Måndag 22/5

Vi fortsatte att arbeta med texten Fritid förr och nu, s. 16-17 i textboken. Vi diskuterade innehållet och tittade på svåra ord.

Vi gjorde övning D på s. 15, och övning H, I och J, på sida 18 i textboken.

Vi repeterade grupperna för plural av substantiv. Du kan titta på s. 279 i textboken för att se de fem grupperna.

Sedan arbetade vi med ordbildning. Verb, ofta från grupp 1, kan få suffixet -ning eller -ing, för att bli substantiv. Exempel:
Johanna älskar att laga mat, men Erik hatar matlagning.
Kristoffer tränar varje dag. Han tar sin träning på allvar.

Vi gjorde övning A, B, C och D på sida 11-12 i övningsboken.

Till sist tittade vi på olika verb man kan använda för att prata om fritidsintressen. Vi gjorde övning B på sida 13 i övningsboken.

Läxa:
Övningsboken: s. 13 (A), 14, 15

 

Onsdag 24/5

Vi avslutade kapitel 1 med övning K och L på sida 18 i textboken, och med skrivuppgiften på sida 19. Ni skrev ett mejl till en idrottsklubb eller liknande för att anmäla ert intresse att bli medlem och utöva sport med dem.

I övningsboken gjorde vi också övning 9 med partikelverb på sida 16.

Vi påbörjade kapitel 2 som bl.a. handlar om vänskap. Vi läste citaten om vänskap och gjorde övning A-E, s. 20-21 i textboken.

Till sist tittade vi på adjektiven och substantiven i övning G på s. 21. Vilka egenskaper är viktiga hos en vän? Är det viktigt att en vän är sportig? Är det mindre viktigt att en vän är intelligent? Markera med + och -.
Vi gjorde också övning H. Vi jämförde våra listor och diskuterade.

Läxa:
Övningsboken s. 17-18
Textboken s. 21 – memorera adjektiven och substantiven (övn. G), s. 24-25 läs texterna och kontrollera ord du inte kan. Kombinera.

Påminnelse: Du kan alltid göra extraövningar online på nok.se om du har mer tid för svenskan. En bra idé är att göra övningarna i kapitel 1 för att repetera. Övningarna hittar du om du klickar på kapitel 1 och klickar på fliken ’övningar’.