B2 del 1 kursstart 27/3

Hej och välkomna till vår kurssida.

Här kan ni hitta läxorna om ni missat en lektion.

Ser fram emot att träffa er ikväll och hoppas att ni kommer att lära er riktigt mycket under kursen.

Nu vi har haft vårt första lektionspass och det kändes mycket positivt. ,En glad grupp från världens alla hörn som hade bestämt sig för att ta ett nappatag med svenskan. Drömläge för en lärare och också för alla deltagare. Det blir ett hårt jobb, men jag är säker på att ni kommer att lära er massor.

 

Onsdag 26/4

Så har vi klarat av den sista lektionen på kursen. Det var roligt att lära känna er alla och det var en trevlig stämning i kursen. Tråkigt nog föll några ifrån de sista gångerna. Önskar er alla lycka till med era fortsatta svenskstudier.

 

Måndag den 24 april

Hej igen!

Det blev en liten förkylningspaus för mig efter påsk, men tack och lov kunde Lena Dickson ta lektionen i mitt ställe och vi slappp ställa in.

Saknade några av er idag också, men hoppas att ni inte är sjuka och att vi ses på onsdag för sista lektionen på den här kursen.

Som vanligt var det lite si och så med läxläsningen, men vi arbetade  trots det med dagens läxa Hemmet är en otrygg borg. Vi arbetade med ordkunskap samt talade om skillnader i säkerhetstänkande mellan våra olika länder. Lyssnade på Sven Bertil Taube då han sjöng Gubben Noak, då vi under kursen haft en liten grammatikövning som handlade om Bellman. Hann också med lite grammatiktest innan det var dags att stänga butiken för dagen.

Läxa till onsdagen 26/4

Avancera ord: hela kapitel 3

Mål: svåra verb sid. 36-37

 

Onsdag 12/4

Påskvecka och många far iväg. Vi var bara fem stycken och det hade varit dåligt med tid för läxläsning mellan måndag och onsdag. Det gick bra ändå om än lite långsammare. Vi arbetade  framförallt med Avancera ord 2 och tidsprepositioner.

Önskar er en Glad och skön påsk

Monica

Läxa till onsdag 19/4

Text i fokus: sid. 18-21 Blått är flott

Skriv en uppsats på 200-300 ord om färgers betydelse för dig. Hur påverkas du av färger?  Finner du kulturella skillnader i färgval och användningen av färger? Följer du modets färgväxlingar vad gäller kläder och inredning? Hitta själv på en rubrik till texten.

 

Måndag 10/4

Vi började med en  intonationsövning, så att  den verkligen skulle hinnas med, så en sida ”rätt eller fel”. Ingen verkade ha problem med pluralis i ”Målläxan”men med de svåra verben  var det lite värre. De behöver ni ta en liten repetition på. Efter pausen diskuterade vi färgers och mönsters inverkan på oss samt talade om skillnader i färgsättning  i inredningen mellan våra olika länder. Vi hann inte med Avancera ord 2, men det börjar vi med på onsdag.

Läxa till onsdag 12/4

Text i fokus: sid. 18-19 Blått är flott

Mål: sid. 15 + halva 16 ( best. och obest. form substantiv) och sid. 22-23 (öva allt)

 

Onsdag 5/4

Vi saknade några idag också. Hoppas få se er på måndag.  Idag arbetade vi med uttal o satsmelodi, gjorde en sida i grammatiktestet, lyssnade på korta Ekot , repeterade pluralsystemet samt samtalade om språkkunskaper. Det var flera som inte hunnit med att göra läxan i Text i fokus, så vi tar den till måndag också plus lite annat.

Läxa till måndag 10/4

Text i fokus: sid. 6-9  Språket är nyckeln till fast arbete (en gång till)

Mål: sid. 13-14 pluralis + sid. 20 – halva 21 oregelbundna verb

Avancera ord: hela kapitel 2

Skriv något om språkkunskaper och arbete. Skriv 200-300 ord.

Hoppas ni får det riktigt skönt i vårvädret, men glöm inte bort läxorna.

 

Måndag 3/4

Vi saknade många på kursen idag. Hoppas få se er på onsdag.

Vi arbetade med Avancera ord och Mål samt talade om det som lästs och lyssnats på. Läxan med andra ord.

Läxa till onsdag 5/4 är:

Text i fokus sid. 6-9 Språket är nyckeln till fast arbete

 

Läxa till måndag 3/4 är:

Avancera ord: kap. 1 a, b, c

Mål: sid. 7-12

Läs någon artikel eller lyssna på något radioprogram och förbered er för att  kunna berätta  om den/det för era kurskamrater.

Läs uttalsövningen högt för er själva några gånger.

 

Läxa till onsdag 29/3 är: Avancera ord 1

samt att läsa valfri artikel och berätta den för ngn i gruppen.