Anna Koistinen

Här kommer mina tankar kring digitaltunderstödd undervisning.

I nuläget har jag använt digitala verktyg i undervisningen på följande sätt:

1) På A1/A2-nivå i svenska har jag använt digitala verktyg i begränsad omfattning, men jag har visat på och hänvisat till webmaterialet till läroboken Rivstart. Vi har också lyssnat på några av de upplästa texterna, ljudfiler till läromedlet som just är digitala.

2) Jag brukar uppmana, uppmuntra och erbjuda de lärande att kontakta mig per mail när de missar/missat lektioner. På det sättet får de också individuell undervisningstid.

3) På högre nivå, en C1-kurs som jag precis haft, lyssnade vi på två, tre avsnitt ur en nyproducerad podserie av Natur o Kultur på SR.se/Ur, som handlar om människor, som de själva, som flyttat till Sverige och deras väg -och tips- till svenska språket. Vi varvade med att lyssna på programmen i klassrummet och hemma samt att vi refererade och diskuterade innehållet i klassrummet. Det var på många sätt ett uppskattat inslag.

4)Under samma kurs (C1) visade jag också ett avsnitt av en uttalsserie om elva avsnitt, som gjorts av en SvA-lärare, och som jag hittat på youtube. De lärde sig verkligen skillnaden mellan bAnan och banAn. Uttalsserien fick de i sommarläxa av mig.

5)Deltagarna fick också göra en muntlig presentation om valfritt ämne. Många valde att använda sig av något bild-/filmstöd från webben. Det var ett mycket uppskattat inslag.

6)Jag använde mig också av nyhetsartiklar från DN.

Som många andra erfar jag att det oftast (alltid) finns klasser i klassen i alla undervisningssammanhang, och det också i grupper efter förkunskapsindelningar.

Jag önskar hitta – och lära mig – ett digitalt instrument, som jag kan använda i klassrummet som ett sätt att individualisera undervisningen i gruppen. Jag vet inte hur det kan se ut, men det är min önskan.

Inte alla lärande, enligt min erfarenhet, har med sig eller tillgång till dator/smartphone, och ibland inte heller kunskaper i att använda dem, så jag tänker mig att det skall vara ett medel i själva klassrumsundervisningen.

När jag undervisar förvissar jag mig om att alla deltagare får samma tillgång till lärandeprocessen. Jag undviker således att använda engelska eller webmaterial för hemmabruk om det finns individer i gruppen som inte behärskar det ena eller det andra.