CHRIS VOGL, CIRKELLEDARE I TYSKA OCH I EKONOMIKURSER, KARLSKRONA, KRISTIANSTAD

Chris berättar:

 Vilka verktyg använder jag  och hur i nuläge i samband med IT?

I undervisningen:

Spela clips från youtube, spela sändningar från TV-Thek, använda materialet från olika plattformer ’DAF – Deutsch als Fremdsprache’, ge deltagarna tips om youtube kanaler som beskriver ekonomi, visa hemsidor som beskriver ekonomi animerat, visa vad och hur man kan hitta informationen om tyska samt ekonomi på nätet, övningar på nätet, visa e-böcker.

Efter och innan lektionen:

Dela informationen om lektion via veckobrev (mejl), dela dokument via mejl, ge uppgifter/övningar som är kopplat med nätet, kommunikation mellan deltagarna och läraren via FB – Tipsa om Tyska.

Vad skulle jag behöver mer?

Olika förslag om vad finns och hur man kan använda verktyg för digitalt lärande i koppling med definierat målgrupp och ämne.

Erfarenhetsutbyte med andra cirkelledare om vad funkade hur och varför. Varför något annat funkade inte alls och funderingar runt kring dessa. Vilka anpassningar har man hittat för att förbättra verktyget eller undervisningsmetod?

Mina frågor:

Vad betyder IT i samband med IT-pedagogik och vad är skillnaden mellan IT och IKT för er?

Vilken fokus lägger ni på projektet?

IT för allt och för alla? Eller finns där en kritisk fundering också?