Välkomna till B1-kursen!

Vi kommer läsa tillsammans varje förmiddag i 4 veckor. Här på kursbloggen lägger jag in dagens läxa och ibland länkar eller lektionsanteckningar. Vi ses i klassrummet!


29 okt, 2018: Tack för idag! Jag tror vi kommer få kul tillsammans! Vad bra att ni pratar och diskuterar så mycket med varandra!

Läxa till tisdag (30/10):

  • Öppna ett konto på webbplatsen för kursboken Rivstart B1/B2 (www.nok.se/rivstart > extramaterial) och orientera er på bokens extrasidor (facit, verblistor, ordlistor, ljudfiler osv.)
  • Hur lär man sig ett språk? Skriv en text till mig om det vi diskuterade om på lektionen. Det vill säga reflektera över hur du har själv har lärt dig eller lär dig språk bäst. Kanske har du tips till andra som vill lära sig ett språk? (Frågorna vi diskuterade på lektionen var: Varför studerar du svenska? Hur har du lärt dig svenska? Är du nejd med din utveckling hittills? Vilka andra språk kan du och hur har du lärt dig dem? Hur lång tid tog det att lära sig dem? I vilka situationer tycker du att det går extra bra att tala svenska på och i vilka situationer är det svårare? Har du drömt på svenska eller något annat främmande språk någon gång?)

30 okt, 2018: Idag har vi pratat om adverb, sporter och träningsvanor och om varför det är bra att träna. Är du en hurtbulle eller en soffpotatis? Tycker du om någon speciell sport? I sådana fall är det bra att se vad terminologin för den sporter heter på svenska.

Läxa till onsdag (31/10):

  • TB (textboken): s. 8-13
  • ÖB (övningsboken): s. 6-10
  • Ordkorten till kapitel 1 (ni som inte har fått dem av mig hittar ordkorten på webbplatsen för bokens extramaterial). Som moment 1 för ordkorten vill jag att ni översätter orden till era språk och även lokaliserar orden i kapitlets texter (så att ni ser orden i en kontext).

31 okt, 2018: Idag repeterade vi skillnaden på adjektiv och adverb och provade på lite ordbildning. Hur kan man göra ett adjektiv av ett substantiv? Vi pratade om vad folk gör på fritiden i Sverige och i era länder. Om du vill vara aktiv i Sverige (vilket förstås är bra för språket) så är det jättebra att fundera över vad som är populärt att göra i Sverige. Vi talade också om vilka egenskaper som är bra för olika sporter och sedan fick ni göra en meny för den knasiga ABC-dieten:)

Läxa till torsdag (1/11):

  • ÖB: s. 11-15
  • Ordkorten till kapitel 1
  • Skriv! Vad gör du på fritiden?

1 nov, 2018: Idag tittade vi närmare på några partikelverb och fortsatte med temat fritid. Som avslutning arbetade vi med ordkorten. Tänk på att inte bara slå upp orden i lexikon, utan försök att hitta orden i kapitlets texter så att du ser dem i en kontext, för då förstår du orden mycket bättre!

Läxa till fredag (2/11):

  • Repetera kapitel 1 i textbok, övningsbok + ordkorten
  • Läs citaten på s. 20 i textboken. Välj ett favoritcitat. Förklara varför du tycker om citatet.

2 nov, 2018: Under dagens lektion fokuserade vi mycket på reduktioner i svenskt uttal. Vi fick även besök av en ung liten uttalsexpert:) Vi diskuterade hur man kan skaffa nya vänner och ni kom med många bra tips. Tusen tack för den här veckan & trevlig helg!

Läxa till måndag (5/11):

  • Ordkorten till kapitel 2 (lokalisera orden i kapitlets texter och översätt dem)
  • TB, s. 21-22, Hur ska en bra vän vara? Vilka egenskaper ska en vän ha?
  • ÖB, s. 17-18 (uppgift 1 och 2)

5 nov, 2018: Ny vecka och nya friska tag! Idag diskuterade vi hur man kan ge bra råd och hur en god vän ska vara. Vi övade även mycket på reflexiva verb.

Läxa till tisdag (6/11):

  • Ordkorten till kapitel 2
  • TB, s. 24-26
  • ÖB, s. 18-19 (uppgift 3)
  • Läs en av texterna på s. 28-31 och förbered en presentation om den texten/personen.

6 nov, 2018: Tack för era fina presentationer av de tre svenska kulturpersonligheterna (Thiel/Jansson/Söderberg)! Oroa er inte över bisatserna, vi kommer att öva dem kontinuerligt och successivt med några subjunktioner i taget:)

Läxa till onsdag (7/11):

  • TB, s. 269-271 (minigrammatik)
  • ÖB, s. 20-22
  • Skriv en text om en konstnär eller författare från ditt land!

7 nov, 2018: Idag pratade vi om hur man kan göra för att bli rik (t.ex. råna en bank, spela gitarr på gatan eller köpa skraplotter!), i anslutning till det diskuterade vi såklart vilka metoder som är mest moraliska och omoraliska osv. Vi pratade även om vilka egenskaper man behöver för olika jobb.

Läxa till torsdag (8/11):

  • Starta med ordkorten till kapitel 3 (lokalisera orden i kapitlet och översätt dem)
  • TB, s. 36-40

8 nov, 2018: Idag pratade vi om balansen mellan pengar och livet, och olika kombinationer för afjektiv + substantiv!

Läxa till fredag (9/11):

  • TB, s. 41-43
  • ÖB, s. 27-31
  • Ordkorten till kapitel 3

9 nov, 2018: Det blev en filosofisk fredagslektion men många kloka tankar. Tack för den här veckan!

Läxa till måndag (12/11):

  • Repetera kap 1-3 (både i TB och ÖB)
  • Gör Framstegstest 1

Trevlig helg!


12 nov, 2018: Ny vecka och nytt kapitel! Idag startade vi på kapitel 4 om djur och repeterade verbgrupperna.

Läxa till imorgon (13/11):

  • TB, s. 46-47
  • ÖB, s. 39 och s. 45
  • Verbpapper (som ni som inte var där idag får av mig när vi ses)
  • Ordkorten till kapitel 4 (lokalisera och översätt orden)

13 nov, 2018: Vi fortsätter vårt djurtema och prat om farliga djur imorgon.

Läxa till imorgon (14/11):

  • Halva gruppen läser texten om Björnen (TB, s. 52-53) och halva gruppen läser texten om Vargen (s. 53-54). Förbered en presentation och skriv upp nyckelord och svåra ord från texten.
  • Ordkorten till kapitel 4.

14 nov, 2018: Idag jobbade vi vidare med ord för sjukdomar och kroppsdelar, sedan fortsatte vi med djurtemat. Tack för alla djurpresentationer!

Läxa till imorgon (15/11):

  • Skriv om ett farligt djur i ditt land
  • ÖB, s. 41-43, 48

15 nov, 2018: Idag blev det väldigt mycket fokus på skogens konung – älgen!

Läxa till imorgon (16/11):

  • Repetera kapitel 4 (både i textboken och övningsboken)
  • Fyll i rätt ordföljd på sagan om Rödluvan och vargen (ni som inte var där idag får sagan när vi ses)
  • Läs texten ”Fredagsmys” i textboken, s. 59-60

16 nov, 2018: Tusen tack för den här veckan!

Läxa till på måndag (19/11):

  • Ordkorten till kapitel 5 (lokalisera och översätt dem)
  • TB, s. 62-63
  • ÖB, s. 49-51

19 nov, 2018: Ny vecka med friska tag. Idag fokuserade vi på ordföljden i indirekt tal.

Läxa till imorgon (20/11):

  • TB, s. 64-67
  • ÖB, s. 52-53 (lämna in uppgift B till Sara)
  • Läs meningarna från diktamen högt.

20 nov, 2018: Dagens lektion kan sammanfattas med: Godisgrisar, ovanor och presens perfekt.

Läxa till imorgon (21/11):

  • Ordkorten till kapitel 5
  • TB, s. 68-69 (och om ni vill kan ni läsa texten om godisets historia s. 70-71)
  • ÖB, s. 53-56

21 nov, 2018: Vad skulle du göra om du var kung eller drottning för en dag? Om ni i klassen skulle vara monarker verkar det som att vi skulle få väldigt många snälla, generösa, partysugna och avslappnade kungar och drottningar:)

Läxa till imorgon (22/11):

  • Ordkorten till kapitel 6 (lokalisera och översätt dem)
  • TB, s. 73-74 (konditionalis)
  • ÖB, s. 59

22 nov, 2018: Sverige är en parlamentarisk demokrati och konstitutionell monarki. Idag läste vi lite mer om bakgrunden till svensk politik och välfärd … och så fick vi höra tre spännande popcornsagor(!)

Läxa till imorgon (23/11):

  • Skriv och berätta om statsskicket i ditt land (se exempel på bra ord på s. 75)
  • Repetera alla gulmarkerade ”fraslistor” som finns i kapitel 1-6 i textboken.
  • ÖB, s 61-63 (presens futurum)

23 nov, 2018: Idag hade vi vår sista lektion. Tusen tusen tack för en fin kurs och roliga stunder! Jag önskar er varmt lycka till med era språkstudier och allt annat som ni tar er för. Om ni ska läsa nästa kurs är det förstås bra att repetera kapitel 1-6, men annars får ni ingen mer läxa av mig:)

OBS! Någon av er glömde sitt rosa anteckningsblock i klassrummet … mejla mig om du vill ha tillbaka ditt block så kan jag lägga ner det i receptionen:)