SvD (230704): Den viktigaste varningen om AI
- Konsumtion och uppdriven känslighet för social status.
- Vi vill inte ha kontroll!
- Människan kan inte respektera de villkor hon sätter upp för sig själv.
- Människan vill inte spela huvudrollen.
- Människans situation är bräcklig, vårt DNA hjälper oss inte.
- Rationalitet har uppstått i motsättning till europeiska traditioner.
- Kärnan i upplysningsprojektet: en aldrig avslutad självkritik.
**********************************************************************************
Filosofiska rummet: Den beroende människan
- Opium, alkohol, cigaretter, träning, sex, spel, datorspel och beroende. Expansion av beroendebegreppet.
- Beroende eller vana? Hjärnans belöningssystem.
- Beroende/frihet, på basis av beroendet blir man till.
- Medicinskt beroende (positiv erfarenhet/kick), ökad tolerans och abstinens.
- Ytterligare en faktor – oförmåga att fullfölja ett bra liv.
- Missbruk/beroende. DSMV – hög-och riskkonsumtion. Vad är ett sunt beroende?
- Jag känner att jag måste göra något jag vet skadar mig.
- Är alkoholism en sjukdom? Vissa genetiska faktorer, miljön och tillgången.
- Varför berusar man sig? (Gud) – tillgång till en upplevd ljusare verklighet.
- Långt historiskt perspektiv. Har drogerna en inskriven kulturell plats? (Ex. Schamaner) – högre tolerans. Befrielse från ångest och tidsuppfattning, heroin (ligga i mammas mage).
- Smärtstillande/ångestdämpande. Är det drogen eller tillståndet man är beroende av? (suget)
- Medvetenhet om vår existens – mycket att fly ifrån. Drogen som snabb lösning.
- AA och 12-stegsprogrammet (återta ansvaret för det egna livet). Andlighet. KBT och återfallsprevention.
- Andlighet som vägledning. Klyftan mellan 12-stegsrörelsen och den officiella vården. Identitet eller andlighet.
- Den latinska etymologiska betydelsen (= förslavad) i en romersk mening. Förvandla sig själv med drogen (= mental plastkirurgi).
- Civilisation, urbanisering. Måste vi ha droger för klara livet?
- Gränsen mellan medicinskt beroende och beroende i bredare mening (alltså beteenden), ex. gambling. Och nu – datorspels-och internetberoende. Finns det någon skillnad?
- Aktivering av belöningssystemet vid spelvinst. Begränsning av sjukdomsetikettering.
- Gaming disorder. I Kina: tusentals kliniker för (spel, sociala medier etc.). Framväxandet av nya teknologier. 15 minuter – 3 timmar vid telefon/platta/dator). De är byggda för att göra oss beroende. Trigga, investera. ”Opium för folket” – baserat på kommersialismen som system.
- Identitet/datorspel/svårt att gå ur.
- Att spela datorspel – är det att ha ett normalt liv? Är det då ett beroende?
- WOW, konstruktörerna avstår.
- Vem ska betala för missbruksvården? Om det inte klassas som sjukdom – du måste betala själv.
- Konstruerade och naturliga behov (natur och kultur).
- Bekräftelseberoende, sociala medier och narcissismen (tidigare en trög process)
- Vad är beroende? Kortsiktiga, snabba resultat, att snabbt slippa – ja, vadå?
- Inte lika många plikter längre.
- On The Road – droglivet som ideal. 60-talet och intresset för det sinnesutvidgande. LSD, men också andra droger som funnits förut – i etablerade civilisationer.
- Genikulturen, konstnärer som drogar, artister som dör vid 27 års ålder.
- Halvpackad hela tiden/vem fixar maten?
- Relationer blir ointressanta vid drogmissbruk
**********************************************************************************