B2+ start 28 oktober – diskussionsförslag

SvD (230704): Den viktigaste varningen om AI

  1. Konsumtion och uppdriven känslighet för social status.
  2. Vi vill inte ha kontroll!
  3. Människan kan inte respektera de villkor hon sätter upp för sig själv.
  4. Människan vill inte spela huvudrollen.
  5. Människans situation är bräcklig, vårt DNA hjälper oss inte.
  6. Rationalitet har uppstått i motsättning till europeiska traditioner.
  7. Kärnan i upplysningsprojektet: en aldrig avslutad självkritik.

**********************************************************************************

Filosofiska rummet: Den beroende människan

  1. Opium, alkohol, cigaretter, träning, sex, spel, datorspel och beroende. Expansion av beroendebegreppet.
  2. Beroende eller vana? Hjärnans belöningssystem.
  3. Beroende/frihet, på basis av beroendet blir man till.
  4. Medicinskt beroende (positiv erfarenhet/kick), ökad tolerans och abstinens.
  5. Ytterligare en faktor – oförmåga att fullfölja ett bra liv.
  6. Missbruk/beroende. DSMV – hög-och riskkonsumtion. Vad är ett sunt beroende?
  7. Jag känner att jag måste göra något jag vet skadar mig.
  8. Är alkoholism en sjukdom? Vissa genetiska faktorer, miljön och tillgången.
  9. Varför berusar man sig? (Gud) – tillgång till en upplevd ljusare verklighet.
  10. Långt historiskt perspektiv. Har drogerna en inskriven kulturell plats? (Ex. Schamaner) – högre tolerans. Befrielse från ångest och tidsuppfattning, heroin (ligga i mammas mage).
  11. Smärtstillande/ångestdämpande. Är det drogen eller tillståndet man är beroende av? (suget)
  12. Medvetenhet om vår existens – mycket att fly ifrån. Drogen som snabb lösning.
  13. AA och 12-stegsprogrammet (återta ansvaret för det egna livet). Andlighet. KBT och återfallsprevention.
  14. Andlighet som vägledning. Klyftan mellan 12-stegsrörelsen och den officiella vården. Identitet eller andlighet.
  15. Den latinska etymologiska betydelsen (= förslavad) i en romersk mening. Förvandla sig själv med drogen (= mental plastkirurgi).
  16. Civilisation, urbanisering. Måste vi ha droger för klara livet?
  17. Gränsen mellan medicinskt beroende och beroende i bredare mening (alltså beteenden), ex. gambling. Och nu – datorspels-och internetberoende. Finns det någon skillnad?
  18. Aktivering av belöningssystemet vid spelvinst. Begränsning av sjukdomsetikettering.
  19. Gaming disorder. I Kina: tusentals kliniker för (spel, sociala medier etc.). Framväxandet av nya teknologier. 15 minuter – 3 timmar vid telefon/platta/dator). De är byggda för att göra oss beroende. Trigga, investera. ”Opium för folket” – baserat på kommersialismen som system.
  20. Identitet/datorspel/svårt att gå ur.
  21. Att spela datorspel – är det att ha ett normalt liv? Är det då ett beroende?
  22. WOW, konstruktörerna avstår.
  23. Vem ska betala för missbruksvården? Om det inte klassas som sjukdom – du måste betala själv.
  24. Konstruerade och naturliga behov (natur och kultur).
  25. Bekräftelseberoende, sociala medier och narcissismen (tidigare en trög process)
  26. Vad är beroende? Kortsiktiga, snabba resultat, att snabbt slippa – ja, vadå?
  27. Inte lika många plikter längre.
  28. On The Road – droglivet som ideal. 60-talet och intresset för det sinnesutvidgande. LSD, men också andra droger som funnits förut – i etablerade civilisationer.
  29. Genikulturen, konstnärer som drogar, artister som dör vid 27 års ålder.
  30. Halvpackad hela tiden/vem fixar maten?
  31. Relationer blir ointressanta vid drogmissbruk

**********************************************************************************