Tre historier och en lögn

Här kommer tre historier, vilken av dessa är en lögn?

1.

När jag var tolv år började jag spela trombon i musikskolan. Det är ett blåsinstrument som ser ungefär ut som en trumpet. Egentligen hade jag velat börja spela gitarr eller piano men det var så många barn som ville spela de instrumenten så jag skulle behöva vänta flera år i kö. Därför valde jag trombon och kunde börja direkt. Dock hade jag två problem. Det första var att i den åldern hade jag lite dåligt självförtroende och trombon var inte direkt det häftigaste instrumentet som man kunde spela. Det andra var att jag fortfarande var ganska liten och trombonen är ett av de största instrumenten man kan spela, om man inte spelar bastuba. Som lösning på det andra problemet byggde min pappa en vagn åt trombonen som jag kunde cykla med. Det gjorde att jag kunde ha med mig trombonen till skolan. Däremot blev mitt första problem ännu värre. Tänk dig en liten pojke med cykelhjälm som behöver en vagn för att kunna bära sitt instrument, jag kände mig som den töntigaste i världen! Det tog inte lång tid innan jag slängde vagnen i en buske någonstans. Jag sa till min stackars pappa som hade lagt ned timmar på att bygga vagnen att någon hade tagit den. Han vet fortfarande inte vad som hände med trombonvagnen.

2.

Det kommer bli svårt att glömma den första kursen jag hade på Folkuniversitetet. Det var en A2-nivå, med en klass på femton personer. Jag var ganska nervös och planerade lektionen in i minsta detalj. Den första lektionen gick bra och i läxa gav jag dem att skriva en kort text om sig själva. De skulle berätta lite var de kom ifrån och vad de jobbade med, och efter några dagar började min mejl fyllas av deras texter. En av eleverna var en man från Japan. När jag öppnade mejlet med hans text såg jag att han hade skrivit på engelska. Varför skrev han på engelska? Men när jag läste lite av hans text så blev det bara konstigare och konstigare. Han skrev att han var singel för att han var en del av den japanska maffian Yakuzan och att de inte kunde gifta sig. Jag tänkte: varför vill han att jag ska veta det? Nästa lektion hade jag rättat alla texter och jag delade ut dem till eleverna. På texten till mannen från Japan hade jag bara skrivit: engelska? Vi pratade aldrig mer om den texten, men det är det konstigaste jag har läst i hela mitt liv.

3.

I fjol köpte jag en segelbåt. Det hade varit min dröm väldigt länge och efter en lång vinter av att scrolla upp och ned på Blocket-appen fick det vara nog. Jag bestämde mig för en liten båt i trä, åkte och tittade på den och skrev på papper. Det kändes fantastiskt, en egen båt! Jag fick hjälp av en kompis att segla hem båten och det gick bra till en början. Vi fick upp seglen, det var sol och havet låg stilla. Men snart blev klockan två och vi blev riktigt hungriga. Jag hade köpt pasta och en burk pesto, men när jag skulle sätta på gasolköket var det helt dött. Jag tittade snabbt i alla luckor efter gas för att fylla på köket och snart hittade jag en svart flaska utan etikett. Jag tog den och fyllde på köket. Då var både jag och min kompis väldigt hungriga. Jag tog tändstickorna, tände och plötsligt flammade hela köket upp i en meter hög eld. Det började ryka och jag tog fram brandsläckaren. Det var tur att jag lyckades släcka elden innan hela båten brann upp, men nu behöver jag renovera halva båten.