Gisela Andersson

Jag blev tillfrågad om jag använde mig av digitala verktyg. Först tänkte jag svara nej eftersom jag tillhör den äldre generationen och inte heller är speciellt intresserad av sådant som rör tekniken.

Men vid eftertanke kom jag på att också mitt arbete har förändrats.

Jag använder mig t.ex. av projektorn för att visa videoklipp. På så sätt kan jag komplettera och aktualisera undervisningsmaterialet och det blir mycket intressantare för deltagarna. Jag stimulerar och hjälper också mina elever att själva kunna hitta information på nätet. Istället för att skicka brev till mina deltagare scannar jag materialet (t.ex. tidningsartiklar och övningar). Internet är också en viktig materialkälla för mig själv. Jag hämtar hela tiden nya övningar, annat aktuellt material och tips på nätet.

Kommunikationen med mina deltagare sker också digitalt. Jag har små ”konferenser”, mejl som delas av eleverna, där jag gör inlägg, skickar länkar, videos osv. eller besvarar och kommenterar deltagarnas mejl. På så sätt motiverar jag mina deltagare att syssla med tyskan även på sin fritid. Tysklektioner blir så en viktig del i deras liv och många fortsätter från termin till termin. Eftersom jag oftast har deltagare med olika behov får de också individuella extraövningar av mig, som jag rättar och redigerar digitalt. Det är mycket smidigt för mig, eftersom det inte tar särskilt mycket tid och det uppskattas av deltagarna. Nyligen har jag också lärt mig spara mitt material på OneDrive. Det är mycket praktiskt, eftersom jag alltid har tillgång till materialet.

Det var några exempel på mina blygsamma försök att arbeta med digitala verktyg. Jag har faktiskt aldrig gått några större IT-utbildningar, men jag lär mig vid behov. Jag har nämligen förstått att man måste hänga med och modernisera undervisningen och att det digitala är ett viktigt komplement. Projektet NUEDEDAGS kan vara till stor hjälp för oss lärare. Jag uppskattar de tips som projektet skickar ut och att det finns personer, som man kan få hjälp av.