan också vara temat för den text du skriver till mig och skickar senast måndag (19/2).

Läxa till nästa gång den 20/2: Studera texten ”Lögn” på sidan 124 och skriv (eller prata om) svaret på frågorna på sid. 125 E. Gör uppgift 3A på sid 127-128 (halva sidan).

Skriv texten och skicka till min mejl. Antingen använder du de frågor som står ovan, och som ni pratade om på lektionen, eller du väljer ett tema som du hellre vill skriva om. Fritt, men cirka 200 ord.

ÖB sid. 90.

Trevlig helg och vi ses på tisdag!

/Annika

 

Hej!

Idag har vi börjat studera kapitel 9, det sista i kursen. Vi har lyssnat på och kommenterat stora delar av sidorna116- halva 118. Repetera och studera ord och uttryck från de sidorna.

Läxa till torsdag 15/2: Läs om vad skrönor är i textboken (sid. 118 i den blåa rutan). Läs och studera de två skrönorna på sid 120.

ÖB: Gör sidan 88 och halva sid. 89.  Gör övning 4. Hjälpverb (s. 92-93) och övningen Partikelverb på sid 95.

 

Ha det bra och vi ses på torsdag!

/Annika

 

 

Idag på lektionen den 8/2 har vi först sjungit en känd låt om Stockholm: Sakta vi gå genom stan.

Vi har bearbetat sidorna 112-115 i textboken.

Vi har också bearbetat ordkorten för kapitel 8 och ni förberedde och använde några nya ord i en berättelse.

Läxa till nästa lektion den 13 feb:

  • Repetera dagens lektion och studera nya ord
  • ÖB: sid 83, 84, 86, 87

Skriv en text till mig (annika.nylen@folkuniversitetet.se) senast till måndag, om hur du lär dig språk bäst och vilken din erfarenhet är med svenskan, och även med andra språk du lärt dig. Hur utvecklar du dina språk?

Tänk på dina tempus i texten. När du skriver i NU och när du skriver i DÅ (Se i grammatikdelen i textboken på sid 273 till halva sidan 275).  Använd gärna nya ord du har aktuellt från ordkorten eller från verblistan i förra veckan.

Ha det fint!

/Annika

 

 

Hej igen!

Sammanfattning av dagens lektion den 6 feb.

  • Idag talade ni först om hur ni lär er språk i allmänhet, men också hur din utveckling går i svenska. Jag bad er att skicka ett mejl med dina önskemål om undervisningen. Jag är till för er och du får gärna önska mer av någon färdighet/om du vill att jag bestämmer hur ni ska sitta/om grammatiska behov etc.
  • Vi bearbetade några svåra grammatiska problem ur era texter.
  • Vi bearbetade Drottning Kristinas texter (NU och Då) på sidan 110-111. Se i grammatikdelen i textboken på sid 273 till halva sidan 275.
  • Vi läste och tolkade den berömda dikten ”Romanska bågar” av Tomas Tranströmer. Jag lägger texten här: Romanska bågar Tomas Tranströmer
  • Avslutningsvis skulle vi sjunga men vi hann inte och förberedde bara jazzsångerskan Monica Zetterlunds kända hymn till Stockholm ”Sakta vi gå genom stan”. Nästa gång sjunger vi den med henne. Om ni vill se hennes liv på film finns en bra ganska ny svensk film på Svtplay ”Monica Z”. Hon tillhörde kultureliten under lång tid i Sverige.

Läxa till på torsdag den 8 feb:

Studera dessa oregelbundna verb:

Verb: grupp 4, oregelbundna

IMPERATIV- INFINITIV- PRESENS- PRETERITUM- SUPINUM

anse! anse anser ansåg ansett

avgör! avgöra avgör avgjorde avgjort
avstå! avstå avstår avstod avstått
be! be ber bad bett

begå! begå begår begick begått

bosätt! (sig) bosätta (sig) bosätter (sig) bosatte (sig) bosatt (sig)
dö! dö dör dog dött
ersätt! ersätta ersätter ersatte ersatt
framstå! framstå framstår framstod framstått
få! få får fick fått
förstå! förstå förstår förstod förstått
förutsätt! förutsätta förutsätter förutsatte förutsatt
ge! ge ger gav gett/givit
gläd! glädja gläder/glädjer gladde glatt
gå! gå går gick gått
gör! göra gör gjorde gjort
ha! ha har hade haft

heta heter hette hetat
ifrågasätt! ifrågasätta ifrågasätter ifrågasatte ifrågasatt
ingå! ingå ingår ingick ingått
inse! inse inser insåg insett-

Övningsboken: s. 79, 80, 82

Vi ses på torsdag!/Annika

 

Hej!

Här kommer sammanfattning av vad vi gjort idag och er läxa över helgen till nästa lektion på tisdag 6 februari:

Idag tipsade jag er om att se  några serier på Svtplay: ”Historien om Sverige”, ”Händelser vid vatten”, Den goda viljan” och ”Kalifat”. Vi pratade en del om Sveriges historia och regenter. Vi läste stora delar av s. 101-105 och lyssnade sen på s. 107 och om Kronprinsessan Viktoria på sid. 108-109.

Vi repeterade ordföljd igen med några nya meningar. De finns här:Ordföljd med huvud- och bisats 2

 

Hej!

Idag diskuterade vi svårigheten med att göra rätt ordföljd i svenska. Repetera tabellen på sid 269 i textboken, och ni som inte var med kan studera felen i följande meningar:

Ordföljdssvårigheter

*grammatiskt problem

  1. *Jag tror att det var verkligen spännande
  2. *Det var en svår roll, men gjorde han ett bra jobb.
  3. *När han dör i en olycka, hon känner ansvar för det
  4. *För vissa personer, livet blev bättre

————————————————————————————

Fokusera på i era texter när ni skriver framöver:

använd stavningsprogram på svenska

undersök substantivens singular (en eller ett?), pluralform (och substantivens bestämda eller obestämda form?)

adjektivens singular/plural

sammansatt ord eller två ord?

 Ordföljden när det finns huvudsats och bisats i samma mening, och den inbördes ordföljden i en huvudsats respektive i en bisats.

————————————————————————————————————————

Vi har också startat  perfekt particip idag på sidan 98 i textboken.

Läs också texterna om Husmanskost och studera nya ord i dem,  och kanske kan du börja känna igen perfekt participen i recepten på sidan 97.

Studera dessa nya former i övningsboken sid 68-70. Fortsätt gärna med resten av övningarna i övningsboken sid. 71-74 (och repetitionssidorna om du har tid, är alltid bra).

Vi ses på torsdag!

Annika

 

Hej!

Här kommer läxan till på tisdag den 30 januari:

Repetera dagens lektion.

Studera/kategorisera orden på ordkortspapperen och konstatera vilka du redan förstår och kan.

Lyssna på och studera texterna om svenska landskap på sidorna 92-95.

Övningsboken:

Gör övningarna på sidan 67. Kontrollera mot facit (i extramaterialet online)

Skriv en recension (om en film/serie/teaterpjäs) Cirka 200 ord. Skriv i ett word-dokument eller direkt i mejlet till mig (annika.nylen@folkuniversitetet.se)

Recensionen ska innehålla:

  • fakta om filmen
  • kort om den viktigaste handlingen och vilken sorts film det är (triller, snyftare etc)
  • Miljö
  • Ge ditt omdöme (positiva sidor och kanske negativa)

Skicka texten senast måndag kväll.

Ha det bra!

Annika

 

 

Hej!

Idag har vi träffats och börjat lära känna varandra. Vi har presenterat oss för varandra genom att beskriva våra bakgrunder och nuvarande liv. Mycket bra aktivitet och kommunikation.

Vi har börjat studera kapitel 7 (vissa delar av sidorna 86-88).

Läxa: Repetera det vi arbetat med idag och bearbeta dessutom till på torsdag den 25/1:

  • Lyssna på och studera texten om ”Smultronställe” på sid 86-87.
  • Lyssna på och studera texterna om Ingmar Bergman på sidorna 88-90 och gör övningen på sidan 89.
  • Förbered en kort muntlig presentation för en kamrat i gruppen om en film- eller teaterregissör från ditt hemland som du gillar.

Vi ses på torsdag! Ha det så bra!

/Annika