Välkomna till B1+!

Vi kommer läsa tillsammans jätteintensivt i två veckor. Här på kursbloggen lägger jag in dagens läxa och ibland länkar eller lektionsanteckningar. Vi ses i klassrummet!


måndag 22/7

Vad kul att få träffa er och höra era presentera varandra! Vi är en stor klass som kommer lära oss mycket tillsammans:)

Ni pratar alla väldigt bra svenska, men för att bli bättre hjälps vi åt att avancera genom att prata mycket, mycket, mycket, och genom att fråga  mycket. Varje dag efter kursen kommer ni att vara trötta, men passa då på att repetera det vi har gjort och att alltid försöka göra läxan. Tänk också på att alltid försöka prata svenska ute, i affärer, på jobbet osv., så att du får många chanser att öva.  Alla i Stockholm vill prata engelska, men då får du protestera och fortsätta på svenska. Strategin för att avancera är alltså: prata! fråga! plugga! protestera!

Idag pratade vi om vad ett smultronställe betyder och ni fick beskriva era egna smultronställen.  Vi gick igenom relativa pronomen och adverb (som, där, dit, vars, vilket) och vi pratade lite om Ingmar Bergman och svenska filmer och regissörer.

Läxa till imorgon (23/7):

  • Skriv om ditt smultronställe! (Hur ser det ut? Vad gör du där? Vad känner du när du är där? Varför gillar du att vara där?)
  • TB s. 86-90
  • ÖB s. 66-67
  • Se kortfilmen ”Hopptornet” på svtplay.

Vi ses imorgon!

 

P.S. Här är det klassiska klippet från Det sjunde inseglet som jag pratade om:

 


tisdag 23/7

Idag hade vi spännande diskussioner om vad ni tyckte om kortfilmen Hopptornet, vad ni har lärt er om Ingmar Bergman och vad adjektivet ”bergmansk” betyder.

Vi gick igenom perfekt particip som är ett sätt att göra adjektiv av verb (visad grädde, vispat ägg, vispade äggvitor … osv., se övningsboken s. 68 för en bra beskrivning). Vi diskuterade traditionella maträtter, dialekter och fick läsa lite Bellmanhistorier 🙂

Läxa till imorgon (24/7):

  • ÖB s. 68-70, 72-73
  • TB Förbered en presentation om Bohuslän/Jämtland, skriv gärna ner stödord. Halva klassen läser BOHUSLÄN/Marstrand/Käringön (s. 93-94 ) och andra halvan läser JÄMTLAND/Åre/Thailändska paviljongen (s.94-95).
  • Ordkorten till kapitel 7 (översätt och lokalisera dem)
  • Skriv om en film (se inspiration på s. 100) eller om en traditionell maträtt från ditt land eller din region.
  • (Om ni vill får ni gärna se första avsnittet på ungdomsserien ”Festen” på svt.play, så att ni får höra malmöitiska)

onsdag 24/7

Idag var ni turistinformatörer och presenterade Jämtland och Bohuslän. Vi pratade även lite om Sápmi, samiska och Sveriges minoritetsspråk. Vi övade på att beskriva kapitlets nya ord och ni fick konstruera och använda perfekt particip. Vi lyssnade lite mer på skånska och sedan fick ni fundera på vilka saker ni skulle vilja lägga i en tidskista till arkeologer som ska öppna den kistan om hundra år … några arkeologer kommer nog bli konfunderade över vissa objekt som ni valde 🙂

Läxa till imorgon (25/7):

  • Ordkorten till kapitel 8 (översätt och lokalisera dem)
  • TB s.  101-103. Läs texterna och gissa vilket årtionde de beskriver (1910-talet, 1920-talet osv.) (Se uppgift B på s. 101).

Vi ses imorgon!


torsdag 25/7

Idag var det varmt i klassrummet och ute, men jag hoppas alla (inklusive jag själv) är piggare imorgon. Vi tittade på vilka landskap som finns illustrerade på de svenska sedlarna och vi hade en lång filosofisk diskussion om förra seklet och om kommande tider (ett sekel, ett årtionde, ett decennium, ett årtionde, sjuttonhundratalet, sjuttiotalet).

Vi tittade närmare på konstruktionen med allt + komparativ (allt fler människor har datorer hemma, allt färre har fast telefoni hemma) som betyder att det pågår en process så att något blir t.ex. mer och  mer, fler och fler, färre och färre  … (se ÖB s. 81 för en bra beskrivning).

Vi gick igenom skillnaden på nu-fokus och då-fokus och repeterade svenskans tempussystem med hjälp av en text om drottning Kristina (TB s. 110-111) och pratade om hur man ser att saker hände före eller efter NU/DÅ.

Vi pratade om reduktioner, övade på att reducera talet i dialoger och vi pratade lite om Norden och språken i Norden.

Läxa till imorgon (26/7):

  • Skriv färdigt texten som du började med på förmiddagspasset. Hur tror du att nästa årtionde, 2020-talet,  blir? (För Sverige/ditt land/världen/universum eller för dig personligen).
  • TB s. 107-109. Läs texterna om drottning Kristina och kronprinsessan Victoria . Skriv 5-8 frågor till texterna.
  • ÖB s. 77-79, 81-84 

+ Om ni vill: Repetera komparation (TB s. 285) och läs om Norden (TB s.112-113).

PS. Apropå decennier, här är en intressant bild från Kungsgatan i Stockholm i september 1967, när Sverige bytte från vänstertrafik till högertrafik:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


fredag 26/7

Vad snabbt den här veckan har gått! Redan fredag och ni har jobbat jättebra i värmen!

Idag skvallrade vi om kungligheter och tittade på skillnaden på verben tycker, tänker och tror (se ÖB s. 88 för en bra beskrivning). Ni återberättade det ni hade läst om drottning Kristina och kronprinsessan Victoria (i DÅ-fokus) och ni var journalister som skrev om en mystisk pingvinbild:)

Efter lunch pratade vi om fakta, faktoider och skrönor. Ni fick berätta skrönor för varandra och sedan återberätta dem men byta perspektiv. Glöm inte att alltid vara bra lyssnare och ge respons med hjälp av interjektioner! (Oj! Jaha! Nämen! Hoppsan! Är det sant! …)

Läxa till måndag (29/7):

  • Tjuvlyssna på stan efter nya interjektioner. Välj 3 favoriter och testa dem!
  • Repetera kapitel 7 och 8 i textboken och övningsboken.
  • Läs om ”Lögn” (TB s. 124) och ”Att avslöja en lögnare” (TB s. 125-126).
  • Läs i tidningar eller på nätet och hitta en nyhet/artikel som handlar om framtiden. Förbered en presentation om den nyheten/artikeln.

TREVLIG HELG!!!!


måndag 29/7

Ny vecka och nya friska tag! Vi började med att prata om helgen och det visade sig att (nästan) alla hade badat för att svalka sig i värmen.  Ni hade inte hittat/hört så många nya interjektioner, men fortsätt gärna att tjuvlyssna efter nya ord och uttryck:)

Ni fick presentera era ”framtidsnyheter” och vi repeterade framtidsuttryck och futurum (titta gärna extra i minigrammatiken TB s. 272-274, om du vill repetera).

Vi repeterade tycker, tänker, tror och ni fick spela ett spel där ni fick säga vad ni tyckte om olika påståenden och frågor. (Jag tycker att … /Personligen tycker jag …/För mig är …/Det är en svår fråga men …) Ni fick också argumentera emot påståendena (Nja, jag håller inte med …/Jag tycker inte alls som …)

Efter lunch diskuterade vi skillnaderna på ljuger, överdriver och hittar på och arbetade med textfrågorna  till  Lögn-texten (TB s. 125) och ni fick välja ett favoritcitat om lögner och sanningar (TB s. 122).

Sist pratade vi om superlativ + bestämd./obestämd form (Det högsta berget i Sverige heter Kebnekaise/ Sveriges högsta berg heter Kebnekaise) och ni fick skriva 3 påståenden om er själva varav ett var osant och vi andra gissade vilket påstående som var osant. Det var svårt att gissa, men med många kontrollfrågor kunde vi avslöja varandra:)

Läxa till imorgon (30/7):

  • ÖB s. 88-91, 94
  • Ordkorten till kapitel 9
  • TB s. 123 (c) och s. 127

tisdag 30/7

Idag skrev ni  spännande berättelser som hette ”Den stora lögnen” med hjälp av några av orden från kapitel 9. Ni fick även öva vidare på argumentation genom att vara missnöjda turister och serviceinriktade receptionister. Bra jobbat! Det är inte lätt att vara snäll mot någon som tycker att det är för mycket sand på stranden:)

Vi pratade om anledningar till varför man reser (man reser för skojs skull/för nöjes skull/för jobbets skull …) och ni fick studera texten om trender i turism (TB s. 133-134).

Vi startade med passiv för och ni fick prova att skriva instruktioner för hur man kokar ett ägg och hur man gör en kopp te (Först kokas vatten, sedan hälls det i en kopp med en tepåse. Tepåsen tas bort efter 3 minuter …)

Läxa till imorgon (31/7):

  • ÖB s. 98-101 (passiv form)
  • Ordkorten till kapitel 10 (översätt dem)
  • TB s. 128-139 (Läs texten om rymdturism)
  • Reflektera över din progression med hjälp av reflektionsfrågorna som ni fick (Vilka språkområden har du gjort framsteg inom, t.ex. att prata eller att skriva /Så här har mitt ordförråd utvecklats/Så här gör jag för att lära mig nya ord/Det här ska jag arbeta mer med/Det här har varit intressant att lära sig i kapitel 7-9)

onsdag 31/7

Idag reste ni till månen och ni fick beskriva hur det kändes att vara i rymdskeppet och i rymddräkten, vad ni hörde, hur maten smakade, vad ni såg och vilka dofter ni kände. Vi lyssnade också på några personer som berättade om sina sämsta semestrar och diskuterade vad de kände, hörde, såg osv.

Vi repeterade passiv form och konstaterade att ingen pratar i passiv form, utan att det alltså mest används i korta instruktioner, nyheter och varningar.  (Sandas ej!)

Vi talade även om när man har bestämd form och obestämd form på substantiv (se mer om detta i läxan i övningsboken).

Vi diskuterade era självreflektioner från kapitel 7-9. När kan man egentligen ett språk? Jo, när man kan TALA, SKRIVA, LYSSNA (förstå) och LÄSA (förstå). Det är just därför som vi talar så mycket mycket mycket på kursen:)

Sist tränade vi vidare på uttal med en diktamen och en sångtext (Veronica Maggio).

 

Läxa till imorgon (1/8):

  • ÖB s. 102-105
  • TB s. 144-145
  • Skriv om ditt sämsta semesterminne (alternativt bästa)! Beskriv minnet/semestern med alla 5 sinnen (hörsel, syn, smak, lukt, känsel).
  • Lyssna på dialogen på s. 141 i textboken (uppgift G, spår 76). Lyssna många gånger och läs dialogen tills du låter svensk.

Sverige har en astronaut som har varit i rymden. Han heter Christer Fuglesang och kommer från Stockholm. Här är ett videoklipp där Christer Fuglesang leker med vatten och godis i rymden:

 


torsdag 1/8

Idag fortsatte vi med temat brott & straff. Vi avancerade brottsordförrådet genom att samla vad brotten heter som verb och vad den som utför brottet kallas (ett mord – mördar – en mördare, en stöld – stjäl – en tjuv osv.) Vi pratade också om vilka brott som är allvarliga och vilka som inte är så allvarliga och kom in på skillnaden mellan brott och fusk. Vi läste statistik om fusk på jobbet (många kopierar eller skriver ut privata dokument, tar hem pennor från jobbet osv.) och diskuterade olika dilemman.

Vi gick igenom de olika formerna av indefinit pronomen (man-en-ens-sin) och repeterade samtidigt reflexiva possessiva pronomen (Självklart säger man nej till sin kollegas förslag. Ens chef ska alltid kunna lite på en, även när chefen inte är på jobbet”, se vidare i ÖB s. 110).

Efter lunch fick ni vara journalister och läsa tidningsnotiser om brott och sedan skriva en egen notis. Det blev spännande nyheter om jultomten som hade köpt morötter till sina renar men parkerat sin släde fel, om en tjuv som skrev ett klagobrev till polisen och om en pensionär som sa till folk att han var krigsveteran för att få pengar (fast det visade sig att han var mytoman).

Vi repeterade också  supradentalerna (retroflexerna) rd/rl/rn/rs/rt

Vi lyssnade på nyheter om fallet med ASAP Rocky och diskuterade vad som hade hänt och vad vi visste. Rättegången mot honom pågår idag och imorgon, så följ gärna nyheterna lite extra denna vecka. Ni fick hjälpas åt att läsa en artikel om fallet så att vi fick reda på vad det finns för bevis, vad som händer om han fälls eller om han frias och vad USA:s president har med det hela att göra.

Sist konstaterade vi att det inte bara är verb passiv form som slutar på -s (se mer om detta i ÖB s.113-114).

S-PASSIV: 19-åringen misshandlades.

RECIPROKA VERB: De träffades på en Max-restaurang.

DEPONENSVERB: Jag hoppas att det kommer gå bra för 19-åringen.

INTRANSITIVA VERB MED -S: ASAP Rocky brukar slåss./Hunden bits.

Läxa till imorgon (2/8):

  • ÖB s. 110-114
  • TB s. 154-155 (A, B, C)
  • Följ (titta, läs eller lyssna på) nyheterna från ASAP Rocky-rättegången.

fredag 2/8

Idag avslutade vi kursen med att prata om Lasse-Maja och hens fascinerande historia. Vi pratade om hur det är att bo i ett annat land, vad som lätt och svårt och vilka faser man ofta går igenom (turistfasen – chockfasen – anpassningsfasen). Vi pratade om att man måste utmana sig själv och våga mycket när man är ny i ett land, det är inte bara språket man behöver lära sig utan även alla oskrivna regler.  I och med detta talade vi också om hur man kan signalera saker med hjälp av småord som satsadverben ju, nog och väl (se vidare i ÖB s. 120).

Sist läste vi en dikt av Karin Boye om att ta vara på vägen mot sina mål. Glöm inte bort att se er omkring och njuta av vägen mot ert mål att lära er svenska, om man bara vill framåt kan man missa mycket!

Tusen tack för alla fina samtal & varmt lycka till med er svenska!!!!

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening med vår färd –
men det är vägen som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Karin Boye