Emma Asp, cirkelledare i svenska

Emma Asp, svenskalärare i Malmö och Lund berättar:

Media på nätet
Jag visar också filmklipp från YouTube. Senast tittade vi på den mest kända scenen i Bergmans film ”Det sjunde inseglet”, när riddaren spelar schack med döden. Detta eftersom vi har läst en text om Ingmar Bergman samt pratat om film och tv-serier. Innan vi tittade på filmklippet gick vi igenom dialogen som jag hittade på nätet.

Smartphones
I-phone kan användas på många sätt. Många studenter har egna smarta telefoner. Jag ger dem i läxa att ta bilder, ofta utifrån ett bestämt tema, t.ex. natur. Studenterna visar bilderna för varandra och beskriver dem. Här kan i-Paden också komma in i bilden. Bilderna kan projiceras och därmed ses av alla medan studenterna tillsammans får beskriva vad de ser. Ett bra sätt att expandera ordförrådet och kommunicera muntligt.

Vad får vi ut av det?
För mig är en av de viktigaste aspekterna i undervisningssammanhang att studenterna är delaktiga och känner ett behov av att uttrycka sig. När teman och material kan kopplas till studenten som individ händer något i klassrummet. Språket blir viktigt och en del av studenten.

Spela in
Jag använder också digitala hjälpmedel för att lyssna på hörövningar, radioprogram, nyheter men också hörövningar som jag själv har spelat in med min i-Phone, med hjälp av röstmemon. Egenproducerade hörövningar använder jag mest på lägre nivåer, då radioprogram är alldeles för svåra för nybörjare.

Framåtblick…
I framtiden vill jag komma igång med min blogg. Här kan studenterna hitta bra länkar till litteratur, språkkaféer, svenska tv-program med mera. Bloggen ska också fungera som en informationssida för de studenter som varit frånvarande. Jag vill använda digitala verktyg mer, men så var det där med tiden…