Lärare med eget varumärke!

Föreläsaren var Josef Sahlin, läraren på Årstaskolan i Stockholm och hans kollega Lotta Bohlin. Under 2010 vann hans klass pris i Webbstjärnan och han tillsammans med Martin Fernström fick dessutom utmärkelsen Guldäpplet.

Josefs (och hans kollegor) arbete handlar om att implementera digitala verktyg och internet i undervisningen, utan att det behöver att kosta mycket pengar eller vara särskilt svårt. ”För mig har aldrig tekniken varit det primära. Jag söker bara de effektivaste verktygen och de mest givande arbetssätten för att uppnå det jag vill med undervisningen”, skriver Josef i sin webbsida.

Josef och hans kollegor planerar och skapar pedagogiska projekt där IT-moduler implementeras på ett eget och kreativt sätt; de döper sina projekt vid olika fyndiga namn vilket är en bra marknadsföring både för att engagera sina elever men också för att sprida sina innovativa idéer; de klär sina projekt med gripande bilder och meningsfulla motton.

Jag tycker att deras arbete är en intressant inspirationskälla för oss som arbetar inom utbildning därför att:

• deras idéer är bade spännande, enkla att applicera och pedagogiska. Man kan antingen imitera eller utveckla dem i sina kurser.
• de utgör ett bra bevis emot några lärare som ofta tror att det inte är ekonomiskt värt att lägga mer tid åt att skapa något EGET! Det stämmer att det kan ta mycket extra tid för att skapa eget material åt våra kurser …. men kreativitet och innovation kan belönas på olika sätt, som t ex att marknandsföra vidare sina idéer. Lärare kan nämligen skapa sitt eget varumärke!

Jag klistrar in länken till deras hemsida: www.josefsahlin.se

M.V.H/ Virginia