Yang Nimangma Zhao Chinese

Folkuniversitetet Språk Blogg Nätverk

20240307

Vi började dagens lektion med en kahoot-quiz.

Nya ord från den:

women (vi)

nimen (ni)

tamen (de)

 

Vi upprepade sedan språk och hur man frågar vilka språk man talar?

A: ni shuo shenme yuyan? (Vilka språk talar du)

B: wo shuo ruidian yu (svenska), han(4:e ton) yu(kinesiska), yingyu(engelska), fayu(franska), deyu(tyska), nuoweiyu(norska), xibanya yu(spanska), yidali yu(italianska), putaoya yu(portugisiska), eyu(ryska), taiyu(thailändska), riyu(japanska), han(2:e ton) yu(koreanska).

 

Sedan upprepade vi siffrorna och lärde oss hur man räknar till 99.

10 shi

11 shi yi

12 shi er

13 shi san

20 er shi

30 san shi

50 wu shi

21 er shi yi

34 san shi yi

99 jiu shi jiu

Sedan lärde vi oss hur man uttrycker ålder

A: ni duo da? (hur gammal är du)

B: wo 35 sui. (jag är 35 år gammal)

 

Sedan gjorde vi ett diktat på följande tecken:

你好

我是瑞典人

我是中国人

 

Sedan typed vi kinesiska tecken med mobiltelefoner.

 

Sedan gjorde vi mitterminsutvärdering.

20240306

Vi började dagens lektion med att läsa/känna igen tecken från förra gångens läxa: 我,你,他,她,们,叫,什,么,不,也,吗,呢,加,拿,大,名,字,好,是,哪,国,人,瑞,典,中。

Sedan gjorde vi parövning för att sätta toner för aktivitetsorden i veckoschemaövningen förra gången. Sedan skrev vi våra egna veckoscheman. Och gjorde dialogövning:

A: Ni xingqisan wanshang zuo shenme? (Vad gör du på onsdagskvällarna?)

B: Wo xingqisan wanshang xuexi hanyu. (Jag pluggar kinesiska på onsdagskvällarna.)

Några nya ord kom från denna övning:

shi zhongxin (city center)

song…qu…(skjutsa…till) Wo song nver qu xuexiao (jag skjutsar min dotter till skola)

daxue (universitet)

jianshen fang (gym)

qing zai shuo yici (vänligen säg en gång till)

 

Sedan gjorde vi övning 3 på sidan 34 (textbok). Läxa är att göra övning 2 på sidan 34 (textbok)

 

Några rekommendationer för Apps för att lära kinesiska från idag också:

Chinese Pinyin Game / Mr.Panda – Apps on Google Play

HanBook – Learn Chinese Smarter

Learn Chinese – SuperChinese – Apps on Google Play

Pleco Software – The #1 Chinese dictionary app for iOS and Android

Daily Mandarin on the App Store (apple.com), Daily Chinese | Learn Words – Apps on Google Play

 

 

20240229

Vi började dagens lektion med ”ni hao ma (hur mår du)” och de olika möjliga svaren på det:

-feichanghao! (utmärkt)

-henhao. (bra) den vanligaste svar på frågan

-haikeyi (ganska okej)

-buhao (inte bra)

Sedan upprepade vi landsnamnen vi lärde oss förra gången, och vi använde dessa ord för att öva pinyin och toner.

 

Dagens huvudtema: språk

ruidian (sverige) — ruidian yu (svenska språk)

zhongguo (kina) — hanyu (=zhongwen, kinesiska språk)

yingguo (UK) — yingyu (engelska)

deguo (tyskland) — deyu (tyska)

faguo (frankrike) –fayu (franska)

eluosi (russland) — eyu (ryska)

xibanya (Spainen) — xibanya yu (spanska)

 

Ni shuo hanyu ma? (pratar du kineiska)

Shi, wo shuo hanyu. (Ja, jag pratar kinesiska)

Bu shu, wo bu shuo hanyu. (Nej, jag pratar inte kinesiska)

Vi har också lärt oss hur man säger nummer 0 till 10. 

0 ling, 1 yi, 2 er, 3 san, 4 si, 5 wu, 6 liu, 7 qi, 8 ba, 9 jiu, 10 shi.
Zuoye (hemläxor): hanzi 是, 中, 国, 瑞, 典, 人

20240228

Vi började dagens lektion med pinyin övning där speciellt med j,q x och z,c,s, zh,ch,sh. Vi tycker att de är lite utmanande. Med fler ord som lärs in i framtiden med dessa ljud kommer det att bli lättare och lättare.
Vi upprepade sedan de nya orden från förra lektionen och gjorde meningar med dem.
Nya ord från denna övning:
我的wo de, (min)
你的ni de, (din)
他的/她的ta de, (hans/hennes)
我们的women de, (vår)
你们的nimen de, (er)
他们的/她们的tamen de, (deras)
Sedan läste vi veckoschemaövningen (vi fortsätter nästa gång också).
Nya ord där:
做运动 Zuo yundong (träna)
吃午饭 chi wufan (äta lunch)
唱歌 changge (sjunga)
上课 shang ke (gå på klass)
做瑜伽 zuo yujia (göra yoga)
吃早饭 chi zaofan (äta frokust)
见朋友 jian pengyou (träffa vänner)
睡觉 shuijiao (sova)
写汉字 xie hanzi (skriva kinesiska tecken)
看家人 kan jiaren (besöka famij)
吃晚饭 chi wanfan (äta middag)
Läxan är att skriva 汉字hanzi som lämnades ut.

20240222

Vi läste text på sidan 7 och 8 idag.

Nya ord och fraser från texten:

  1. xing — efternamn.

Nin gui xing? (mycket artig sätt att fråga efternamn)

Ni xing shenme? (vardagssätt att fråga efternamn)

— Wo xing _______. (mitt efternamn är____)

 

2. Ni shi na guo ren? (vilket land är du från?)

Wo shi zhongguo ren. (jag är kines)

Wo shi ruidian ren. (Jag är svensk)

 

3. Nya ord om länder och nationalitet.

zhongguo (Kina), zhongguo ren (kines)

ruidian (Sverige), ruidian ren (svensk)

meiguo (USA), meiguo ren (american)

jianada (Kanada), jianada ren (Kanadien)

eluosi/eguo (Ryssland). eluosi/eguo ren (rysk)

bilu (Peru), biluren (Peruan)

agenting (Argentina), agenting ren (argentinen)

taiguo (Thailand), taiguo ren (Thai)

aodaliya (Australia), aodaliya ren (Australian)

yingguo (UK), yingguo ren (british)

 

4. Hanzi för idag: 你ni 好hao 我wo 叫jiao

Hemläxor: skriva dagens hanzi

20240221

Vi började dagens lektion med  lite övningar på veckodagar och datum.

  • 今天jintian星期xingqi几ji?(Vilken dag är det idag)
  • 今天jintian星期三xingqi san。(Idag är det onsdag)

 

  • 今天jintain几月几号ji yue ji hao?(Vilken datum är det idag?)
  • 今天jintian2月er yue21号er shi yi hao。(Idag är det den 21 februari)

 

  • 2月21号er yue er shi yi hao星期xingqi几ji?(Vilken dag är den 21 februari?)
  • 2月21号er shi er shi yi hao星期三xingqi san。(Den 21 februari är onsdag.)

 

Sedan läser vi text på sidan 28.

  • Nya ord från texten:

天气 tianqi väder

不错 bucuo Inte dåligt

冷 leng kall

热 re warm

舒服 shufu bekväm

只 zhi measure word för hund

可爱 ke’ai söt

休息 xiuxi vila

忙 mang upptagen

还可以 haikeyi OK (inte dålig)

 

Det kom bra frågor under idag och vissa av dem behövde jag kolla upp för att ge ett bra svar. 🙂

  1. Varför säger vi jintian xingqisan (utan “shi”) men jintian bushi xingqisan (med shi). Ska ”shi” användas eller inte?

Faktiskt båda ”jintian xingqisan” och ”jintian shi xingqisan” är korrekta. ”jintian xingqisan” används vanligtvis i dagligt talspråk och är relativt kortfattat och tydligt. ”jintian shi xingqisan” används vanligtvis i formella situationer eller när dejtens integritet behöver betonas. Om vi ​​till exempel frågar någon vilken veckodag det är i det dagliga livet, brukar vi säga ”jintian xingqisan.” Och om vi skulle rapportera datumet i en nyhetsreportage, skulle vi vanligtvis säga ”jintian shi xingqisan.”

2. Varför 不 (som vanligvis har fjärde tonen) har en neutral ton när man säger “gongzuo bu gongzuo”?

Enligt mandarinens mjuka/neutral tonregler uttalas ”不” i följande situationer mjukt:

När ”不” står mellan två identiska verb, till exempel:

gongzuo bu gongzuo (Jobba eller inte?)

kan bu kan (Tittar eller inte)?

När ”不” står mellan två identiska adjektiv, till exempel:

hao bu hao?(bra eller inte bra)

 

Sedan skrev vi hanzi: 他,她,不,是

 

 

 

 

20240215

Varmt välkomna alla! Jag är så excited över att börja resan med kinesiska med er alla. 🙂

Idag började vi med pinyin, det kinesiska fonetiska systemet. Listan över det kan hittas på sidan 4 i unit 0. 

Alla konsulat är: b,p,m,f,d,t,n,l,g,k,h,j,q,x,zh,ch,sh,r,z,c,s

Alla är: a,o,e,i(y),u(w),ü

Vi fick våra namn skrivna på kinesiska och minglade på hälsningar och frågade efter varandras namn.

  • nihao! (hej)
  • nihao! (hej)
  • ni jiao shenme mingzi? (vad heter du?)
  • wo jiao _____. (jag heter____)

Vi lärde oss några nya ord:

hao (bra)

feichang hao (utmärkt)

dui (korrekt)

budui (inte korrekt)

ni hao ma? (hur mår du?)

Zhe shi shenme? (vad är det?)

Sedan provade vi de 4 tonerna i fonetik.

Sedan läste vi texten på sidan 6 och 7 i unit 0.

20240214

It is Chinese new year period! We started today with some Chinese new year wishes, such as

新年快乐!xin nian kuai le! (Happy new year)

恭喜发财!gong xi fa cai! (May you be prosperous)

大吉大利!da ji da li! (great luck, great profit)

年年有余!nian nian you yu! (to have abundance year after year)

 

Then we repeated vocabs from last lesson and read the text on page 24 again.

The main content of today is to describe ”person(subject) + when(adverb) + action(verb) + on what (object)”. For example:

  • 我wo 星期天xingqitian 早上zaoshang 看书kanshu. (I read books on Sunday mornings)
  • 他ta 星期三xingqisan 晚上wanshang 学习xuexi 汉语hanyu. (He studies Chinese on Wednesday evenings

We made sentences and dialogues on above sturctured sentences. For example:

  • 你ni星期几xingqi ji学习xuexi汉语hanyu?(which day of the week do you study Chinese)?
  • 我wo星期三xingqisan学习xuexi汉语hanyu。(I study Chinese on Wendesdays).

We then added some more frequent adverbs:

昨天 zuotian (yesterday)

今天 jintian (today)

明天 mingtian (tomorrow)

每天 meitian (everyday)

常常 changchang (often)

从不 congbu (never)

从。。。到。。。 cong…dao… (from…to…)

20240207

We started the new term. Welcome both the earlier learners and the new joiners!

-I. We did self-introduction with the below questions:

Ni jiao shenme mingzi? 你叫什么名字?(what is your name?)

Ni shi naguo ren? 你是哪国人?(which country are you from?)

Ni laizi nali? 你来自哪里?(where are you from? where is your origin?)

Ni xihuan shenme? 你喜欢什么?(what do you like?)

Ni shuo shenme yuyan? 你说什么语言?(which language(s) do you speak?)

Ni zuo shenme gongzuo? 你做什么工作?(what is your profession?)

Ni zhu zai nar? 你住在哪儿?(where do you live?)

new words: gongchengshi 工程师 (engineer), xiaoxue laoshi 小学老师 (primary school teacher), jingli 经理 (manager)

II. We started 0.6 in unit 0. From page 24. We read the text on page 24, 25. Important knowledge of this text:

  1. describe times of a day.

Zaoshang 早上 (early morning), shangwu上午 (morning), zhongwu中午 (noon), xiawu下午 (afternoon), wanshang晚上 (evening)

2. The days of a week

Xingqi yi星期一 (Monday), xingqi er星期二 (Tuesday), xingqi san星期三 (Wednesday), xingqi si星期四 (Thursday), xingqi wu星期五 (Friday), xingqi liu星期六 (Saturday), xingqi ri星期日 (= xingqi tian星期天) (Sunday)

III. We practiced days of a week.

— 2 yue月 7 hao号 xingqi ji星期几? (which day is the 7th Feb?)

— 2 yue月 7 hao号 xingqi san星期三. (7th Feb is Wednesday)

 

« Äldre inlägg