B2 del 1, start 4 september

I måndags fick ni skriv ett vykort. Azzeldin skrev att han ”har det kanon”, och vi pratade lite om detta, som betyder ungefär ”det är toppen”. Ett par tänkbara varianter:

  • Det är kanon (Allt är bra, jag mår bra)
  • Det blir kanon (Det vi kommer överens om passar mig bra)

Vi pratade lite om ”hörrni” och ”hörru”, som (bland annat) är ett informellt sätt att påkalla uppmärksamhet. Det kan lätt uppfattas som oartigt eller som ett sätt att utöva makt (särskilt det senare) och ska nog inte användas mot chefen.

Vi kom då in på artiga sätt att be om saker:

  • Skulle jag kunna be om saltet
  • Kan jag be att få saltet
  • Vågar jag be om en till öl
  • Har du möjlighet att skicka saltet

Läxa till på onsdag: Lyssna på låten Staten och kapitalet (eller ”Den ena handen vet vad den andra gör” som den heter i en annan version). Läs texten, lär er orden och fundera över vad en handlar Jag upptäckte att den är ganska svår, men ni få göra ert bästa. Sång för den som vill!

Samt 42 – 44 i övningsboken. Vi ses!

Läxa till 2/10

Textboken 41 – 43, samt 46 – 47. Skrivläxa för den som vill: Leta upp en svensk dikt och skriv vad den handlar om  och vad du tycker om den. Skriv gärna om ord och uttryck som du tycker är konstiga. Dikter hittar ni på nätet. Förslag på poeter: Gustav Fröding, Tomas Tranströmer, Karin Boye.

Läxa till 25/9

Uppgift A – D på sidorna 37 till 39. Dessutom: Se ett tv-program, förbered er att återberätta det.

Läxa till 20/9

sidan 7 och 10 i övningsboken.

Onsdag 13/9

Läxa till nästa gång är texten som börjar på sidan 31 i Rivstart. Kolla också på frågorna på sidan 34.

Måndagen 11/9

Lektionen inleddes med att ni fick skriva ett mejl till en kollega där ni föreslår en gemensam aktivitet.

På förekommen anledning pratade vi om ordföljd:

  • Verbet kommer alltid på andra positionen. Detta kan orsaka svårigheter om meningen inte inleds med subjektet
  • ”Inte” (och andra satsadverbial som alltid, ofta, aldrig…) placeras före verbet i bisats.

Vi gick igenom texten till Petters ”Logiskt”. Här var det många svåra ord, och detta tog större delen av lektionen.

Vi lyssnade sedan till Ezzeldin som berättade om radioprogrammet ”Så funkar det”. Vi fick bland annat veta varför pirater hade en lapp för ögat och varför lunch inte heter middag.

Läxa till onsdag:

Läs läsläxan som vi inte hann gå igenom på denna lektion, alltså på sidan 9 – 12.

Världens vackraste ord s. 18-19.

 

Onsdag 6/9

Dagens lektion inleddes med att ni fick skriva en arg lapp till era grannar. Jag hade svårt att förklara ”ludd”. Slå upp i Korp!

Vi gick sedan igenom läxan i Rivstart. Att många ännu inte har fått boken ställde till lite problem. Jag ska mejla Paula idag, om det inte ordnar sig kommer jag tills alla har fått boken använda annat material i möjligaste mån.

Ordet ”begåvning”, som finns i texten, väckte många frågor, t ex hur användningen skiljer sig från ”begåvad”.

Alltså: Man HAR en begåvning, men ÄR begåvad.

Jag sa att ”begåvad” är ett particip, och fick då den mycket berättigade frågan vilket verbet är. Så för att inte krångla till det kan vi säga att det är ett adjektiv (medan ”begåvning alltså är ett substantiv, då det slutar med -ing).

Jag sa att ”särbegåvning” kan användas istället för lånordet ”savant”. Även detta hade jag svårt att förklara. Detta är som sagt ett ovanligt ord, men är ni nyfikna: KORP!

Vi gjorde sedan en övning med verb. Denna visade sig vara väldigt svår, då verben var mångtydiga eller användes på ett ovanligt sätt. Här var ni väldigt duktiga på att böja dem rätt, och ni visste t ex att verbet ska stå i infinitiv efter ett tempusböjt verb som ”viil” eller ”ska”.

Vi började sedan lyssna på den svenska rapparen Petter, men både tiden och orken hade runnit ifrån den. Fortsättning följer!

Läxa till på måndag:

  • Läs texten på sidan 9 -12. Svara på frågorna i uppgift c.
  • Skrivläxa för dem som vill: uppgift D.
  • Leta upp ett radioprogram. Lyssna, skriv upp svåra ord, sammanfatta för klassen
  • Slå upp de idiomatiska uttryck (s 20) som ni inte förstår i KORP.

Vi ses!

 

Måndag 4/9

Läxa till onsdagen 6/9: Rivstart uppgift 4 a + b på sidan 22. De som vill kan också skriva om det bästa och det sämsta med Sverige.

Glöm inte att lyssna på texten på Rivstarts webplats. Adressen finns i början av boken, gå sedan in på extramaterial.

 

På lektionen gjorde vi följande:

– diskuterade frågorna på sidan 6. Många tyckte att det var svårt att förstå när svenskar pratar då vi ofta ”drar ihop” ord.

– uppgift K på sidan 20.

– skrev om våra förväntningar på kursen.

 

Två saker jag upptäckte att många har svårt med är att skilja mellan tro och tycka, och mellan sin och hans/hennes.