TB = Textboken
ÖB = Övningsboken

17 december

TACK så jättemycket för den här kursen.
Ni har utvecklats jättemycket tycker jag och ni är väldigt duktiga.
Jag hoppas att jag träffar några av er i vår igen!

Dagens Powerpoint: Sista lektionen

15 december

Vikarie: Helén Sjögren

12 december

Dagens Powerpoint Åttonde lektionen

ORD
önska = be om, vilja ha. t. ex jag önskar mig en häst i julklapp
förlåta = när man säger att man inte är arg över något elakt som någon gjort.
låta = när man säger att någon får göra något. Mamma låter äta godis på lördagar.
unvika = avstå, hålla sig undan från, försöka att inte träffa.

LÄXA

  • Titta på handledningen som finns länkad på bloggen om substantiv i bestämt och obestämd form.
    https://www.youtube.com/watch?v=bsUNUtzITso (Titta minst 2 gånger!)
  • Förbered en presentation av en hobby du har (cirka 3 minuter)
  • Skriv 5 frågor med verben från verbgrupp 4.

10 december

Dagens Powerpoint Sjunde lektionen

ORD
hälsosam = nyttig, sund, bra för en.
väluppfostrad = artig, snäll, lydig
hurtig = aktiv
självdisciplin = självkontroll, kan kontrollera sig själv
göra sluta = avbryta en relation
överkurs = när man gör för mycket eller gör något som är för avancerat
skygg = rädd, blyg, modest
slask = snö som tinat på marken, blött.
mulet = vädret, när himlen är grå och täckt av moln

 

LÄXA

Orden till kapitel 9
Ordkort (s. 19-20)

5 december

Vad roligt att ni uppskattade hörövningen idag, jag tycker ni jobbade på väldigt bra.
Jag hoppas att ni kommer använda uttrycken som ni lärde er idag.
Här har ni en PDF med uttrycken och beskrivningarna om ni vill träna hemma: Svenska uttryck II

Svenska skolan
Förskola = innan årskurs 1
Årskurs 1-3 = lågstadiet
Årskurs 4-6 = mellanstadiet
Årskurs 7-9 = högstadiet
Efter högstadiet = gymnasiet (frivilligt)

–> Dagens Powerpoint: Sjätte lektionen <–

ORD
förvirrande = när man inte förstår, något är förvirrande
avundsjuk = Man vill ha något som någon annan har, t ex pengar. Kan man vara på vem som helst.
svartsjuk = Samma som avundsjuk men mer intensivt. Något som man är på en partner eller en vän.
ställa sig bakom = stödja, stötta något/någon
begära = kräva, be att få

TIPS
Poddar
– Omni
– Radio Sweden

SVT Play (www.svtplay.se)
– Rapport
– Nyheter på lätt svenska

LÄXA

  • övn. 7A s. 86 i ÖB
  • Skriv tre egna meningar där du använder minst ett tidsuttryck och allt + komparativ.
  • Hitta en eller två faktoider eller skrönor att presentera till tisdag.

3 december

Tack så mycket för er feedback i tisdags, den hjälper verkligen!

Det var roligt att höra om era sanningar och lögner och era tidsskistor.

ORD
strikt = noggrann, korrekt, sträng. hårda regler.
vikbar = något som går att vika
vattentät = släpper inte in vatten
uppföljare = en historia som berättare vidare på en gammal historia
världskänd = känd över hela världen
tvinga = forcera någon/något, pressa, kräva
hugga ved =

LÄXA

  • Skriv 10-15 meningar om en historisk person från ert hemland.
  • ÖB s.82-84

28 november

Jag tycker att ni jobbar på väldigt bra. Grammatiken är svår, men ni gör ett fantastiskt jobb!

Vi lyssnade på Mando Diaos version av Gustaf Fröding’s visa Strövtåg till Hembygden
Låten: https://youtu.be/gExrIe-uLdo
Texten: Visa FACIT

Som alltid gjorde ni ett väldigt bra jobb med läxan om verbet känna, och även med läxan om Sveriges historia.
Era uttal är jättebra! Det som är svårt är när g uttalas som j (ex. arbetsgivare), k uttalas som sch (Norrköping), och så vidare.
Glöm inte att öva hemma! https://youtu.be/9PZJZrYu72Y

Idag arbetade ni på jättebra med tempus. Det kan vara frustrerande, förvirrande och svårt i början men ni är på god väg, tro mig!

ORD
hembygd = platsen där man är uppväxt
sorl = ett ljud som kommer från vatten. synonymer: vattenbrus, surr
gavel = kortsidan av ett hus
vaggsång = en sång man sjunger/spelar för yngre barn när de ska sova
myndig = när man är över 18 år gammal
hängig = man har ingen energi

 

LÄXA

  • skriv ner två lögner och en sanning om dig själv och ta med till klassen.
  • läs om våra kvinnliga regenter i TB s. 105-109. OBS! Om du inte var på lektionen, maila mig så får du en siffra!
    De som fick siffra 1 ska läsa om Drottning Margareta
    De som fick siffra 2 ska läsa om Drottning Kristina
    De som fick siffra 3 ska läsa om Drottning Ulrika Eleonora
    De som fick siffra 4 ska läsa om Kronprinsessan Victoria
  • övn. 1C & D i ÖB s. 79
    – meningarna 1-5 på s. 79 står i olika tempus för att visa att aktionerna händer vid olika tillfällen. T. ex Erik läser tidningen när han har ätit frukost.
    – i övning C ska ni ändra meningarna med hjälp av subjunktionen innan så att verben kan ha samma tempus igenom hela meningen.
    Erik läser tidningen när han har ätit frukost (olika tempus på verben) > Erik äter frukost innan han läser tidningen (samma tempus)
    – i övning D ska ni ändra meningarna med hjälp av ordet när  så att aktionerna i meningen händer samtidigt, alltså vid exakt samma tid. Verben i meningen ska också ha samma tempus!
    Erik läser tidningen när han har ätit frukost (sker vid olika tider) > Erik läser tidningen när han äter frukost. (båda aktionerna sker samtidigt)

26 november

Super jobb med presentationerna av era landskap! Tänk på uttalet av sjö och kyrka 🙂

Här är Powerpointen från lektionen Tredje lektionen

ORD
naturreservat = ett område i naturen som skyddas av en myndighet eller privat markägare
vandringsled = en väg/stig skapad i naturen som är gjord för vandring och motion
fornlämning = ett spår eller en kvarleva från människor som levde under tider som inte längre existerar.
runor/runskrift = skrivtecken som existerade e.K. (efter Kristus).
oavsett = oberoende, trots. något som inte behöver diskuteras
uppfyllt = när man förverkligar något, t ex ett mål i livet eller ett löfte
någonsin = någon gång, överhuvudtaget, alls

LÄXA

  • övn. 1B i TB s. 101-103 (ni kan lyssna på texten om ni vill på nok.se/rivstart)
  • övn.  4A & B i ÖB s. 72-73
  • avsluta övn. 5 i ÖB s. 75

21 november

Ni kämpade på bra med perfekt particip idag.  Det är svårt, men ni har gjort alla övningar superbra.

Partikelverb > Perfekt Particip
–  flytta partikeln framför verbet
– gör de två orden till ett
– böj verbet efter perfekt particip
OBS! Alla partikelverb kan inte göras till perfekt particip!

FRÅGA

Varför säger man: Den här blusen är sydd av min bror

och inte: Den här blusen är sydda av min bror

Det är för att meningen är i passiv form, vilket betyder att subjektet i meningen är inte den som utfört uppgift. Då använder man obestämd form efter verbet.

Jag tycker att ni hade väldigt bra diskussioner om era filmer, att tänka på är ordföljd när ni pratar och artikeln den/det.
– Har ordet artikeln ett i obestämd form så har den artikeln det i bestämd form.
– Har ordet artikeln en i obestämd form så har den artikeln den i bestämd form.

ORD
undertext = textremsan nedtill i TV:n som översätter texten
avsnitt = en del av en serie. synonym: episod
medlidande = att känna sympati/empati för någon
dejt (att dejta) = att stämma träff med någon
friluftsliv = aktiviteter som du gör utomhus i naturen
längdskidor = åka skidor på platt mark, till skillnad som slalom där du åker nerför.
fästning = en stor byggnad som är skapad för att skydda en speciell plats.

Historia
Som ni kanske märkte är jag inte jättebra på historia, men jag tog reda på varför Jämtland blev svenskt efter att det varit norskt och danskt. Efter Torstensons krig (ett krig mellan Sverige och Danmark-Norge 1643-1645), så kom Freden i Brömsebro 1645. Under fredsförhandlingarna så fick Sverige Jämtland, Härjedalen och öarna Gotland och Ösel.
Det var en mycket kort och väldigt sammanfattad förklaring, vill ni veta mer så finns alltid Google :)!

LÄXA

  • Maila 5 meningar där ni använder perfekt particip till mig.
  • Förbered en kort presentation om ert landskap, ca 3 minuter.
  • Lär er och förstå orden till kapitel 7.

19 November

Vad kul det var att träffa er idag! Ni verkar vara en jättetrevlig grupp och det ska bli kul att jobba med er de kommande fem veckorna.

Idag fick ni intervjua varandra och sedan presentera era partners för mig. Sedan pratade vi lite om smultronställen, och Ingemar Bergman. Vi tittade på ett klipp från Det sjunde inseglet och diskuterade hans filmer.

Sedan jobbade vi med perfekt particip (s. 68-70 i ÖB). Jag förstår om det är lite krångligt i början, men det kommer bli lättare med tiden, mycket bra jobbat idag!

ORD
Släktkrönika = En berättelse om en släkt
Berömd = Känd
Bergmansk = Ingemar Bergmansk efternamn som blivit ett adjektiv
Pjäs = Ett äldre ord för teater. Kan även betyda en sak
Ångest = En rädsla eller oro som man känner i kroppen, kommer ofta när man är stressad/orolig.

Dagens Powerpoint: B1+ del 1, lektion 1

LÄXA

  • Övn. 2B i ÖB s. 69-70.
  • Se en svensk film och förbered er för en diskussion. Det är okej med undertexter (på svenska)! Ni ska kunna svara på frågor som; vad handlar filmen om, när gjordes den, var den bra/dålig, varför osv.

    Filmtips

    – Ondskan
    – The Square
    – Såsom i himmelen
    – Kopps
    – Snabba Cash (1,2,3)
    – Smala Sussie
    – Änglagården
    – Jalla Jalla
    – Ted
    – Män som hatar kvinnor
    – Flickan som lekte med elden
    – Luftslottet som sprängdes
    – Sameblod
    – Till det som är vackert
    – Mitt liv som hund
    – Monica Z
    – En man som heter Ove
    – I rymden finns inga känslor
    – Jönsonligan
Tack för idag, vi ses på torsdag!